Hoe zit dit nou bij 25 jaar en ouder?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janbenz
Berichten: 21
Lid geworden op: di 30 jan 2007, 23:02
Locatie: Drachten

Hoe zit dit nou bij 25 jaar en ouder?



Bericht door janbenz »

Hallo camperaars.
Ik heb een Mercedes 407D aangeschaft.
Bouwjaar 1982, en is nu 25 jaar oud, dus belastingvrij.
Hij is door de RDW gekeurd, en er zit een grijs kenteken met 7 zitplaatsen op.
Nu wil ik er een camper van maken.
Ben ik verplicht om hem weer te laten keuren?, of mag ik ook gewoon de weg op met deze omgebouwde grijskenteken bus.

Volgens mij is het toch alleen een belastingtechnische kwestie, en kan de douane hier ook niet moeilijk over doen.

Wie kan mij hier het juiste over vertellen.

Groetnis ût Drachten, fan Jan.
There is no bether coke, than my Benz smoke.
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Goeie vraag!
Ik heb er ook zo een:
hoe zit dat met een oude, belastingvrije 10zitter Landrover?
Mag je daar ongestraft een mini-camper van maken (zonder de voorgeschreven sta-hoogte en inrichting?) :?:
Uisge Beatha....slainte!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Het grijze kenteken zegt iets over de inrichtingseisen. Je mag in een grijs kenteken geen personen achterin vervoeren. Dat staat los van de leeftijd voor zover ik weet. (Zou ook raar zijn als je na 25 jaar opeens wel achterin een vrachtwagen of bestelbus zou mogen zitten, puur omdat hij die leeftijd heeft bereikt). Ga er even vanuit dat er een tussenschot staat nu (dubbelcabine). Als je dat weghaalt voldoe je volgens mij niet meer aan de inrichtingseisen van je kenteken.
Dus ik denk omkeuren naar camper of geel kenteken. Gezien de leeftijd geen bpm meer, dus kost ook weinig.
Even bellen met de rdw, die zullen vast graag even uitleggen hoe het zit. En veel succes en plezier met de ombouw :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Scandibus schreef:Goeie vraag!
Ik heb er ook zo een:
hoe zit dat met een oude, belastingvrije 10zitter Landrover?
Mag je daar ongestraft een mini-camper van maken (zonder de voorgeschreven sta-hoogte en inrichting?) :?:
Als het al geel kenteken is (en dat moet wel met een 10-zitter) wel. Je hoeft dan namelijk achterin geen zitplaatsen te hebben. Maar het mag wel. Als hij op geel kenteken staat hoef je niet aan de inrichtingseisen van een camper te voldoen. Tenzij je hem wil laten omkeuren naar camperkenteken. Dan weer wel natuurlijk.
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Dafluc. schreef:
Scandibus schreef:Goeie vraag!
Ik heb er ook zo een:
hoe zit dat met een oude, belastingvrije 10zitter Landrover?
Mag je daar ongestraft een mini-camper van maken (zonder de voorgeschreven sta-hoogte en inrichting?) :?:
Als het al geel kenteken is (en dat moet wel met een 10-zitter) wel. Je hoeft dan namelijk achterin geen zitplaatsen te hebben. Maar het mag wel. Als hij op geel kenteken staat hoef je niet aan de inrichtingseisen van een camper te voldoen. Tenzij je hem wil laten omkeuren naar camperkenteken. Dan weer wel natuurlijk.
Waarom zou je? :?: :lol:
Uisge Beatha....slainte!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Heb je wel stromend water 8)
Afbeelding
Scandibus
Berichten: 171
Lid geworden op: za 30 sep 2006, 22:59



Bericht door Scandibus »

Dafluc. schreef:Heb je wel stromend water 8)
:cheers: :lol3: 't is niet voor mij! :idea: :lol:
Uisge Beatha....slainte!
MichaelKroese



Bericht door MichaelKroese »

Mijn L206D uit 1975 is altijd grijskenteken geweest en al in 1976 als camper gemaakt.
zodoende heb ik ook een blauwe kentekenplaat, geen roetmeting ed.
Naar mijn weten is het goedgekeurd omdat hij van voor 1980 is.
1980 schijnt een jaar te zijn met allerlei wettelijke veranderingen in dit opzicht.
Als je auto van `82 is heb je dus pech en zal hij gekeurd moeten worden,
dit komt dan ook in je papieren te staan :wink:
Laatst gewijzigd door MichaelKroese op vr 09 feb 2007, 8:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

De douane doet dat waarschijnlijk vaker dan dat wij het merken :wink:
Los van eventuele hoge boetes is hier ook een risico dat bij een ongeval de verzekering moeilijk kan gaan doen (niet uitkeren) als je niet aan de voorschriften van je kenteken voldoet (dus bijvoorbeeld wel mensen achterin laat zitten terwijl je grijs kenteken hebt). Ik zou dat risico niet willen nemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk moet ie worden omgekeurd maar dat stelt niks voor, dat heb ik met mijn bus ondervonden.
Ook scheelt het aanzienlijk met de verzekeringspremie, die wordt een stuk lager!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:



Bericht door Gerard Exis »

Jongens denk nou eens even na, indien gezien de leeftijd de inrichting niet hoeft overeen te komen met het kenteken, dan hoeft het chassisnummer, brandstof etc... ook niet overeen te komen met het kenteken !! Ongeacht de leeftijd het kenteken moet overeen komen met het voertuig, lijkt mij niet meer dan normaal, dus WEL keuren, heb ik ook gedaan met mijn 508, 26 jaar oud. Geen BPM betalen !
Veel succes !
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:



Bericht door Gerard Exis »

Dafluc. schreef:Heb je wel stromend water 8)
soms onder de wagen :lol3:
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Een bestelwagen van 25 + jaren ombouwen tot Camper is altijd mogelijk.

Er zijn namelijk in Nederland 2 (!) instanties waar je mee te maken krijgt.
- Het RDW. Deze keurt de auto op veligheid en als de inrichting aan de eisen voldoet, krijg je het predikaat "Kampeerauto" bij bijzonderheden op je kentekenbewijs deel 1.
Voldoet hij niet aan de Campereisen, dan kun je er altijd met een Camper inrichting een Geel (personenauto) kenteken op krijgen (zonder "Kampeerauto" bij bijzonderheden).
Mag je er in iedergeval mensen mee achterin vervoeren ed.
(let op, binnekort, voorjaar 2008, worden de eisen aan zitplaats in Campers verscherpt)

- De Belanstingdienst. Deze controleert vervolgens, of de Kampeerauto aan de inrichtingseisen voldoet.
Zo ja, dan krijg je het 1/4 tarief, zo nee, dan krijg je "voll"- geelkenteken tarief.
En daar zit de kneep. Na 25 jaar zal je het een zorg zijn, ofdat je vrijstelling op vol of 1/4 krijgt :D

Nog even naar het kenteken. Het jaartal op deel 1 is bepalend voor het bouwjaar, ongeacht of deze "gisteren" tot Kampeerauto of personenauto is omgebouwd / omgekeurd.

Let wel, de vrijstelling voor 25 jaar en ouder ligt momenteel onder politieke druk :evil:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

En als straks de houderschapbelasting wordt afgeschaft :lol3: dan ga je toch weer kilometerheffing betalen.
Dat eerste zal nog lang op zich laten wachten en dat tweede zal wel snel ingevoerd worden, extra erbij natuurlijk want in den Haag heerst de graaicultuur.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie