Hoe zit dit nou bij 25 jaar en ouder?
Hoe zit dit nou bij 25 jaar en ouder?
Hallo camperaars.
Ik heb een Mercedes 407D aangeschaft.
Bouwjaar 1982, en is nu 25 jaar oud, dus belastingvrij.
Hij is door de RDW gekeurd, en er zit een grijs kenteken met 7 zitplaatsen op.
Nu wil ik er een camper van maken.
Ben ik verplicht om hem weer te laten keuren?, of mag ik ook gewoon de weg op met deze omgebouwde grijskenteken bus.
Volgens mij is het toch alleen een belastingtechnische kwestie, en kan de douane hier ook niet moeilijk over doen.
Wie kan mij hier het juiste over vertellen.
Groetnis ût Drachten, fan Jan.
Ik heb een Mercedes 407D aangeschaft.
Bouwjaar 1982, en is nu 25 jaar oud, dus belastingvrij.
Hij is door de RDW gekeurd, en er zit een grijs kenteken met 7 zitplaatsen op.
Nu wil ik er een camper van maken.
Ben ik verplicht om hem weer te laten keuren?, of mag ik ook gewoon de weg op met deze omgebouwde grijskenteken bus.
Volgens mij is het toch alleen een belastingtechnische kwestie, en kan de douane hier ook niet moeilijk over doen.
Wie kan mij hier het juiste over vertellen.
Groetnis ût Drachten, fan Jan.
Het grijze kenteken zegt iets over de inrichtingseisen. Je mag in een grijs kenteken geen personen achterin vervoeren. Dat staat los van de leeftijd voor zover ik weet. (Zou ook raar zijn als je na 25 jaar opeens wel achterin een vrachtwagen of bestelbus zou mogen zitten, puur omdat hij die leeftijd heeft bereikt). Ga er even vanuit dat er een tussenschot staat nu (dubbelcabine). Als je dat weghaalt voldoe je volgens mij niet meer aan de inrichtingseisen van je kenteken.
Dus ik denk omkeuren naar camper of geel kenteken. Gezien de leeftijd geen bpm meer, dus kost ook weinig.
Even bellen met de rdw, die zullen vast graag even uitleggen hoe het zit. En veel succes en plezier met de ombouw
Dus ik denk omkeuren naar camper of geel kenteken. Gezien de leeftijd geen bpm meer, dus kost ook weinig.
Even bellen met de rdw, die zullen vast graag even uitleggen hoe het zit. En veel succes en plezier met de ombouw
Als het al geel kenteken is (en dat moet wel met een 10-zitter) wel. Je hoeft dan namelijk achterin geen zitplaatsen te hebben. Maar het mag wel. Als hij op geel kenteken staat hoef je niet aan de inrichtingseisen van een camper te voldoen. Tenzij je hem wil laten omkeuren naar camperkenteken. Dan weer wel natuurlijk.Scandibus schreef:Goeie vraag!
Ik heb er ook zo een:
hoe zit dat met een oude, belastingvrije 10zitter Landrover?
Mag je daar ongestraft een mini-camper van maken (zonder de voorgeschreven sta-hoogte en inrichting?)
Waarom zou je?Dafluc. schreef:Als het al geel kenteken is (en dat moet wel met een 10-zitter) wel. Je hoeft dan namelijk achterin geen zitplaatsen te hebben. Maar het mag wel. Als hij op geel kenteken staat hoef je niet aan de inrichtingseisen van een camper te voldoen. Tenzij je hem wil laten omkeuren naar camperkenteken. Dan weer wel natuurlijk.Scandibus schreef:Goeie vraag!
Ik heb er ook zo een:
hoe zit dat met een oude, belastingvrije 10zitter Landrover?
Mag je daar ongestraft een mini-camper van maken (zonder de voorgeschreven sta-hoogte en inrichting?)
Uisge Beatha....slainte!
Mijn L206D uit 1975 is altijd grijskenteken geweest en al in 1976 als camper gemaakt.
zodoende heb ik ook een blauwe kentekenplaat, geen roetmeting ed.
Naar mijn weten is het goedgekeurd omdat hij van voor 1980 is.
1980 schijnt een jaar te zijn met allerlei wettelijke veranderingen in dit opzicht.
Als je auto van `82 is heb je dus pech en zal hij gekeurd moeten worden,
dit komt dan ook in je papieren te staan
zodoende heb ik ook een blauwe kentekenplaat, geen roetmeting ed.
Naar mijn weten is het goedgekeurd omdat hij van voor 1980 is.
1980 schijnt een jaar te zijn met allerlei wettelijke veranderingen in dit opzicht.
Als je auto van `82 is heb je dus pech en zal hij gekeurd moeten worden,
dit komt dan ook in je papieren te staan
Laatst gewijzigd door MichaelKroese op vr 09 feb 2007, 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.
De douane doet dat waarschijnlijk vaker dan dat wij het merken
Los van eventuele hoge boetes is hier ook een risico dat bij een ongeval de verzekering moeilijk kan gaan doen (niet uitkeren) als je niet aan de voorschriften van je kenteken voldoet (dus bijvoorbeeld wel mensen achterin laat zitten terwijl je grijs kenteken hebt). Ik zou dat risico niet willen nemen.
Los van eventuele hoge boetes is hier ook een risico dat bij een ongeval de verzekering moeilijk kan gaan doen (niet uitkeren) als je niet aan de voorschriften van je kenteken voldoet (dus bijvoorbeeld wel mensen achterin laat zitten terwijl je grijs kenteken hebt). Ik zou dat risico niet willen nemen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
- Gerard Exis
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
- Locatie: Roemenie
- Contacteer:
Jongens denk nou eens even na, indien gezien de leeftijd de inrichting niet hoeft overeen te komen met het kenteken, dan hoeft het chassisnummer, brandstof etc... ook niet overeen te komen met het kenteken !! Ongeacht de leeftijd het kenteken moet overeen komen met het voertuig, lijkt mij niet meer dan normaal, dus WEL keuren, heb ik ook gedaan met mijn 508, 26 jaar oud. Geen BPM betalen !
Veel succes !
Veel succes !
Groeten Gerard.
Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
- Gerard Exis
- Berichten: 1690
- Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
- Locatie: Roemenie
- Contacteer:
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 685
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Een bestelwagen van 25 + jaren ombouwen tot Camper is altijd mogelijk.
Er zijn namelijk in Nederland 2 (!) instanties waar je mee te maken krijgt.
- Het RDW. Deze keurt de auto op veligheid en als de inrichting aan de eisen voldoet, krijg je het predikaat "Kampeerauto" bij bijzonderheden op je kentekenbewijs deel 1.
Voldoet hij niet aan de Campereisen, dan kun je er altijd met een Camper inrichting een Geel (personenauto) kenteken op krijgen (zonder "Kampeerauto" bij bijzonderheden).
Mag je er in iedergeval mensen mee achterin vervoeren ed.
(let op, binnekort, voorjaar 2008, worden de eisen aan zitplaats in Campers verscherpt)
- De Belanstingdienst. Deze controleert vervolgens, of de Kampeerauto aan de inrichtingseisen voldoet.
Zo ja, dan krijg je het 1/4 tarief, zo nee, dan krijg je "voll"- geelkenteken tarief.
En daar zit de kneep. Na 25 jaar zal je het een zorg zijn, ofdat je vrijstelling op vol of 1/4 krijgt
Nog even naar het kenteken. Het jaartal op deel 1 is bepalend voor het bouwjaar, ongeacht of deze "gisteren" tot Kampeerauto of personenauto is omgebouwd / omgekeurd.
Let wel, de vrijstelling voor 25 jaar en ouder ligt momenteel onder politieke druk
Er zijn namelijk in Nederland 2 (!) instanties waar je mee te maken krijgt.
- Het RDW. Deze keurt de auto op veligheid en als de inrichting aan de eisen voldoet, krijg je het predikaat "Kampeerauto" bij bijzonderheden op je kentekenbewijs deel 1.
Voldoet hij niet aan de Campereisen, dan kun je er altijd met een Camper inrichting een Geel (personenauto) kenteken op krijgen (zonder "Kampeerauto" bij bijzonderheden).
Mag je er in iedergeval mensen mee achterin vervoeren ed.
(let op, binnekort, voorjaar 2008, worden de eisen aan zitplaats in Campers verscherpt)
- De Belanstingdienst. Deze controleert vervolgens, of de Kampeerauto aan de inrichtingseisen voldoet.
Zo ja, dan krijg je het 1/4 tarief, zo nee, dan krijg je "voll"- geelkenteken tarief.
En daar zit de kneep. Na 25 jaar zal je het een zorg zijn, ofdat je vrijstelling op vol of 1/4 krijgt
Nog even naar het kenteken. Het jaartal op deel 1 is bepalend voor het bouwjaar, ongeacht of deze "gisteren" tot Kampeerauto of personenauto is omgebouwd / omgekeurd.
Let wel, de vrijstelling voor 25 jaar en ouder ligt momenteel onder politieke druk
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )