Tolvrij door Polen?

Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Tolvrij door Polen.



Bericht door Pienmajer »

Pienmajer schreef:
za 15 aug 2020, 18:03
Vraag: kun je op de tolwegen in Polen overal met creditcard betalen aan de tolpoort ? (bij minder dan 3.500 kg, dus zonder tolbox ? )
Achtergrond:
Ik overweeg dan zonder tolbox te rijden, hoewel ik meer dan 3.500 kg op kenteken heb. Maar dat zie je niet aan de camper, die kan namelijk ook op minder dan 3.500 kg. (Het gaat me niet om die paar slotties, maar ik heb geen zin om de tolbox aan te schaffen en weer in te leveren, omdat ik in 1 ruk van litouwen naar Duitsland wil rijden. Natuurlijk altijd klein risico dat je gepakt wordt. Groet, Pat
Het verslag:
Ik ben van Litouwen via Warschau en Poznan over autoweg terug gereden (zonder tolbox). Bij tolpoortjes aan de bemande kassa betaald alsof de camper minder dan 3.500 kg weegt. Geen problemen of vragen gehad. Een Duitse camperaar die we in Litouwen tegen kwamen, deed het zelfde. Nogmaals: aan onze camper zie je niet dat deze op 4.500 kg staat. Kan ook 3.500 kg zijn.
Op de heenweg via wegen met over de weg hangende scanners voor vrachtverkeer, ook geen problemen gehad trouwens.
Gr,
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door Starline 660 »

Even voor de goede orde, het is in Polen VERPLICHT om een Viatoll kastje bij je te hebben wanneer je voertuig of samenstel boven 3500 kg totaal uitkomt. Met een personen auto heb je het dus nodig wanneer je er een aanhanger achter hangt, bij rijden zonder aanhanger stop je het kastje in een special zakje wat geen straling doorlaat en wordt er dus niks berekend. ( zakje krijg je er bij)
Bij controle riskeer je een boete van minsten € 700,- De aanschaf van zo'n box kost weinig en terugbrengen loont ook geen moeite wanneer je ooit van plan bent terug te gaan.
Wij wonen in Polen en ik zie steeds meer tolpoorten verschijnen ook op de N wegen, dus mis rijden wordt steeds lastiger en er hoeft maar 1 nieuwe te zijn met een weeglus en je bent de pineut :DD
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door hathi »

Goed om te weten Sieb,dus afhalen en bewaren tot een volgende keer,....maar hoe werkt de controle , als je hem in het zakje laat,onderweg in Polen ?
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door Peter LMC »

Starline 660 schreef:
wo 18 nov 2020, 13:55
dus mis rijden wordt steeds lastiger en er hoeft maar 1 nieuwe te zijn met een weeglus en je bent de pineut :DD
Ja en dan als er een weeglus ligt?
Ik heb die kastjes ook bekeken maar die maken geen foto.
Die signaleren alleen maar dat er een voertuig onderdoor komt met een viatoll.
Geen Viatoll in het voertuig dan geen registratie.
Dus men weet niet dat je daar gereden hebt.
Gebruikersavatar
AvH
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 31 okt 2011, 18:51
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door AvH »

(Dit bericht hier onder had ik al eens gedeeld via het forum over tol in Polen in 2016)
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8456031

********************************************************************************************************************

Beste Polen gangers.

Ik ben ook lid geworden van de club in Polen.

Ik doe aan het Europees kampioenschappen jetskiën deze wedstrijd is gehouden in Nysa Polen zowel in 2015 als nu 2016.

Ik heb mijn tomtom ingesteld tolwegen vermijden. (ik weet dat ik tol moet betalen in Polen met mijn camper met aanhanger op de snelwegen.)

maar wat ik schijf ik was in 2015 ook in Polen de zelfde weg genomen nu in 2016.

2015 Ik ben van uit Duitsland binnen door naar Nysa gereden en terug geen probleem gehad met Tol.
2016 zelfde weg genomen naar Nysa Polen na de wedstrijd op maandag ben ik naar Auswitch geweest dinsdag terug richting Duitsland gereden binnen door.

Laatste kilometers voor de grens komt er een VW busje de weg op met blauw zwaailichten en gaat voor me rijden met een tekst aan VOLGEN.

Aangekomen op een parkeer plaats werd ik in zeer goed Engels aangesproken.

Ik was 5x gefotografeerd 2x in 2015 en 3x in 2016 (foto's waren zeer duidelijk gemaakt van een hoogte voorzijde rechter kant stond er perfect op met snelheid en gewicht.)

rijbewijs , kenteken bewijs camper en aanhanger , paspoort wou beambte hebben.

Na een goed gesprek moest ik een uur wachten onder tussen ging hij contact leggen per telefoon later kwam die bij me dat hij 1 boete ging uitschrijven geen 5 ( bij hun in de computer staan ook de overtredingen uit 2015 toen zijn ze gaan bekeuren zij hij ) toen moest ik geld (zloty's) gaan halen euro's en visa deed die niets mee.)

Naar de benzinepomp lopen met een briefje die ik gekregen had van de beambte met het bedrag, om zloty's te halen later zag ik op mijn visa afrekening 125,65 euro staan.

Ik heb ook contact gehad met diversen jetski piloten er zijn er na de wedstrijd diversen aangehouden en boetes van 500 zloty tot 1500 zloty.

Het is een goede leer voor de volgende keer. ( hou geen rekening met tol wegen vermijden van tomtom hij stuurt je er gewoon op Ja in Frankrijk kom je een slagboom tegen maar in Polen niet )

Maar polen is een zeer mooi land voor met de camper binnen door te rijden (een aanrader).

Vr Gr Albert van Heijningen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vr Gr Albert.
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door Starline 660 »

Peter LMC schreef:
wo 18 nov 2020, 15:34
Starline 660 schreef:
wo 18 nov 2020, 13:55
dus mis rijden wordt steeds lastiger en er hoeft maar 1 nieuwe te zijn met een weeglus en je bent de pineut :DD
Ja en dan als er een weeglus ligt?
Ik heb die kastjes ook bekeken maar die maken geen foto.
Die signaleren alleen maar dat er een voertuig onderdoor komt met een viatoll.
Geen Viatoll in het voertuig dan geen registratie.
Dus men weet niet dat je daar gereden hebt.
Ook in Polen blijft de techniek niet achter, ik zie op de rond weg bij Wroclaw grote portalen boven de weg en die kunnen vast wel plaatjes maken :thumbup:
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door Starline 660 »

hathi schreef:
wo 18 nov 2020, 14:02
Goed om te weten Sieb,dus afhalen en bewaren tot een volgende keer,....maar hoe werkt de controle , als je hem in het zakje laat,onderweg in Polen ?
Hoe bedoel je dat ? wanneer je in Polen rijdt met de camper en je bent boven 3500 kg dan moet het kastje gewoon aan je raam, ben je onder de 3500 doordat je zonder aanhanger rijdt dan stop je het ding in dat zakje en schrijft hij niks af. Dat is eigenlijk alleen maar van toepassing voor voertuigen die solo beneden die 3500 kg blijven, dan is dat kastje niet verplicht.
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door Starline 660 »

AvH schreef:
wo 18 nov 2020, 19:19
(Dit bericht hier onder had ik al eens gedeeld via het forum over tol in Polen in 2016)
https://camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8456031

********************************************************************************************************************

Beste Polen gangers.

Ik ben ook lid geworden van de club in Polen.

Ik doe aan het Europees kampioenschappen jetskiën deze wedstrijd is gehouden in Nysa Polen zowel in 2015 als nu 2016.

Ik heb mijn tomtom ingesteld tolwegen vermijden. (ik weet dat ik tol moet betalen in Polen met mijn camper met aanhanger op de snelwegen.)

maar wat ik schijf ik was in 2015 ook in Polen de zelfde weg genomen nu in 2016.

2015 Ik ben van uit Duitsland binnen door naar Nysa gereden en terug geen probleem gehad met Tol.
2016 zelfde weg genomen naar Nysa Polen na de wedstrijd op maandag ben ik naar Auswitch geweest dinsdag terug richting Duitsland gereden binnen door.

Laatste kilometers voor de grens komt er een VW busje de weg op met blauw zwaailichten en gaat voor me rijden met een tekst aan VOLGEN.

Aangekomen op een parkeer plaats werd ik in zeer goed Engels aangesproken.

Ik was 5x gefotografeerd 2x in 2015 en 3x in 2016 (foto's waren zeer duidelijk gemaakt van een hoogte voorzijde rechter kant stond er perfect op met snelheid en gewicht.)

rijbewijs , kenteken bewijs camper en aanhanger , paspoort wou beambte hebben.

Na een goed gesprek moest ik een uur wachten onder tussen ging hij contact leggen per telefoon later kwam die bij me dat hij 1 boete ging uitschrijven geen 5 ( bij hun in de computer staan ook de overtredingen uit 2015 toen zijn ze gaan bekeuren zij hij ) toen moest ik geld (zloty's) gaan halen euro's en visa deed die niets mee.)

Naar de benzinepomp lopen met een briefje die ik gekregen had van de beambte met het bedrag, om zloty's te halen later zag ik op mijn visa afrekening 125,65 euro staan.

Ik heb ook contact gehad met diversen jetski piloten er zijn er na de wedstrijd diversen aangehouden en boetes van 500 zloty tot 1500 zloty.

Het is een goede leer voor de volgende keer. ( hou geen rekening met tol wegen vermijden van tomtom hij stuurt je er gewoon op Ja in Frankrijk kom je een slagboom tegen maar in Polen niet )

Maar polen is een zeer mooi land voor met de camper binnen door te rijden (een aanrader).

Vr Gr Albert van Heijningen.

Dit is een praktijk voorbeeld dat er dus wel degelijk foto's gemaakt worden.
En tolwegen vermijden heeft geen zin want de verplichting om het kastje te hebben boven de 3500 kg blijft gewoon, of je wel of niet op een tolweg rijdt. Bij een gewone controle kunnen ze er dus ook om vragen en ben je alsnog het haasje.
Beter geen risico nemen voor die paar euro, alleen al het gezeur van wachten!
En met de schrijver eens dat het een prachtig land is om doorheen te tuffen.
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Tolvrij door Polen?



Bericht door hathi »

Dan word het dus een vignet.,en laat je het kastje ingepakt ?...dan is het Duidelijk Sieb :thumbup:
Hans
Plaats reactie