Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
katastrophenschutz
Berichten: 16
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 13:48

Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door katastrophenschutz »

Hoi allmaal,

binnen kort is mn bussie helemaal klaar en laat ik mijn campertje keuren naar NL kenteken
het is een voormalig duitse bus met beide voorstoelen draaibaar.
nu heb ik gehoord dat de bestuurdersstoel niet draaibaar mag zijn en dat de bus dus weleens afgekeurd zou kunnen worden hierop???
Weet iemand hoe dit zit?
Volgens mij heb ik diverse nederlnadse bussen met draaibare bestuurders stoel gezien.

Gr Rene
anneke
Berichten: 341
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 13:46
Contacteer:



Bericht door anneke »

Wij hebben een California Coach. Die heeft standaard een draaibare bestuurdersstoel. Ik denk dus dat het wel mag.
hartelijke groet,
anneke
www.californiacoach.nl

Afbeelding
DeeBee
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:26
Locatie: Achterhoek.



Bericht door DeeBee »

Ik denk dat dan de meeste campers worden afgekeurd. omdat ze bijna allemaal een draaibare bestuurdersstoel hebben.
Rijden met een aangepaste camper.
Vrijheid voor het leven.
the happy achterhoeker.
Gebruikersavatar
BJT
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 15 aug 2005, 21:51
Locatie: IJLST (FR)



Bericht door BJT »

Zal geen probeem zijn volgens mij. Heb zelf een geinporteerde camper
uit duitsland met 2 draaibare stoelen. Is in 2002 zo goed gekeurd.

Groet bennie
Carthago Tourer C1 142QB Fiat Ducato 2,3L 109 KW.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Bij mij werd er ook niet naar gekeken (voorjaar 2005).

De RDW keurt het technische deel van de auto, en is in het kampeergedeelte bijna niet geinteresseerd. Ik heb de APK er gelijk bij laten doen. Daar was 'ie druk mee, alle lichtjes en schakelaartjes op het dashboard werden gecontroleerd.
Het zelfbouw-woongedeelte? Slechts seconden. Hij keek en mompelde: "zit-, slaap- en kookgelegenheid". Klaar!

De douane (= de belasting), die kijken naar het woongedeelte. Maar ook gewoon even kijken, mompelen "ziet er leuk uit" en vinden het verder wel goed. Die letten weer niet op 'techniek', zoals draaimechanismen in de stoelen.

Trouwens, hoe zit dat met die halfvolle watertanks? Ze hebben bij mij niet eens gecontroleerd of ik wel een watertank had, laat staan wat erin zat! En huishoudaccu's, een koelkast e.d. hoef je ook niet te hebben. Dus als ik gewild had, dan had ik nog wel een paar (houderschaps)belasting-categorietjes lager kunnen zitten...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

zelfbouw



Bericht door henk z »

Een maand geleden ben ik met mijn zelfbouw bus voor de keuring geweest.
Het is in tegenstelling tot jouw bus een Nederlandse bus en nog geen 3 jaar oud, dus geen APK-keuring.
De RDW weegt de bus, in zijn geheel en de aslasten afzonderlijk.
De enige eis die de keurmeester stelde ten aanzien van tanks, was dat de brandstoftank minstens half vol is. Bij mij was dat niet zo en daarvoor werd er, kijkend naar de stand van de brandstofmeter, 20 kg bij geteld.
De overige tanks werd niet naar gekeken en ook niet naar gevraagd.
Ik had alles wat maar enigszins zwaar is verwijderd en de tanks leeg, verder geen gasflessen, geen cassette in het toilet enz. wel het reservewiel.
Ook de inrichting werd amper een blik waardig gegund, hij keek even binnen, net zoals Aloys al schreef, oh je hebt een bed, tafel en aanrecht.
Bij de RDW was de keuring uitsluitend een administratieve afhandeling.

Bij de douane voor de BPM aangifte een zelfde verhaal. Je moet zelf de formulieren invullen, de ambtenaar is niet uit zijn kantoor geweest en kwam op één euro na op hetzelfde bedrag als ik berekend had.

Veel succes,
Henk
H.LUISMAN
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 26 okt 2005, 12:26
Locatie: Rhenen

Re: Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door H.LUISMAN »

katastrophenschutz schreef:Hoi allmaal,

binnen kort is mn bussie helemaal klaar en laat ik mijn campertje keuren naar NL kenteken
het is een voormalig duitse bus met beide voorstoelen draaibaar.
nu heb ik gehoord dat de bestuurdersstoel niet draaibaar mag zijn en dat de bus dus weleens afgekeurd zou kunnen worden hierop???
Weet iemand hoe dit zit?
Volgens mij heb ik diverse nederlnadse bussen met draaibare bestuurders stoel gezien.

Gr Rene

Dag Rene

Mijn vorige zelfbouw camper was een peugeot boxer.
Ik had deze bus zelf ingebouwd en stoelen van een volvo ingebouwd.
Deze stoelen had ik draaibaar gemaakt.
Bij de keuring door de rijksdienst voor wegverkeer werd de camper afgekeurd omdat deze stoelen niet orgineel waren of goedgekeurd.
Ik ben naar de peugeot dealer gegaan en heb de oorspronkelijke stoelen weer even ingebouwd, waarna een week later de camper wel werd goedgekeurd.
Daarna heb ik de draaibare stoelen weer ingebouwd.
Bij elke APK keuring heb ik de draaibare stoelen tijdelijk vastgezet zodat ze niet draaibaar waren en de auto werd daarna steeds goedgekeurd.

m.v.g. Henk
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Hallo Rene,

In mijn T4 dubbele cabine zitten ook draaibare stoelen af fabriek, de auto is voor de keuring db ook naar het RDW geweest, dus ik neem aan als het af fabriek is het geen probleem oplevert.
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

De stoelen moeten natuurlijk wel te blokkeren zijn... dan mag het toch geen probleem zijn? Hoewel, de stoelen maken deel uit van het gekeurde gedeelte en moeten dus bij de typegoedkeuring van de bus horen. Daar zal het probleem wel zitten denk ik. De oplossing van tijdelijk stoelen helemaal vastzetten of vervangen voor keuring is daarom een goeie oplossing. Het lijkt mij geen probleem voor de APK overigens...
ceeseneef
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 nov 2017, 20:55

Re: Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door ceeseneef »

Mijn vorige zelfbouw camper was een peugeot boxer.
Ik had deze bus zelf ingebouwd en stoelen van een volvo ingebouwd.
Deze stoelen had ik draaibaar gemaakt.
Bij de keuring door de rijksdienst voor wegverkeer werd de camper afgekeurd omdat deze stoelen niet orgineel waren of goedgekeurd.
Ik ben naar de peugeot dealer gegaan en heb de oorspronkelijke stoelen weer even ingebouwd, waarna een week later de camper wel werd goedgekeurd.
Daarna heb ik de draaibare stoelen weer ingebouwd.
Bij elke APK keuring heb ik de draaibare stoelen tijdelijk vastgezet zodat ze niet draaibaar waren en de auto werd daarna steeds goedgekeurd.

m.v.g. Henk

Hoeveel zitplaatsen heb je dan, want als de voorstoelen vast zitten, heb ik geen zitplaatsen meer?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door Peter LMC »

Het zal in de jaren misschien wel wat veranderd zijn.
Dit topic is van 2005 en waren de regels misschien nog net wat anders.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door Marinus »

Volgens mij kijkt RDW bij draaibare stoelen naar het bevestigingspunt van de gordels.

Als de gordels op een door de autofabrikant aangebracht bevestigingspunt aan de carrosserie zitten, dan is er geen probleem.
Als de gordels echter op een andere plaats bevestigd zijn, dus bijvoorbeeld aan het draaibare gedeelte van de stoel, dan moet een berekening en goedkeuring worden overlegd.
Bij het testen van zulke bevestigingen moet namelijk ook de sterkte van het draaiplateau worden meegenomen.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door myway »

Draaibare stoelen is bij de RDW tegenwoordig altijd een probleem.
In de meeste fabriekscampers zitten de sportscrafts draaiplateau’s en worden als ze hier naar Nederland komen gewoon op kenteken gezet.
Zet je als (zelf)bouwer deze draaiplateau’s er in worden ze afgekeurd
Ik ken een Nederlandse camperbouwer die daar geen genoegen mee naam en met tussenkomst van sportscraft en de RDW heeft hij toestemming, ze moeten er wel iedere keer voor komen kijken A 400€
Werd ook nog de opmerking gemaakt waarom niet zonder de draaiplateau’s naar de keuring.
Nou dat moet omdat er dan geen zitplaatsen in het woongedeelte zitten, opmerking van de RDW, moet dat dan
Laatst gewijzigd door myway op za 12 mei 2018, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Draaibare bestuurdersstoel: mag dat van de RDW?



Bericht door Kroppie »

en als je voor de keuring voor het aantal zitplaatsen de stoelen ff gauw andersom op de console schroeft, zit ie wel als zitplaats voor het woongedeelte EN zonder draaiplateau. :-B :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie