In mei naar Baltische staten?

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Plaats reactie
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

In mei naar Baltische staten?



Bericht door kampertjes »

Dag,
We waren in oktober in voormalig Oost Duitsland. We wandelen graag in de natuur en kijken naar vogels (onder andere). Toen we tegen de grens van Polen aan de Oder een broodje zaten te eten kwam het plan op in het voorjaar nog eens terug te keren. En dan vervolgens door te rijden naar de Baltische staten. In mei leggen alle vogels een ei, zo luid het gezegde. Ze zijn dan goed benaderbaar en zichtbaar.
Mijn vraag is nu of mei in die landen ook al beetje voorjaar is. Of is het dan nog vaak koud? En zijn er al wel wat campings open? Niet dat we vaak op campings staan maar af en toe is dat nog wel eens makkelijk.
Ook verdere tips zijn welkom vooral als het natuur en wandelingen betreft, en leuke overnachtingsplaatsen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: In mei naar Baltische staten?



Bericht door Toemke »

Dit ga ik volgen.

Wij hebben het ook op de planning staan maar gezien de ligging zou ik wel durven gaan in het hoogseizoen. Doen wij anders al lang niet meer maar ik overweeg het omdat ik denk beter weer te hebben en ervan uit ga dat het qua (toeristische) drukte wel zal meevallen?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toedeledoki

Re: In mei naar Baltische staten?



Bericht door Toedeledoki »

Wij zijn niet in het voorseizoen maar in het naseizoen geweest. Beetje vergelijkbaar denk ik. Er zijn niet zo heel veel campings in deze landen. Die er wel zijn waren in September nog gewoon open en niet druk.
De campings waren in het algemeen wel wat spartaanser dan wat wij hier gewend zijn. Alles aanwezig en meest mooi gelegen. Eten is ook bijna altijd mogelijk op of vlakbij de campings. Lekker en erg betaalbaar.
Verspreid over de Baltische Staten liggen veel van een soort picknickplaatsen met een eenvoudig toilet, barbecue en wat bankjes. Daar kun je ook perfect overnachten. (Zijn ze ook voor bedoeld). De lokale bevolking zet daar ook de tent op.
Wij vonden het een prachtige ervaring. De Russische geschiedenis, de ruimte, de rust en het natuurschoon zijn erg de moeite waard. Daarnaast zijn de grote steden zoals Vilnius en Tallinn prachtig.
Als leidraad kan ik je het boekje "Mit Whohnmobil in das Baltikum" aanraden.
https://www.dezwerver.nl/r/europa/estla ... mo-verlag/
In het boekje staan ook veel overnachtingsmogelijkheden.
Ik had de deelroutes in de navigatie gezet. En kwam zo op de mooiste plekken. Maar gewoon als leidraad is het boekje ook erg goed.
C&A
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 03 jan 2010, 20:52
Locatie: Noord Brabant

Re: In mei naar Baltische staten?



Bericht door C&A »

kampertjes schreef:
di 25 dec 2018, 14:19
Dag,
We waren in oktober in voormalig Oost Duitsland. We wandelen graag in de natuur en kijken naar vogels (onder andere). Toen we tegen de grens van Polen aan de Oder een broodje zaten te eten kwam het plan op in het voorjaar nog eens terug te keren. En dan vervolgens door te rijden naar de Baltische staten. In mei leggen alle vogels een ei, zo luid het gezegde. Ze zijn dan goed benaderbaar en zichtbaar.
Mijn vraag is nu of mei in die landen ook al beetje voorjaar is. Of is het dan nog vaak koud? En zijn er al wel wat campings open? Niet dat we vaak op campings staan maar af en toe is dat nog wel eens makkelijk.
Ook verdere tips zijn welkom vooral als het natuur en wandelingen betreft, en leuke overnachtingsplaatsen natuurlijk.
Wij hebben vorige jaar vanaf half mei tot einde juni door Baltische staten gereisd, en zijn vanaf Johvi met een soort flex bus naar Sint Petrusburg gegaan. Geweldige ervaring.
Toe wij er waren hebben we constant zomers weer gehad, ruim 25 graden, volgens plaatselijke bewoners was dit wel een uitzondering.
Camping resp. camperplaatsen is geen probleem.
Als je verder info wil stuur maar en berichtje.
Vanaf 2007 een camper, genieten er bijzonder van.
Gebruikersavatar
reiziger
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 19:35
Locatie: Heeten

Re: In mei naar Baltische staten?



Bericht door reiziger »

Wij zijn in mei /juni geweest. Van massa toerisme geen sprake. Overnachten nooit enig probleem. Uiterst hartelijke bevolking die je graag laat zien wat er in dorp/stad/omgeving te zien is. Je ziet de alleraardigste dingen.
jullie gaan o.a. voor de vogels. Dan kun je je hart ophalen. In natuurgebieden mag je bijna altijd met je camper komen, wel even checken of de weg berijdbaar is. Wij hebben meerdere keren overnacht bij een hoogzit midden in natuurgebieden. 's Avonds bij zonsondergang op de hoogzit met een bakje koffie en 'smorgen bij zonsopgang idem. Als dat geen genieten is !!!
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.

Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: In mei naar Baltische staten?



Bericht door kampertjes »

Dank alvast voor jullie reacties. We gaan het maar doen, bij leven en welzijn.

@Paul; ik had je verslag al gevonden. Veel verslagen spreken ons minder aan omdat ze van stad naar stad, van kasteel tot museum gaan. Wij wandelen liever in de natuur en dat doen jullie ook graag. Dat boekje ga ik bestellen. Pik je altijd wat van op.
@reiziger; dat doen we wel vaker ja bij, zo’n uitkijk toren. We krijgen er helemaal zin in.

Verdere tips zijn van harte welkom.
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: In mei naar Baltische staten?



Bericht door VAN-tastique »

Hoi Mensen,

In 2011 hebben wij in juni/juli 6 weken rondgezworven in de Baltische landen en natuurlijk Duitsland en Polen.
Wij vonden het een prachtige ervaring met mooie steden en op het platteland..., een oorverdovende rust en heel veel ruimte!
Op mijn site staat het een en ander vermeld, maar die is op dit moment helaas door een hack aanval niet toegankelijk.
Wij hebben heel veel vrij gestaan en hebben ons geen moment onveilig gevoeld.
Het mooiste moment was de langste dag viering in het openluchtmuseum in Talin, een mooiere geschiedenisles kan je nergens krijgen.
Van alle overnachtingsplekken heb ik de coordinaten genoteerd met een beknopte omschrijving van de plek zelf.
Van de gehele reis heb ik een beknopt verslag gemaakt.
Stuur me maar een pb met de vermelding van je E-mail adres en ik stuur beiden met plezier op.
Teake
Meer van Aluksne (Letland) (11).JPG
Meer van Aluksne (Letland) (11).JPG (58.62 KiB) 1862 keer bekeken
Bij aankomst kregen we een bosje berkentakken uitgereikt met de mededeling dat de (Pipowagen)sauna die avond op temperatuur was:-)
Saaremaa (1).JPG
Saaremaa (1).JPG (85.34 KiB) 1862 keer bekeken
Bijna met de achter wielen in de Oostzee
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Plaats reactie