Extra diesel verbruik per kg/km meer

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door de Jonckheer »

Ja, dat zou ik doen. Die hebben daar natuurlijk met z'n allen niks te doen en zeeën van tijd om een camperaar uitgebreid van dat soort info te voorzien. Ik vermoed dat ie vriendelijk doch dringend de deur gewezen wordt. :-B :lol: :mrgreen:
Ramonn
Berichten: 78
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 11:28

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door Ramonn »

https://www.hendrickson-intl.com/tools/ ... calculator

Hiermee kun je wel iets uitrekenen. Al geven ze de formule niet.

En nog een interessante link: https://www.nrcan.gc.ca/sites/www.nrcan ... t_16_e.pdf
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door pele »

Interessant onderwerp. Helaas kan ik er weinig gefundeerd aan deelnemen.
Ik bouw momenteel een nieuwe Ducato L3H2 2,3 liter om tot kampeerwagen en wil die ook als zodanig homologeren. In verband met verbruik en dus ook met te behalen emissienormen wil Fiat dat op het moment van de homologatie de wagen maximum 2840 kg mag wegen. Daarna mag hij een MTM hebben van 3500 kg.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door rijschoollucassen »

De meeste winst in inderdaad te behalen met de rijstijl en de stroomlijn. Ook rijden met open ramen kost extra. Bij een nieuw in te bouwen camper kun je proberen de gebruikte materialen licht te houden. Inventaris vind ik een heel ander verhaal. Als je ook maar één keer extra op pad moet omdat je (te) kleine gasfles alweer leeg is, ben je de winst voor het komende half jaar alweer kwijt. Bovendien geldt voor gas ook nog eens dat hoe kleiner de verpakking, hoe duurder het gas. Aanbieding bij de supermarkt, drie halen, twee betalen, moet je laten liggen vanwege het gewicht van twee extra pakken koffie. Op lange ritten kun je natuurlijk je watervoorraad wat kleiner houden, maar bij onze manier van reizen weten we nooit wanneer we weer kunnen innemen, dus wij bezuinigen daar niet op.

Vergelijk met de transportsector gaat niet op. Die jongens rijden liefst zo zwaar mogelijk. Daar betekent het thuislaten van een reservewiel met gereedschap 100kg extra laadvermogen. Dat scheelt op jaarbasis meerdere ritten. Vooral bij bulkvervoer.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door marjasjaak »

Gewichtsvermindering leidt vooral tot brandstofbesparing bij het optrekken.
Bij het op snelheid houden van een auto levert gewichtsbesparing veel minder op. Gewichtsvermindering leidt dan tot een iets lagere weerstand van de banden, en dus iets lager verbruik.
Maar als je kijkt hoeveel kilometer je op jaarbasis recreatief rijdt met een camper, dan is dat extra verbruik verwaarloosbaar.
Je kan ook stellen: een lichtgewicht gasfles is 2x zo duur, hoelang moet je rijden om dit terug te verdienen.
Maar dat neemt niet weg om kritisch naar je belading te kijken, als je ziet wat sommigen aan zooi meeslepen.
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op vr 14 mei 2021, 8:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door DucatoDolf »

De vraag is gewoon duidelijk genoeg hoor.

Het verschil van 1000kg zul je op een wagen van 3500kg zeker merken in verbruik. Maar die paar kilo verschil in een stalen of alu gasfles niet. Dat doe je vooral om onder de 3500kg te blijven en je rug te sparen. Dus 100-200kg meer of minder zul je wat verbruik betreft niet opmerken.

Maw, hoe lager het verschil in gewicht hoe minder het verschil in verbruik. En dat exponentieel. Bijvoorbeeld :
Reservewiel weglaten is bij een auto van nog geen 1000kg is in verhouding een grotere gewichtsafname dan bij een bus van 3500kg.

Hierbij geldt dat accelereren voor het meeste brandstofverbruik zorgt. Bij veel stadsverkeer zorgt een hogere massa dan ook voor exponentieel hoger verbruik. Bij snel/hoofdwegmeters (die maak je uiteindelijk toch het meeste met je camper) heb je die massatraagheid niet meer en is het effect van een klein gewichtsverschil verwaarloosbaar.

N.B. Marjasjaak typte sneller :-B
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door gjvonk »

Eens met alle posts tot nu toe; we camperen nu 12 jaar, waarvan 9 jaar met een eigen grote buscamper (Ducato L3H2 en nu Jumper L4H2). We hebben denk ik zo'n 150.000 km gemaakt met een gemiddeld verbruik van 1 op 9. Een kg meer of minder is niet terug te vinden. Wat wel terug te vinden is in het verbruik:
- gereden snelheid
- het kunnen aanhouden van 1 constante snelheid over een grote afstand (met 100 km/u 500 km over de Franse tol is qua brandstof bij onze bus zuiniger dan dezelfde afstand met 80 / 90 km/u over de RD/RN omdat je daar heel veel keren moet afremmen, stoppen en weer optrekken)
- veel klimwerk in de route: een flinke klim bergop is volgens de boordcomputer van onze bus goed voor een verbruik van 1 op 4 of zelfs 1 op 3; helling af omgekeerd; dan 1 op 50
- weersomstandigheden: mijn verbruik op een winterreis is hoger dan op dezelfde route in de zomer en vooral ook: tegenwind

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 873
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door FrankdB »

Als het gaat om een benadering, zou ik simpel uitgaan van het gemiddelde gebruik en de totale massa. Dit geeft het aantal liter per km per kg.

Met een camper die 1 op 10 rijdt en een massa heeft van 3500 kg, kom ik op 1/3500 = 0.0003 liter/10 km/kg. Voor 100 kg is dat 0.03 liter/10 km.

Ter controle: voor 50 kg geeft dit 0.015 liter/10 km. Dit is 1.5% en daarmee precies tussen de 1% en 2% die henk en lila eerder noemden.

Je kunt dat vervolgens meten door achter elkaar (om zoveel mogelijk dezelfde weer- en verkeerscondities te hebben) twee keer hetzelfde rondje van 100 km te rijden, met 100 kg verschil in belading. Met de gegevens in het voorbeeld, verwacht ik dan een verschil te zien 0.3 liter.

Deze berekening lijkt mij redelijk zolang de extra massa klein is ten opzichte van de totale massa.

Frank
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door DucatoDolf »

Met mijn lege (2200kg) bus ff verschil in verbruik gemeten met 100km/u en 130/u :shock:

Alleen op de verbruiksmeter van de Ducato gelet hoor. Stukje snelweg. Telkens een paar km gereden en de dagmeter gereset.

Kwam op 30% hoger verbruik; dat is dus bijna een derde! :wtf:

Sindsdien rijd ik gewoonlijk niet meer harder dan 100km/u en gaat er een piepje als ik de 100 passeer. Om me daar aan te herinneren. :angel:

Moraal: Verbruik ga je vooral beperken door je rijstijl.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door marjasjaak »

Er zijn nog wel veel meer factoren die meespelen in het brandstofverbruik, zoals koppel, stroomlijn enz.
Onze vorige mini camper had een verbruik van gemiddeld 1:9, was een Chausson Welcome 50 met een 1.9 TD 84 pk Fiat motor.
Nu hebben we een Ducato L4H2 met een 3.0 TD 180 pk, deze motor weegt al gemiddeld 50 kg zwaarder dan de 2.3 versies.
De rijstijl is onveranderd, hooguit dat we bergop niet meer terugvallen in snelheid :-B .
Nu zitten we gemiddeld ruim op 1:11 , de bus weegt 3450kg (volle vakantiebepakking).
Sjaak
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door AadenAnke »

Sterker nog, het is zo dat men in het bestaande chauffeursbestand selectie pleegt met het inzetten op trajecten. De rustige snelweg rijders voor de lange afstanden op vlak gebied de penaal onderin voor de echte bergen en maak je het echt te gek een gesprek en daar na nog een gesprek en dan nog een dan is er dossier opbouw ben je als eerste aan de beurt op het moment dat er chauffeur over zijn. Er zijn OV bedrijven die zelf financieel belonen op besparing. Vooraf een 0 meting een jaar lang brandstof gebruik per kilometer op een vestiging. Dan de helft van de besparing op dat gemiddelde voor het bedrijf en de andere helft op individuele basis per chauffeur. Hele digitale volg systemen en wat bleek er waren chauffeurs die gewoon tegen de 1000euro per jaar krijgen uit betaald de A en B rijders kregen een compliment en behoorlijk geld de C en D rijder kregen toehoren dat er toch wel collega's zijn die het beter doen en minder geld de E en F kregen gewoon te horen dat er wat aan moet veranderen nog een dagje training dus ja er zit best groot verschil in de rijstijl ook nog wel een flinke besparing te behalen met goed onderhoud en afstelling (1 bar verhoging van bandenspanning 1.5% minder verbruik) en gewicht ook wel wat maar niet zoveel. Of dat beetje besparing met gewicht het interessant maakt om een lichtere gasfles te kopen nee hoor.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door MarceldeHoog »

Ik denk dat inderdaad de snelheid waarmee je gaat rijden, een hele grote factor is in de extra brandstof bij hoger gewicht.

Mijn eigen bus (Ducato L3H2) Laat direct forst meer verbruik zien wanneer ik im plaats van 100, 120 ga rijden op de snelweg. De toename van dat verbruik met een hoger gewicht zal dan ook fors meer zijn. Dus die (voorbeeld) 10% meerverbruik van een ingebouwde bus tegenover een lege, zou voor een rijder met een zwaardere voet wel eens 15-20% kunnen worden.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door Bob Diesel »

Theoretisch :!: Leuk om alles uit te rekenen en om te weten voor wie dit wil

Praktisch ,, als de tank bijna leeg is moet die weer vol, klaar :wave:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Extra diesel verbruik per kg/km meer



Bericht door dedruivenplukker »

In de praktijk mee gemaakt in de tijd dat er nog weinig tankstations in Marokko waren:
Ik reed dezelfde rondjes met toeristen door Marokko.
In het voorseizoen reed ik met een tank precies van Fez naar Errachidia over de Atlas.
De bus was half vol.
De eerste volle rit in het hoogseizoen stond ik met een lege tank op de laatste pas.

Mijn voordeligste lange rit was de kustweg aan de Middellandse zeekust in Italië.
Ondanks af en toe een bergje rij je met een camper daar zelden even door.
Veel steden, dorpen en bochten.
De luchtweerstand (alkoof)was dus bepalend in het dieselverbruik.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie