Extra diesel verbruik per kg/km meer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door gjvonk »


Atoz schreef:Ik heb geen idee hoe, maar je zult dit wel kunnen berekenen, desnoods met een stukje software.

Mar past zo iemand dan ook zijn voertuig als dusdanig aan dat er geschikte/geijkte meetapparatuur aan boord is om het verschil in de praktijk te bevestigen.
Niet alleen tijdens het rijden maar ook tijdens het tanken.
Zelfs met geijkte meet apparatuur aan boord zullen de data onbetrouwbaar zijn: zelfs als je dezelfde route rijdt met exact dezelfde belading zullen er iedere rit andere verbruikscijfers blijken te zijn. Om wetenschappelijk onderbouwde formules te ontwikkelen om de hypothese te onderzoeken en conclusies te trekken, heb je niet 1, maar misschien wel 1.000 met meet apparatuur uitgeruste campers nodig en jaren van data verzamelen voor je ook maar iets zou kunnen benaderen.

Het aantal variabelen is n.l. veel te groot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door bus21 »

In theorie moet het toch mogelijk zijn om uit te rekenen hoeveel energie / arbeid er nodig is om een kilo te versnellen. En wat de invloed van een extra kilo is op het overwinnen van de rolweerstand voor een kilometer.

Dus in theorie kan je dan ook berekenen hoeveel diesel daar minimaal voor nodig is en wat dat met de huidige dieselprijzen dan zal kosten.

In praktijk echter zou ik dat niet kunnen of willen doen. Het minste energie kost het als je niet gaat rijden.
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door Ramonn »

gjvonk schreef:
vr 14 mei 2021, 20:31

Zelfs met geijkte meet apparatuur aan boord zullen de data onbetrouwbaar zijn: zelfs als je dezelfde route rijdt met exact dezelfde belading zullen er iedere rit andere verbruikscijfers blijken te zijn. Om wetenschappelijk onderbouwde formules te ontwikkelen om de hypothese te onderzoeken en conclusies te trekken, heb je niet 1, maar misschien wel 1.000 met meet apparatuur uitgeruste campers nodig en jaren van data verzamelen voor je ook maar iets zou kunnen benaderen.

Het aantal variabelen is n.l. veel te groot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Precies, minimaal 1000 campers die je meerdere jaren test. Je vergeet te vermelden dat de berijders onderdeel van een 1 eiige 1000-ling moeten zijn en geblinddoekt moeten rijden. Daarom staat er bij elke auto, camper of motor test in een blad ook nooit het verbruik. Dat is onmogelijk om te bepalen🙈.

De vraagsteller heeft het toch niet over 10 cijfers achter de komma.

Ik denk dat het voldoende is om te weten dat bij vergelijkbare omstandigheden met zijn camper 10% extra gewicht voor X% extra verbruik zorgt. Geen idee wat het is, 0% lijkt me onwaarschijnlijk, hoeveel meer is dus interessant. Voor hem, maar ik denk voor iedereen hier.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door beatrix18 »

"maar ik denk voor iedereen hier."
Valt wel tegen.
Er zijn er ook die stellen:

"Alles wat je thuislaat, is meegenomen" ;;-)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Petter
Berichten: 6
Lid geworden op: do 13 mei 2021, 21:34

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door Petter »

@beatrix18 :
"Alles wat je thuislaat, is meegenomen"

Peter, lees aub mijn oorspronkelijke vraag nog eens, dan merkt u dat mijn vraag niet gaat over hetgeen u naar voren brengt.
Het gaat over zaken, die ik zeker mee wil nemen. De keuze is vervolgens, een lichte of zwaardere uitvoering daarvan.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door beatrix18 »

Dat bedoel ik :thumbup:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door de Jonckheer »

De lichtere uitvoeringen zijn vaak ook de duurdere uitvoeringen zoals aluminium ipv staal. Die meerprijs ga je nimmer terug verdienen omdat de besparing zeer miniem is.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door beatrix18 »

Ik zal proberen in mijn woorden te zeggen wat iedereen voor mij ook al heeft gezegd.

Elke kilo die je extra meeneemt, verhoogt je verbruik.
Bij één kilo is het te verwaarlozen.
Bij meerdere (honderden) kilo's is het te merken.
Dit merken is van veel factoren afhankelijk.
Niet in de laatste plaats: je eigen portemonnee.
Is die goed gevuld..., Zo niet dan kan dat een argument zijn.(ik bedoel niet het gewicht ;;-) )
Heb je voldoende laadvermogen dan nog is het prettig om zo licht mogelijk te reizen.
Een lichtgewicht gasfles, of een kleintje laten vullen is relatief duur. Daar kan je ook diesel voor kopen of meer kilometers mee maken.
Waarom wil je een getal horen????

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door Cee Pee »

Petter schreef:
do 13 mei 2021, 22:26
......... en ik verwacht ook niet een precies getal, meer een benadering.......
Die benadering is er toch al geweest.
Het verbruik is meer maar zo weinig dat het eigenlijk niet te meten is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door JoopBrekken »

De hoofd oorzaak van een hoger gebruik bij een hoger gewicht is een hogere rolweerstand van de banden.
Door het verhogen van de bandenspanning wordt die hogere rolweerstand weer voor een groot deel teniet gedaan.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door beatrix18 »

Dat is een deel van het verhaal Joop.(En ook de verklaring voor een klapband)

Kinetische energie of bewegingsenergie is een vorm van energie, eigen aan een bewegend lichaam, vanwege de traagheid van massa. De kinetische energie van een bewegend lichaam is (relativistische referentiekaders uitgezonderd) recht evenredig met de massa van het lichaam, en met het kwadraat van zijn snelheid. De kinetische energie van een bewegend lichaam is bovendien gelijk aan de arbeid die nodig is om het lichaam, vanuit rusttoestand, in de toestand waarin het verkeert, te brengen.(Wikipedia)

Deze energie haal je er weer uit door (meestal) te remmen (en m.b.v. een beetje luchtweerstand én een beetje rolweerstand).
Kan ook tegen een boom en dan wordt de energie omgezet in vervorming.
Dus als je camper zwaarder wordt dan verstook je meer diesel als je er snelheid in wil brengen. Omgekeerd worden je remmen warmer als je die moet gebruiken om de snelheid er weer uit te halen.(en/of een langere remweg of meer vervorming in geval van de boom!)
Met alleen constante snelheid rijden is natuurlijk voor ieder voertuig het meest gunstig maar komt tegenwoordig steeds minder vaak voor.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door JoopBrekken »

Klopt, ( voor zover ik het begrijp :wink: ) maar ik ga er van uit dat een camper niet als paketbezorg auto in de stad wordt gebruikt en het meeste brandstofverbruik voor het overwinnen van wind en rolweerstand benut zal worden.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door beatrix18 »

Laten we daar vanuit gaan. :D

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door henk en lila »

Ramonn schreef:
vr 14 mei 2021, 20:26
.............
Bij sport fietsen is het zo dat de laatste paar gram besparing extreem duur is. Ergens heb je een optimale situatie. Als ik zelf een camper zou bouwen zou ik daar denk ik ook naar streven.
Aangezien 99% van de sportfiets ritten gewoon trainingsritten zijn, pleit ik voor zware sportfietsen. :-B

Ik denk dat TS redelijk houvast heeft en nu verder zelf moet rekenen want het eigen camper patroon en de routes en de gemiddelde km's per jaar gaan zijn sommetjes ook erg mede bepalen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie