Camping Albania gesloten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Camping Albania gesloten



Bericht door Cee Pee »

Camping Albanië is volgens hun website gesloten
Na 14 jaar te hebben gewoond en gewerkt in Albanië moeten wij ons prachtige toeristische bedrijf helaas sluiten. Wij zijn dan ook niet langer geopend in 2018. Reden: zeer verslechterde politieke situatie in Albanië. Geen reden tot paniek voor toeristen. Albanië is veilig om te reizen en veilig voor toeristen.
https://camping-albania.eu/
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Uitgeschreven

Re: Camping Albania gesloten.



Bericht door Uitgeschreven »

Verdorie, dat is jammer . We kwamen er ook op weg naar Griekeland. Aardige mensen.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Camping Albania gesloten



Bericht door Vertrokken4 »

In 2006 deze mensen bezocht, zij verbleven toen in Albanië onder de mantel van de stichting "doe eens iets goeds" opgericht door een van de ouders van het stel. Mijn indruk was een dat er een levendige handel(EU naar Albanië) in gebruikte brillen plaatsvond die net niet voldoende profit opleverde om luxe van te leven. Ik heb ze toen het voordeel van de twijfel gegund, het terrein geanalyseerde en een basic plan gemaakt voor een camping/camperplaats. Hoewel je daar in de EU niet van kan leven kan dat in Albanië naast een beetje handel, uitstekend. Er kwam een zwembad, een restaurant en allerlei betaalde activiteiten ter begeleiding van toeristen. De link met het goede doel was al na een jaar of 2 volledig zoek. Ik heb me daar jarenlang mateloos aan geërgerd. Nu de tent sluiten vanwege politiek veranderingen in Albanië klinkt logisch maar tegelijkertijd ook onlogisch. Albanië heeft niet langer de status van ontwikkelingsland en dus worden allerlei activiteiten op andere merites beoordeeld, dat heeft in dit geval, logischerwijze, niet goed uitgepakt. Kortom naar mijn mening veranderde politieke situatie is niet de oorzaak maar ook is ook niet gelogen. Whatever.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camping Albania gesloten



Bericht door Aloys »

Ik heb zitten Googelen wat voor "veranderde politieke situatie" het sluiten van de camping zou hebben veroorzaakt,
maar ik kon eigenlijk niets vinden...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
MANbus
Berichten: 16
Lid geworden op: za 23 jun 2018, 22:09

Re: Camping Albania gesloten



Bericht door MANbus »

Google is your friend....

Link: http://stolkies.reislogger.nl/albanie-d ... -24.298445

Door Albanië, donderdag 24 mei 2018

25 mei 2018

Albanië, Shkodër - Albanië, Durrës. 128 km

Na regen komt zonneschijn, dat klopt vandaag ook alweer. Lekker warm, om vanmorgen nog een looptochtje te maken naar de ruïne van kasteel Rozafa. Vanuit de camping zien we de Albanese vlag wapperen op de bergheuvel van het kasteel. Een geschiedenis van 2400 jaar ligt daar! Reeds in de vierde eeuw voor onze jaartelling bouwden de Byzantijnen hier een vesting. Verder hadden Venetianen en Ottomanen wisselend de macht. In de communistische periode was er zelfs nog een militaire kazerne. Het is een indrukwekkende geschiedenis. Er waren veel schoolkinderen vandaag, van jong tot pubers, die hier geschiedenisles kregen. Vanaf de muur van de ruïne is de camping en omgeving prachtig te zien. Goed opgewarmd komen we terug op de camping en neem ik nog snel een duik in het zwembad. Om 12.00 uur rijden we van de camping af en rijden de eerste 17 km naar camping Albania, van de familie Wesselingh. Deze Nederlandse familie heeft helaas hun campingdeuren moeten sluiten. De overheid maakte het hun onmogelijk hier verder te werken, terwijl zij zoveel voor de plaatselijke bevolking hebben betekent. Het boek van Hélène Wesselingh “De belofte van de nakomeling” beschrijft hoe zij verweven raakte met Albanië. De camping is inderdaad gesloten. Het geeft een trieste aanblik. Als “oud” camping boer voel ik een beetje mee hoe het moet zijn om je droom in rook te zien opgaan. Genoeg getreurd, we rijden verder naar het zuiden. De volgende 30 km rijden we over landweggetjes door kleine dorpen en zien grote armoe om ons heen. Er is nog wel wat werk daar te verzetten. De hoofdweg is niet veel beter daarna. Er zitten vele verraderlijke putten en gaten. Af en toe is er een aanslag op je schokbrekers. Één stuk weg spant de kroon. Met veel vrachtwagens gaat het niet sneller dan 5 km p/u! Het werkt op mijn lachspieren. Chauffeurs kijken mij verbaasd aan en vinden mij zeker een Oostenrijkse malloot. Om half 6 vinden we onze nieuwe camping, even voorbij Durrës, aan de kust. Een verdwaalde Duitser rijdt achter mij aan. Hij zocht al een uur. De camping ligt prachtig aan zee en onze stek is echt waanzinnig mooi aan het water. We eten niet te moeilijk vandaag: pannenkoeken. Het is een heel verhaal vandaag. Het ging dit keer niet korter, sorry.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Camping Albania gesloten



Bericht door Amstel »

Jervig schreef:
vr 29 jun 2018, 21:19
Mijn indruk was dat er een levendige handel(EU naar Albanië) in gebruikte brillen plaatsvond die net niet voldoende profit opleverde om luxe van te leven. . . . . De link met het goede doel was al na een jaar of 2 volledig zoek. Ik heb me daar jarenlang mateloos aan geërgerd. Nu de tent sluiten vanwege politiek veranderingen in Albanië klinkt logisch maar tegelijkertijd ook onlogisch. Albanië heeft niet langer de status van ontwikkelingsland en dus worden allerlei activiteiten op andere merites beoordeeld, dat heeft in dit geval, logischerwijze, niet goed uitgepakt. Kortom naar mijn mening veranderde politieke situatie is niet de oorzaak maar ook is ook niet gelogen.
"Vanuit mijn horizon"

Wij zijn er de laatste zes jaren vijf keer geweest, vaak meerdere dagen. Leuke camping , heerlijk zwembad, uitstekende keuken, lieve en behulpzame familie. Ook buiten het seizoen, als de camping eigenlijk gesloten was, mochten we er staan, gratis! Maar we merkten ook toen al dat het eigenlijk niet mocht en een probleem kon worden met de autoriteiten.
Tijden veranderen, de ontwikkeling in Albanië gaat verder en het land is druk bezig om aan de EU-aanpassing te voldoen. Aan alle campingen in Albanië worden nieuwe eisen gesteld. Had er met Niko, op Lake Shkodra Resort, laatst nog een discussie over, ook daar werden de eisen steeds moeilijker.
Het rioleringssystem in Albanië is met behulp van heel veel Euro's, een van de grootste structurele uitdagingen. De beerput van Camping Albania past daar niet in en het rel. onbeduidende dorp Barbullush heeft waarschijnlijk lage prioriteit.
Ik wil hiermee geen blijk geven dat die beerput de aanleiding van het sluiten van de camping is maar het is wel een voorbeeld van alle moeilijkheden, voor een camping in Albanië die niet kan of wil voldoen aan die EU-ontwikkeling. Zodoende is de politieke situatie inderdaad verandert.
Wij hopen i.i.g. dat Camping Albania in de nabije toekomst aan de nieuwe eisen kunnen voldoen om ons in 2019 weer zo hartelijk te verwelkomen. De familie Wesselingh heeft grote filantropische bijdragen gemaakt aan de ontwikkeling van dat deel van Albanië met zeer veel hulp aan de bevolking. Ze zijn in mijn ogen heel veel meer waard dan belastering.

Julian
Uitgeschreven

Re: Camping Albania gesloten



Bericht door Uitgeschreven »

Een camping sluiten voor een beerput? Daar zijn toch oplossingen voor. Ook in West Europa zijn nog afgelegen nederzettingen die geen aansluiting hebben op het rioleringsnet. Dit net is onbestaande in Albanië .Er zit meer achter dan dit.Waarom heeft de eigenaar eigenlijk niet meer uitleg?
Zelfs in Griekenland heb je dit niet overal.
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: Camping Albania gesloten



Bericht door twente1946 »

iets aansluiten zal wel gaan met steek penningen, dat is de politieke verandering in Albanie. Ooit gesproken met een campinghouder in Italie die ook de strijd moest aangaan met (corrupte) bestuurders in de gemeente en het aandurfde om aangifte te doen. Nieuwe politie leiding en het lukte. Dat zal hier ook het geval kunnen zijn. Iedereen wil er weer wat extra's aan verdienen. (Meegemaakt met de ontwikkelingen in de Baltische Staten, de oude communisten wilden ook maar zo 1,2,3 hun privileges niet kwijt raken)
Plaats reactie