Rondje Baltische Staten

VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door VAN-tastique »

Wij hebben een ronde gemaakt via Duitsland, Oost Polen, Litouwen, Letland, Estland en we zijn via de noordkant van de genoemde landen weer terug gereden, dus een rondje tegen de klok in.
Als je graag van drukte en glad asfalt houdt, dan moet je daar dus niet naar toe gaan!
Hou je van rust en vind je het leuk om soms een uur geen auto tegen te komen en heb je geen hekel aan onverharde wegen met af en toe wat wwwasbbbbord efect, dan moet je daar dus naar toe gaan.
De Baltische Landen zijn nagenoeg vlak, veel bossen en veel bijzondere restanten uit het communistisch verleden, die landen hebben veel meegemaakt!
Wij hebben af en toe een keer op een camping gestaan, de meeste nachten stonden we ergens in ons uppie en hebben ons nooit onveilig gevoeld.
Vriendelijke mensen.
Ik heb de lijst met coördinaten van de overnachtingsplekken niet zo bij de hand, maar als ik op zoek ga dan zal ik hem wel weer ergens vinden.
Stuur maar een pb als je er belang bij hebt.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Camperaapje »

Je hoeft niet te zoeken VAN-tastique, ze staan onderaan je verslag :thumbup:
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door VAN-tastique »

Had ik het toch weer beter voor elkaar dan dat ik dacht :crazy:

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Bohemia »

Mooi verslag, dank je!
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Bohemia »

VAN-tastique ook mooi idee om Polen er wat uitgebreider in mee te pakken, Lviv in Oekraïne schijnt ook heel mooi te zijn zit nu op de kaart te puzzelen https://www.google.nl/maps/dir/Enschede ... 215372!3e0

Zal wel iets korter moeten worden want worden, ben ik bang

Tips voor langs die route zeer welkom!
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Bohemia, vooral de rust en alle mensen in de mooiste klederdrachten tijdens de midzomerviering in het openluchtmuseum in Tallinn heeft veel indruk op ons gemaakt, als je rond die tijd in Estland bent, dan is dat zeker de moeite waard.
Je kunt er ook nog lekker eten, overal op het terrein branden de hout gestookte ovens met plaatselijke lekkernijen.
Ook het Saarema Museum (Cold War Museum) in Kuressaare is heel interessant, daar wordt aardig de spot gedreven met de communistische propaganda van de jaren 50 en 60, als je vervolgens over het rustige platteland rijdt, dan kom je alle restanten van dat "geweldige" systeem met regelmaat tegen.
In Nederland gebeurt het asbest saneren met plakdoekjes, maar daar moeten er shovels en vrachtauto's aan te pas komen om die zooi op te ruimen.
Zon aanbidders snappen er niks van dat je zulke landen bezoekt, maar wij vonden het héél interessant en we hebben ook nog veel zon gehad 8-)
Wij zijn toen 6 weken onderweg geweest en kwamen nog tijd te kort.
We hadden nog een overtocht vanuit Talinn naar Finland willen maken, maar dat viel net in de voorjaarsvakantie van de Finnen, dus de ferries zaten allemaal vol met Finnen die drank gaan inkopen in het goedkope Estland.
Echt ze gingen met steekwagens en bolderkarren vol met sterke drank weer naar huis, daar wilde ik mooi niet tussen zitten :-?
Ook wilden we niet alle dagen rijden, 7000 km vonden we meer dan genoeg, dus dan moet je keuzes maken.
Een volgende keer maar de andere omliggende landen bekijken.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Bohemia »

Ja ik weet het. Wij zullen sowieso korter hebben en dus nog meer keuzes moeten maken.
Helaas kunnen wij pas na midzomer afreizen, dus dat gaan we in ieder geval dit jaar daar niet meemaken.
En ja die restanten van de Sovjet tijd lijken mij juist ook één van de charmes van deze nieuwe EU landen.
Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door bensto »

Goedenavond allemaal
Wij hebben de Baltische landen (let op 'landen' en niet 'staten' - ligt gevoelig) in mei 2013 bezocht. Toen met het mooiste weer van heel Europa! We hebben de veerboot van Kiel naar Klaipeda (Litouwen) genomen met de luxe van buitenhut met douche. Vervolgens in drie weken met de klok mee een rondje gemaakt. Zie het verslag op mijn website http://www.benoppad.nl. We hebben erg veel profijt gehad van de WOMO gids Mit dem Wohnmobil ins Baltikum (band 68): praktische tips, veel camperplekken maar ook campings, routes, bezienswaardigheden etc. In 2015 heruitgegeven en toen over gegaan van één deel naar drie delen. De investering meer dan waard. Tja waarom ins Baltikum? Het landschap is vriendelijk en zo zijn ook de mensen. En een zeer rijke en interessante geschiedenis. Pas sinds 1990 los van Russische invloed. Lees als voorbereiding Jan Brokken Baltische zielen, een mooi en enigszins ondergewaardeerd boek. Als je in de buurt bent, zeker naar 'Camping' Ezermalas44 in Aluksne (Letland) gaan; Coördinaten: N57.26.13.1 O27.06.23.4. Als je hier bent geweest weet je pas wat 'sauna' kan betekenen.
Enjoy!
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door VAN-tastique »

Hallo Bensto,
Zo hebben wij de Baltische Landen inderdaad ook ervaren, wij waren er in juni/juli 2011.
Ook wij hebben flink gezweet in de sauna-Pipowagen aan het strand van het meer van Aluxne http://www.ezermalas44.lv/index-eng.php
met boven het meer de mooiste zonsondergang ooit meegemaakt!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
bensto
Berichten: 126
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 21:26
Contacteer:

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door bensto »

Niet te geloven: "Small groups, old people and families with children are welcome." Waar vind je zo'n keuze? Andris, aimabele eigenaar van deze camping werkt ernaast nog als vrachtwagenchauffeur - anders niet vol te houden. Al eerder hadden wij eigenaar van camping in Ligatne meegemaakt met uitgesproken ideeën over wie wel toegang en wie niet. "Vroeger had ik jongelui op mijn camping - zaterdagavond altijd erg veel lawaai, vechtpartijen, overal lege alcoholflessen. Nu heb ik camperaars. Kom ik 's avonds op mijn camping, is alles donker en rustig, hoor alleen overal 'ting...ting' '- het geluid van ijsklontjes in wijnglazen. Iedereen zit buiten en geniet". Mooi toch.
met vriendelijke groet
Bensto
NB trotse bezitter van -->Karmann Dexter 550;
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Slag+J16 »

In 2005 hebben we onze eerste reis gemaakt door deze landen. Via Mazurië (Pl) en dan een lus door de landen, tot aan Toila- Narva. Sta je in Toila (camping) aan de kust, dan zie je hoe hard hier is gevochten in deze regio in de 2e wereldoorlog. In Toila werden in die jaren busreizen van 3 dagen georganiseerd naar St.Petersburg voor campinggasten en kuuroord klanten. In Riga en Tallin heb je C-Camps om de stad te bezoeken.
Als ik het nu weer zou doen, nam ik de boot vanuit Lubeck/ Travevemúnde- Helsinki en maakte een klein rondje Finland en dan de Ferry naar Tallin- en dan terug op Polen aan. Ik zou zeggen Go, je hebt nu het voordeel van overal de Euro als betaalmiddel.
Op http://www.wohnmobilforum.de staat momenteel een Duitse reis beschrijving van 4 weken(2015), maar die heb je misschien al gezien.
Jan
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Slag+J16 »

Op 21 juni hebben wij de langste dag gevierd aan het meer en de camping als genoemd in het verslag boven. Je kunt heel mooi weer treffen in deze periode en je zit op een hoogte met heel lang daglicht in deze periode van het jaar.
Jan
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door Slag+J16 »

Ik heb het nog even opgezocht op het Duitse forum, kijk voor de rondreis op--- Reisebericht Baltikum
Jan
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Rondje Baltische Staten



Bericht door jepebe »

Wij zijn twee x met de boot van kiel naar klapperde gevaren. Prima Ferry, niets vies of vettigs, en lekker op zo in n nacht een hoop KMS te maken.

Eerste x terug door Polen gereden, ook niets mis mee.

Deze landen ( Estland Letland Litouwen) zijn voor ons droomlanden om per camper te bereizen. Zomaar ergens staan is nooit een probleem, je mag nog n kampvuurtje stoken, prachtige kusten, niet te verstedelijkt, dus overal is wel onderweg iets leuks te doen of te zien. Schitterende meren, prachtige kastelen, paleizen, natuur, etc.

Als je van grote steden houdt of onderweg daarvan iets wil zien, bezoek riga. En sla daar vooral de jugensdstilpanden niet over

Wij gaan zeker nog n paar x terug.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Plaats reactie