RDW keuring + zitplaatsen VW T5

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

Hallo
ik ben aan het informatie verzamelen over rdw keuring en zitplaatsen , hoe ik meer lees wordt het helaas nog onduidelijker voor mij, daarom heb ik jullie hulp nodig..
ik heb VW T5 bestelbus, bij 2015, kort model L1H1, dubbele schuifdeuren wil hem ombouwen tot camper , op kenteken heeft hij 3 zitplaatsen maar ik heb nu voorin 1+1 stoelen , ik wil graag 6 of als het kan 7 zitplaatsen op kenteken laten registeren, ik wilde rails systeem en stoelen van multivan gebruiken maar ik heb gehoord dat het niet meer mogelijk is, een bestelbus moet vanaf fabriek originele bevestigingsplekken voor stoelen of rails hebben zodat ik stoelen van een andere T5 mag plaatsen en op kenteken laten registreren. zo te zien is de enige optie voor mij op dit moment goedgekeurde slaapbanken/stoelen maar die vind ik te duur.
klopt dit informatie ,? heb ik andere optie's ?
moeten de stoelen van voorkant draaibaar zijn zodat ze op de kenteken geregistreerd mag worden of is er een andere mogelijkheid ?
hoe zouden jullie 7 zitplaatsen ( of 6 ) verdelen in de bus, vooral omdat ik een korte model heb wordt het beetje lastig
ik wacht even jullie reactie's en ideen af, alvast bedankt :thumbup:
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Lambiek »

Als jou
Chassisnummer begint met
WV1
Betekent bedrijfswagen

Dan heb je een probleem...
En een lange, duurdere, weg te gaan... eigenlijk niet aan beginnen...

Als jou
Chassisnummer Wv2
Dan is deze personenbus,
dan kun je gewoon met aankoop van orginele stoelen en banken meer zit plaatsen op kenteken krijgen.

Gewoon indeling van orginele vw t5 personen bus aanhouden.
3 rijen
.
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Inderdaad klopt dit bovenstaande!
Je hebt dus een bus met een chassisnummer Beginnend met WV1 dan is het een bus gebouwd als bedrijfswagen. En dan heeft hij geen gordel bevestgingspunten en bevestigingspunten voor zitplaatsen. Deze kun je niet zelf maken en gecertificeerd te krijgen.

Heb je een bus met een chassisnummer Beginnend met WV2 dan is de bus eigenlijk als personenauto gebouwd met stoelen en gordels. Deze zijn eruit gehaald om er een bedrinfsbus van te maken. De zitplaatsen en gordels kunnen dan weer op de originele plaatsen gemonteerd worden.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

het begint helaas wel met " WV1 "
voertuigcategorie : N1 / BB 03

in elk geval ben ik wel wijzer geworden, ik dacht dat elk transporter T5 vanaf fabriek originele bevestigingspunten voor de stoelen hadden.. en verschil in rails of beugel systeem zat

op kenteken heb ik al 3 zitplaatsen , eigenlijk heb ik dan nog minimaal 3 nodig,, moeten de stoelen van de voorkant draaibaar zijn zodat ik ook op de kenteken mag krijgen ? draaiplateau voor 1 stoel ben ik wel tegen gekomen maar voor een 2 persoon stoel nog niet , bestaat het wel dan ?
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Nee die hoeven niet draaibaar te zijn. Er zijn een aantal ombouw bedrijven die gecertificeerde 3 persoons slaapbanken kunnen leveren. Maar daar hangt een pittig prijskaartje aan.
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

kunnen jullie merken of adressen noemen ? ( behalve die reimo ,, die zijn echt duur rond 4500 euro 3 zitplaatsen :shock: )
is er echt geen andere mogelijkheden en optie's ? ik kwam paar oude topic tegen waarin mensen het over gordelbok en het boren van bodemplaat en bouten en moeren hadden :))) ik had niet verwacht dat ik met een zo een punt vast zou zitten :)) moeilijk te accepteren :lol:
het is in elke geval goed nieuws dat de stoelen van voorkant niet draaibaar hoeven te zijn ,,3 zitplaatsen mooi meegenomen ( ik hoop dat rdw morgen deze regel ook niet gaat veranderen , ze hebben alles nagedacht om het moeilijker te maken )
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Nee hoor de regels zijn duidelijk je moet je er alleen in verdiepen. En pas een bus aanschaffen. En niet andersom.
Gordelblokken voor 3 personen zijn er niet. Je komt dus bij een officiële inbouwer terecht met het daarbij horende prijskaartje.
Of bus verkopen en een WV2 of personen bus terug kopen.
Maar de RDW de schuld geven mag natuurlijk ook 😁
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

bedankt voor zover voor alle reacties , alle informaties zijn nog welkom,
rdw is echt geen een engel hoor ! tijdens mijn zoektocht ben ik zo veel onzin tegengekomen,
ik heb ook regels in pdf formaat gedownload ( 161 bladen ) maar het is voor een gewone burger heel moeilijk te verstaan, ze kunnen beter een vertaling of handleiding naast die pdf geven, :crazy: ik heb ook informatie die ik vanavond hier op deze topic gevonden heb nergens kunnen vinden ( chassisnummer ) , dankzij jullie weet ik het en wijzer geworden
onze onderwerp is geen rdw maar ik wou toch even mijn gevoelens kwijt :cheers:
ik zal nadenken over verkopen of doorgaan
fijne avond nog
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Met jou bouwjaar bus en wat je op je verlanglijstje hebt staan, kom je bij een officiële inbouwer terecht voor die extra zitplaatsen. En dan is het niet ff goedkoop te fixen.
Dus 3 mogelijkheden, plannen aanpassen, met een andere bus beginnen of je bij een hogere prijs neerleggen
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

als ik een bus koopt met chassisnummer die begint met WV2 dan wordt alles makkelijker,,ik kan dan originele stoelen weer op zijn originele plekken monteren,,,
hoe zit het dan met de bestelbussen die bouwjaar voor 2012 hebben ? weer met chassisnummer ? en originele bevestigingspunten
of kan de stoelen zelf netjes en veilig plaatsen ( ook zonder originele bevestigingspunten ) ?
ik weet wel dat ik dan zit/slaapbanken op de zijkanten ( in de lengte ) mag monteren
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Dafluc »

Dat laatste dus. Dan kun je langsbanken monteren en die krijg je als zitplaats op het kenteken. Ik weet niet of je plan is met kinderen op stap te gaan? Vraag is of je dan iets aan die langsbanken als zitplaats hebt. Gordels op die banken zijn namelijk af te raden. Die doen meer kwaad dan goed. Het hangt daarmee ook van het gebruik af.
Afbeelding
Camperialist
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 07 okt 2020, 1:12

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door Camperialist »

ik wil de banken niet op de zijkanten in de lengte monteren, ik heb gelezen dat het wel mag voor de bussen voor 2012 gemaakt zijn,
hoe zit het dan met de bevestigingspunten en gordels ? weer dezelfde regels zijn geldig voor bussen die na 2012 gemaakt zijn ?

ik wil graag een bestelbus T5 kopen ( of een 9 persoon bus maar die zijn niet makkelijk te vinden en ook prijzig ) waarin later weer originele T5 stoelen van multivan/carevelle of gewone standaard t5 stoelen mag monteren ( het liefst met rails ) .. waar moet ik dan op letten tijdens koop zodat ik bij rdw geen probleem krijg..
wat ik nu weet is bus moet het liefst een chassisnummer hebben die begint met VW2 ,
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Het is heel simpel bij voertuigen van voor half 2012 kun je de zitplaatsen in de langsrichting op kenteken krijgen. Zonder gordels en die zitplaatsen hoeven niet op originele bevestigingspunten vast te zitten. Dit is natuurlijk niet veilig om mensen op die bankjes te vervoeren maar het mag.
Als je nu slim denkt te zijn door na de keuring de bankjes of andere stoelen een kwartslag te draaien ben je verkeerd bezig. En je zou in de problemen kunnen komen als er een ernstig ongeluk gebeurd met passagiers op deze zitplaatsen.
Ook bij voertuigen van voor half 2012 zijn er eisen voor de stoel en gordelbevestiging voor zitplaatsen in de rijrichting. Ook die moeten op de originele bevestiging vast zitten. Of als dat niet zo is moeten er papieren overlegt worden waaruit blijkt dat de boel de krachten welke optreden bij een aanrijding aankunnen. Daarvoor kom je dan weer bij een bedrijf terecht.
Ook hiervoor geldt dus of je koopt een personen bus of een bedrijfsbus welke afgeleid is van een personen bus (WV2).
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: RDW keuring + zitplaatsen VW T5



Bericht door tonic »

Die bankjes met de daarbij behorende papieren zijn niet voorniks prijzig. Daar zit een heel test en certificerings verhaal achter.
Dat zelf stoeltje bankje boutjes verhaal kun je vergeten.
Dus ga informeren bij een inbouwer/leverancier en kijk wat het kost. Daarna kun je gaan rekenen wat voor jou het beste is. WV1 ombouwen, WV2 of personen bus kopen
Plaats reactie