Luchtverwarming of vloeistofverwarming?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Richard80
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Luchtverwarming of vloeistofverwarming?

Bericht door Richard80 » vr 20 nov 2020, 20:17

Ik zit nog te twijfelen welk type verwarming we in onze zelfbouw buscamper(boxer L3H2 2010) gaan toepassen.
Het eenvoudigste lijkt me een diesel luchtverwarming, dit lijkt mij ook de meest directe verwarming.
Maar eventueel een vloeistofverwarming dmv een Webasto Thermotop en warmtewisselaars lijkt me ook zo z’n voordelen hebben. Dit vooral omdat je naar mijn idee gemakkelijk een voorziening voor warm water kunt creëren en door de bus heen kunt met relatief kleine (water)leidingen.
Ook kan ik deze onder de motorkap plaatsen, naar mijn idee scheelt dit ook weer in ruimte en geluid.
Maar ik kom in de zelfbouwprojecten weinig vloeistofverwarming tegen terwijl dit op zeilboten regelmatig wordt toegepast.
Wie heeft er ervaring met vloeistofverwarming door middel van een Thermotop?
Of sterke argumenten om dit juist wel of niet toe te passen?

Gebruikersavatar
veetee
Berichten: 2183
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Contact:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door veetee » vr 20 nov 2020, 20:48

De vloeistofverwarming op boten die je noemt betreft meestal de wat grotere systemen, niet met een Webasto Thermotop die in principe bedoeld is als motorblokvoorverwarming met als nevenfunctie cabineverwarming door het bestaande ventilatiesysteem, maar met bijv. Kabola, bekend merk, in principe als CV systeem met vloeistofradiatoren. Op een boot heb je nou eenmaal meer plaats als in een busje.
Mij lijkt een Webasto Airtop luchtverwarming (of ander gelijksoortig merk) het meest efficiënt, aangezien meest van de tijd stilstaand verwarmd wordt, en minder tijd gebruik zou worden gemaakt van blokvoorverwarming in geval je voor Thermotop kiest. Ik heb zowel op mijn boot als in mijn Land Rover een 2 kW Webasto Airtop heteluchtverwarming in gebouwd, beide tot grote tevredenheid.

Richard80
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door Richard80 » vr 20 nov 2020, 22:02

Ok, ik snap dat het minder efficiënt is. Zowel Electra voorziening voor de verwarmer als voor warmte wisselaars.
Die paar liter extra diesel maak ik me minder druk om.
Maar ca. 5kw lijkt me toch meer dan voldoende?
Mijn idee is gaan broeien aan de hand van het het webasto motorcavan principe.

https://www.butlertechnik.com/webasto-t ... 1k107d-p73

JohnCurly
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22
Locatie: Tussen 4 wielen.

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door JohnCurly » vr 20 nov 2020, 22:49

Mijn laatste boot had een webasto warmwater “cv”.
Er was in iedere ruimte 1 of meer radiator/ventilatorcombi geplaatst en we waren er bijzonder tevreden over.
Water verwarming geeft een gelijkmatigere temp. dan lucht.
Lucht is echter wel sneller voelbaar.
Een combinatie met een boiler voor je ww is hierbij ook nog een optie.

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 4407
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door kampo » za 21 nov 2020, 8:54

Het grote verschil voor een campertoepassing is dat je met een waterverwarming ook een boiler kan aansluiten en dus warm water hebt voor de douche en keuken. Dat is een serieuze meerwaarde.
Stel dat je gaat voor een bekende Duitse merkverwarming met een goede reputatie wat de werking en levensduur betreft...
De prijs van de benodigde onderdelen van een luchtverwarming draait rond de 1400 Euro en een 12 tal uur werk om het in te bouwen.
Bij een waterverwarming kom je inclusief boiler en warmtewisselaars uit bij +3000 Euro en je hebt er minstens 25h werk aan.
Er bestaan ook andere mogelijke combinaties om warm water te maken maar die zijn nauwelijks goedkoper en niet beter.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 2781
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contact:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door henk en lila » za 21 nov 2020, 15:01

Nou nou, 12 uur? Bij een Ducato enz na 2008 (onder de rechter voorstoel) doet een ervaren inbouwer er in zijn eentje 4 tot 5 uur over (heb er zelf bij gestaan en ja, de stoel had ik al verwijderd.).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw (nog niet af); daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 11565
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door de Jonckheer » za 21 nov 2020, 17:20

Vloeistof verwarming neemt wel veel meer plaats in en is ook veel zwaarder, iets wat bij een 3,5 ton camper wel meetelt. Ik ken iemand die in zijn omgebouwde touringcar een normale, enigszins aangepaste HR cv ketel in gebruik heeft en ook dat kan prima; niet duur, stil en oer betrouwbaar, gemaakt voor ettelijke jaren gebruik in een huis. Zoiets gaat in een klein busje niet werken uiteraard maar iets vergelijkbaars is wel te doen. Zelf zou ik het in een dergelijke kleine ruimte houden op luchtverwarming, simpel en goedkoop.
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/
NIEUW: FB groep Camper Cooking: www.facebook.com/groups/campercooking/

Vopper
Berichten: 1527
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door Vopper » za 21 nov 2020, 17:23

Laat Kampo het maar niet lezen :lol3: :lol3: , komt-ie weer met voorschriften, normen, veiligheid en nog meer aandraven. :lol:

:wave: Vopper
1 mei dag van het pensioen ;-))

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 2781
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contact:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door henk en lila » za 21 nov 2020, 21:03

Niet stoken Vopper, daar hebben we niks aan.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw (nog niet af); daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).

Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 23376
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door javanes » za 21 nov 2020, 21:24

Och in Normandië/Bretagne rijdt al jaren een Engelsman rond met een houtkachel in z'n campertje. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding

Dutch Traveler
Berichten: 56
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door Dutch Traveler » za 21 nov 2020, 23:42

Ik heb in het verleden een Westfalia camper gehad die een Webasto luchtkachel had.
Kachel werkte prima maar had wel altijd last van droge ogen.
Heb nu een mini camper en daar een Eberspächer Hydronic in laten bouwen.
Deze werkt in tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt prima, en heb bij deze kachel géén last van droge ogen.
Dat bedrijf heeft op mijn verzoek, kachel en kachelbediening aangesloten op mijn 130 ampére sterke AGM huishoudaccu.
Bovendien heb ik een bediening app op mijn telefoon waardoor ik, waar ik ook ben de kachel kan bedienen en of of de temperatuur kan aanpassen.
Deze houd zelfs mijn energie level van de accu bij, en waarschuwt onder andere als de spanning te laag wordt.
Grote voordelen van deze kachel als hij lekker staat te snorren vind ik,
Géén koude lucht meer vanuit de cabine.
Géén condens meer op mijn cabine ramen.
Géén kachel of aanverwante zooi in mijn campertje maar alles onder de motorkap, en de brandstof uit mijn brandstoftank.
Géén angst als ik hem de hele nacht aan laat staan, het is tenslotte een degelijk gekeurd en vertrouwd merk.
Bovendien kan dit bedrijf mij voor deze kachel een warmtewisselaar kit met blowers leveren voor een extra verwarmingspunt, en of een boiler kit.
Aangezien ik wel van (nacht)vissen houd, is die boiler kit nog wel een optie die ik in gedachten houd.

Hij is bovendien nog groen ook, omdat wegrijden met een warme motor minder belastend is voor het milieu. :cheers:

Kost wel wat maar ben tot nu toe super tevreden.

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 11565
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming

Bericht door de Jonckheer » zo 22 nov 2020, 8:06

henk en lila schreef:
za 21 nov 2020, 21:03
Niet stoken Vopper, daar hebben we niks aan.

Groet, Henk
Hoezo niet stoken, dan krijgt ie het toch koud in deze tijd van het jaar? :lol: :lol: :mrgreen:
FB groep Touringcamper: https://www.facebook.com/groups/Touringcamper/
FB groep Camperend Nederland: https://www.facebook.com/groups/CamperendNederland/
FB groep Camperplaatsen grote campers: https://www.facebook.com/groups/Camperplaatsen/
NIEUW: FB groep Camper Cooking: www.facebook.com/groups/campercooking/

Vopper
Berichten: 1527
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming?

Bericht door Vopper » zo 22 nov 2020, 14:13

:lol3: :lol3: :cheers:

:wave: Vopper
1 mei dag van het pensioen ;-))

Richard80
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Re: Luchtverwarming of vloeistofverwarming?

Bericht door Richard80 » zo 22 nov 2020, 21:48

Ik ben er ook nog niet uit wat het gaat worden.
Het nadeel van de vloeistofverwarming lijkt mij dat je meer stroom verbruikt, de verwarming unit en de fan bij de warmtewisselaar.
De inbouw tijd maak ik me niet zo druk om, in dit camper project zitten al zo veel uren, dagje meer of minder maakt me niet uit.
Ik twijfel zelf hoe het systeem omgaat met het afregelen van de temperatuur. Lucht kachels gaan vaak moduleren,zo’n thermotop kent alleen uit-1/2 en vol vermogen. Begint op vol vermogen, bij een bepaalde water temperatuur gaat hij terug naar 1/2, loopt de temperatuur nog op gaat hij in stand-by

Plaats reactie