Van touringcar tot camper
Gebruik je de bestaande ramen of worden het nieuwe?
Onder de volgende link over gewichtsbesparing vraag ik het soortelijk gewicht en dikte van polyester, die weet jij mogelijk uit je hoofd?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8410363
Dit omdat ik het volgens sommigen onzalige idee had om in plaats van aluminium, hout te laten aan de buitenkant. Polyester was ook genoemd.
Gewicht besparen is voor jouw niet zo belangrijk, zelfs niet voor belasting, vanwege Oldtimer. Maar hoe lager je het gewicht laat, des te beter kan de motor alles trekken.
Verder ... Welkom op dit forum
Hieronder de "Blije Doos" als welkomsgeschenk.
Daarin staat ook iets over SPAM die je door je E-mail adres onversleuteld te tonen, zoals jij hier ook doet, kunt verwachten.
Nu is het wel hotmail, welke dat vrij goed weghaalt, maar toch.
Onder de volgende link over gewichtsbesparing vraag ik het soortelijk gewicht en dikte van polyester, die weet jij mogelijk uit je hoofd?
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8410363
Dit omdat ik het volgens sommigen onzalige idee had om in plaats van aluminium, hout te laten aan de buitenkant. Polyester was ook genoemd.
Gewicht besparen is voor jouw niet zo belangrijk, zelfs niet voor belasting, vanwege Oldtimer. Maar hoe lager je het gewicht laat, des te beter kan de motor alles trekken.
Verder ... Welkom op dit forum
Hieronder de "Blije Doos" als welkomsgeschenk.
Daarin staat ook iets over SPAM die je door je E-mail adres onversleuteld te tonen, zoals jij hier ook doet, kunt verwachten.
Nu is het wel hotmail, welke dat vrij goed weghaalt, maar toch.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
hoi medebouwer
er komen scheepsramen in dus alu omlijsting met dubbel glas getint
en het gewicht van polyester weet ik niet precies ligt er ook aan hoe dik je het doet
ik zet er 6 mm scaft mahonie platen op met 2 x 225 grams mat er overheen liter hars weegt ongeveer 8 ons en er zal met deze mat constructie iets meer als een liter per vierkante meter ingaan dus wel zwaarder als alu
maar wat je al aangeeft gewicht speelt geen rol hier ik wil het zo doen dat ik zo weinig mogelijk onderhoud eraan heb
gr martin
er komen scheepsramen in dus alu omlijsting met dubbel glas getint
en het gewicht van polyester weet ik niet precies ligt er ook aan hoe dik je het doet
ik zet er 6 mm scaft mahonie platen op met 2 x 225 grams mat er overheen liter hars weegt ongeveer 8 ons en er zal met deze mat constructie iets meer als een liter per vierkante meter ingaan dus wel zwaarder als alu
maar wat je al aangeeft gewicht speelt geen rol hier ik wil het zo doen dat ik zo weinig mogelijk onderhoud eraan heb
gr martin
Van touringcar tot camper
ik heb een setra S80 gekocht om hem om te bouwen als camper omdat ik in het dagelijks leven werkzaam ben als scheepstimmerman en thuis in het verwerken van polyester en epoxy harsen is het voor mij de mogelijkheid om polyester water en brandstof tanks op maat te maken
http://www.mijnalbum.nl/Album=UNCZFMIN mailen kan ook highlander800@hotmail.com
ik heb een setra S80 gekocht om hem om te bouwen als camper omdat ik in het dagelijks leven werkzaam ben als scheepstimmerman en thuis in het verwerken van polyester en epoxy harsen is het voor mij de mogelijkheid om polyester water en brandstof tanks op maat te maken
http://www.mijnalbum.nl/Album=UNCZFMIN mailen kan ook highlander800@hotmail.com
- vanHooltje
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
- Locatie: Friesland
- Contacteer:
En het mooie van dit verhaal dat setra en ik elkaar pas ondmoet hebben.
Twee busbouwers op een lijn
Zo kunnen we elkaar mooi helpen in dingen die de een wel kan en de anderre niet.
zo komen we er wel
grt van hooltje
Twee busbouwers op een lijn
Zo kunnen we elkaar mooi helpen in dingen die de een wel kan en de anderre niet.
zo komen we er wel
grt van hooltje
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Als ik dan even snel reken, dan weegt het polyester 2x225gram ( per vierkante meter?)plus 800gram voor de hars= 1,25kg per vierkante meter, dat valt wel mee, is zelfs minder dan 3mm hout.Setra S80 schreef:ik zet er 6 mm scaft mahonie platen op met 2 x 225 grams mat er overheen liter hars weegt ongeveer 8 ons en er zal met deze mat constructie iets meer als een liter per vierkante meter ingaan dus wel zwaarder als alu
maar wat je al aangeeft gewicht speelt geen rol hier ik wil het zo doen dat ik zo weinig mogelijk onderhoud eraan heb
gr martin
Maar die Mahonie plaat van 6 mm vind ik wat overdreven.
Begrijp ik het goed dat je die eerst monteert en daarna de polyester daaroverheen werkt? Reken ik dat uit dan weegt die ongeveer 3kg de vierkante meter. Werk je met dunnere plaat dan is dat ook makkelijker in vorm te buigen en bespaar je gewicht.
Maar gewichtsbesparing vind je niet belangrijk.
Moet je toch eens nazien bij welk gewicht een uitgebreider C rijbewijs nodig is, ik dacht dat dat bij 7000kg is.
Wil je de camper verkoopbaar houden dan zou een terugkeuring naar die 7000kg een overweging zijn. Blijf je dan dan leeg onder de 6000kg dan heb je een voldoende laadvermogen en is de camper beter verkoopbaar.
Edit: C1 rijbewijs gaat tot 7500kg, dus met kleine inspanning zou de camper onder de 6500kg kunnen blijven en houdt je de mogelijkheid open voor volgende eigenaar om terug te laten keuren.
Mogelijk zou je dan alvast na kunnen vragen wat daarvoor gedaan moet worden, zodat je het een eventueel nieuwe eigenaar op een presenteerblaadje aan kunt bieden.
Laatst gewijzigd door Jadatis op do 14 mei 2009, 9:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Er zijn er genoeg te koop maar de meeste zijn in slechte staat. Kijk eens bij Bus & Coach Trade in Veldhoven, www.bustrade.nl . Als je hem belt kijkt ie voor je uit naar een bus in redelijke staat. Denk er aan dat je geen stads of streekbus koopt maar een touringcar. Die andere zijn niet geschikt voor lange afstanden en zijn veel te langzaam. Ook zijn die automaten niet geschikt voor bergachtig terrein. je kunt mij altijd contacten als je meer wilt weten, geen probleem. Kijk op www.touringcamper.nl voor andere bussen en vrachtwagens, er staan er genoeg op!h_e_n_k schreef:Ik loop al een paar jaar met het idee rond om ook een oude bus te kopen en die om te bouwen tot camper, weet iemand een goede geschikte bus hiervoor met een niet al te hoog prijskaartje ?
-
- Berichten: 4920
- Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31
Zoals Maxer al schreef: Tc's zijn vaak in slechte staat.
De meeste bezitters van een ex-touringcar weten dan ook precies hoe de werking van een lasapparaat is..
En het mag een beetje vreemd klinken, maar hoe kleiner de bus hoe hoger de prijs.
Voor enkele honderden TC's: http://www.trucks.nl/ categorie "Pers.bussen".
Mvg, Leo.
De meeste bezitters van een ex-touringcar weten dan ook precies hoe de werking van een lasapparaat is..
En het mag een beetje vreemd klinken, maar hoe kleiner de bus hoe hoger de prijs.
Voor enkele honderden TC's: http://www.trucks.nl/ categorie "Pers.bussen".
Mvg, Leo.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 30 aug 2007, 21:32
- Locatie: Sommeldijk
- Contacteer:
Re: Van touringcar tot camper
Hallo medebouwers
Ik kom toevallig dit account hier tegen
. Tegenwoordig staat alles op Facebook we hebben al 5 seizoenen gereden en afgelopen winter heb ik er een modernere sterkere motor in gehangen.
Hier de link van de kompleet bouw. https://m.facebook.com/100015191645863/ ... 536073634/
Ik kom toevallig dit account hier tegen
. Tegenwoordig staat alles op Facebook we hebben al 5 seizoenen gereden en afgelopen winter heb ik er een modernere sterkere motor in gehangen.
Hier de link van de kompleet bouw. https://m.facebook.com/100015191645863/ ... 536073634/
ik houd me vooral bezig met speciale dingen interieur bouw ed pas gemaakt op de klant zijn wensen
wilt u iets weten vraag erna
Special Products email highlander800@hotmail.com
wilt u iets weten vraag erna
Special Products email highlander800@hotmail.com
Re: Van touringcar tot camper
Schitterend project en wat een vakwerk op veel verschillende disciplines. Respect!
Re: Van touringcar tot camper
@SetraS80, Schitterend, wat een werk! Bijzonder en goed dat je de onderdelen er nog bij vindt, zo'n 5 cilinder Henschel is natuurlijk toch een beetje een exoot in 2021.
Hier in de Eifel zijn nog veel van de kleine busondernemers in het bezit van een prachtig gerestaureerde oude S6. Worden veel gebruikt bij bruiloften. (Voor de corona tenminste).
Hier in de Eifel zijn nog veel van de kleine busondernemers in het bezit van een prachtig gerestaureerde oude S6. Worden veel gebruikt bij bruiloften. (Voor de corona tenminste).
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Van touringcar tot camper
Die ombouw heb ik destijds gevolgd.
Weet al niet meer hoe ik daar kwam, via dubbellucht of zo denk ik.
Prachtig stukje werk highlander.
Petje af.
Weet al niet meer hoe ik daar kwam, via dubbellucht of zo denk ik.
Prachtig stukje werk highlander.
Petje af.