Route van Sarande naar grensovergang

Riem Vis
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 20:35

Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Riem Vis »

Grensovergang Konispol/Albanie/Griekenland.

Komende van de Logara pas in 2013 gereden naar Sarande naar Konispol. Als je deze route neemt dan omzeil je de route via Butrinti en het lievelijke pontje.
Route:
Sarande binnenkomend, bij rotonde richting VRIOM (SH99) richting Clirim bij splitsing rechts aanhouden (Krane) vlg. dorpen zijn Fitore,Dermisch/Kallurice/Livadhja?Dobros/Vagalat/Shakalle en Konispol.
Weg was in 2013 bijzonder rustig.

Leo
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Amstel »

Wie weet de status van de 6Km lange weg van Butrint naar Xarrë / Mursi (naar de SH98).
Ik weet hoe het er vorig jaar bijstond maar ik wil graag weten of die weg (pad :-? ) dit jaar verbetert is.
De status van SH97 en SH98 Sarandë-Konispol weet ik al.
Dus het wegstuk ten zuiden van Butrint pontje, ca. 6 Km, 2015. Status?
En event. de prijs voor overvaart met de camper? Was vorig jaar €10.
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Amstel »

Heb wel een filmpje gevonden, één jaar oud! Wel van zuid naar noord!
https://www.youtube.com/watch?v=4TxYHHrGxdo
Niets bijzonders dus, 'k begrijp nog steeds niet waarom we zoveel negatieve verhalen over die weg hebben gehoord.
Nog een filmpje erbij van dat lieve pontje! :-B
https://www.youtube.com/watch?v=-tn4h0UXUXM
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Zwerfleeuwen »

Erg leuk die filmpjes en zo heb je zeker een goede indruk van de weg SH81 en het pontje.

Leo geeft de route aan via de SH97.

Ik ben benieuwd hoe dan de route is via de SH98? Is dat ook goed te doen?

Enne... vanaf Konispol naar Sagiada? Is dat ook te doen dan? Op Google Maps staat daar een wit weggetje.
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Amstel »

SH97 en SH98 zijn redelijk goede wegen. Ook SH81 Sarande - Butrint is uitstekend.
Maar Butrint - Xarrë - tot aan de SH98, kan heel erg slecht zijn, afhankelijk van jaartijd. Eind maart, na de regen, was het verschrikkelijk (veel en grote potgaten!). Maar heb nu ook weer gehoord dat het in Juni geen groot probleem was. Na de regenperiodes wordt ie dan waarschijnlijk weer gerepareerd.
Konispol - Sagiada is werkelijk geen probleem, hoewel het asfalt in Griekenland daar slechter was als het asfalt tussen Sarandë en Konispol (april 2016).
Ook wij gaan misschien? in september/oktober weer naar Griekenland via deze wegen. Heen en terug over land. "Misschien" = afhankelijk van de gezondheid van onze hond Bonnie.
Groeten, Julian
Laatst gewijzigd door Amstel op za 16 jul 2016, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door faalhaas »

Wij zijn bij dat pontje gekeerd dit voorjaar. Ik durfde onze 5 ton daar niet op te laten drijven. Het is mogelijk om daar omheen te rijden via Sarandë naar National park Butrint om zo de kustweg te vervolgen (of naar het fort aan de andere kant van het pontje)

Butrint (en de ruïnes) zijn zeer de moeite, er is daar vlakbij in Ksamil ook een heel lief campinkje (https://goo.gl/maps/itZLgKaKF172). De beheerder van die camping raadde die kustweg sterk af en adviseerde via de Blue Eye (SH87) naar de SH4 door te steken. Die beide wegen zijn in goede staat van onderhoud.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Amstel »

Butrint is zeker de moeite waard en buiten het hoogseizoen sta je er ook 's nachts rustig op de parkering bij 't pontje. Op dat pontje heb ik een normaal grote touristbus gezien en een kleinere lokalbus + twee personenauto's. 10 ton redt ie makkelijk!
Afbeelding
Afbeelding
Het ziet er schammeler uit als wat 't is!
Afbeelding
De prijs voor buitenlandse camper is nog steeds 10€. Lokale busjes betalen maar 1€ en Albaanse personenautos 0,50€. Zo heeft een visser mij verteld. (April, 2016)
Ook Syri i Kaltër (Blue Eye) is een leuk bezoek, hier hebben we ook 's nacht gestaan voor 1€ op parkering bij restaurant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na twee weken in Albanien, inkl. 2 dagen Tirana, werden we een beetje moe van de armoede en vuilnistroep en dan is het strand bij Sagiada (noord) een oase waar je makkelijk een week wil blijven maar de Lidl in Igoumenitsa trok onze noodgedwongen aandacht.
Afbeelding
Afbeelding
Groet, Julian
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Zwerfleeuwen »

Bedankt voor de info! Wat een prachtige foto's en hoe apart dat blauwe water? Waar is dat precies? Ben inmiddels heel nieuwsgierig naar Albanië. Maar die plek bij Sagiada ziet er ook geweldig uit. Heerlijk om naar uit te kijken!
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door faalhaas »

Dat blauwe water is de 'Blue Eye'. Het is een 70 meter diepe bron waar een hele rivier uit komt. Door het heldere water en de diepte kleurt hij blauw met een soort pupil. Een omweg zeker waard.

Albanië is prachtig en gastvrij, echter is het toerisme nog erg onderontwikkeld. Dat merk je hier en daar, wel zijn de mensen heel vriendelijk en behulpzaam. Met Engels kan je erg goed terecht.
De
Zoals Julian al zegt, na een tijdje wordt je moe van het afval aan de kant van de weg en het welvaartsverschil. Ondanks dat zeker een aanrader.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Zwerfleeuwen »

Dan gaan we dat zeker bekijken! Julian heb jij misschien coördinaten van dat mooie plekje in Sagiada?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Cee Pee »

Als je 39,64000 N - 20,16000 E invoert zit je op de goede weg denk ik en moet je er vlak in de buurt zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door Amstel »

Nja! Wij staan vaak (4x) op Sagiada noord (de eerste en de beste plek na de grensovergang) zoals op de foto bij de dusch N39.6405, E20.1410 maar er zijn nog meer leuke strandplekken bij Sagiada. Uiteraard een smaakzaak, wij vinden deze het leukst.

Het laatste stukje weg (paar kilometer) naar Blue Eye (N39.9232, E20.1916 ), wordt ieder jaar stuk gereden door de touristbussen die met Corfu-gangers via Sarandë naar dat blauwe oog komen kijken. In april dit jaar was de weg weer helemaal vernieuwd, maar dat wordt vaak snel weer slechter. Maar je hobbelt er ook langzaam wel naar toe! Buiten het seizoen is 't een leuk plekkie maar in 't hoogseizoen staat 't er vol met auto's, bussen en campers. Op de dam bij 't meertje wil de boswachter een kleine bijdrage. 1 à 2 €
Groeten, Julian
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door javanes »

Weet ienand hoe de staat van de wegen SH97, SH98 en SH81tegenwoordig is?
Ik wil morgen van Igoumenitsa naar Sarandë.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Route van Sarande naar grensovergang



Bericht door roma »

Die wegnrs zeggen me even niets, maar langs de kust van Igoumenitsa naar Sarande is een goede weg en rustig.
Plaats reactie