In april naar Roemenië

Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

In april naar Roemenië



Bericht door Marcel174 »

Hallo.

Wij zijn van plan om half april naar Roemenië te gaan.
Op dit moment ben ik me druk aan het inlezen maar graag zou ik van mensen die er al zijn geweest hun ervaringen willen horen.

Hoe zijn de wegen? Is een camperplaats veilig of toch beter een camping.
Word je nog steeds gezien als rijke buitenlander? Kan je de camper veilig parkeren?

Graag hoor ik jullie ervaringen en evt tips.
Als jullie nog mooie verborgen plekken weten hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Gr Marcel
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Arnor »

We zijn half augustus tot en met half oktober 2019 in Roemenië geweest. Een geweldige ervaring sinds we bijna 20 jaar geleden voor het laatst daar een week wandeltochten in Transylvanie hebben gemaakt van boerderij naar boerderij.

Wij hebben vooral een vriendelijk Roemenië gezien. De mensen helpen je graag.

De wegen zijn van geweldig tot erbarmelijk. Ga ervan uit dat 20% van de wegen gewoon slecht zijn. Blijf goed uitkijken; een weg die er ontzettend nieuw uitziet kan plotseling enorme kuilen hebben. Vernieuwen van een weg houdt vaak in dat er een flink dikke asfaltlaag op gelegd wordt. Alleen die putten tussendoor worden uiteraard niet geasfealteerd dus vormen diepe kuilen.

Wij hebben voornamelijk op camperplaatsen gestaan; vooral plekken in de natuur die we in Park4Night hebben gevonden. Ook zelf vonden we onderweg mooie plekken waarvan we een aantal aan P4N hebben toegevoegd. Over het algemeen hebben we ons op die plekken veilig gevoeld. Een enkele plek zijn we toch maar voorbij gereden. We hebben 3 campings (of iets wat daarvoor door moet gaan) bezocht. Soms leuke gesprekken gehad in het Duits of Engels (vooral jongeren spreken uitstekend Engels).

Laat nog even weten waarin je verder bent geïnteresseerd. Ga je voor cultuur, natuur, steden, musea? Mogelijk kan ik dan nog iets gerichter reageren.

Verstuurd vanaf mijn tablet
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Wij zijn er geweest in 2018 en 2019 en gaan september weer. Qua infrastructuur sluit ik me bij de vorige schrijver aan, van heel goed tot heel slecht. Geweldig vriendelijke en behulpzame bevolking. Prijspeil vergelijkbaar met 1970 NL. Wij gaan niet in het voorjaar omdat we graag de bergpassen zoals de Transfagarasan rijden en die zijn pas in Juni open. Overal veilig camperen buiten de CPs, goede campings worden meestal uitgebaat door buitenlanders en zijn dan ook aan de prijs. Groet Eric
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Marcel174 »

Arnor schreef:
zo 02 feb 2020, 22:02

Laat nog even weten waarin je verder bent geïnteresseerd. Ga je voor cultuur, natuur, steden, musea? Mogelijk kan ik dan nog iets gerichter reageren.

Verstuurd vanaf mijn tablet
Bedankt voor je reactie.
Waar gaat onze voorkeur naar uit. Dat best breed.
Uiteraard gaan we naar Boekarest en het tijdperk van Ceaucescu vind ik interessant. Salina Turda staat op de planning maar hou vooral van cultuur en natuur. Ik zoek juist dat net niet ontdekte kerkje of plaatsje. Ik vermijd meestal het massale toerisme.

Gr Marcel.
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: In april naar Roemenië



Bericht door roma »

De Transalpina, in nogal natte omstandigheden:
https://youtu.be/NlizoPkfLBE

En de absurde zoutmijn van Turda:
https://youtu.be/iztE6qc1fas
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Peter A7 »

Wij waren er in 2018 ook, van einde maart tot midden april.
Het land is ons super goed bevallen, ik kan de positieve berichten van de collega's hierboven alleen maar bevestigen.

Omdat er toen nog geen enkele camping open was hebben we overal wild gestaan en met uitzondering van één akkefietje (*) in Brasov is dat super goed meegevallen.
We hebben ook de Transalpin gereden (hoewel die vanaf het stuwmeer eigenlijk nog afgesloten was omwille van de sneeuw en ijs) maar met de 4x4 aandrijving was dat helemaal geen probleem. Het werd zelfs een zeer mooie rit doorheen het besneeuwde landschap.
De Karpaten zijn mooi, van liefelijk tot vrij ruig. Ook andere streken zijn echter beslist de moeite en het land biedt een rijke afwisseling tussen cultuur en erfgoed.

We zijn helemaal tot aan de grens met Moldavië geweest in het oosten en Oekraïne in het noorden.
Omdat we geen liefhebbers zijn van grote steden hebben we de hoofdstad links laten liggen. Elders is er genoeg moois te zien :wink:

(*) in Brasov hadden we gekozen om te overnachten op de parking van een grote supermarkt, doch om 3u 's nachts klonk er plots keiharde muziek uit de luidsprekers die overal aan de verlichtingspalen hingen. Om 4u in de ochtend hebben we dan maar besloten om een andere plek te zoeken, wat in het aardedonker toch niet zo evident is.
Beste groeten,

Peter :)
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Arnor »

Roma, ik vind het jammer dat je kennelijk alleen (camera)oog hebt voor die paar hoekjes die op een pretpark lijken. Er is veel te zien en te lezen over het maken van de koepels. Ervaar de enorme afmetingen van deze koepels. En heb ook oog voor de mensen die om gezondheidsredenen langdurig in deze koepels kunnen verblijven. Mogen ze dan ook plezier hebben?

Verstuurd vanaf mijn tablet


Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Eric van den Heuvel »

Snap helemaal niets van de reactie van Arnor! Het is iedereen vrij om dat gedeelte te bezoeken waarin hij of zij geïnteresseerd in is. Groet Eric
Marcel174
Berichten: 665
Lid geworden op: vr 15 jun 2012, 15:58
Locatie: Apeldoorn

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Marcel174 »

Amir ik snap niet precies wat je bedoelt met de koepels. Meer info is dan ook gewenst.

En het plan is niet alleen toeristische dingen te doen hoor. Daarom ook mijn vraag naar evt bijzondere dingen die niet toeristisch zijn maar wel de moeite waard.

Gr Marcel
Arnor
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 23 okt 2009, 17:37

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Arnor »

Eric van den Heuvel:

Ik ben het volledig met je eens. Ik sloeg aan op het woord 'absurd' dat roma gebruikte en dat bij mij zeer negatief overkwam. Aangezien ik het persoonlijk jammer zou vinden als iemand door dat woord een eventueel bezoek aan de zoutmijnen van Turda zou overslaan schreef ik wat ik schreef. Het kan natuurlijk zijn dat roma met het woord absurd iets anders bedoelde als ik heb begrepen.

Marcel174:
Het woord koepel staat voor 'halfvormig dak'. Ik gebruikte dit woord omdat je het wel meer in het kader van zoutmijnen aantreft. De grote ruimtes die je vaak aantreft in zoutmijnen hebben overeenkomsten met een kaasstolp, maar dan dus levensgroot. Meer informatie vind je door te zoeken naar Salina Turda.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Eric van den Heuvel »

Fijn antwoord! Het is en blijft een onbekend maar prachtig land met zeer behulpzame en vriendelijke bevolking. Echt de moeite waard om te ontdekken. Weer eens wat anders als Frankrijk of Spanje. Groet Eric
coche
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 23:05
Locatie: lugo

Re: In april naar Roemenië



Bericht door coche »

hallo, wij zijn er een paar jaar terug geweest. Zijn een hele tijd (met onze stukke DIY camper bus) in de regio Buzau geweest, en zijn daarna over gegaan naar Harghita. We hadden het erg prettig daar, en iedereen was er even vriendelijk, zelfs de politie. Tot april heb je in Harghita (het hongaarse gedeelta van roemenie) nog gewoon sneeuw. Wij zijn er voor 1 jaar, of ietjes meer, geweest, maar zijn er weer weg gegaan, omdat het land gewoon te duur was, en we dus geen boerderij op konden starten. Omdat we dachten dat we naar een stuk land in Bulgarije zouden gaan (wat ook niet doorging) hadden we in ro nog een for transit met groote witte box op de achterkant er bij gekocht. Dit was de miskoop van het jaar, want daarna heeft mijn broer er 24 uur per dag onder moeten liggen.
Mijn ervaring roemenie, geweldig.
coche
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 03 jan 2024, 23:05
Locatie: lugo

Re: In april naar Roemenië



Bericht door coche »

en in timisoara zijn er erg veel beren :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :-B :D :D 8-) 8-) :lol: :lol: :thumbup:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: In april naar Roemenië



Bericht door Peter LMC »

Was je daar met je ouders en of broer. :?:
Dit omdat je in een ander topic schrijft dat je nog moet wachten tot je
oud genoeg bent om je rijbewijs te halen.:-B :wink:

Edit. Ik lees nu in een ander topic dat je 16 jaar bent. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Peter LMC op zo 24 mar 2024, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie