Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Len »

Ik sta, helemaal groen qua campers, aan het begin van het zelfbouw traject.

Ik ben van plan om op de bodem een drinkwatertank te maken.
In het midden van de auto zowel gerekend op de lengte as als op de breedte as, zo ongeveer.
De tank wordt 130lang, 80breed en 20hoog, ongeveer 190 liter.
Ik wil 'm maken van watervast verlijmd multiplex, bouwen met epoxy en binnenin voorzien van een laag drinkwatergeschikt epoxy, net als in de jachtbouw wordt gedaan.

Is het nodig om klots-schotten te plaatsen? Ik bedoel rechtop staande plaatjes die de tank in de lengterichting van de auto opdelen in zeg 4 of 5 compartimenten? Ik heb geen idee of ik bij een bocht last krijg van stel 150 kg die in feite rechtuit wil gaan en "los" in de tank ligt.

Zijn er nog andere dingen die voor een tank van belang zijn en ik wellicht over het hoofd zie?

Mijn dank is groot. :bow:
Len.
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door joske501 »

Beste,

Ja natuurlijk moet je tussenwanden plaatsen, anders krijg je een stamp effect zeker op zo een grote lengte. De kans is dan groot dat je tank gaat scheuren.
Ik denk dat je veel goedkoper een tank op maat kan laten maken dan er zelf een te maken, vraag maar eens prijs bij Drocom in Rogat.
Indien je een duidelijke tekening op stuurt plakken ze daar een prijs op. De uit-en inlaten en de Ø van de leidingen opgeven en waar het toezichtgat moet komen is ook belangrijk. Een gemaakte tank zal ook veel lichter zijn dan vochtvrije muliplex en polyester. En als je zelf gemaakte tank eens zal lekken is hij bijna niet te herstellen, een kunststoftank wordt aan de buitenzijde gelast.
Mijn (vuil) watertank komt ook van Drocom.

http://www.drocom.nl/

Joske
Laatst gewijzigd door joske501 op zo 04 sep 2011, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Cee Pee »

Anders dan op een schip is het vrije vloeistof oppervlak in een camper niet echt van belang het gaat tenslotte niet om tonnen en de stabiliteit komt ook niet direct in gevaar. :)

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

joske501 schreef: Mijn (vuil) watertank komt ook van Drocom.
Zouden wij mogen weten wat deze gekost heeft?
En kan je dan ook de afmetingen en de uitvoering vertellen?

Voor wat betreft de slingerschotten...
Schotten zowel in de lengte- als in de breedte-richting zijn makkelijk te plaatsen.
Dus baat het niet dan schaadt het niet.

Waar je ook aan zou kunnen denken is om een vloerverwarmingsmatje of andere verwarming mee in te sealen.
Dan hoef je in de winter niet bang te zijn dat de boel stuk vriest.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door limos07 »

LEN, als je gaat voor een goede opmaat-gemaakte tank>
>geschikt voor voedingsstoffen moet je eens informeren in ZUNDERT bij http://www.plastipro.nl
kunnen je ook adviseren betreft maten voor je inbouw, afschot en vul en afloopopeningen.
willen ook reparaties uitvoeren.
en om douchebakken te repareren kun je daar ook schappelijk terecht.

180 liter?? wil je met je camper naar de woestijn of ga je een ligbad erin bouwen?? :lol3:

succes met de boot
gerrit
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door de Jonckheer »

Schotten in de tank is een goed idee. Wanneer de tank niet helemaal vol of leeg is zal bij afremmen steeds hoorbaar het water naar voren komen en dat is geen prettig geluid. Als de tank sterk genoeg is zal het technisch geen kwaad kunnen. Of een zelfgemaakte tank goedkoper is? Ja natuurlijk is dat zo. Ik heb zelf een 500 liter tank laten maken in Amsterdam en was daar incl in- en uitgangen €700,- aan kwijt. Geen geintje dus. De opmerking waarom zoveel water snap ik niet helemaal, een standaard ingebouwde tank is bijna altijd te klein en moet je elke dag naar water op zoek. Geen punt als je altijd alleen maar op campings staat maar als je vrij wilt staan of op camperplaatsen zonder voorzieningen is een grote tank erg prettig! 190 liter is in mijn ogen nog steeds klein maar een stuk beter dan de 50 of 60 liter waar de meeste campers mee behept zijn.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Len »

Dank voor de reacties!
Ik zal wat offertes vragen aan genoemde bedrijven maar ik zie zelfbouw toch nog als beste mogelijkheid.
Ik ben wel gewend om met glasmat en epoxy te werken. Anders dan polyester is dat niet waterzuchtig of tot osmose leidend.
De opmerking over schotten in de breedte ivm remmen was wel een eye-opener voor me... dank!

En de grootte... hoe groter hoe beter zou ik zeggen, binnen redelijke grenzen natuurlijk. Aan boord heb ik op het ogenblik een watermaker (desalinator) die 200 liter per uur kan "maken" en een tankcapaciteit van 1.800 liter. Ik doe nogal een stapje terug zou ik zeggen... en het kunnen vinden van tappunten is natuurlijk nogal afhankelijk van je bestemming. Hier in west- of zuidwest Europa is het geen probleem, denk ik.

Zelf ben ik gewend om helemaal niks toe te voegen aan het water. Ik heb al 10 jaar geen enkel probleem met verontreiniging. 1 keer wat schimmel gehad omdat ik op een rivier in Brazilie vaak en veel regenwater opving en, weliswaar gefilterd, in 1 tank had laten lopen. Is vanzelf weggegaan toen ik weer op zee puur water uit de watermaker ging gebruiken.
Is het bij campers gebruikelijk om, met water van diverse tappunten, uit voorzorg zoiets als micropur van katadyne te gebruiken?
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door de Jonckheer »

Is het bij campers gebruikelijk om, met water van diverse tappunten, uit voorzorg zoiets als micropur van katadyne te gebruiken?
Daar is op dit forum al heel veel over geschreven. Sommigen zijn heel erg bang en anderen helemaal niet (zoals ik). Wij gooien nooit iets bij het water en ook drinken wij gewoon uit de tank. Water innemen doen we overal waar het kan al is dat wel alleen binnen Europa. Nooit iets gemerkt van ziek worden o.i.d.
Bas van der Weerd
Berichten: 812
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 10:22
Locatie: Zutphen

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Bas van der Weerd »

Het grootste gevaar van verontreiniging in je tank is stilstand, dan krijgen bacteriën de kans om zich te vermenigvuldigen. Als je veel op pad bent en de tank regelmatig vult en gebruikt val het over het algemeen wel mee. Het water klotst lekker heen en weer dus er blijft niets lange tijd in een hoekje zitten.

Maar enige voorzichtigheid blijft natuurlijk geboden. Het probleem is alleen dat je er vaak pas achterkomt dat er iets mis is als je voorraad toiletpapier onverwachts intensief wordt aangesproken :mrgreen: .
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

Snel ingrijpen voordat hier de never-ending story over wel/niet drinken uit watertanks losbarst... :D

In het onderstaande boek staat een goede omschrijving van hoe je zelf op maat een watertank kunt bouwen.
(het boek is sowieso een bron van informatie wie met kunstharsen e.d. aan de slag wil)

Afbeelding

Wel las ik elders op internet dat je voor watertanks wel speciale epoxy moet gebruiken en deze ook met hoge temperatuur moet nadrogen. En daarna op een bepaalde manier spoelen.
Laatst gewijzigd door Ruud Adam op ma 05 sep 2011, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Len »

Over die micropur, had ik even op moeten zoeken dus. Zal er niet meer over beginnen...

Over die speciale epoxy: dat klopt. In m'n boot heb ik polypox gebruikt voor de watertanks.
http://www.polyservice-amsterdam.nl/sit ... 11030.html
Een paar jaar geleden nog een watermonstertje laten analyseren, kwaliteit was prima.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door durisotti »

Bij Obelink hebben ze goedkope PE watertanks eventueel kun je er een paar koppelen.:

http://www.obelink.nl/kampeer-accesoire ... ry_params=
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

Len, ga je ook de grijs- en zwartwatertanks zelf bouwen?
Groet, Ruud
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door myway »

Plaats reactie