Voor het eerst naar Tsjechië

Kornel
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 18 aug 2014, 17:39
Locatie: St. Maartensbrug

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door Kornel »

De Poolse kant van het Reuzengebergte is ook best de moeite waard.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door jepebe »

Brno is een leuke stad, techniekmuseum, leuk centrum, leuke campings aaneen meer, villa tugendhat.

Zlin heeft t hoofdkantoor vd oude. Batafabrieken, zeer aan te raden, de arbeiderswijken gebouwd als Utopia, schoenenmuseum, prachtige dierentuin.

Als je naar punkva gaat, camping sloop, kampvuur, zwembad ertegenover
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door Ingrid 68 »

Kornel schreef:De Poolse kant van het Reuzengebergte is ook best de moeite waard.
Ja daar heb ik over gelezen , wandelroute begint in Tsjechië maar loopt grotendeels door Polen.
Bedankt voor de tip :thumbup:
Groetjes Ingrid

Wij rijden in een hymercamp uit 1989
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door Ingrid 68 »

Als je naar punkva gaat, camping sloop, kampvuur, zwembad ertegenover[/quote]

Hoi , kan het zijn dat u Camping Relaxa in Sloup bedoelt ? [ kan op Sloop niets vinden mbt camping]
Sloup ligt wel dicht bij Punkva- grotten . Ziet er goed uit vooral wanneer je de rondleiding met de bootjes in de Punkva wil gaan doen. Kaartjes hiervoor kunnen door de campingbeheerder besteld worden , schijnt erg druk te zijn in het hoogseizoen.

Bedankt voor de tips :thumbup:
Groetjes Ingrid

Wij rijden in een hymercamp uit 1989
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door jepebe »

Dat is inderdaad de goede camping. Sommige foto's zijn wel erg mooi. Het is een groot grasveld met en prima sanitairgebouw. Meer niet, behalve een kampvuur plek en het gemeentezwembad ertegenover. Ik weet niet of de beheerder ook kaartjes voor de grotten doet. Wij reserveerden daarvoor bij de grotten ter plaatse de dag ervoor. Die grotten zijn wel echt mooi hoor! Verder zijn we er op de fiets heengegaan, een mooi tochtje over een klein weggetje via Skalnu Mlyn, zie deze link:

http://www.sloup.info/modules/mapy/poi. ... &y=5470077

Een kind in fietszitje en eentje in fietskar. Verder is Sloup niet zoveel. Maar gewoon een leuk plekje om even die grotten te bekijken, te zwemmen en evt te fietsen of wandelen.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door Ingrid 68 »

Hoi,
Hoelang is het ongeveer lopend vanaf de camping naar de Punkva ?
Groetjes Ingrid

Wij rijden in een hymercamp uit 1989
Gebruikersavatar
pschreur
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 28 sep 2013, 18:22
Locatie: Apeldoorn

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door pschreur »

Tsjechie is een mooi land, met voldoende leuke plekjes, soms goed verborgen plekjes. Het gebergte bij Špindlerův Mlýn, waar je een wandeling naar de bron van de Labe (Elbe) kunt maken, het tsjechisch paradijs, de mooie wandelingen in het gebied van het riviertje de metuje. Het openlucht museum bij Roznov. Eigenlijk zou je met mensen uit die omgeving er op uit moeten trekken, dan kom je vaak op plekken die de gemiddelde toerist niet ziet.

Zoals eerder aangegeven de grotten die inderdaad mooi zijn, en in die omgeving staan er ook een aantal mooie kastelen wat ik mij herinner, en de steden hebben vaak een mooi oud centrum.

Wij hebben ooit in Benešov op een camping gestaan, toen nog met tent. Was toen genoeg in de omgeving te ondernemen.

Ik heb geen ervaring met de camper in tsjechie, die hadden wij toen nog niet, dus ben wel benieuwd naar die ervaringen. Ik ga er zeker weer een keertje naar toe.
Beter spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

LMC Liberty 6400sa
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door jepebe »

ik schat enkele reis 7 km, ingrid. Ik zal eens zoeken naar het fietsweggetje dat wij gevonden hebben toen.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door jepebe »

Als je in google maps een routebeschrijving vraagt van Sloup naar Punkevny Jeskynedan wordt je geleid over het weggetje dat wij fietsten. Dit is eerst een klein smal weggetje en duikt later de berg af door een bos. Wat ik me ervan herinner is dat het te fietsen was en met een auto heel misschien, als het toegestaan is, maar voor een camper ondoenlijk, je zou dan onderlangs via Blansko moeten rijden en dan naar t zuiden langs een fabriek en daar staat Skalny Mlyn aangegeven. In Sloup konden wij niet pinnen en ook niet met pinpas die camping betalen. Dus we zijn twee keer de binnendoorweg naar Blansko gefietst, eerst om geld te pinnen en terug lang de grot om te reserveren, je kunt dan een tijd aangeven waarop je erin wil, en de volgende dag op en neer naar de grot. Je zou eerst naar de grot kunnen rijden via Blansko, dan naar de camping en de volgende dag de wandeling. Het kan er druk zijn, maar het reserveringssysteem van de grot werkt goed. Er was ook een kabelbaan om van bovenaf iets van de grot te bekijken, moet ook spectaculair zijn, maar wij waren met jonge kids wel uitgekeken.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door Ingrid 68 »

Jepebe,

Hartelijk dank voor de routebeschrijving , denk dat we eerst de kaartjes halen [ we hebben 2 fietsen mee] en dan de volgende dag met ons allen er heen wandelen . De voorpret kan alvast beginnen......
Groetjes Ingrid

Wij rijden in een hymercamp uit 1989
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door herbybg »

Ne vriend van me, die al verschillende jaren Tsjechië doet; wil me ook overtuigen om daar eens verlof te nemen(ik camper, hij hotel).
Ik ben DL Fr en Sp gewoon en het is voor mij een totaal onbekend bohemerland...
Onbekend = onbemind.

Heb ik ongelijk en is Tsjechië een "aantrekkelijk" land?

Naar het schijnt nultolerantie alcohol?
en geen vrij parkeren,
en een tongbreektaal waar je de botten van verstaat???

Hoe is de temperatuur /weer er(gemiddeld) (=Oostenrijk=?piespot v Europa?= veel groen)
Veel verkeer? hoe zijn de gemeentewegen voor camper en tegenliggers?
Tolvignet vr autostrades?
Ge ziet het een hoop vragen...
Gebruikersavatar
faalhaas
Berichten: 1416
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 11:10

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door faalhaas »

Tsjechië (en Slowakije), fijne vakantie landen.

Weelderige natuur, idyllische stadjes en dorpjes.

Wildkamperen mag inderdaad niet, er zijn wel Camper plaatsen.

Voor de snelwegen tol vignet voor onder de 3.5 ton, anders kilometer kastje (er zijn weeg lussen in het wegdek met vakantie verpestende boetes).

Praag is mooi, maar sla het over. Te druk en te commercieel.

Net als in ieder ander land kan je het slecht treffen met campings, zeker de hele oude campings zijn soms verwaarloosd. Ook niet opkijken als er geen douche hokjes zijn, maar een soort voetbal omkleed douche.

De bevolking is over het algemeen vriendelijk en een tikje afstandelijk (zeker de ouderen). De jongeren zijn opener en vrijer in gedrag, die spreken naar mijn ervaring over het algemeen ook goed Engels. Bij de oudere bevolking kan je vaak met Duits goed terecht, nadat je eerst kenbaar hebt gemaakt niets Duits te zijn :)
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door jotr »

Wij waren in september in Tsjechië en vonden het een verrassend land. Mooie natuur, vooral bij het Reuzengebergte, verder zeker lieflijk. Veel te zien ook; Tsjechië heeft naar verhouding meer kastelen dan Frankrijk. Er zijn verschillende glasblazerijen en zo ongeveer ieder dorp heeft wel een (kleine) bierbrouwerij. Het is og altijd een goedkoop land, waar je voor een habbekrats iets eet of drinkt.
Wij maakten een rondreis en hebben natuurlijk lang niet alles gezien in drie weken, maar misschien vind je nog inspiratie in ons verslag. http://www.slakopreis.nl/search/label/Tsjechi%C3%AB. Aan het einde van dat verslag vind je ook een lijst met campings met Nederlandse eigenaren of beheerders. Vaak kleine campinkjes en vaak ook net iets meer 'Westers'georienteerd dan de Tsjechische campings, naar onze mening. Succes met plannen maken.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Voor het eerst naar Tsjechië



Bericht door jepebe »

Wij vonden ook erg leuk:

Brno, techniek useum, bezoek aan villa tegendraadsheid zeker een half jaar tevoren reserveren.

Camping radka is simpel maar aan een meer en erg ok

Verder mooie stad

De grotten inde buurt van sloup. Sloup heeft n leuk simpel campinkje in een prachtige omgeving

Sgrafiti in Slavonice fenomenaal mooi om te zien

Kutna hora is een leuk stadje, niet alleen t ossuarium bekijken.

Hradec kralove heeft prachtige jugendstil, en een geweldig museum erover, plus ca vijf km buiten stads een camping waar je fikkie voor je camper mag stoken, evt. Onderweg naar adrspach waarmee je reuzengebergtewandelng doet.


De. Regio lednice valtice. Een gebied zo groot als Utrecht ( prov. ). Ooit van de fam. Von Liechtenstein, met allerlei jachtopziener, aparte neptempels en rare prieeltjes.

Regio heeft excellente witte wijnen. Er is een groter stadje inde buurt, naam schiet me ff niet te binnen met interessant slot midden in de stad en boeiende joodse historie.

De batastad in tsjechie, zlin.

Een prachtig voorbeeld van een soort utopisch kapitalisme. Een arbeiderswijk van vormde tweede wereldoorlog, door de baas gebouwd. Een schoenen,useum (vrouwen worden gek!), een kantoor uit ca 1930 met een bureau van de directies dat in een lift is gebouwd zodat ie op elke etage kan werken. Een prachtige dierentuin, concurrerend met Blijdorp of Artis.

Tsjechië is geweldig, je hebt minimaal drie jaar nodig om een beetje dingen gezien te kunnen hebben...

Geniet vooral niet met mate!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie