Tol Hongarije

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Tol Hongarije



Bericht door Bert.H »

Beste,

We zijn vanmorgen (12/05/2015)naar de automobielclub in Szeged geweest om nog eens uitleg te vragen hoe het zit met tol voor Campers. Volgens de uitleg daar en na verschillende telefoons is het zo dat alle campers hoe zwaar zij ook zijn in D2 zitten,(is vanaf 01/01/2015 ingevoerd)het was best een beetje moeilijk omdat volgens het kenteken de camper als personenwagen vermeld is. Wij zitten zo een beetje in een grijs gebied, maar goed. Er volgde een hele uitleg over dat men niet weet hoe het zit maar leg het eens uit als je de taal niet kent. Hij ziet eruit als een camper maar op papier is het een personenwagen. De prijs is vervolgens, 10 dagen 5950 forint, een maand 9560 forint, een jaar 42980 forint. Voor een aanhangwagen moet apart betaald worden als het in de klasse D2 en B2 zit, de aanhangwagen valt dan in klasse U en kost 10 dagen 2975 Ft een maand 4780 Ft een jaar 42980 Ft.


bert.h
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tol Hongarije



Bericht door Dafluc »

Het is een camper en dat is gewoon heel duidelijk. M1 is personenwagen. Daarachter staat SA. En daarmee is het een camper. Vandaar het kwart-tarief.
Campers met een grijs kenteken hebben op het kentekenbewijs bij inrichting Kampeerauto staan. En daarmee is het geen bestelauto of vrachtwagen meer maar een camper.
De inrichting is bepalend en die staat duidelijk op het kentekenbewijs. Geen grijs gebied dus.
Is je camper niet zwaarder dan 3500 kilogram dan val je inderdaad in klasse D2. Hier staan de verschillende tariefklassen nog eens: tol Hongarije
Afbeelding
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Tol Hongarije



Bericht door Scania »

Vlg de link is het B2 boven 3500kg???
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Tol Hongarije



Bericht door Bert.H »

Het is goed, ik weet niet wat ik doen moet om te zeggen dat het veranderd is maar o.k. je doet maar.


bert.h
Gebruikersavatar
Mijlpaal
Berichten: 320
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:07
Locatie: Het Westen

Re: Tol Hongarije



Bericht door Mijlpaal »

Volgens de laatste officiële Hongaarse bochure bestaat er wel een categorie voor campers tot 3500 kg, maar voor campers boven de 3500 kg wordt niets vermeld.
Bert H. schrijft dat hij informatie heeft gekregen dat die ook in categorie D2 vallen, maar ik kan er niets over op de Hongaarse site lezen.
Daarbij trek ik de informatie die Bert H. ontving niet in twijfel, maar toch zou het meer helder zijn als het op de officiële website terug te vinden is. Of zoek ik niet goed?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Tol Hongarije



Bericht door Vertrokken2 »

Volgens mij kan ik mijn hefdakcamper gewoon in D1 aanmelden.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Tol Hongarije



Bericht door Bert.H »

Mijlpaal schreef:Volgens de laatste officiële Hongaarse bochure bestaat er wel een categorie voor campers tot 3500 kg, maar voor campers boven de 3500 kg wordt niets vermeld.
Bert H. schrijft dat hij informatie heeft gekregen dat die ook in categorie D2 vallen, maar ik kan er niets over op de Hongaarse site lezen.
Daarbij trek ik de informatie die Bert H. ontving niet in twijfel, maar toch zou het meer helder zijn als het op de officiële website terug te vinden is. Of zoek ik niet goed?
Als je dan goed kijkt op die brochure zie op de icontjes van D2 gewichten staan,boven de camper staan geen kilo's.


bert.h
Gebruikersavatar
Mijlpaal
Berichten: 320
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:07
Locatie: Het Westen

Re: Tol Hongarije



Bericht door Mijlpaal »

Inderdaad, als je naar het camper-symbool kijkt staat er geen gewichtsklasse bij, lees je echter de bijbehorende tekst dan wordt wel een gewichtsklasse vermeld.
Onduidelijk dus (althans voor mij) deze info in hun brochure.
Gebruikersavatar
Mijlpaal
Berichten: 320
Lid geworden op: za 06 nov 2004, 14:07
Locatie: Het Westen

Re: Tol Hongarije



Bericht door Mijlpaal »

Ik heb navraag gedaan bij de "National Toll Payment Sevices PLC", dus bij de instantie die over de tolwegen en het tolsysteem gaat.
De informatie die Bert.H kreeg is inderdaad juist, en dit is door bovengenoemde instantie bevestigd.
De informatie in de brochure en op de website is dus kennelijk niet helemaal juist, ook in hun antwoord begrijp ik dan de eerste zin weer niet wat betreft campers boven de 3.5 ton.

Ik kreeg het volgende antwoord:

"The e-vignette user charge system applies to motorcycles, automobiles, campers and coaches and their trailers, and cargo vehicles with a maximum permissible gross weight of 3.5 tons. These vehicles are authorised to use Hungarian tolled expressways exclusively with pre-purchased road use permits (purchased before entering the toll road), i.e. e-vignettes. The toll charges depend on the category of the motor vehicle and the validity periods. The toll category of the vehicles depends on the number of passengers and the weight of the motor vehicle. The toll category should be as established on the basis of the official entry that appears in the vehicle registration certificate.

Toll category D1: motorcycles and passenger vehicles for up to 7 persons including the driver and with a maximum permissible gross weight of 3,500 kg, and their trailers;

Toll category D2: all passenger vehicles not included in toll category D1, cargo vehicles with a maximum permissible gross weight of 3,500 kg, and recreational vehicles (campers);

Toll category B2: Bus;

Toll category U: trailers of vehicles in categories D2 and B2, for which the authorisation must always be purchased for the registration number of the trailer."


Gebruikersavatar
JoepVanDerVen
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 20:40
Locatie: Plzen-sever

Re: Tol Hongarije



Bericht door JoepVanDerVen »

Ligt het nou aan mij of is die tol stevig aan de prijs ? https://www.anwb.nl/vakantie/hongarije/informatie/tol
Elke dag is er 1,je krijgt er geen 1 terug
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2323
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Tol Hongarije



Bericht door rbisdom »

Ik heb net 23,28 euro betaald voor 10 dagen (D2)
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Plaats reactie