gasflessen in Roemenië

Gebruikersavatar
Henriette1964
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 19:10
Locatie: gemeente Ede

gasflessen in Roemenië



Bericht door Henriette1964 »

Met onze vw t5 willen we deze zomer een paar weken door Roemenië reizen. De bus gaat na volgende week ongebouwd worden tot camper en nu vragen we ons af welke gasfles we gaan gebruiken. Binnen bepaalde marges kunnen we het kastje voor gas nog laten maken nu, vandaar dat het handig is nu een overzicht te hebben van de mogelijkheden. De standaard campinggaz fles die geruild kan worden tegen een fors bedrag of een type gasfles dat je kunt laten bijvullen.
Criterium voor nu is: kun je gas laten bijvullen in Roemenië of toch beter campinggaz en is dit te ruilen in Roemenië. In de Europa landenlijstjes kom ik nergens Roemenië tegen. Criterium 2 is natuurlijk: geen grote fles want hij moet achter in de t5 in de gasbun passen. 2,5 of 2.8 kg lijkt het maximum. Of vergis ik mij?
Bedankt alvast!
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Meine »

Bij elk tankstation vullen ze zonder enig probleem je LPG fles. Vooral bij een wat kleiner flesje kan dat een voordeel zijn, er zijn veel LPG vulpunten in Roemenie.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Cee Pee »

En er zijn ook kleine lpg flessen van 5 kg.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cee Pee op zo 12 feb 2017, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Henriette1964
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 19:10
Locatie: gemeente Ede

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Henriette1964 »

Bedankt voor de reacties! Maar hoe zit het met propaangas flessen
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Meine »

Kan ook natuurlijk, alleen veel meer gezoek met vullen. Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn. Een LPG fles kun je wel bij een gas vul bedrijf laten vullen, een propaan fles kun je niet bij een tankstation vullen. Vergeet niet een Italie nippel mee te nemen.

Er zijn zeer weinig Campinggaz ruilpunten en ook de propaan vulpunten zijn moeilijk te vinden.
Guus&Marjatta
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 15:50
Locatie: Nijmegen

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Guus&Marjatta »

Wij gebruiken in onze Westfalia T4 de grote campinggas fles. Hebben op al onze zomerreizen een extra fles bij ons. Verder koken we veel op zo'n platte campingaskookplaat die werkt met kleine gasbusjes waarvan we er standaard 10 bij ons hebben. Met dit totaal maken wij lange zomerreizen van 3 maanden en meer. Ook naar Roemenië. We zitten nooit zonder gas!
VW California Freestyle..........en de dagen na nu worden héél anders
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Rotec 590 »

Je hebt LPG flessen van 27 liter en die kun je thuis (Doornspijk) laten vullen met propaangas.
wij doen 21 dagen met 1 volle fles. Neem je twee flessen, zit je altijd goed.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Cee Pee »

Ik denk dat dat niet gaat passen in de T5 want;
Criterium 2 is natuurlijk: geen grote fles want hij moet achter in de t5 in de gasbun passen. 2,5 of 2.8 kg lijkt het maximum. Of vergis ik mij?
Bedankt alvast!
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Meine »

Ik heb begrepen dat ts de gasbun nog gaat intimmeren, dus een 5kg PLG fles zou misschien kunnen???

Maar 2 stuks van 27 liter? Dan heb je geantwoord zonder rekening te houden met de vraagstelling.
Gebruikersavatar
Henriette1964
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 19:10
Locatie: gemeente Ede

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Henriette1964 »

Wederom dank voor de vele reacties en inderdaad hadden we wel even lol om die twee flessen van 27 liter.... die van 5 kg lpg lijkt beter te passen, maar ik las dat je die in ieder geval in nl niet mag bij laten vullen bij een tankstation. In Roemenië dus wel. Blijft de vraag: propaangas in Roemenië? En Meine: doelde met een Italië nippel op Italië of wordt deze ook in Roemenië gebruikt?
Voor tent kamperen gebruikten we altijd een grote van Campinggaz. Drie weken, vier personen meestal voor ontbijt en avondeten (niet alle avonden) en elk jaar zat er nog wat in, wat je dan kwijt was omdat je weer ging ruilen voor een nieuwe. Dan is twee mee denk ik beter, zeker kmdat campinggaz lastig is in Roemeniëlas ik.
Iemand nog een suggestie voor onze Volkswagen T5 en dan geen verlengde versie of opbouwdak, nee, echt zo'n kleine met pop up dak en geen aanhangwagen. We houden ons aanbevolen.
dank alvast,
Henriëtte
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Cee Pee »

Officieel mag je inderdaad geen lpg tanken anders dan voor tractie doeleinde, maar dat is alleen in Nederland.
Ook is het in veel landen niet toegestaan om losse flessen te vullen.
Deze twee problemen zijn met een simpele buitenvuller op te lossen, niet dat het dan in Nederland legaal is maar het geeft geen problemen meer bij het tankstation. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Meine »

De Italie nippel wordt in Roemenie gebruikt. In Nederland LPG vullen is lastiger geworden, officieel is het verboden. Maar er zijn natuurlijk altijd wegen die naar Rome leiden.Ook kan er hier gewoon propaan in natuurlijk. In de nabije buitenlanden is vullen veelal geen probleem. Ikzelf krijg mijn flessen nog probleemloos gevuld met LPG hier. (2 x 27 liter :-B )

In Roemenie zijn best wel een aantal propaanvulstations, het wordt best wel veel gebruikt om te koken. Als buitenlander zul je ze niet makkelijk vinden achter op een industrie terreintje. Ook op de reclame borden staan onbegrijpelijke dingen. Ikzelf zou mijn vakantie niet willen steken in speurtochten naar vulstations. Bij mijn weten is er ook geen lijst met vulstations.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door kampo »

Henriette je vergeet volgens mij een belangrijk punt te vermelden in je introductie en vraagstelling.
Ik heb een vermoeden dat je enkel gaat koken op gas en gaat verwarmen met diesel ? is dat zo ?

OK als je enkel op gas kookt moet je rekenen op ongeveer 1,8 kg gas (campinggaz 904)
voor 2 personen in 3 weken en met een 2 pits gasstel. Er zit wat marge op afhankelijk van je eetcultuur.
Voor langere reizen zet je een nieuwe cartouche 904 of een 2,8 kg (= campinggaz 907) bij de start of neem je een reserve mee.
Een grotere gasfles vanaf 5kg bestaat hervulbaar en met propaan verkrijgbaar maar is eigenlijk te groot voor mini toepassingen zonder verwarmen in een compact voertuig als een T5.

Wat het bevriezen van butaan betreft onder de 4°C, daar heb je enkel last van als je gaskast buiten het voertuig is.
In een T5 zit dat gasflesje toch meestal warm, binnen in de leefruimte ?

Indien je gaat verwarmen op gas dan heb je wel tot 15 kg gas per week nodig.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: gasflessen in Roemenië



Bericht door Peter LMC »

Hier is een lijst met LPG stations.

https://www.mylpg.eu/stations/romania/
Plaats reactie