'Via Toll Box' Polen en tolwegen

Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Clou67 schreef:https://www.anwb.nl/vakantie/polen/informatie/tol Zelfs op de site van de Anwb staat dat niet alleen op de snelwegen tol wordt berekend, maar ook op andere wegen...

Ik heb tot nu toe alleen maar informatie gekregen dat er tol betaald moet worden... en zelfs diverse verhalen gehoord van mensen met een camper minder dan 3500 kilo die ruim 700 euro af moesten rekenen.
Daar staat nou juist precies hetgeen ik zeg!
Namelijk dat: Polen kent voor voertuigen in de klassen 1 en 2 drie tolwegen: de A1, A2 en de A4. Voor zware voertuigen of combinaties met een maximaal toegestaan gezamenlijk gewicht (te vinden op het kenteken) van gelijk aan of meer dan 3501 kg, moet op meer trajecten (ook niet-snelwegen) tol betaald worden. Dit kan uitsluitend elektronisch (zie verderop).

Categorie 1
•Tot categorie 1 behoren auto's, busjes, campers en motoren.

Categorie 2
•Tot categorie 2 behoren auto's, busjes, campers met aanhanger of voertuigen met twee assen waarvan minimaal een as is voorzien van dubbele wielen.

En voor jouw info, ik ben er niet alleen geweest, ik ben er nu, heb er een huis en kom er 26 jaar meerdere malen per jaar. Kom maar op met het verhaal van die camperaar met camper onder de 3500kg die gecontroleerd is en 700euro moest betalen.

Groetjes,
Jeroen
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Zwerfleeuwen »

Heb ook even op die site van de ANWB gekeken en lees daaruit ook alleen maar dat voertuigen meer van 3501 kg op andere wegen ook tol moeten betalen. Verder betaald iedereen tol op de A1 A2 en A4. Dat had ik dus vooraf ook zo begrepen, vandaar dat ik in de vooronderstelling ben dat ik, met mijn camper van 3500 kg, geen tol hoef te betalen zolang ik niet op de A1 A2 en A4 rij. Toch?
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Dat denk ik ook hoor Hennie, Jeroen woont daar en die zal het zeker het beste weten.

In Oostenrijk was het zo dat we vorig jaar persé een gobox moesten hebben, ook als we de tolwegen niet zouden gebruiken. We hebben daar de tolwegen vermeden, en kregen het hele bedrag wat we op onze gobox hadden gezet terug.

Ik had dus begrepen dat het in Polen ook zo zou werken, en heb me zowiezo niet verdiept in minder dan 3500 kilo. Voor ons geldt dus dat we er wel één moeten hebben, ook als we niet op de tolwegen komen volgens mij. Wij zullen tolwegen ook grotendeels mijden denk ik.
Dus wij halen een viabox, zetten er geld op, en zien wel hoe het zal gaan!

Goede reis hoor, we gaan u zeker volgen op internet, leuk!
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Zelfs op die A1 A2 en A4 zijn het maar zeer beperkte stukje waar je tol betaalt.
Overigens als jullie info willen over de Baltische landen, let me know, we waren er vaak. Moeten we alleen even naar een ander forumdeel...

JP
Clou67
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 apr 2017, 18:54

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Clou67 »

Waar moeten we dan naar toe Jeroen?

Ik heb nog wel een vraag... wij zouden namelijk graag onze opblaasbare roeiboot meenemen en daar een motortje achter hangen... weet jij misschien of daar regels voor zijn? Ik kan er tot nu toe niets over vinden. Ik lees wel over verschillende plaatsen waar kano's en roeiboten gehuurd kunnen worden, maar het gaat ons dus om die motor, of dat mag.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Ik kan je onmogelijk aangeven waar het wel en niet mag maar zeker is dat het op heel veel plaatsen verboden is. Elektro (fluister motor) mag bijna overal.

Groetjes,

JP
Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Ger en Loes »

Hoi Jeroen, je schrijft over voertuigen met twee assen waarvan op een as dubbele wielen zitten. Daar wij deze zomer ook die kant op willen even een vraagje: Onze camper is minder dan 3500 kg maar heeft wel dubbel lucht. Hoe telt dat dan?

Groet
Ger
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Zonder aanhanger geen via box, alleen tol op de drie genoemde snelwegen, kan ter plekke afgerekend worden.

JP
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Clou67 schreef:Waar moeten we dan naar toe Jeroen? .
Even je vragen stellen bij de desbetreffende landen in dit forum, ze staan alle drie apart genoemd.

JP
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Zwerfleeuwen »

Vandaag van Poznan naar Lodz gereden over de binnen wegen en dat was weer erg goed te doen.
Natuurlijk ben je langer onderweg dan via de tolweg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Ger en Loes
Berichten: 855
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 23:27
Locatie: West Brabant

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Ger en Loes »

Ger en Loes schreef:Hoi Jeroen, je schrijft over voertuigen met twee assen waarvan op een as dubbele wielen zitten. Daar wij deze zomer ook die kant op willen even een vraagje: Onze camper is minder dan 3500 kg maar heeft wel dubbel lucht. Hoe telt dat dan?
Nog maar eens een poging.
Het tegenovergestelde van "goedbedoeld" is ....."goed"
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door Vertrokken4 »

Ik had je vraag al beantwoord hoor hierboven, zolang je er geen aanhanger achter hangt geen via box, alleen tol op de drie genoemde snelwegen, kan ter plekke afgerekend worden.

JP
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door twente1946 »

met de ferry travemunde - liepaja voor 288 euro inlc. maaltijden lekker om polen heen .
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: 'Via Toll Box' Polen en tolwegen



Bericht door hathi »

Alleen zie je dan ook niets,kun je ook een cruise maken,incl eten
Hans
Plaats reactie