Invloed van milieuzones op reizen

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
ghulst
Berichten: 38
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 9:24

Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door ghulst »

Wij zijn ons een beetje aan het oriënteren op de aanschaf van een camper. De intentie is, om rond te trekken richting plaatsen waar we anders minder makkelijk met de bus/caravan combinatie naartoe zouden gaan. Waarschijnlijk meer richting Italië, het oostblok en bijvoorbeeld Noorwegen. Ja, lekker verspreid, maar we hebben tijd. (Hoop ik.)
Nou kom je natuurlijk allerlei campers tegen, maar degene die een beetje in ons budget liggen, hebben vaak een Euro 4 motor. Die wordt natuurlijk al langzaam minder geliefd en wordt ongetwijfeld ook al in wat steden geweerd. Eerlijk is eerlijk, een stad als Parijs hoef ik niet zo nodig in met een camper. Dan zet ik die wel ergens 'buiten' neer, misschien wel op een camping, dat voelt wat veiliger, en dan gaan we met de trein de stad in.
Maar ik hoor ook geruchten dat Frankrijk de kust gaat afsluiten voor oudere campers etc. Weten jullie hier wat daar van klopt? Zijn er sites die dit voor campers inzichtelijk maken voor heel Europa? Een kaart met milieuzone-vlekken of zo? ;)
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door hurktoilet »

Frankrijk is een lastig land. 'De kust' bestaat niet en het zal nooit zo zijn dat alleen de kust verboden gebied is, domweg omdat het land zo niet georganiseerd is. Alles gaat per departement of stadsregio (metropole). Dat maakt het ook lastig om overzicht te krijgen: er is geen website of wat dat dan ook waar je inzicht krijgt in welke regels waar gelden. Tel daarbij op dat de meeste milieuzones tijdelijke zones zijn, die alleen bij zware smog gelden. Al komen er langzamerhand wel meer permanente zones. En dan is de vraag in hoeverre die tijdelijke zones ook echt ingesteld worden. In theorie kan de Autoroute du Soleil onder Lyon al in een zone vallen, maar dan heeft Frankrijk vermoed ik toch echt een economisch probleem.
Wat je nu ziet is dat allen een milieuvignet steeds vaker niet genoeg is, maar dat ook de vignetten 4 en 5 steeds vaker nier genoeg meer zijn. Als ik nu moet kiezen, koos ik er één vignet 0, 1 of 2 (dat wil zeggen een diesel van 2011 of jonger), dan kun je voorlopig vooruit.
btw: een Frans milieuvignet koop je voor 4,21 euro inclusief verzending naar Nederland. Er zijn uitvreters die een veelvoud vragen.
Tot slot: ik ga alleen in op Frankrijk omdat ik daar de weg weet. Elk land is anders. Het zou buitengewoon handig zijn als ons verenigd Europa hier gewoon één universeel systeem voor bedacht had. Maar helaas.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij is het toch wel een gemeenschappelijk Europees streven om over een jaar of 10 a 20 diesels uit het straatbeeld te bannen.
Maar of dat gaat lukken en of er nog andere ontwikkelingen zullen zijn?
Betekent wel dat je ervan uit kan gaan dat steeds meer grote steden - of geografisch lastig gelegen gebieden waar smog blijft hangen - in (west) Europa “moeilijk” gaan doen over diesels, van welke klasse dan ook.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door Zadowolony »

Ik heb de app green zones de iPhone staan :

https://apps.apple.com/nl/app/green-zones/id1279719525

Maar ik heb m nog niet gebruikt.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door javanes »

Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door DHM »

Ben bang dat het zig zag door Europa rijden voor oudere diesels gaat worden.
Een navigatie waar dit voor je al is ingevoerd zou helpen om bekeuringen te voorkomen.
Mogelijk wiet iemand of tom tom dit heeft en actueel houdt.
Maar ja wil je op zeker spelen dan zo jong mogelijke camper aanschaffen, dus wat legere beurs helaas.
Je weet het nooit , met een pennestreek kunnen volgende week milieuzones uitgebreid of verzwaard worden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door Marco Polo »

Zijn volgens mij 3 of 4 plekken in Europa waar ook snelwegen in de milieuzones liggen.
Toulouse, Lyon, Parijs misschien en in Duitsland bij Essen in de buurt.
Waarbij Lyon op dit moment nog geen permanente is en Toulouse pas over een jaar of wat aangescherpt wordt
Veel spannender is het op dit moment niet !?

Dus dat zigzaggen is nog - lang - niet van toepassing.
Grootste probleem is dat ze je niet in de stadskernen willen hebben maar dat lijkt me voor de gemiddelde camperaar ook niet zo’n probleem.
Doorgaande waar de stad niet te veel hinder van heeft, daar heeft een milieuzone ook weinig zin.
Vervuiling verwaait wel.
Is in de stad een stuk minder.

In Italië zijn bijna alle stadscentra verboden terrein voor mensen die er geen vergunning voor hebben.
(Uit milieu of andere overwegingen).
Al jaren.
Hoor je niemand over.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door hurktoilet »

Zadowolony schreef:
di 19 jan 2021, 9:04
Ik heb de app green zones de iPhone staan :

https://apps.apple.com/nl/app/green-zones/id1279719525

Maar ik heb m nog niet gebruikt.
Dubbele waarschuwing:
- Om te beginnen was de info van die app in ieder geval een jaar geleden voor Frankrijk deels onjuist: er werden te veel gebieden aangegeven als milieuzone
- De makers van deze app verdienen hun brood door milieuvignetten tegen woekerprijzen te verkopen. Het Franse vignet, via het officiële kanaal 4,21 euro, vragen iets van 30 euro voor. Met het Duitse vignet iets dergelijks.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door noneku »

Marco Polo schreef:
di 19 jan 2021, 13:11
Zijn volgens mij 3 of 4 plekken in Europa waar ook snelwegen in de milieuzones liggen.
Toulouse, Lyon, Parijs misschien en in Duitsland bij Essen in de buurt.

Grenoble toch ook......
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door hurktoilet »

Grenoble klopt.
Zoals ik hierboven al schreef ligt de Autoroute du Soleil beneden Lyon in de departementen Isère en Drôme ook in een milieuzone.
En dan in Lille de snelweg door de stad.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door EasyBee »

Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door seth_space »

Terug even naar de onderliggende vraag.
Het is natuurlijk sterk afhankelijk van je reisbehoefte in hoeverre je tegen milieu beperkingen gaat aanlopen.
Als steden bezoeken een wens is dan zul je daar zeker rekening mee moeten houden met de aanschaf.
Maar ook zonder steden bezoek nemen de beperkingen verder toe. Daarnaast heb je ook met enige regelmaat tijdelijke beperkingen die uitgeroepen worden wanneer de weersgesteldheid dat noodzakelijk maakt. Vaak aangeven door bijv. matrix borden boven de weg.
Daarmee zie je bijv ook beperkingen op doorgaande wegen en snelwegen ontstaan. Dus ja, je zult tegen milieubeperkingen aanlopen.

Mijn advies zou zijn ga niet voor minder dan een Euro 5 camper als je nu nog moet beginnen. Maar ook dat zal afhankelijk zijn van wat je te besteden hebt. Of als je sneller wilt afschrijven kies je een camper die vervuilender is.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
ghulst
Berichten: 38
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 9:24

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door ghulst »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. :thumbup:

We zijn een beetje naar een camper aan het kijken. We zijn een gezin van vier met twee tieners. We hebben al jaren kampeerervaring inclusief een jaar een kleine buscamper (Transit), een hele serie vouwwagens en een caravan. Nu vragen we ons af, of we de caravan zouden willen omruilen voor een camper. Natuurlijk hebben we wel een budget en het verschil tussen euro 4 en euro 5 lijkt al snel €10.000. Ik denk niet dat we echt de steden op willen zoeken. Dat doen we nu ook weer. We staan wel eens in de buurt van een stad, maar dan gaan we met de fietsen de stad in. Ons dagelijks vervoer is een dubbelcabine bus (euro 6) en die kun je ook lang niet altijd even makkelijk kwijt in de stad. ;)
Het idee is om niet direct een camper te kopen voor de komende 10 jaar. Gewoon iets om eens mee te proberen voor een jaar of twee, drie en dan weer verder zien. Of tenminste, daar zitten we nu aan te denken.
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Invloed van milieuzones op reizen



Bericht door Gino608D »

Ik mag met onze camper in geen enkele milieuzone komen en wij ondervinden daar weinig hinder van. De meeste camperplaatsen zijn buiten de zone en als je een stad in wil kun je gewoon de fiets of openbaar vervoer nemen. Onze camper is iets meer dan 8 meter lang en dan is parkeren in een stad toch vaak lastig.

Hoe de toekomst exact zal zijn kan niemand zeggen. Als je een camper zoekt om eens uit te proberen voor een paar jaar, dan zou ik lekker wat geld in mijn zak houden en niet zo naar de euronorm kijken.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie