reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakije

Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakije



Bericht door Saskia Janssen »

goedemorgen,

ik ben voor de zomer een vakantie aan het plannen voor 3 weken naar Tsjechië, Polen en een klein stukje Slowakije.
Wij houden vooral heel erg van de natuur (lange wandelingen met de hond en dergelijke) en over het algemeen niet zo heel erg van drukke toeristische plekken. In Polen willen we wel graag naar Auschwitz (I en II) omdat ons dat heel indrukwekkend lijkt. (dat je dan toeristen tegenkomt snappen we ;-) )

Nu heb ik al wat rondgekeken bij diverse reisverslagen en heb ik het een en ander gecombineerd.
Ik ben nu tot de volgende voorlopige route gekomen:

Dag 1 vetrek, overnachting Duitsland. (Weissenfels, campercontact 3875, 666km vanaf thuis)
Dag 2 Duitsland (weissenfels)- Karlowice Valley Camping in Olszyna Polen (campercontact 41028) 284km
Dag 3 Olszyna
Dag 4 Olszyna – Katowice (campercontact 28758) 342km
Dag 5 Katowice – Gaj (2km vanaf Auschwitz) 85km http://www.campingnavigator.com/nl/camp ... orona-241/
Dag 6 Gaj (bezoek Auschwitz)
Dag 7 Gaj – Namestovo Slowakije (campercontact 11904) 99km
Dag 8 Namestovo
Dag 9 Namestovo – Buchlovice, Tsjechië (campercontact 22991) 228km
Dag 10 Buchlovice – Jihlava-Stoky (campercontact 51036) 149km
Dag 11 Jihlava-Stoky – Kutna Hora (campercontact 12074) 75km (oa bezoek kerk)
Dag 12 Kutna Hora - Vernérovice http://www.aktief.cz/minicamping%20tsjechie.htm 138km
Dag 13 Vernerovice (bezoek Adrspach)
Dag 14 Vernerovice – Kralovec (campercontact 15126) 31km
Dag 15 Kralovec – Harrachov (campercontact 52080) 77km
Dag 16 Harrachov – Praag (campercontact 29178) 135km
Dag 17 Praag
Dag 18 Praag – Sadov (campercontact 45844) 134km
Dag 19 Sadov – Baunatal Duitsland (campercontact 10494) 427km
Dag 20 Baunatal – Cuijk 298km
Dag 21 cuijk -thuis 179km
Totaal 3347km

Hebben jullie nog tips en ervaringen. Zijn er plekken bij die we echt moeten zien volgens jullie die er nu niet opstaan? Zijn er plekken die er nu opstaan (of campings/camperplaatsen) waar we beter niet heen kunnen gaan?
Hoe druk is het in het hoogseizoen (zitten dit jaar helaas nog aan juli/augustus vast) op de campings, zouden we dit van tevoren moeten reserveren?
alvast bedankt voor het meedenken.
Bijlagen
1e helft route vakantie Polen, Slowakije, Tsjechië.jpg
1e helft route vakantie Polen, Slowakije, Tsjechië.jpg (490.5 KiB) 4555 keer bekeken
2e helft route vakantie Polen, Slowakije, Tsjechië.jpg
2e helft route vakantie Polen, Slowakije, Tsjechië.jpg (399.09 KiB) 4555 keer bekeken
Apaat
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 20:44

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Apaat »

Ziet er prachtig uit top alles uitgestippeld, maarrr waar is het avontuur gbleven van we zien wel?
Voorruit plannen is goed maar niet te veel, denk aan ineens file! Ik ga er dan meteen af om ergens te gaan staan we gaan geen file rijden! Volgende dag weer verder rijden zonder file en zo kom je ook nog eens iets tegen wat je niet verwacht, nu weet je al veel door foto,s enzo, uitstippelen ok maar ik zou zeggen niet tveel
Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Saskia Janssen »

ja klopt hoor, ben ik met je eens. Vorig jaar hebben we zo ook door Frankrijk heen getrokken. De route zit niet helemaal in beton gegoten. Er zijn gewoon een aantal plekken waar ik zeker langs wil en die zijn erin opgenomen. Verder heb ik geen ervaring met de drukte op de campings. met France Passion was dat afgelopen jaar in Frankrijk wel te gokken, maar hier durf ik dat minder goed aan (omdat het onbekend is). Dus als de ervaringen zijn dat de campings niet vol staan in het hoogseizoen.... dan maakt dat t een stukje makkelijker.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door 't Busje »

Avontuur is wel een groot woord voor een beetje op de bonnefooi weggaan.
Ieder zijn eigen genoegen, maar in zo'n strakke, op de kilometer nauwkeurige planning geloof ik ook niet. Wij bepalen globaal de bestemming en de plaatsen (steden, natuur) die we willen zien en gaan op weg. 's Avonds komen we vaak op een andere plaats uit dan we 's ochtends gepland hadden. Niet door files, maar omdat er onderweg meer te zien was dan we vooraf gedacht hadden, omdat de beoogde overnachtingsplaats ons niet aan staat of omdat we onderweg al eerder een leuke overnachtingsplaats zien.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bubbles11
Berichten: 3715
Lid geworden op: vr 14 mar 2014, 14:05
Locatie: West-Brabant
Contacteer:

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Bubbles11 »

Je geplande camperplaats/camping in praag is al rond de middag vol in juli/augustus. Dus rond het middaguur aankomen als je een plekje wil op dit erg mooie plekje.
Martine
------------------------------
Yesterday is history, Tomorrow is a mystery

https://www.youtube.com/watch?v=97XJsr3TX0A

- - - - - - -
reisverslagen:
https://bubblesinbulgarije.reismee.nl/
https://bubbles-in-marokko2023.reismee.nl/
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Rotec 590 »

Vermijd de Nederlandse campings en ga op de echte Tsjechische campings als je van rust en natuur houdt.
Als je boven de 70 jaar bent kun je op vele campings zelfs gratis staan of rond de 4 euro.
Wij hebben met twee honden en twee kinderen zo veel mogelijk de rustigste campings opgezocht en waren rond de 10 euro kwijt. Een maal 16 euro betaald in Brod nad Tichou en die stond vol met Nederlanders, De receptionist sprak zelfs Nederlands en de camping lag tussen twee bergen in met schaduw en het uitzicht was niet veel. Er was dan wel een klein zwembadje.
Voor de campings mag je me mailen. Hier een aantal plaatsnamen waar campings in de buurt liggen : Velehrad, grotten van Sloup of Bransko bij Skalni Mlyn, Teplá,
Slowakije; Liptovska Kokava Mooi uitzicht op de Hoge Tatra. Ik zie in jullie route dat je die niet meepakt. Bij mooi weer zou ik dat toch doen want de bergen zijn vergelijkbaar met de Franse Alpen.

Wij zijn vorig jaar in juli geweest en hebben nergens gereserveerd. alleen op de volle camping in Brod nad Tichou konden we er nog net bij. Aan te raden die wel te reserveren.

We vonden de Noordkant van Tjechië het mooiste qua natuur Rotsen, meertjes, bossen. maar de weggetjes slecht onderhouden. hoofdwegen prima maar het mooiste zie je vanaf de kleine binnenwegen.
De zuidkant is wat meer Limburg Luxemburg achtig met vergezichten.
Rond Brno de prachtige grotten en fietsroutes.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Saskia Janssen »

@rotec, Wij zijn dertigers, dus die korting geld voor ons niet ;-)
Ik krijg graag de informatie over de campings, ik zal een pb sturen.

Iedereen dank voor de antwoorden
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Moi »

Camp.cz een app voor info over campings in Tsjechie
Pössl Roadcruiser.
petra en andre
Berichten: 644
Lid geworden op: vr 24 dec 2004, 20:19
Locatie: den helder

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door petra en andre »

volgens mij moet je voor auswitz van te voren een kaartje kopen vooral in het hoogseizoen. kan via internet. en ja naar de campings heb ik niet gekeken maar mis wel als je zo van wandelen houd diverse bezienswaardigheden en gebieden in tsjechie.
Toedeledoki

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Toedeledoki »

Ik zie dat je vlak langs Zakopane gaat. Daar zou ik zeker gaan kijken. Je kunt van daaruit prachtig wandelen in het hoge Tatra gebergte. Het plaatsje op zich is ook gezellig. Beetje toeristisch. Grote markt. Maar het is Polen, dus voor onze begrippen nog redelijk rustig.

Verder mis ik nog Krakow. Is echt één van de mooiste steden van Europa. Zeker een bezoekje waard. En het ligt op de route. Ook in Krakow is het niet extreem druk.

Auswitch hoef je niet van tevoren te reserveren. Wel moet je met een begeleide tour mee. De eerste keer dat wij er waren was dat nog niet zo. Een jaar of 3 geleden zijn we nog een keer geweest. Toen was het al veel drukker en moest je je melden bij een gids. 10 jaar terug kon je nog gewoon op eigen houtje wat rond wandelen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door henk en lila »

's Zomers is Zakopane meer dan behoorlijk druk en op de pittige wandelroutes loop je soms in de file, ook van de Slowaakse kant. Dat kan bij mooi weer tot eind september zo blijven.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Toedeledoki

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Toedeledoki »

Die ervaring heb ik niet, maar wij waren ook meestal voor of na het hoogseizoen. Mooi is het er wel :-)
Gebruikersavatar
Saskia Janssen
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 23:21
Locatie: Noord-Holland, westfriesland

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Saskia Janssen »

ik heb de route nu aangepast zodat we in ieder geval langs Zakopane komen en Liptovska kokava. We gaan geen campings boeken vooraf, we zien wel wat we op de route tegenkomen.
Verder heb ik de route wat aangepast dat we van Kutna Hora naar Praag gaan, dat is 85km, dan zijn we waarschijnlijk wel op tijd in Praag op de camperplaats (en anders zoeken we wat anders, we zijn in ieder geval gewaarschuwd).

dank voor alle tips!
Toedeledoki

Re: reis aan het plannen naar Tsjechië, Polen en Slowakijke



Bericht door Toedeledoki »

In Zakopane is een goedkope camping. En vlakbij Krakow is ook wel een camping. Campings zijn niet duur in Polen.

Dus alles vantevoren uitstippelen hoeft ook weer niet. Dat neemt een beetje de charme van het camperen weg...
Plaats reactie