Waarom zelfbouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Waarom zelfbouw?



Bericht door bus21 »

Iedereen heeft zo z'n eigen redenen om te gaan zelfbouwen. Hier een draadje om er gezellig over uit te wisselen.

Ik trap af met onze redenen
- leuk om zelf alles te bedenken en uit te vogelen en uit te voeren
- indeling en luxe-niveau naar eigen wensen
- fabriekscampers passen niet bij onze smaak
- camper is onze enige motorvoertuig, staat dus hele jaar op straat en campers mogen maar 3 dagen op straat, in onze gemeente. Onopvallende campers worden gedoogd.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door henk en lila »

* Gewenste indeling was niet te koop
* Goedkoper dan een (te luxe) fabriekscamper
*Stealth parkeren
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door B12M_Ferry »

Ik zocht een hobby. Wat ik thuis kon beoefenen.

Overwoog volgende projecten:
Klassieke auto opknappen. Onderdelen peperduur of gewoon niet te krijgen.
Zeilboot: een leuke boot paste niet in de tuin.
Huis bouwen: Kan niet thuis, mag niet meer. Fysiek te zwaar
Bus-Camper bouwen is het geworden.
Als er tijd is kan ik rommelen.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door de Jonckheer »

Tegenvraag: waarom niet? Veel goedkoper en inrichting naar eigen smaak/idee.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4358
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door jheeck »

Het antwoord op de tegenvraag is voor mij heel simpel: Ik wilde een camper om mee op vakantie te gaan, geen bouwproject wat bij mij jaren zou duren en waarschijnlijk geen bevredigend resultaat op zou leveren. Ik bewonder de bouwers en projecten in deze rubriek en volg ze graag maar aan zo'n enorme klus ga ik niet beginnen.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door veetee »

B12M_Ferry schreef:
wo 05 mei 2021, 21:47
Zeilboot: een leuke boot paste niet in de tuin.
Bus-Camper bouwen is het geworden.

Afbeelding
En die past wél in de tuin? :lol:
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Wim Corduwener »

Als ik zie wat zelfbouwers zoal maken, dan kan ik me heel goed voorstellen dat die zelfbouwers daar een plezierige hobby aan hebben met bovendien een bevredigend resultaat. En ik weet niet of dat nou per se heeft te maken met de gewenste indeling die niet te vinden is of de prijs.
Ik zie ook verbazende vakmensen oude touringcars ombouwen. Zo’n bus daar zit een onwaarschijnlijke hoeveelheid werk in en kom je er niet met alleen een accuboormachine en een decoupeerzaag. En ik weet uit ervaring hoeveel techniek en onderhoud er in zo’n bus zit.
Chapeau voor de bouwers! :bow:
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1720
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door marjasjaak »

Bij ons waren het de ongewenste indelingen van fabriekscampers de doorslag om het dan maar zelf te doen.
's Avonds willen wij 2 lekkere banken hebben om te loungen, en niet de hele dag op de voorstoelen of dat onmogelijke kaarsrechte dinette bankje met die veel te grote tafel :o .
We hebben nu een U bank achterin die we binnen 5 minuten omtoveren in een bed van 1,80 bij 2 meter.
Het is zeker geen "gelikte" fabriekscamper met veel chroom en een glimmende vitrinekast voor de wijnglazen.
Maar wel één die ons veel comfort biedt, met ons mooiste item een koelkast met ruime vriezer van 140 liter.
Tot slot is het ook een hobby, het moet wel leuk blijven. :-B
Sjaak.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op do 06 mei 2021, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
johandb
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 04 dec 2020, 9:17

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door johandb »

Voor mij omdat het een leuk project is en er veel dingen van leer. Ook omdat met 3 kids op vakantie met de auto je snel een grote auto nodig hebt, en camperen helemaal niet gaat zonder karretje enzo. Daarbij bevielen mijn de indelingen niet echt.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door AadenAnke »

Voor ons was de overweging heel specifiek
1 een bus al die kitnaden en lekkages dat gedoe heb ik geen zin meer in.
2 lengte bedden
3 de rolstoel moet met enige handelingen er in eruit kunnen
4 nieuw omdat we er een 20 jaar mee moeten doen
En dan heb je een plan dan gaan we een bus kopen maar voor wat meer ideeën gaan we rond kijken bij dealers met een foto toestel in de hand ga je bij de 2e naar binnen en dan staat er iets in de showroom
Met lengte bedden bijna de indeling zo als die in je hoofd zit maar die rolstoel hè nog eens goed bekijken en dan het idee de zaag in een bed onderbouw dan een lade onder het bed voor de rolstoel :think: dus weggegaan maar de rest van de dag en nacht blijf het spoken die nacht de verbouwing wel 10 keer gedaan de andere dag terug nog eens kijken en nog eens meten ja het zou echt moeten kunnen. En dan de bus in de showroom nieuw maar wel vaak bekeken met achterlating van sporen :bang: 11.000 euro onder de catalogusprijs maar 8.000 meer dan een nieuwe bus als particulier kopen. Dus dan gaan we praten van de prijs krijg je natuurlijk weinig meer af maar dingen erbij is te proberen en ja hoor dat lukt
1 een luifel nou vooruit +/- 1800
2 een weg draaibare fietsendrager aan het chassis +/- 1200
3 nog wat kleine dingen +/- 600
En toch nog ff over de prijs nog 500 er af en dat is dan deal. Oké we we gaan eerst nog ff 2 weken met het oudje op vakantie dan kan je hem klaarmaken op een landelijke stakingsdag al stakingsleider in de middag het strijdtoneel verlaten voelt een beetje als verraad plegen maar we zijn toch gegaan. Op de terugweg nog ff langs de poort gegaan om de aanwinst te tonen :oops: bij thuiskomst het bed er uitgehaald en de zaag erin :lol3: de boel verbouwd en nu al 3 jaar erg blij mee :lol: wel 2 jaar eerder dan gepland maar zo gaat dat in het leven. Had al veel spullen verzameld voor de zelfbouw :lol: dus daar is intussen het meeste van weg gedaan. Spijt geen moment zou ik het weer het zelfde doen? Weet ik niet misschien zou ik dan toch voor zelfbouw gaan maar eerder van een bakwagen die 5/6 jaar oud zou zijn :shh:

Gr. Aad
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door B12M_Ferry »

veetee schreef:
wo 05 mei 2021, 22:18
En die past wél in de tuin? :lol:
Een boot van rond de 12 meter is al snel over de 3,5 meter breed.
heb je een kraanwagen nodig om hem even te verplaatsen.
Volvo B12M bus in ombouw.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 784
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door MarceldeHoog »

Een aantal redenen eigenlijk.

Sowieso wilde ik een buscamper, die ik gewoon voor de deur kan zetten. In het uiterste geval wissel ik tussen de parking van mijn werkgever en de parking voor de deur, als ik last met handhaving zou krijgen. Vooralsnog is de bus ook nog eens mijn enige voertuig (maak weinig kilometers), dus dan is een bus wel zo prettig.

Dan blijven er 2 opties over binnen mijn budget: tweedehands zelfbouw, of tweedehands fabriekscamper.

Dan kom ik er al snel achter dat er weinig voertuigen zijn die aan mijn wensen voldoen. Zo wil ik perse een separate toilet ruimte, warm water uit de kraan, en een oven. Verder heeft vrijwel iedere fabrieks buscamper een treinzit die kaarsrecht is (en dus voor geen meter zit), en volstrekt overbodig wanneer je met 2 personen reist.

De enig mogleijke conclusie dus: Ik bouw nog 1 keer zelf een camper, maar nu helemaal naar mijn wensen in plaats van zo goedkoop mogelijk :-) En daar zijn we mee bezig.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1923
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door Zadowolony »

Wij hebben een fabrieks buscamper, maar ik kan mij heel goed voorstellen dat je m zelf wilt bouwen. Als we het konden, hadden we het gedaan.
Allereerst komt er dan niet meer in dan nodig, is de kwaliteit van de onderdelen direct hoog (ongelooflijk hoe ze in een buscamper van 80.000 euro soms plastic onderdelen gebruiken), verder weet je dan precies hoe alles werkt en waar wat zit.
Inmiddels hebben we al het eea vervangen, en dan direct degelijker.
Qua indeling vind ik de bus wel heel handig ingedeeld, alleen dat bankje had ik ook weggelaten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1131
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Waarom zelfbouw?



Bericht door L4H3 »

Waarom zelfbouw?
Ik zocht een ducato L4H3 bijna niet te vinden maar het is gelukt met de 3.0 motor.
Mijn eisen waren. En die kon ik niet vinden bij een bestaande buscamper.
- lengte bed van 180x 200. Met dikke matrassen net als thuis. Ivm rug.
- normale fietsen moeten onder bed kunnen staan zonder trappers en stuur lager te zetten.
- motorscooter moet er in kunnen.
- nooit aan de paal willen staan
- geen stickers op buitenkant dus stealth
- ruime zit.niet op de bestuurders stoel
- zeer goed geïsoleerd
- functioneel en praktisch
- eigen kleurkeuze van materialen
- en gewoon omdat ik zin had om het te maken. Zou het zo weer doen. Niks piept of kraakt. Degelijker als een fabrieks bus
- enz enz
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie