Lijmen op Topcoat?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Meine schreef:
di 26 okt 2021, 19:25
Waarom geen epoxy? Dat hecht heel erg goed op bijna alles. Veel beter dan polyester.
Ik heb het hele polyesterpakket reeds in huis, vandaar.
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Kroppie schreef:
di 26 okt 2021, 23:04
en neem boutjes ipv popnagels, moet het ooit los dan zijn boutjes een stuk eenvoudiger, met 1e montage zijn poppers simpeler.

jos
Goed idee Jos! Bedankt.
Camperbassie
Berichten: 622
Lid geworden op: do 26 apr 2018, 12:07

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Camperbassie »

Kroppie schreef:
di 26 okt 2021, 23:04
en neem boutjes ipv popnagels, moet het ooit los dan zijn boutjes een stuk eenvoudiger, met 1e montage zijn poppers simpeler.

jos
popnuts zijn blindklink moeren die zijn met boutjes. :-B
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door Kroppie »

klopt popnuts zijn blindklinkMOEREN, maar er staat ook popNAGELS in mijn bericht

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Even een update: In november het dak volledig ontvet, geschuurd en weer ontvet. Vervolgens in een verwarmde loods (eigenaar was niet blij met de stank van de polyester) de lamineerlaag aangebracht. Eindelijk is mijn dak nu dicht! Als de weersomstandigheden het weer toelaten (20"C) schoonmaken, schuren en ontvetten. Dan kan de topcoat erop. De hoeken voor de zonnepanelen ga ik verlijmen met sikaflex en tegelijkertijd mechanisch bevestigen met paraplu bouten M5 (Hornbach). Orkaanwind heeft dan geen kans om de panelen eraf te blazen. Maar goed dan vliegt ook de hele camper de lucht in :-B
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

Weer een update: De kunststof houders van het paneel op het polyester dak verlijmd (Sikaflex 552AT) en middels schroeven en een contrablok aan de binnenkant extra bevestigd. Daarna het hele dak voorzien van de polyester topcoat. Ik heb wel 4 extra houders toegepast. Het zit als een huis!
Inmiddels de afbouw binnen begonnen en schuren van de buitenkant. Kleur wordt RAL 7003 met een zwarte afwerking op de skirts/bumpers.
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door amigob2 »

Waarom niet bevestiging beugels maken als je al aan het lamineren bent.
Met aluminium profile kun je een verticale mal maken en dan direct met polyestermaten de verticale beugels tegen aluminium lamineren. Heel stevig en je kunt de topcoat later aan brengen.

Los middel op het aluminium en dan laat het ook nog eens heel makkelijk los als het uitgehard is
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
mog56
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 19:22

Re: Lijmen op Topcoat?



Bericht door mog56 »

@amigob2: Zoals vermeld is het dak klaar
Plaats reactie