Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door silvervägen »

Ik heb een ca. 200 liter tank zonder schotten in de camper, ingebouwd in het bankstel, in de lengterichting (Ook laag en lang dus, maar geen 80 breed) Klotsgeluiden hoor je alleen als de zitting van de bank er niet op zit.
Mijn tank heeft aan de bovenkant een grote opening en een afvoerstop aan de onderkant. eventuele tussenschotten lijken mij hinderlijk bij het schoonmaken van de tank. Tijdens het rijden is de gewichtsverplaatsing van het water in verhouding tot het totale gewicht en afmeting van een camper verwaarloosbaar.
Een constructie van multiplex en glasvezel en epoxy lijkt mij qua sterkte goed geschikt, maar het gewicht van de lege tank zal al heel behoorlijk zijn. Gewicht is bij campers nou net iets waar je niet op zit te wachten.
Mijn 200l tank maak ik vaak pas helemaal vol als ik ver van huis zit, in de buurt van een plekje waar je een poosje langer blijft staan.

Er zijn heel veel afmetingen van standaardtanks, waar de appendage al bij zit.

Groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

Geen idee wat er gebeurt als je een noodstop moet maken met 100 liter in je tank.
Het water zal met een flinke snelheid naar voren schieten, maar of dit voldoende druk is om je tank te doen scheuren... Geen idee.
Ook nog niet echt een idee wat voor invloed dit zal hebben op de controle die je over je voertuig hebt.
Groet, Ruud
Bas van der Weerd
Berichten: 812
Lid geworden op: ma 14 jul 2008, 10:22
Locatie: Zutphen

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Bas van der Weerd »

Ik zou indien mogelijk de zwakste punten, namelijk de aansluiting, vulopening, aftapkraantje etc, aan de achterkant doen. Houdt ook rekening met de helling, voordat je hem niet goed af kunt tappen zonder de camper met de voor/achterwielen eerst op een verhoging te moeten zetten.
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door BP 2 »

Len,
Welk soort zelfbouwcamper wil je gaan maken? Ik heb een vermoeden dat het een opbouw is op een vrachtwagenchassis en dan heb je geen gewichtsprobleem maar indien het wat kleiner is dan moet je wel aan het gewicht denken.
Waarom niet uitkijken naar een standaardtank want voor minder dan €125 heb je al een 160Liter! Zoek eens op de site van "kampeermarkt.nl" en daar kom je een hele reeks tegen met afmetingen en prijzen. Als je klikt op standaard watertanks krijg je onderaan de lijst.
Indien die maten niet uitkomen kan je nog twee kleinere koppelen en zal je zeker goedkoper uitkomen dan zelf te maken of op maat te laten maken.
BP 2
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

Als het om standaardmaten gaat, zul je waarschijnlijk altijd goedkoper uitkomen (zeker als je je knutsel-uren meetelt)
Maar ik heb zo'n vermoeden dat Len de tank op een plekje wil wegwerken dat anders toch alleen maar 'lucht' bevat.
En dan kan hij (of is Len een 'zij' ?) met zelfbouw de vorm maken die perfect daarin past.

Inmiddels was mijn vraag van enkele bijdragen al weer een beetje ondergesneeuwd... :D
Len, ga je ook een grijs- en zwartwatertank zelf bouwen?
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Len »

Ruud Adam schreef:Als het om standaardmaten gaat, zul je waarschijnlijk altijd goedkoper uitkomen (zeker als je je knutsel-uren meetelt)
Maar ik heb zo'n vermoeden dat Len de tank op een plekje wil wegwerken dat anders toch alleen maar 'lucht' bevat.
En dan kan hij (of is Len een 'zij' ?) met zelfbouw de vorm maken die perfect daarin past.

Inmiddels was mijn vraag van enkele bijdragen al weer een beetje ondergesneeuwd... :D
Len, ga je ook een grijs- en zwartwatertank zelf bouwen?
Ik zal me eens wat duidelijker uit elkaar drukken.
Ik wil een T5 met volledig verhoogd dak gaan inbouwen. Ik heb de indeling overgenomen van de Peugeot Boxer bij JWG campers: http://www.jwgcampers.nl/fotogalerie.php?id=261
Daar komt het bed tot en met de zitting van de voorstoelen en daarom is de zitting van de bank nogal wat hoger dan normaal en daardoor wordt de vloer verhoogd om toch een normale zittinghoogte van zo'n 55 cm te krijgen. In deze verhoogde vloer, die ik razendsterk kan uitvoeren met glasmat en epoxy, wil ik de tank maken. Dus extra gewicht van plaatmateriaal is er dan niet zoveel want ik moet die vloer toch verhogen. Alleen de glasmat en de epoxy voeg ik toe (en ik spaar een kunststof tank uit...). Schotjes in lengte en breedte, met gaten onderin voor doorstroming, maken de (voor een groot deel wegneembare) vloer/bovenzijde tank stevig gefundeerd. Alle hoeken worden mooi rond en glad uitgevoerd om kolonies minder kans te geven.

Een zwartwater tank wordt onderdeel van het spoeltoilet achterin. Een grijswatertank ben ik tot nu toe niet van plan in te bouwen maar misschien zijn er toch redenen voor? Ik denk nu dat een emmer onder de auto ook voldoet of anders een lange slang. Wij gaan zo zuinig mogelijk om met water (dat zijn we al jaren gewend aan boord) en kunnen toe met 15 liter per dag en produceren ongeveer 12 liter grijswater, met z'n tweeen. Ik vind het laten weglopen van grijswater geen probleem vooral ook omdat we weinig op campings zullen staan. Maar misschien is het beter om een tank in te bouwen voor verkoopbaarheid tzt?

En ik ben een hij. Len is kort voor Leonardus, aangenaam... :cheers:
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

Leonardus, pas maar op.
Als je hier laat weten dat je grijswater 'zomaar' weg laat stromen, dan ben je aan de beurt :lol:

Indien er plek is zou ik persoonlijk een grijswatertank inbouwen.
Ten eerste kun je het dan even opsparen en daar lozen waar het toegestaan is of makkelijk is.
Ten tweede kun je met een klein 12 v pompje vanuit je grijswatertank water naar je zwartwatertank pompen en deze laatste even 'naspoelen' nadat je hem geleegd hebt. Is meteen je afvoerslang gereinigd.

Je zou het zelfs zo kunnen maken dat je je toilet spoelt met grijs water.
Want eigenlijk is het zonde om hier drinkwater voor te gebruiken.
Groet, Ruud
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13435
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door hathi »

Ja Len je begint al goed! alvorens te zijn begonnen ben je al 190kg gewicht [zonder tank]aan het toevoegen ik denk dat je aan het eind wel wat laadvermogen te kort komt ? water is er overal ,en genoeg te verkrijgen waarom met zo veel water rond sjouwen of maak je er ook nog ,n bad in?
Hans
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 130
Lid geworden op: do 01 sep 2011, 15:58

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Len »

Ruud Adam schreef: Indien er plek is zou ik persoonlijk een grijswatertank inbouwen.
Ten eerste kun je het dan even opsparen en daar lozen waar het toegestaan is of makkelijk is.
Ten tweede kun je met een klein 12 v pompje vanuit je grijswatertank water naar je zwartwatertank pompen en deze laatste even 'naspoelen' nadat je hem geleegd hebt. Is meteen je afvoerslang gereinigd. Je zou het zelfs zo kunnen maken dat je je toilet spoelt met grijs water. Want eigenlijk is het zonde om hier drinkwater voor te gebruiken.
Dat zijn goeie ideeen, Ruud.
Over de laatste: in de grijswater tank die we nu aan boord hebben zitten etensresten van de kombuis die het water een vervelend luchtje geven.
Maar oke, ik snap dat in een beetje camper dus een grijswatertank zit, al is het alleen maar om het op te sparen voor de eerstvolgende "legale" loosgelegenheid.
Nou dat gaan we dan doen, inclusief een leiding naar de zwartwatertank... :cheers:

En dat leidt dus gelijk weer naar een vraag. Is het handig/nodig om de grijswatertank mobiel te maken zoals de zwartwatertank? Ik denk van wel maar ben benieuwd naar de ideeen hier op het forum. Ik zal er een nieuwe vraag van maken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door de Jonckheer »

Mijn tanks zijn niet mobiel. Ik rij boven een riool of stortplaats of ik leg een slang uit. Kraan open en hupsakee. Waarom slepen? Peins er niet over, ik heb genoeg geleden in de caravan tijd met zo'n rottige cassette, vreselijk!
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door silvervägen »

Even uitgaan van een T5 met 174 pk tdi motor, ik kies een willekeurige met hefdak, dan gaat het dus over:


Motor

Brandstof Diesel
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2461 cm³
Vermogen 128 kW

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.349 kg
Toegestane maximum massa voertuig 2.810 kg
Massa rijklaar 2.449 kg

Daar kun je dus inclusief vloeistoffen en passagier zo'n 350 kg in laden.

Mij lijkt een 190 liter tank voor 2 personen in een T5 dan aan de grote kant, zeker, omdat jullie zo zuinig doen met water. Je zou dus een kleinere platte standaardmaat kunnen plaatsen. Het hangt natuurlijk ook van het reisdoel af. Anders dan op zee is drinkwater in Europa aan land goed te verkrijgen. De overgebleven ruimte in dubbele vloer is dan net als in de boot met vloerluiken toegankelijk te maken voor gereedschap e.a. zwaardere spullen. Blijft eigenlijk de stahoogte nog wel comfortabel als je de vloer zo ophoogt?

groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door durisotti »

Een kale T5 (en daar gaat het hier volgens mij over) heeft een laadvermogen van ongeveer 900 tot 1400 kg.
Ik zou zelf niet een tank gaan maken met schotten, dit in verband met het schoonmaken en het volledig leeg krijgen van de tank in winterse omstandigheden.
Ik heb ooit ook en dergelijke poging ondernomen en ik heb er veel werk van gehad om de tank er weer uit te krijgen.
Gewoon een plastieken tank op een plek waar je er goed bij kunt monteren.
Onder de auto is ook nog een optie.
iTsMe(jan)

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door iTsMe(jan) »

Zou eerst eens plaatsnemen in een T5 en dan bedenken wat je er mee kan .

Denk dat je erg weinig leefruimte overhoudt als je er een inrichting in gaat proppen die oorspronkelijk is ontworpen voor een Peugeot boxer
En dan al die volumes van zwart, grijs en drinkwatertanks , bussie wordt veel te zwaar .

Had het al eerder gezegd , kijk ook eens rond op http://www.weetjewel.nl
Ruud Adam
Berichten: 1942
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 16:57
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw watertank, klots-schotten nodig?



Bericht door Ruud Adam »

Wie wil zien hoe mooi je zelf watertanks (maar ook dieseltanks) kan bouwen, moet maar eens een kijkje nemen op de Hyves pagina van een lid van dit forum.
http://highlander800.hyves.nl/fotos/?ga ... ry_Topmenu

Nu heeft deze man wel gouden handjes, maar zonder versteviging van hout (alleen als mal) maakt hij de meest mooie vormen voor tanks. Dus ze zijn echt licht-gewicht. En ik schat zo in voor een fractie van de kosten van tanks die je elders laat maken.

De pagina is sowieso een aanrader voor wie van het betere doe-het-zelf werk houdt.
Groet, Ruud
Plaats reactie