Roemenie: leuke camperplaatsen?

Toedeledoki

Re: Roemenie: leuke camperplaatsen?



Bericht door Toedeledoki »

Het grote aantal zwerfhonden maakte op ons ook indruk!

Echter moet ik dit wel een beetje nuanceren. Wij hebben een hele avond met goed Engels sprekende Roemenen gepraat. En daar zijn we een aardig stukje wijzer van geworden...

De zwerfhonden problematiek komt voort uit het bewind van Ceausescu. Van hem moesten mensen hun armetierige huisjes verlaten en in betonnen blokken gaan wonen. Hun honden konden de mensen niet meenemen in deze flatjes. Dus die bleven buiten. Ze worden vaak nog wel gevoerd door de flatbewoners. Ieder blok heeft zo zijn eigen groepje gemeenschappelijke honden. Ze hebben er geen hekel aan, maar "houden" er op een bepaalde manier ook nog van. Geld voor castratie is er niet. Dus deze honden krijgen uiteraard jonkies. Het aantal wordt te groot en er ontstaan half verwilderde roedels. Deze roedels schijnen gevaarlijk te zijn en overlast te veroorzaken.

De overheid probeert het probleem te beperken door honden te vangen en af te maken. Omdat ze geen andere keuze hebben. Als je er geweest bent dan weet je om welke aantallen het gaat. Allemaal in een asiel stoppen gaat echt niet... Misschien zou sterilisatie een oplossing zijn. De honden die echt verwilderd zijn ga je hier overigens ook niet meer mee redden.

Dus die honden worden niet afgemaakt omdat de Roemenen zulke beesten van mensen zijn. Er is op dat moment even geen andere oplossing. De gemiddelde Roemeen is volgens mij net zo'n dierenvriend als wij!

En ja, ik heb ook een worst het restaurant uitgesmokkeld om aan een zwerfhond op te voeren. En op een gegeven moment kochten we zelfs hondenkoekjes voor de honden op de camping... Wat helemaal geen zwerfhonden bleken te zijn, maar die liepen daar juist om andere zwerfhonden te weren.
We hebben zelfs overwogen een hondje mee te smokkelen naar Nederland...
Maar als je ziet om wat voor aantallen het gaat, dan snap je dat veel dingen een druppel op een gloeiende plaat zijn!
AMarte
Berichten: 80
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 15:37
Locatie: Chaam

Re: Roemenie: leuke camperplaatsen?



Bericht door AMarte »

Espagne5 schreef:ik ken alleen de andere kant van Roemenie via de media en ik zal daar never nooit naartoe gaan komt vast omdat ik een dierenvriend ben
Blijf vooral de media volgen....
Toedeledoki

Re: Roemenie: leuke camperplaatsen?



Bericht door Toedeledoki »

Trouwens "Espagne" staat dat voor Spanje? Want qua omgaan met dieren is daar ook nog wel wat te verbeteren lijkt mij...;-)

Zwerfhonden zijn echt een probleem in Roemenië! Alleen het is allemaal niet zo zwart wit als men denkt.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Roemenie: leuke camperplaatsen?



Bericht door Gerard Exis »

het probleem met zwerfhonden wordt steeds minder, heeft alleen wat tijd nodig. Men heeft 2 optie's:
1. afmaken die honden (de makkelijkste optie)
2. zorgen dat de huidige zwerfhonden zich niet meer zo snel kunnen voortplanten (de moeilijkste en duurste optie), helaas vraagt dit wat tijd.

welke optie kiest u als dierenvriend ;;-)

hier in Roemenie waar u dus als dierenvriend niet wil komen, heeft men voor optie 2 gekozen.

groetjes Gerard,

die circa 60 km van Pitesti woont, waar je de grootste hondenasiel ter wereld kan vinden(volgens Nederlandse studenten), vele studenten dieren geneeskunde komen hier ervaring opdoen hoe je met zwerfhonden omgaat ;;-)
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
AMarte
Berichten: 80
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 15:37
Locatie: Chaam

Re: Roemenie: leuke camperplaatsen?



Bericht door AMarte »

Deze laatste twee opmerkingen staan niet in de media.....

Misschien hebben de dieren het wel beter in Roemenië: de kippen lopen vrij rond; koeien geiten en schapen hebben hele bergen en velden tot hun beschikking enz. enz.
Plaats reactie