Haarspeldweg Lyseboth Noorwegen

Vragen en tips over bestemmingen, routes en camperplaatsen.
Gralu
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 28 jan 2005, 14:54
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Haarspeldweg Lyseboth Noorwegen



Bericht door Gralu »

Wie heeft deze weg wel eens met een camper 6 meter gereden of is het af te raden , er zitten geloof ik 72 haarspeldbochten in. :roll:
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Bedoel je "trollstigen" :?:
Gast

Lyseboth



Bericht door Gast »

Frodo wat jij bedoelt is een weg die hogerop in Noorwegen ligt, kan je deze trouwens wel met een camper berijden.
Wat ik bedoelde is Lyseboth en dat ligt in de buurt van Stavanger.
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Ok, het zijn dus twee verschillende wegen :D
Over Lyseboth kan ik ja dan niets mededelen, over trollstigen echter wel............
Er gaat zo nu en dan een touringcar overheen, echter, wel met een zeer bekwame chauffeur met een GROOT hart, als je niet zeker bent van je zaak, ga dan trollstigen NIET op met je camper, een weg terug of keren is er niet bij.
Di@k
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 16 aug 2004, 21:35
Locatie: Borger



Bericht door Di@k »

Overigens is de afdaling naar Lysebotn heel spectaculair.
Of er 72 haarspelbochten zijn weet ik niet maar er is wel een tunnel met een haarspeldbocht erin, en dat is toch een heel aparte ervaring zeker als er ook nog schapen op de weg lopen.
Ik ben er met de personen auto geweest dus of er een camper van 6 meter kan rijden zou ik zo gauw niet durven zeggen.
Maar de trollstigen is spectaculairder zegt men, en deze heb ik wel met een camper gereden. Ik vond het eigenlijk wel meevallen dus ik heb echt genoten van het landschap.
Groetjes
Afbeelding Forum Geo-neuroot
Afbeelding

Zeg maar Jij tegen Mij want ik heb een hekel aan U.
Eugeni
Berichten: 138
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 16:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:



Bericht door Eugeni »

Voor diegene die zo snel niet (meer) weet waar Lysebotn ligt;
Dat is het plaatsje dat aan de eind van het Lysefjord ligt. Het Lysefjord kennen velen wel als het water waar je op uitkijkt als je boven op de Preikestolen staat.
ekki
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 08 mar 2004, 10:26
Locatie: Achterhoek (Gelderland)



Bericht door ekki »

We stonden een paar jaar geleden op het typische "maanlandschapje" (grijze steenmassa en enorm koud !!) voorafgaand aan de afdaling naar Lysebotn. Er kwamen een paar campers terug die ons de trip afraden.

Wie kan me overtuigen om de volgende keer (hopelijk dit jaar) de trip toch te ondernemen ???

Kleine impressie van de afdaling: http://www.lysebotn-touristcamp.com/lysebotnvegen.htm We zijn dus gestopt ongeveer een kilometer voor de grijze massa die je linksboven in de foto ziet !!!

Op dezelfde site vind je ook informatie over die markante steen (Kjerag Bolt) Ook nog een wens van mij om daar bovenop te staan.

We dachten trouwens een rustige aanvoerweggetje te nemen richting Lysebotn. Bleek dat in dat specifieke weekend een enorme drukte ontstond vanwege het naar een lager gebied brengen van de schapen !!!

Gevolg: enorme drukte en veel stoppen op het smalle weggetje. Zeeeer ongewoon voor Noorwegen.

Groeten,
Eric Markerink
Boefje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 mar 2004, 22:05

haarspelbochten van LYSEBOTH



Bericht door Boefje »

De rit naar Lyseboth met al zijn haarspelbochten is prachtig en ook nog aan te raden ,boven op voor dat je aan de bochten begint heb je een heel mooi uitzicht over de fjord waar je even later zult aankomen .
Maar ik moet je teleurstellen met het aantal bochten het zijn er geen 76 maar het zijn er 27 in totaal
Prachtig om te doen en zeker de moeite waard het moet wel mooi weer zijn anders zie je niet veel
Onderaan in het dorp net voor dat je de boot op zou kunnen is een camping waar je een beetje in de midden of naast het huisje moet gaan staan want langs de weg stikt het van de muggen
Zelf heb ik de rit gedaan met een camper van 7mtr lang en dat ging wel maar je moet opletten zoals overal in noorwegen met die bochten
Heel mooi is het om daarop aan te sluiten de boottocht naar het begin van het fjort ( Lysefjord ) dan vaar je onder de prekestoel door zie je hoe hoog die is echte aanrader
We zijn zelf daar op vacantie geweest erg mooi land.
machiel

re. Lysebotn



Bericht door machiel »

Zelfs een stokoude en loodzware MB508 van 7mtr. heeft er geen problemen mee. Een aanrader, maar niet met teveel tegelijk. Onder aan de Adelaarsweg (Lysebotnweg) ligt een kleine camping. Schrik niet wanneer er plots een parachutist neer daalt, ze springen daar vanaf de Kjerag, een loodrechte wand van 1000mtr. Vanuit Lysebotn vaart een veerboot door het Lysefjord naar Forsand, fantastisch en ook de enige weg uit het dal, of weer terug omhoog natuurlijk. Reserveren is aan te raden, maar niet altijd noodzakelijk.
Op je route naar het noorden wil ik de 520 van Sand naar Sauda en Røldal aanraden, een smalle, maar goed berijdbare bergweg over de Saudafjell.

Veel plezier
J. Steward

Lysebotn



Bericht door J. Steward »

Di@k schreef:Overigens is de afdaling naar Lysebotn heel spectaculair.
Of er 72 haarspelbochten zijn weet ik niet maar er is wel een tunnel met een haarspeldbocht erin, en dat is toch een heel aparte ervaring zeker als er ook nog schapen op de weg lopen.
Ik ben er met de personen auto geweest dus of er een camper van 6 meter kan rijden zou ik zo gauw niet durven zeggen.
Maar de trollstigen is spectaculairder zegt men, en deze heb ik wel met een camper gereden. Ik vond het eigenlijk wel meevallen dus ik heb echt genoten van het landschap.
Wij zijn er zomer 2005 langs gereden met een camper van 6.80 mtr.
Weliswaar ván Lysebotn omhoog. De bochten in de tunnel zijn geen enkel probleem. De weg verder ook niet. Had voor afdalingen graag zo'n klep op de uitlaat gehad om bij te remmen. Dus omlaag: "zo langzaam mogelijk".
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Haarspeldweg Lyseboth Noorwegen



Bericht door Dick-B »

Gralu schreef:Wie heeft deze weg wel eens met een camper 6 meter gereden of is het af te raden , er zitten geloof ik 72 haarspeldbochten in. :roll:
Zo,n 10 jaar terug gereden met een Hymer zonder turbo,
verleden jaar een met turbo ging toch een stuk beter dit keer met een Laika maar allebij ongeveer 6meter.
gr.D.B.
Bretels
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 19:53
Locatie: flevoland



Bericht door Bretels »

Wij hebben vorig jaar beide wegen bereden. Zowel de Trollstigen als de Lysebotn hebben we "beklommen" en ons viel het mee. Met onze camper van 6,35 m. lang hadden we geen enkel probleem. Je moet alleen niet twijfelen en er aan wennen om niet naast de auto de diepte in te kijken. Omdat er geen vangrails langs de weg staan maar alleen markeringsstenen, ziet dat er een beetje eng uit.

Erger vonden wij de oude weg omhoog naar Stalheim hotel (in de buurt van Laerdal). Dat was echt steil en daar hadden we duidelijk nadeel van de voorwielaandrijving (Ducato). De wielen wilden juist in de haarspeldbochten waar je wel langzaam moet rijden, nogal eens doorslippen.

Wel vonden wij het berijden van al deze wegen een bijzondere ervaring en ook van de overnachting (in het wild) in het maanlandschap na het beklimmen van Lysebotn hebben we zeer genoten.

Veel plezier!

Bert
up of down, wij zitten altijd goed.
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

lysebotn



Bericht door FrS »

is wel te doen als je maar weet hoe breed je auto is want daar hebben mensen nogal eens moeite mee. Je rechterspiegel veel gebruiken gaat het prima.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 82
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 11:45
Locatie: B 3590 Diepenbeek
Contacteer:



Bericht door Jean-Pierre Ketelslegers »

Wij reden de twee wegen 2 jaar geleden!(Trollstiegen en Lysebotn)
Een fantastische ervaring en je hoeft helemaal geen professionele chauffeur te zijn om alles tot een goed einde te brengen! :D
carpe diem
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie