Ventilatie absorptiekoelkast niet via roosters

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Ventilatie absorptiekoelkast niet via roosters



Bericht door Stellingwerver »

Hallo,

Wil in mijn nieuwe camper de ventilatie van de koelkast (absorptie) het liefst niet via de traditionele roosters laten verlopen. Het zijn toch flinke openingen, waarin gemakkelijk regenwater naar binnen kan komen. Wilde eigenlijk de aanvoer van koude lucht van onder de wagen, via de ruimtes in de carroserie aanvoeren. Dit is mogelijk door grote rubberen doppen (zitten in de onderkant van de wagen) te verwijderen en De afvoer van de warme lucht kan dan via een rooster.
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

Goede koeling is erg belangrijk voor de koelkast.
Bij de standaard oplossing met een rooster aan de bovenkant en een rooster aan de onderkant is vaak de koeling al onvoldoende.
Dit komt doordat de koelkast de warmte aan de bovenkant afgeeft, maar een heel klein stukje lager dan het bovenste rooster. Hierdoor ontstaat er geen trek. Door het bovenste rooster hoger te plaatsen, of door het dak te ventileren kan je dit verbeteren.
Aanvoer van lucht door de bodem kan, maar zorg er wel voor dat het oppervlak van de opening overeen komt met die van het rooster.
Houd ook in het achterhoofd dat de brander regelmatig schoongemaakt moet worden. Normaal kan dit via het onderste rooster.

Wim
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Realiseer je SVP dat de onderste ventilatieopening achter de koelkast óók bestemd is om eventueel vrij uitstromend propaan/butaan naar buiten te laten stromen (=zwaarder dan lucht).
Een opening rechtstreeks naar buiten door de bodem kan dus ook.
Máár het benutten van "de ruimtes in de carrosserie" houdt risico's in, als het gas zich ook naar andere ruimten (dan naar buiten) zou kunnen verplaatsen!

De door Dometic/Electrolux geleverde roosters zijn overigens goed bestand tegen inregenen.

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

In mijn oude camper zat ook maar één rooster in de wand.
De frisse lucht werd aangevoerd door een gat in de vloer.
Als je op het rooster nog een een ventilator plaatst dan moet het goed komen.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
technichien
Berichten: 964
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 9:52



Bericht door technichien »

:roll: Als de koelkast ingebouwd wordt volgens de richtlijnen van Dometic/Thetfort. Dan zal de koelkast optimaal werken. De roosters regenen niet in en een/twee ventilator(en) zijn beslist overbodig. Ook als het +40 graden buiten (lekker) warm is.

De ventilator(en) behuizing/frame verkleint de benodigde opening. Niet doen dus. :roll:
My RV is my castle! Feelin' groovy.
offen065
Berichten: 256
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 20:08
Locatie: Velsen Noord



Bericht door offen065 »

Als je voldoende ventilatie door de bodem kunt verkrijgen lijkt me dat een pre want onder de auto is het altijd koeler dan aan de zijkanten
zeker als ook de volle zon er op staat of je schuif deur zit er voor maar
zoals Kleijntje al aan gaf je moet wel bij storing goed bij de achterzijde kunnen komen.

Karel.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet



Bericht door Trebor953 »

technichien schreef::roll: Als de koelkast ingebouwd wordt volgens de richtlijnen van Dometic/Thetfort. Dan zal de koelkast optimaal werken. De roosters regenen niet in en een/twee ventilator(en) zijn beslist overbodig. Ook als het +40 graden buiten (lekker) warm is.

De ventilator(en) behuizing/frame verkleint de benodigde opening. Niet doen dus. :roll:
Hierover verschillen de menigen nogal en er is hier op het forum het nodige over geschreven. 'Één of twee ventilatoren zorgen er bij mij in elk geval voor dat bij warme buitentemperaturen de koelkast zijn warmte veel beter kwijt kan en de koelkast dus beter koelt!
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
kleijntje
Berichten: 977
Lid geworden op: zo 08 jun 2003, 15:50
Locatie: Twente



Bericht door kleijntje »

technichien schreef::roll: Als de koelkast ingebouwd wordt volgens de richtlijnen van Dometic/Thetfort. Dan zal de koelkast optimaal werken. De roosters regenen niet in en een/twee ventilator(en) zijn beslist overbodig. Ook als het +40 graden buiten (lekker) warm is.

De ventilator(en) behuizing/frame verkleint de benodigde opening. Niet doen dus. :roll:
Dometic levert nu zelf de ventilatoren. Waarom?

Wim
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

technichien schreef::roll: Als de koelkast ingebouwd wordt volgens de richtlijnen van Dometic/Thetfort. Ook als het +40 graden buiten (lekker) warm is.
:
De praktijk wijst anders uit, lees alle topics over deze koelkast maar eens door. Zonder ventilator heb ik bij 40 gr warm bier :(
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

ik heb ook twe grote gaten aan de zijkant voor de luchtcirculatie, maar ik heb er ook twee afdekplaten bij als het regens of erg koud is doe ik die er gewoon voor en het probleem is opgelost.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Stellingwerver »

Heb nu een lucht aanvoer van onder de wagen gemaakt (door de holle ruimtes heen) en deze nu getest (zonder nog het rooster in de zijkant te hebben gemaakt, dus een proefopstelling) Zo te zien werkt het goed.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Zorg ervoor dat eventueel vrij uitstromend gas uitsluitend naar buiten kan stromen (en niet die holle ruimten in)!

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
YouriGroot
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 16:53

Re: ventilatie absorptie koelkast niet via roosters



Bericht door YouriGroot »

Ik wil in mijn camper een absorptie koelkast plaatsen. Deze koelkast komt alleen in het midden en staat dus niet tegen een wand aan. Hierdoor kan de luchtinvoer/uitvoer niet via roosters aan de zijkant. Nu heb ik hier gelezen dat de invoer dus ook via de onderkant kan, maar is het een probleem als de uitvoer binnen in de camper is?

Youri
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: ventilatie absorptie koelkast niet via roosters



Bericht door rongreven »

Uit de uitvoer/schoorsteen komt verbrand gas, dat levert in de camper koolmonoxide op, dus nooit doen.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie