Rusland

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Rusland



Bericht door Bohemia »

Zie in forumoverzicht onder Reizen voor bijna alle Europese landen een kopje waaronder weer onderwerpen zitten die met reizen in dat land te maken hebben.

Over combi Sint Petersburg met een langere reis Baltische Staten of Finland vind ik hier op het forum en via Google wel wat, maar echt verder Rusland in met de camper, daar vind ik weinig over...

Gewoon omdat het ver is? of is camperen er lastig in vergelijking met vliegen en hotels? Ben benieuwd naar ervaringen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Rusland



Bericht door Vertrokken2 »

Waarom denk je dat vrachtwagenchauffeurs in convooi door Rusland gaan?
Niet omdat dat zoveel gezelliger is is, maar wel omdat een mensenleven er nagenoeg niets waard is.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rusland



Bericht door Marco Polo »

Jervig komt er maar in ;-)
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Rusland



Bericht door Bohemia »

Gobert schreef:Waarom denk je dat vrachtwagenchauffeurs in convooi door Rusland gaan?
Niet omdat dat zoveel gezelliger is is, maar wel omdat een mensenleven er nagenoeg niets waard is.
Nu heb ik veel gereisd, in landen die in mijn beleving minstens net zo gevaarlijk zijn of waren, helaas niet met camper. Zoek dan ook op verschillende manieren informatie en kijk ook naar de officiële reisadviezen van Nederlandse en andere westerse overheden. Indruk die je op die manier van Rusland krijgt is dat er inderdaad wel meer risico's zijn dan in EU landen, maar dat je er met wat voorbereiding wel zou moeten kunnen reizen net zoals in andere landen buiten Europa waar Europeanen ook reizen met (huur)auto's of campers. Uitzondering natuurlijk grensgebied met Oekraïne en de Kaukasus.

Maar als ik reisinfo zoek over auto en camper reizen vind ik dan vooral info over reizen naar Finland en de Baltische Staten, waarbij ook Sint Petersburg bezocht wordt. Naar Moskou en de kleinere steden daaromheen reizen West Europeanen bijna altijd met vliegtuig of trein. Vast ook relatief goedkoop en gemakkelijk, maar het moet toch ook anders kunnen... Blijf benieuwd naar ervaringen ;)
Laikatrin
Berichten: 3007
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)

Re: Rusland



Bericht door Laikatrin »

Vorig we-end bezoek gehad van Zweden die reizen met de camper. Iemand vroeg of hij al in Rusland geweest was met de camper. Hij antwoordde, ik ben er al verscheidene keren geweest ivm mijn werk maar dat is geen land waar je wil zijn, daar ga ik zeker niet vrijwillig naartoe!
Keep calm and let karma finish it!
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rusland



Bericht door de Jonckheer »

Ik kan mij toch heel slecht voorstellen dat een land wat 560 keer groter is dan Nederland in zijn totaliteit onveilig / oninteressant kan zijn. Als je door de koude oorlog hetze heen prikt die momenteel gaande is lijkt het mij helemaal niet zo gek, Moskou is "maar" 2500 km van Amsterdam, best te doen dus. De Schilderswijk lijkt mij onveiliger dan Moskou . . :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rusland



Bericht door Marco Polo »

Je haalt 2 dingen door elkaar Nico; de veiligheidssituatie in Rusland zelf en het gevaar wat een enorm land in handen van een dictator kan betekenen voor zijn buren.
De Britten geven overigens altijd wel een reële kijk op zaken:
https://www.gov.uk/foreign-travel-advic ... d-security
Over het algemeen wel goed te doen
Slechte wegen met veel ongelukken
Corrupte politie
Bendes die kleine criminaliteit organiseren in de grote steden
Dat werk
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Rusland



Bericht door Bohemia »

Ja, dat Britse reisadvies had ik ook gelezen, let op maar kan best lijkt mij dan. Oppassen moet je natuurlijk in meer landen, bv Marokko dat gezien klimaat populairder is. Maar Rusland lijkt mij ook erg interessant.

Als iemand er geweest is en ervaringen wil delen, ik ben één en al oor ;)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rusland



Bericht door de Jonckheer »

Kort na de Balkan oorlog zou het volgens de media in Bosnië ook heel gevaarlijk zijn. Nou, we zijn er 3 keer helemaal doorheen getrokken en wel veel kopt geschoten huizen en gebouwen gezien maar voor de rest niets gevaarlijks bemerkt. Je kon natuurlijk beter niet het terrein in gaan op een hoop plekken want er moesten nog bergen mijnen opgeruimd worden maar verder niks aan de hand.
En Putin een dictator? Is die niet gewoon gekozen dan?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rusland



Bericht door Marco Polo »

Ga ik verder niet op in.
Krijgen we weer klachten van de "forum sharia commissie" dat we een topic goedbedoeld bevuilen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Rusland



Bericht door Bohemia »

Volgens mij is een dictator niet per se ondemocratisch aan de macht gekomen, maar gaat het er om hoe iemand zijn macht gebruikt. Putin is overigens gekozen. Er zijn beschuldigingen van verkiezingsfraude. Die waren er ook tegen Bush. Putin zelf lijkt mij geen direct gevaar voor de camperaar.

Ik denk eerder aan dingen als rekening houdend met meer criminaliteit en corruptie, waar overnacht je juist wel en juist niet? Slechte wegen, dus kans dat iets stukgaat groter. Fiat is er al lang actief, maar zijn bv Ducato onderdelen verkrijgbaar? En wat zijn interessante routes om er te komen en er te doen, uitgaande van het idee dat je in de zomer bv een dikke maand naar Europees Rusland gaat...
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Rusland



Bericht door Jan en Simonne »

De verhalen van de vrachtwagen chauffeurs, die in kolonne rijden vanwege de veiligheid, neem ik maar ter harte.
Een forumlid vertelde ook van kogelgaten in die wagens.
Wij hebben een stelregel, die we altijd gebruiken bij welke reis we dan ook maken: we gaan voor ons plezier.
Een aantal landen zullen niet aan dat criterium voldoen.
Het zij zo.
Er blijven nog genoeg landen over gelukkig, die wel aan ons criterium voldoen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Marjorie
Berichten: 22063
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 16:04
Locatie: New Fun

Re: Rusland



Bericht door Marjorie »

Ik zou de website van Jeroen (alias Jervig) eens lezen. Die heeft genoeg ervaring, ook met Rusland.

http://www.camperreis.nl/joomlaa/reizen
groetjes, Marjorie

My home is my castle, my camper is my home
Jan-Hidde en Marjorie - Magirus Deutz (1978)
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Rusland



Bericht door Vertrokken4 »

Wij hebben meer dan 60.000 Rusland kilometers achter de wielen. De eerste in 1990, vervolgens 2008, 2012, 2014 en 2015. We hebben alle uithoeken gezien Van Moermansk, tot Astrachan en Archangelsk. En van Moskou tot Vladivostok, Magadan en Kamchatka. We hebben nooit enig probleem ondervonden, noch met de bevolking noch met autoriteiten. Spannend kan het soms zijn, maar daar ga je ook voor toch, en er is natuurlijk heel veel te zien.

Overigens Russen praten graag over politiek en als je daar wat aandacht aan besteedt zal je tot verrassende vaststellingen komen. Ik ga hier in het openbaar niet discussiëren over Russische politiek met mensen die er nooit geweest zijn.

Als je meer wil weten dan laat je het maar weten.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie