Welke kachel?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfsmurf
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:35
Locatie: Midden Nederland

Welke kachel?



Bericht door surfsmurf »

Hallo mede camperaars,

Ik ben een camperbus aan het bouwen. Aangezien ik een Adria caravan heb gesloopt dacht ik het probleem "welke kachel neem ik" opgelost te hebben. Er zat immers een truma 3002 in.
Helaas zie ik geen mogelijkheid om de rookgasafvoer kwijt te raken. Het schoorsteentje komt helemaal aan de zijkant op het dak te staan, geen porem. Deze kachel kan (mag) niet met een wandafvoer uitgerust worden. Verder neemt dit type kachel eigenlijk te veel plek in naar mijn zin.
Nu twijfel ik tussen een standkachel (>3000Kcal) en een truma E 2400. Mijn ervaring met standkachels is dat je ze best vaak ruikt, aan de andere kant is een E 2004 niet tweedehands te krijgen en een nieuwe kost best veel geld. Het liefst bouw ik de kachel onder de bus, een onderbouw dampgastank heb ik al voorzien.
Wie heeft ervaring met één of beide en helpt mij kiezen?
ps. zie: http://home.hetnet.nl/~internos/

Groeten Martin
Bert
Berichten: 1145
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:52
Locatie: Europa
Contacteer:



Bericht door Bert »

Ik heb het op deze manier gedaan. De kachel ligt plat en de aan/afvoer komt onder de vloer uit . http://www.mijnalbum.nl/Album=ZZMILVCH


Bert
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Ik ben dus aan het verbouwen en er komt bij ons een Carver MPH plint/vloerverwarming PH 350 is. Inbouwafmetingen in mm: 255 bij 90 bij 260.
Electrisch verbruik 1,45 Amp bij 230 volt. Opbrengst 320 Watt. Geruisloos.
Bij een grote camperzaak in Brabant zagen we hem voor het eerst, maar bij de lokale caravanhandelaar bleek de showopstelling ook te staan.
Afbeelding

Hij heeft een adviesprijs van 119,95 Euro. Nu in de aanbieding. Niet echt goedkoop dus, maar ideaal voor een buscamper.
Je moet er wel rekening mee houden dat als je niet aan stroom staat, je ook een omvormer nodig hebt.

Ik heb hem vaktechnisch ook een beetje beoordeeld (uiteindelijk ben ik origineel uit de installatietechniek afkomstig en later bijgeschoold tot docent algemene techniek) en heb in het systeem vertrouwen. Hij geeft door het uitgelezen systeem naar mijn mening genoeg warmte voor een buscamper.

Kijk eens bij een lokale caravanzaak of zo'n grote zaak als bijvoorbeeld in Schijndel.

Hartelijke groeten,
Paul.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

Wij hebben zo'n Carver Plinth Heater in ons busje en hij bevalt ons goed. Bij ons zit hij vlak boven de vloer onder het keukenblokje (wat ook de bedoeling is).
Hij geeft ruim voldoende warmte voor voor- en najaar, maar of het voldoende is bij vorst weet ik niet.
Alleen moet ik nog eens iets verzinnen met een thermostaat, want nu schakelen we hem met de hand in en uit als het te koud of te warm wordt.

Evert
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

't Busje schreef:Alleen moet ik nog eens iets verzinnen met een thermostaat, want nu schakelen we hem met de hand in en uit als het te koud of te warm wordt.

Evert
Je hebt gelijk, er zit geen thermostaat in. Ik denk dat ik hem dan uit de oude kachel sloop en overplaats. Moet kunnen.

Groeten van Paul.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Gebruikersavatar
surfsmurf
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:35
Locatie: Midden Nederland



Bericht door surfsmurf »

Paul en Evert,
Bedankt voor jullie reacties. De plintverwarming is idd erg compact en prijstechnisch zeer interessant. Alleen sta ik graag vrij en daar wringt de schoen. Op 12V is voor een vermogen van 320 W zo'n 25 Ampére (en een hele stevige omvormer) nodig, de HH accu is dan wel erg snel leeg.
Bert, je hebt de kachel erg mooi weggewerkt. Maakt hij niet wat veel lawaai doordat de inbouwruimte als klankkast dienst gaat doen?

Grt Martin
Diamond
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 20:28



Bericht door Diamond »

Zijn inderdaad 2e hands moeilijk te krijgen.

Ik heb de E2400 ook gehad een perfecte kachel voor een buscamper.

Ik vond em lekker stil in de dinette bank daar kon je "s nachts wel van slapen.

Maar als je een nieuwe koopt heb je jaaaaaaaaaaren probleemloos plezier van.

Stook nu op z'n grotere broer de E 4000 ook heerlijk. :wink:
Gebruikersavatar
surfsmurf
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 23:35
Locatie: Midden Nederland



Bericht door surfsmurf »

Ik heb gisteren een truma E 2400 gekocht bij de Wit.
Dus het gaat helemaal goed komen.

Grt Martin
Plaats reactie