Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Re: Met ‘grote’ camper door de Balkan?
Nee, die zit boven de rechter deur. Ik spreek over een spiegel rechtsvoor op de hoek die ook alles voor de voorbumper meepakt.
Voor de duidelijkheid, ik rijd op de bus, die heeft rechtsvoor een spiegel op een armpje. Bij vrachtwagens zie je spiegels boven de voorruit zitten, die doen hetzelfde.
Voor de duidelijkheid, ik rijd op de bus, die heeft rechtsvoor een spiegel op een armpje. Bij vrachtwagens zie je spiegels boven de voorruit zitten, die doen hetzelfde.
Re: Met ‘grote’ camper door Balkan
Vroeger best lang geleden zeg maar toen lag de tunnel tussen Dordrecht en 'S Gravendeel er nog niet moesten de bussen met de pont over ook toen zaten daar sleeën onder bij laagwater werd er een aanloop genomen ff stukkie glijden. Was nog voor mijn tijd dus.Marco Polo schreef: ↑zo 18 apr 2021, 19:38
Overigens heb ik in Zuid Amerika wel bussen gezien met sledes voor en achter.
Anders kwamen ze de pont tussen Argentinië en Chili - ergens in Patagonië - niet op en af zonder schade
Dit even ter zijde
Oversteken en vrijloop van het voertuig zijn net als het zicht rondom erg belangrijk verder is het een zaak van voorzichtig zijn en geen risico's nemen dan komt het wel goed.
Die spiegel van Meine is bedoelt voor 2 dingen kleinere passagiers die vlak voor je bus oversteken zie je niet door de ruit dus bij optrekken ff kijken en je kan er ook goed de hoek van de wagen door zien
Gr. Aad
- Marco Polo
- Berichten: 27412
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Met ‘grote’ camper door Balkan
Het zit hem in het feit dat ze een korte wielbasis gebruiken. Een standaard chassis en verlengen is duur omdat daarvoor naast materiaal en laswerk ook weer een typegoedkeuring moet komen. Daardoor krijgen langere campers een (te) lange overhang. En als je die niet omhoog bouwt loop je gegarandeerd een keer ergens aan de grond. Ook dat rechte bouwen is te verklaren, omhoog bouwen is te duur en geeft minder ruimte in de bagageruimte, wat camperaars graag een "garage" noemen.Bob Diesel schreef: ↑zo 18 apr 2021, 19:30Nico heeft het ook als eens aangegeven
Let eens op de laatste mtr van een touringcar ,deze is altijd oplopend, afgeschuind
En itt een Bv Concorde heb ik onder een touringcar nog nooit xtra wieltjes gezien
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Maar dan wel een garage waar je nog niet fatsoenlijk je fiets in kan zetten
Gr. Aad
Gr. Aad
- Bob Diesel
- Berichten: 31860
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Nico
Jij weet dat ik weet dat en nog een paar weten dat
Nu who the Fuck = Alice ,het verschil tussen een pro en een ruimte cowboy nog leren
Jij weet dat ik weet dat en nog een paar weten dat
Nu who the Fuck = Alice ,het verschil tussen een pro en een ruimte cowboy nog leren
- seth_space
- Berichten: 8594
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Met ‘grote’ camper door de Balkan?
Als het niet past meine, dan past het niet.
Niet snel en niet langzaam
Als je binnenwegen neemt ( zoals de kleine (berg) stadjes in frankrijk en griekenland ) dan kom je met grote regelmaat straatjes tegen die onder 2,5 meter zitten.
Ik geef toe een "echte chauffeur" neemt dan vast een fikse aanloop natuurlijk en wringt er zich doorheen
Als ik die zie aankomen ( en dat is nogal eens een uitdaging) dan kun je ze vermijden. In de praktijk zijn dat de beperkingen die ik met de camper moet vermijden. Lengte van 740 is nog nooit een probleem geweest. Te steile hellingen kun je meestal oplossen door ze diagonaal te nemen al zal dat niet altijd kunnen (wel vaak bij veerverbindingen bijv)
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Campers horen niet op het fietspad en in het voetgangersgebied.
Maar om het tot de discussie over de Balkan te beperken; daar kun je ook prima met een 14 meter tourwagen rijden. Bijna elk hotel met meer dan 60 bedden kun je met zo'n ding goed bereiken, 90% van de bezienswaardigheden ook. Wil je daar met de camper naar toe; altijd doen.
Maar ja, de figuur die bij wijze van spreken de haven van Rovinj met zijn 7.40 meter camper probeert te bezoeken, die heeft het niet begrepen. Maar die zal overal problemen krijgen, ook in Frankrijk en Griekenland.
Maar om het tot de discussie over de Balkan te beperken; daar kun je ook prima met een 14 meter tourwagen rijden. Bijna elk hotel met meer dan 60 bedden kun je met zo'n ding goed bereiken, 90% van de bezienswaardigheden ook. Wil je daar met de camper naar toe; altijd doen.
Maar ja, de figuur die bij wijze van spreken de haven van Rovinj met zijn 7.40 meter camper probeert te bezoeken, die heeft het niet begrepen. Maar die zal overal problemen krijgen, ook in Frankrijk en Griekenland.
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Bedankt voor de reacties!
Nog een vraag daarover: er wordt aangegeven dat verlenging van het chassis / omhoog bouwen duur is. Betekent het dan dat duurdere campers dit wel hebben of maakt dat echt helemaal niets uit?
Mijn man rijdt het meest, maar ik ben wel van plan om even bij de NKC zo'n cursus te doen. Misschien is 7,5 m. niet perse in de categorie grote campers voor een aantal mensen, maar ik rijd meestal in een Opel Corsa en een Ford Transit. Dan lijkt rijden in zo'n camper voor mij alsof ik ga solliciteren bij Connexxion
Nog een vraag daarover: er wordt aangegeven dat verlenging van het chassis / omhoog bouwen duur is. Betekent het dan dat duurdere campers dit wel hebben of maakt dat echt helemaal niets uit?
Mijn man rijdt het meest, maar ik ben wel van plan om even bij de NKC zo'n cursus te doen. Misschien is 7,5 m. niet perse in de categorie grote campers voor een aantal mensen, maar ik rijd meestal in een Opel Corsa en een Ford Transit. Dan lijkt rijden in zo'n camper voor mij alsof ik ga solliciteren bij Connexxion
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Gezonde twijfel voorkomt schade. Je rijdt met z'n tweeën, vertrouw je de situatie niet, stop en laat de bijrijder uitstappen en kijken. Neem je tijd, dat is alles. En laat je niet opfokken door andere weggebruikers. Het is slechts een kunstje, een houding, aangepast aan je ervaring en de grootte van je voertuig.
Elk voertuig heeft zijn beperkingen. Daar moet je rekening mee houden. Heb je een camper met een lange achteroverbouw en weinig bodemvrijheid, dan moet dat gegeven in je achterhoofd zitten.
Elk voertuig heeft zijn beperkingen. Daar moet je rekening mee houden. Heb je een camper met een lange achteroverbouw en weinig bodemvrijheid, dan moet dat gegeven in je achterhoofd zitten.
Re: Met ‘grote’ camper door Balkan
[/quote]
Die spiegel van Meine is bedoelt voor 2 dingen kleinere passagiers die vlak voor je bus oversteken zie je niet door de ruit dus bij optrekken ff kijken en je kan er ook goed de hoek van de wagen door zien
Gr. Aad
[/quote]
De zogeheten front spiegel.
Die spiegel van Meine is bedoelt voor 2 dingen kleinere passagiers die vlak voor je bus oversteken zie je niet door de ruit dus bij optrekken ff kijken en je kan er ook goed de hoek van de wagen door zien
Gr. Aad
[/quote]
De zogeheten front spiegel.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
My camper, my home!
Too old to die young!
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Precies, iedereen praat hier maar te pas en te onpas over camerasystemen rondom, maar zo'n spiegel geeft je de mogelijkheid om bij wijze van spreken op 3 cm voor een betonblok of een paaltje langs te draaien, zodat je voldoende ruimte houdt in de bocht.
Zeer aan te raden, ook op een camper. Super oplossing voor weinig geld.
Zeer aan te raden, ook op een camper. Super oplossing voor weinig geld.
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Dat is de juiste houding, rustig aan gewoon gaan doen. Wat ik ook al schreef, iemand laten kijken, dat is veel goedkoper dan schade. Bijrijder kijkt ook onder, boven, achter, links en rechts en slaat met vlakke hand op de wagen bij stop! Mijn partner stapt nog altijd uit bij inparkeren en zeer lastige bochten achteruit, zit ik niet mee.
Die pro's hier hebben ook met het zweet in hun handen gezeten hoor.
Komt echt goed, denk aan de eerste keer dat je alleen in de wagen stapte en hoe dat nu gaat.
\\Kees
Die pro's hier hebben ook met het zweet in hun handen gezeten hoor.
Komt echt goed, denk aan de eerste keer dat je alleen in de wagen stapte en hoe dat nu gaat.
\\Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Met een ‘grote’ camper door de Balkan?
Oei, op dag 1 met mijn gewone rijbewijs op mijn 18e reed ik een deuk in de auto van mijn vader m, omdat ik de bocht verkeerd had ingeschat
Maar met de bus ging het goed en ik ben inmiddels bijna 20 jaar verder!
Bedankt voor de tips!
Maar met de bus ging het goed en ik ben inmiddels bijna 20 jaar verder!
Bedankt voor de tips!
TestCase schreef: ↑ma 19 apr 2021, 10:30Dat is de juiste houding, rustig aan gewoon gaan doen. Wat ik ook al schreef, iemand laten kijken, dat is veel goedkoper dan schade. Bijrijder kijkt ook onder, boven, achter, links en rechts en slaat met vlakke hand op de wagen bij stop! Mijn partner stapt nog altijd uit bij inparkeren en zeer lastige bochten achteruit, zit ik niet mee.
Die pro's hier hebben ook met het zweet in hun handen gezeten hoor.
Komt echt goed, denk aan de eerste keer dat je alleen in de wagen stapte en hoe dat nu gaat.
\\Kees