slechte kwaliteit diesel?

Lonewolf
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

slechte kwaliteit diesel?



Bericht door Lonewolf »

Op het Spaanse camperforum lees ik dat diesel in Turkije niet alleen heel duur maar ook van slechte kwaliteit is. Er wordt aangeraden een dieselfilter mee te nemen.

Zin of onzin?
volvop31
Berichten: 530
Lid geworden op: vr 18 mar 2005, 8:43

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door volvop31 »

Nooit last gehad in Turkije maar heb wel ALTIJD en OVERAL een dieselfilter bij. :thumbup:
Verslaafd aan Griekenland !
Ook nog na Marokko...
En na Turkije!
Maar overwinteren in de Algarve!
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door burow »

Je kunt de keus maken om de duurdere variant te tanken. Dit word daar ook wel geadviseerd. In 2005 hebben we 8000 km alleen in Turkije gereden en geen enkele last gehad met de motor. Alle dolmussen zijn vaak ook nieuwe Sprinters of Crafters. ik kan me niet voorstellen dat die dan allemaal op bagger zouden rijden.
Weggaan is ook thuiskomen
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door fstuif »

Vorig jaar rond de 9000 km in Turkije gereden. Op verschillende plekken getankt. Moderne pompen en wat oudere. Nooit last gehad van enige storing.


Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
SuzanneR1978
Berichten: 530
Lid geworden op: do 13 jun 2013, 13:57
Locatie: Emmeloord

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door SuzanneR1978 »

In Nederland zitten er filters in de pompen van het tankstation en die raken zeer regelmatig verstopt.
Het zou kunnen dat ze die er in Turkije niet in hebben, waardoor de vervuiling dus in je tank terecht komt.
Verstandig dus om zelf een filter aan te schaffen en te gebruiken. Het ligt er natuurlijk aan hoe gevoelig je motor is, de ene heeft sneller last van
andere brandstoffen dan de andere.
groetjes Suzanne
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door durisotti »

Het probleem in Turkije is dat oudere tankstations vaak ondergrondse tanks hebben die niet goed dicht meer zijn.
Hierdoor komt er water en troep in de brandstof.
Ik ben met de motor in Turkije geweest en heb toen meerdere malen de brandstoftank moeten reinigen i.v.m. water en troep.
Tank dus bij voorkeur bij de nieuwere stations.
Verder zal de diesel wel niet ontzwaveld zijn, zoals we hier wel gewend zijn.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door Japie »

Verder zal de diesel wel niet ontzwaveld zijn, zoals we hier wel gewend zijn.

Dat is toch goed voor je motor?. Ze hebben mij verteld in ieder geval dat sinds de zwavel er uit is dat de pomp minder gesmeerd zou worden.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
SuzanneR1978
Berichten: 530
Lid geworden op: do 13 jun 2013, 13:57
Locatie: Emmeloord

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door SuzanneR1978 »

Door de zwavel uit de diesel te halen, zijn de uitlaatgassen minder milieuvervuilend. Ik neem aan dat elke maatschappij (uitgezonderd de witte pomp) hier zijn eigen toevoegingen aan geeft om de diesel toch zijn werk te laten doen. Wij wel in ieder geval.
Overigens zijn de uitlaatgassen streng gebonden aan milieueisen van de EU. En aangezien Turkije daar nog niet toe behoort, zullen die eisen niet voor hen gelden.
Dus ook wat durisotti zegt over lekke tanks etc. kan ik me goed voorstellen. Hier in Nederland krijg je dat echt niet voor elkaar hoor. Dus let op waar je tankt, voordat goedkoop duurkoop wordt (lees: kan worden).
groetjes Suzanne
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door Japie »

Suzanne, voegen jullie zelf toe of doet de maatschappij dat?

Ik weet van een rapportage over het verschil tussen de super diesel en de gewone dat de chauffeur van d etankauto het verschil maakte. Die gooide een flesje vloeistof in een komplete tankauto en dan werd het ineens super diesel die 8 ct de liter duurder is.

Ik zoek nog een vrachtauto vol van die flesjes :mrgreen:

Dus die toevoegingen van de maatschappijen zie ik wel zitten. :lol: :lol: :lol: :lol: :bang:
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
SuzanneR1978
Berichten: 530
Lid geworden op: do 13 jun 2013, 13:57
Locatie: Emmeloord

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door SuzanneR1978 »

Haha, sorry Japie, dat gebeurt in Pernis. Waar alle vrachtwagens van de verschillende maatschappijen(nou ja, heel veel) worden geladen met brandstof. Elke maatschappij krijgt zijn eigen toevoegingen. Ze laden eerst gewone benzine/diesel en rijden vervolgens naar hun eigen merk en krijgen daar de toevoegingen erin.
De toevoegingen zijn ook uiterst geheim, die gebieden kom je niet zomaar in.
Ik heb al eens een rondleiding gehad daar, erg interessant. Maar ik moet je dus teleurstellen. Ik sprak over wij, omdat ik geen merknaam wilde noemen.
groetjes Suzanne
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door Vertrokken4 »

Denk toch echt dat jullie hoognodig het moderne Turkije eens moeten bezoeken. En ja er zijn her en der nog oudere tankstations, maar daar ben je met je eigen verstand bij, het land staat vol met moderne stations met moderne brandstofprodukten.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Ercumet-Ozbek
Berichten: 1986
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 23:01
Locatie: Vlaardingen/Anamur(Tr.)

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door Ercumet-Ozbek »

:cheers: :cheers: Na onze 51 reis naar Turkije,mag ik ook wat zeggen, Turkije heeft aller mooiste en modernste Tankstations van de wereld.Moet dit eerst zelf zien en dan geloven.Fabeljes moet je niet geloven.Bij sommige Tankstations zijn hele moderne Outlet centers gebouwd,je kan eten,drinke,camper laten wassen,grote koopcentra alle boodschappen doen.Bij sommige,men noemt daar Parkshop,kan je zelf in Hotels of achter Super markets slapen,24 uur wordt bewaakt en bewakers met Pistolen,Trouwens je hebt om de zoveel km. Camping en het kost haast niks.Groetjes en goede reis.
Boranka
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13306
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door hathi »

Dat v die flesjes bij vullen door de chauffeur Is uitgezonden op TV .met als resultaat 5cent per liter extra betalen,Geen verschil Tel uit jewinst v .d.Maatschappij, na gedegen onderzoek, bleek het volksverlakkerij, De Grootste v Nederland Is er mee begonnen en de Rest, zag z, n kans schoon.....Ik heb al jaren een extra leiding filtertje, dat ik van tijd tot tijd vernieuw , simpel en snel ,Kosten 3,-
Hans
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: slechte kwaliteit diesel?



Bericht door Vertrokken4 »

Maar naar Turkije rijden met die brandstof kost ook geld :bang: :wink:
Plaats reactie