Drie weken Roemenie

Toedeledoki

Drie weken Roemenie



Bericht door Toedeledoki »

Net terug van 3 weken Roemenië. Wij vonden het een geweldig avontuur. Soms is het meer een expeditie dan een vakantie. Maar dat is nou eenmaal waar ik van hou.

Alle vooroordelen over het land gelijk overboord! De mensen zijn ontzettend aardig. Het platteland is 40 jaar terug in de tijd maar schitterend. De steden zijn behoorlijk "Westers". Onveiligheid heb ik niet gemerkt. En als ik zie hoe de Roemenen met hun bezittingen omgaan valt criminaliteit heel erg mee. Het cliche is dan ook dat alle Roemeens criminelen hier zijn. Zou best wel eens kunnen kloppen.

Campings zijn schaars. Maar met het Archies bestand in mijn navigatie was het goed te doen. Vrij kamperen is geen enkel probleem. Dat is ook wat de Roemenen zelf doen. Doordat campers nog een zeldzaamheid zijn worden ze bij toeristische attracties nog niet gezien als een "plaag" zoals in Duitsland en Frankrijk vaak wel het geval is.

Ik zal hieronder een beknopt reisverslag doen:
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

De eerste dag voerde ons naar Passau. Hier hebben we op de parkeerplaats van de Guterbahnhof gestaan. Op loopafstand van het centrum. Toilet in de parkeergarage (10 cent). Beetje troosteloos en duur. Maar wel perfect gelegen voor een bezoekje aan Passau.

Afbeelding

Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Dag 2 voerde ons naar het Balatonmeer. Hier hebben we een nachtje op een parkeerplaats doorgebracht. Prima locatie op het schiereilandje Tihany. Ook hier geldt weer dat je eigenlijk overal wel staan kunt. Openbare toiletten zijn in Hongarije bijna overal. In Roemenië bijna nergens. We hebben het stadje Tihany ff bezocht en 's avonds nog wat aan het meer gezeten en gelopen. Weer was een beetje groezelig. Maar in ieder geval droog en warm!

Tihany:
Afbeelding

Plekje voor de nacht:
Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Dag 4 stond in het teken van Hortobagiy nationaal park. (Poeszta vlaktes). Erg mooi en bijna Afrikaans Steppe achtig. De wegen hier was wel een uitdaging. In Hortobagy is ook de beroemde Negenbogenbrug. (Vaak gefotografeerd). Erg mooi en ruig stuk van Hongarije in het Noord Oosten.

De wegen:
Afbeelding

Afbeelding

Negenbogenbrug:
Afbeelding

Plekje voor de nacht in Hortobagy:
Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Dag 5 vol goede moed richting de Roemeense grens. De bedoeling was om eerst de Noord zijde van Roemenië te bezoeken. In de Maramures te beginnen dus. Roemenië behoort tot de EU dus ik had eigenlijk geen grens controle verwacht. Omdat ze niet onder het Schengen verdrag vallen is er dus wel controle. En toen bleek dat mijn id kaart verlopen was. Stom maar nooit naar gekeken. De grenswacht was een soort van Ceausescu junior en er was geen enkele mogelijk om in Roemenië te geraken. We besloten terug te keren naar Hongarije en misschien via de Nederlandse Ambassade in Boedapest iets te regelen. Of een andere grensovergang proberen. Dus terug gereden, 2 keer linksaf geslagen, en via een zandweg en een dijk waren we zonder enige vorm van controle wel ineens in Roemenië. Hier zagen we gelijk de eerste paardenkar op de weg ;-)

Bijzondere grensovergang:
Afbeelding

Afbeelding

Typisch Roemenië:
Afbeelding

De nacht doorgebracht op een parkeerplaats midden in Satu Mare:
Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Vanaf nu weet ik de exacte dagen niet meer. Maar we zijn begonnen in de Maramures. Een erg authentiek stuk Roemenië. Houten kerkjes prachtige natuur. En heel veel platteland.
Snelheidscontroles doen ze bijna niet aan. En als je met 50 door de dorpjes rijdt word je ingehaald door 40 tons trucks van Roemeense chauffeurs die een aardig kapitaaltje in het Westen verdiend hebben. Als er al een zeldzame snelheidscontrole staat dan flikkert iedereen kilometers van te voren al met het licht. Die lange antennes op Roemeense autos zijn ook bedoeld om elkaar te waarschuwen voor dit soort dingen ;-). De wegen in de dorpen worden door paardenkarren, zwerfhonden, bejaarden en kleine kinderen gebruikt. Maar blijkbaar accepteert iedereen het dat deze trucks met 80 km per uur door de dorpjes scheuren. Wij hebben de snelheid maar een beetje normaal gehouden, want dan zie je ook wat tenminste.
De witte weggetjes op de kaart kun je beter links laten liggen. Dit begint vaak als asfalt, maar eindigt als een grind of zandpad. Op zo'n weggetje heb ik ook een band stuk gereden. Gelukkig de enige technische pech tijdens deze vakantie. Bandenbedrijven zijn er zat. En binnen 10 minuten had ik een nagenoeg nieuwe band op de reservevelg liggen en mijn nieuwe reserve band weer om de lichtmetalen velg. Kosten: 40 Euro. Echt goed geholpen. Toen wij met een lekke band stonden kwamen er gelijk 2 Roemeense houthakker naar mij toe. 1 met een krik en een met een kruissleutel. Ze wilden mijn wiel wel ff wisselen. Zo vriendelijk en behulpzaam! Ik heb het toch maar zelf gedaan:

Afbeelding

Afbeelding

We hebben de eerste dag de hele dag gedaan over een traject van 200 km, maar de Maramures zijn prachtig:

Afbeelding

Afbeelding

Graf van een automonteur op de vrolijke begraafplaats van Sapanta (erg de moeite waard om te bezoeken):
Afbeelding

Camping in Sighetu Marmatiei:
Afbeelding

Roetmeting? :
Afbeelding

Wederom de Splendid Romanian Roads:
Afbeelding

Maar zo kan het ook!:
Afbeelding

Heerlijk gegeten (3 gangen en een fles wijn voor 25 Euro met zijn beiden)
Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Bukovina met zijn prachtige "Monastries".

Dit is de Monastria Gura Humorului (UNESCO):

Afbeelding

Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Kloof van Bicaz:

Afbeelding

Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Camping met interessante buurman:

Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Vervolgens onderweg naar de Donaudelta:

En deze (op de kaart) gele weg heeft gewoon een nummer he. Wel prachtig mooi om te rijden!
Afbeelding

Mooie omgeving:
Afbeelding

Huisje:
Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Veerpont over de Donau:

Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

En dan de Donaudelta, wat mij betreft een van de hoogtepunten van Roemenië. Tip: Camping Murighiol. Netjes, perfect onderhouden sanitair. En de eigenaar vaart je (tegen betaling) de Donaudelta door. Je moet de delta echt per boot verkennen. Anders is niet mogelijk. We hebben pelikanen, ijsvogels en nog veel meer gezien. Wat een schitterend gebied zeg!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas zijn dit maar telefoonfotos. Linda heeft met de spiegelreflex veel mooiere foto's gemaakt die meer recht doen aan dit prachtige gebied. Die heb ik helaas niet online staan.
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

Vervolgens de Zwarte Zee kust. Niet echt mijn ding, maar ach, als je toch in Roemenië bent.

Kabelbaan in Constanta:
Afbeelding

Afbeelding

Ten zuiden van Constanta wordt het wel rustiger en mooier wat mij betreft:

Afbeelding

Camping in Eforie Sud:
Afbeelding
Toedeledoki

Re: 3 Weken Roemenie.



Bericht door Toedeledoki »

In Boekarest hebben we op de "We zijn er bijna" camping gestaan. Vlakbij een groot winkelcentrum en 9 km vanaf het centrum. Naar het centrum ga je met de bus, of voor 5-8 Euro met een taxi. Taxi ritten kosten bijna niks in Roemenië.

Camping Casa Alba Boekarest:

Afbeelding

Afbeelding


Boekarest is indrukwekkend. Parijs lijkt het wel. Met een Arc de Triomphe en een Camps Elyssees. Wij hebben ook het paleis van Ceausescu bezocht. Tegenwoordig parlements gebouw. Dat is zó indrukwekkend. Moet je zeker doen als je in Boekarest bent. En Old Boekarest is erg mooi. Verder gewoon een grote stad met een ontzettend chaotisch verkeersbeeld.

Afbeelding

Paleis van Ceausescu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Old Boekarest:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Toedeledoki op zo 17 nov 2013, 9:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie