Drinkwater Frankrijk

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gebruikersavatar
hendrikje
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 nov 2006, 9:37
Locatie: havelte



Bericht door hendrikje »

Hoi,
wijn zijn net 2 maanden in Spanje, Portugal en Frankrijk geweest. Inderdaad als er een slang aan de wateraansluiting zit, deze goed reinigen met desinfectiemiddel. Een flexibele oprolslang is erg handig met gardena aansluitingen.Wij drinken het water niet uit deze landen, wel voor koffie en eten koken. Bij benzinepompen kun je altijd water krijgen.
veel camperplezier
Gebruikersavatar
Agnes
Berichten: 1670
Lid geworden op: zo 18 jan 2004, 17:23
Locatie: W-Vlaanderen Belgie
Contacteer:



Bericht door Agnes »

Hallo Gabriëlle en Karel,

Onze vorige camper had ook een vaste wc tank.
Sommige serviceplaatsen hebben een rooster over de ganse breedte. Op deze plaats mooi tot boven het rooster rijden en de hendel open. Wel even naspoelen zodat alles van het rooster verdwenen is (kwestie van een beetje proper achter te laten). Soms is er ook een put waar je kunt overrijden, dan dezelfde procedure.
Indien geen er geen rooster aanwezig is, word het een stuk moeilijker. Eventueel ledigen met behulp van een emmer eronder, maar dan de hendel niet helemaal openen, anders word het een echte knoeiboel.
Sommige gebruiken een stuk darm die over de uitgangsbuis van de tank schuift. Het grote nadeel hiervan is dat je die buis ook ergens moet opbergen.

Wij tanken overal water, aan een servicepunt, aan een bron, op een dorpsplein, in hoge nood zelfs aan een kerkhof (wat zelden gebeurd).
Dit water word gebruikt om te koken, tanden te poetsen,koffie en thee te zetten, wassen en afwassen.
Onze tank word telkens bijgevuld waar we kunnen.
We drinken wel water uit flessen, gewoon omdat ik kraantjes water niet lekker vind. Daarom drinken we thuis ook flessenwater.

Bij het water tappen doen we zoals Aloys, als er een slang terplaatse is gebruiken we deze. Eventjes laten laten lopen en intussen de slang het uiterste eind reinigen met het water dat we laten lopen.
Wij hebben nog nooit problemen gehad, of ziek geweest.

Groetjes Agnes
Groetjes Agnes

Eura Mobil, Terrestra 710 HB, 3.0L Multijet 160
Mijn Website
rob7
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 20:21
Locatie: noord nederland



Bericht door rob7 »

bij mijn vorige camper zat een aparte tank met slang om eerst de inhoud van de vaste tank op te vangen en daarna eventueel in een toilet of bij een sani zuil te lozen.
deze tanks zijn ook los te koop. denk dan er dan wel aan dat de capaciteit net zo groot is als de vaste tank!!
flashke
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:09
Locatie: vlaanderen



Bericht door flashke »

mijn wateruitrusting ziet er als volg uit :

1 lange slang op haspel van 15m
2 korte darm van 3m
3 stukje darm van 30cm

ik gebruik nooit of te nimmer een aanwezige slang.
de lange slang als de afstand er me toe verplicht (dat is duidelijk)
de drie meter slang als ik tot vlakbij het tappunt kan rijden
de 30cm voor toiletcassette (nooit of te nimmer zal ik daar de drinkwaterslang gebruiken, want dat is naar mijn mening de oorzaak van vele 'problemen'))

alles werkt met gardena 'quick' koppelingen. Ook heb ik een verloopstukje bij van hetzelfde merk om van de ene maat van kraan over te gaan naar de andere. Dan als laatste nog een "waterdief". Rubber overschuifstukje wat ook gebruikt kan worden voor kranen zonder 'draad'.

de kraan zelf, die maak ik met de losse hand (zoals Aloys) even schoon. en dan mijn eigen slangen erop. op die manier sluit ik (hopelijk) elke vorm van cross-contaminatie uit.

persoonlijk gebruik ik nu al 15 jaar het water uit de Franse kraantjes en heb daar nog nooit een spetterpoep aan over gehouden. Onderweg is het steeds gewoon 'bijvullen' van de tank. Thuis gaat ze dan helemaal leeg.
Lieke
Berichten: 1710
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 20:58
Locatie: West-Brabant
Contacteer:



Bericht door Lieke »

Water in Frankrijk is prima te drinken.
Net als Aloys drinken wij gewoon uit de tank; zolang je op je gemakje door Frankrijk trekt, zal je ook langzaam aan de mediterrane watertjes gaan wennen.
En soms heb je mazzel en tref je zomaar onderweg een bron aan.
Dan laten we de schoonwatertank helemaal leeglopen en vullen hem tot de nok met Eau de Source.
En lekkere koffie en thee dat je dan hebt!!!! :wink:
Reis niet sneller dan je beschermengel kan vliegen
Gabriëlle en Karel
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 mei 2007, 14:33
Locatie: Almere



Bericht door Gabriëlle en Karel »

We waren eerst zo blij dat we niet meer met een losse toiletcassette over straat hoefden, maar ik geloof dat ik nu toch iets minder blij ben. Bah wat een vies idee met zo'n stukje slang over de uitgang. Nou goed misschien is het gewoon een kwestie van wennen en niet te veel over nadenken. Ik ga proberen me maar niet van te voren al te druk te maken, dan valt het hopelijk allemaal mee.
Iedereen alvast heel erg bedankt voor de tips.
Groetjes Gabriélle en Karel.
Over land, door de bergen, langs de zee....
met de camper JIPPIE JA JEE!!
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: drinkwater Frankrijk



Bericht door janschrik »

Gabriëlle en Karel schreef: En over het water drinken, ik drink normaal wel zo een twee liter water per dag. Dus niet alleen maar een slokje na tandenpoetsen, ik weet niet of dat wat uitmaakt.?
Niks dus, Frankrijk is West-Europa niet Centraal-Afrika
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

hendrikje schreef:Hoi,
wijn zijn net 2 maanden in Spanje, Portugal en Frankrijk geweest. Wij drinken het water niet uit deze landen, wel voor koffie en eten koken. Bij benzinepompen kun je altijd water krijgen.
veel camperplezier
Wij koken altijd extra water als we koffie en thee zetten en schenken dat in lege flessen. Deze gaan dan na afkoeling in de koelkast.
Zo heb je lekker koud water. Wij tanken vooral bron water en water zonder chloor toevoeging. Veelal zit er chloor in het leidingwater. Dat tanken we dan niet.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gabriëlle en Karel
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 mei 2007, 14:33
Locatie: Almere



Bericht door Gabriëlle en Karel »

Dat water koken vind ik ook wel een goeie. Was ik zelf nog niet opgekomen. Bedankt.
Gr. Gabriëlle
Over land, door de bergen, langs de zee....
met de camper JIPPIE JA JEE!!
markenbinnen
Berichten: 396
Lid geworden op: di 10 jun 2003, 17:17
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

toiletschuif



Bericht door markenbinnen »

Wat te denken van een emmer?
Zet de emmer onder het aftappunt schuif klein stukje open en stoppen wanneer emmer half vol is en dan legen in sanizuil enz.
Na gebruik emmer omspoelen en opvangbak toilet doorspoelen.
Simpele oplossing.

Groeten,

Jan W.
INVISIBLE SHIELD revolutionaire wax
Met zeer lange levensduur
www.reconex.nl
gevelreiniging, voegen, impregneren?
www.gevelonderhoud-zaanstad.nl
Gabriëlle en Karel
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 mei 2007, 14:33
Locatie: Almere



Bericht door Gabriëlle en Karel »

Bedankt Jan, ik denk idd dat het de emmer wordt.
Gr. Gabriëlle
Over land, door de bergen, langs de zee....
met de camper JIPPIE JA JEE!!
Plaats reactie