naar geel kenteken

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
h.rempe
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 19:03
Locatie: krommenie

naar geel kenteken



Bericht door h.rempe »

Ik wil nu mijn VW lt grijs kenteken met losse inbouw omzetten naar geel kenteken,mijn vraag is mag alles los blijven staan of moet alles met bouten en moeren vast gezet worden en het denkbeeldige blok van 170x200x90 slaat dat op de laadruimte of moet dat in de ingerichtte camper passen, en waar moet ik nog meer op letten i.v.m de keuring m.vr gr. herman
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Kijk even hier:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8389048

Alles moet dus vast staan.
Het fiscale blok zou bij een lege bus moeten passen.
Je bus blijft zijn bedrijfsauto kenteken houden je wordt alleen fiscaal als personenauto gezien.
En natuurlijk even BPM betalen!
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Re: naar geel kenteken



Bericht door traveller630 »

h.rempe schreef:Ik wil nu mijn VW lt grijs kenteken met losse inbouw omzetten naar geel kenteken,mijn vraag is mag alles los blijven staan of moet alles met bouten en moeren vast gezet worden en het denkbeeldige blok van 170x200x90 slaat dat op de laadruimte of moet dat in de ingerichtte camper passen, en waar moet ik nog meer op letten i.v.m de keuring m.vr gr. herman
Wat heeft het voordeel om alles over te zetten naar geel kenteken?
Een denkbeeldig blok lading is alleen van belang bij het omzetten naar GRIJS kenteken. Of bedoel je dat je in aanmerking wil komen voor het camperkwartaal tarief?
h.rempe
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 nov 2005, 19:03
Locatie: krommenie



Bericht door h.rempe »

volgens mij mag ik mijn bedrijfswagen niet als camper inrichten en ook niet zo gebruiken,en omdat ik wil stoppen met werken en wil gaan reizen moet ik de wegenbelasting als particulier gaan betalen, dat scheelt algauw 1000 € per jaar. dus lijkt het mij inderdaad beter om een camper kenteken aan te vragen en kwart tarief. het kost me wel dik 2000 € maar wat kost een boete en naheffing.
m.vr.groet herman
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen



Bericht door 't Busje »

h.rempe schreef:volgens mij mag ik mijn bedrijfswagen niet als camper inrichten en ook niet zo gebruiken,en omdat ik wil stoppen met werken en wil gaan reizen moet ik de wegenbelasting als particulier gaan betalen, dat scheelt algauw 1000 € per jaar. dus lijkt het mij inderdaad beter om een camper kenteken aan te vragen en kwart tarief. het kost me wel dik 2000 € maar wat kost een boete en naheffing.
Dat mag best. Je moet alleen aan alle campereisen voldoen, zoals dat "blok", een vast bed, een keukenblok(je), tafel, stahoogte etc. Wij hebben onze Kia Pregio met dubbele cabine om laten toveren in een camper. De kosten van de verbouwing en de BPM verdien je terug door het kwarttarief van de motorrijtuigenbelasting en de lagere verzekeringspremie.

Zie ook http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8389773
Evert
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Inderdaad is het zo dat je je grijskenteken bus niet als camper mag inrichten zonder keuring en BPM afdracht.
Het kenteken en nummerplaten blijven hetzelfde maar je bus wordt fiscaal als een personenauto gezien.
Na de keuring en BPM afdracht blijft het dus een bedrijfswagen met als inrichting kampeerauto.
Als hij aan de eisen van de belastingdienst voldoet betaal je dus houderschapsbelasting alszijnde personenauto en hier een 1/4 van.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

teo zelf schreef:Inderdaad is het zo dat je je grijskenteken bus niet als camper mag inrichten zonder keuring en BPM afdracht.
Maar Teo, hou zit het tijdens het ombouwen en je betaald als particulier het zeer hoge bedrag voor de houderschapsbelasting? Mag er voor de belastingdienst dan nog niemand achterin aanwezig zijn, c.q. zitten of liggen?

Dat geeft namelijk enige speling bij de ombouw.

Groeten van Paul.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Blauwkous schreef:
teo zelf schreef:Inderdaad is het zo dat je je grijskenteken bus niet als camper mag inrichten zonder keuring en BPM afdracht.
Maar Teo, hou zit het tijdens het ombouwen en je betaald als particulier het zeer hoge bedrag voor de houderschapsbelasting? Mag er voor de belastingdienst dan nog niemand achterin aanwezig zijn, c.q. zitten of liggen?

Dat geeft namelijk enige speling bij de ombouw.

Groeten van Paul.
Je betaald nu wel het hogere belasting tarief maar het blijft een grijskenteken auto waar geen BPM over betaald is.
Dus er mogen geen mensen in de laadruimte vervoerd worden.
Bij een controle loop je kans op een BPM naheffing + boete.
Als ze het tijdens de ombouw door de vingers zouden zien krijgen je mensen die jaaaaaaren over de ombouw gaan doen.
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

teo zelf schreef:Dus er mogen geen mensen in de laadruimte vervoerd worden.
Bij een controle loop je kans op een BPM naheffing + boete.
Als ze het tijdens de ombouw door de vingers zouden zien krijgen je mensen die jaaaaaaren over de ombouw gaan doen.
Dus alleen bij VERVOEREN? Niet als je in het omgebouwde zelf zit / slaap bij stilstand?

Groeten van Paul.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

jep..:)
dan mag je doen wat je wil, al zet je er een paard in.. :wink:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Marius schreef:jep..:)
dan mag je doen wat je wil, al zet je er een paard in.. :wink:
Met een zelfbouwcampertje zoals de onze kan je meestal geen paard veroorloven, of de stalling van een dergelijk prachtig dier :lol: .

Dit is wel een topic van Herman Rempe, maar wellicht heeft hij zelf ook wat aan deze vraagstelling.

Teo en Marius, jongens. Bedankt voor de info :bow:
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
teo zelf
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 07 jan 2005, 20:27
Locatie: gelderland



Bericht door teo zelf »

Blauwkous schreef:
teo zelf schreef:Dus er mogen geen mensen in de laadruimte vervoerd worden.
Bij een controle loop je kans op een BPM naheffing + boete.
Als ze het tijdens de ombouw door de vingers zouden zien krijgen je mensen die jaaaaaaren over de ombouw gaan doen.
Dus alleen bij VERVOEREN? Niet als je in het omgebouwde zelf zit / slaap bij stilstand?

Groeten van Paul.
Nou ,zelfs het rondrijden met een reeds ingebouwde inrichting kan problemen geven.
Je mag wel rondrijden als de camper inrichting er los als lading instaat.
Maar als je rond rijdt met een vast ingebouwde camper inrichting dan ben je weer BPM plichtig.
Dus inbouwen en keuren moet snel gebeuren ,afwerken kun je later of je moet de auto stil gaan zetten!
Dit is de wet (sorry ik maak hem niet).
Gebruikersavatar
Blauwkous
Berichten: 2901
Lid geworden op: wo 03 mei 2006, 13:38
Locatie: Veenendaal
Contacteer:



Bericht door Blauwkous »

Teo, je bent volgens mij echt goed op de hoogte.

Mijn MB 100D staat op grijs kenteken met dubbelcabine! De laadruimte is nu wel erg beperkt, maar nog wel aanwezig (1/2 kub). Telt dat nog steeds, al is de inrichting niet meer origineel? Met andere woorden: is het ondanks de ombouw nog steeds een bedrijfswagen met dubbele cabine? Of gaat deze juridische vraag ook jou te ver? Wellicht kan een ander forumlid hier dan antwoord opgeven.

Groeten,
Paul.
Rij niet sneller dan je beschermengel kan vliegen.

Beheerder FB pagina "camperplaatsen tot en met € 15,00"

Restauratie project Dethleffs op Fiat Ducato 290 gestart in november 2022.

Hartelijke groeten,
Paul en Rita.
Plaats reactie