Langs de Zwarte Zee

Plaats reactie
Lonewolf
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Langs de Zwarte Zee



Bericht door Lonewolf »

Ik ben van plan om in 2014 naar Turkije te gaan. Het ruwe idee is langs de Zwarte Zeekust tot Georgië, een stukje Georgië en Armenië en weer terug door Turkije.
Ik heb (voorlopig) de volgende vragen:
- hoe is de kustweg langs de Zwarte Zee?
- moet je de hoofdweg volgen of kun je de kleine kustwegen nemen?
- zijn er op dat traject plaatsen die je beslist moet gaan bezoeken of andere
bezienswaardigheden?
- Is Georgië de moeite waard en hoe zijn de wegen?
- Idem dito Armenië?
- Wat moet ik verder beslist zien in Turkije?
Alvast dank voor uw reacties
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Vertrokken4 »

Lonewolf schreef:Ik ben van plan om in 2014 naar Turkije te gaan. Het ruwe idee is langs de Zwarte Zeekust tot Georgië, een stukje Georgië en Armenië en weer terug door Turkije.
Ik heb (voorlopig) de volgende vragen:
- hoe is de kustweg langs de Zwarte Zee? Op veel plaatsen tijdrovend en waar dat niet zo is nogal druk en weinig inspirerend-
moet je de hoofdweg volgen of kun je de kleine kustwegen nemen? Zie boven
- zijn er op dat traject plaatsen die je beslist moet gaan bezoeken of andere
bezienswaardigheden? Er zijn er maar veel minder dan in het zuiden, een opsomming lijkt me wat ver gaan, jouw interessen hoeven de mijne niet te zijn en omgekeerd, er is op internet genoeg te vinden en een goed reisgids kost het meeste niet.
- Is Georgië de moeite waard en hoe zijn de wegen? Georgie is zeer de moeite, zowel landschappelijk, cultureel als historisch en je kunt er fantastisch eten. Hoogtepunten zijn zeer gevarieerd, hoofdwegen ok maar druk, secondaire wegen vaak under reconstruction of al helemaal klaar danwel matig tot heel slecht.
- Idem dito Armenië? Armenie is qua bezienwaardigheden wat eenzijdiger, veel kloosters en kerken, landschappelijk mooi en als je van recente geschiedenis en politiek houdt als ik een ware uitdaging, ga in dat geval ook naar N.Karabach. Over het algemeen kosten de wegen Armenie behoorlijk wat tijd, ze zijn matig en kronkelig (geen moderne wegenbouw)
- Wat moet ik verder beslist zien in Turkije? Zie boven
Alvast dank voor uw reacties
Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Camper Prinses
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 18:54



Bericht door Camper Prinses »

Ik heb pas het stukje van Bulgarije langs de zwarte zee gedaan.
Goede wegen, toeristische plekjes spreken voor zich. Zie mijn blog.
Verder kan ik er niets over zeggen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door burow »

Wij hebben in 2005 een grote Turkije reis gemaakt. Helaas daar geen verslag van bijgehouden. Bezoek in ieder geval Safran boloe . Turkije is het meest gastvrije land van wat bezocht hebben. Wij gebruikten verder enkele goede reisgidsen. Voor info langs de zwarte zee via Bulgarije en de Krim stuur me een berichtje dan krijg je ons verslag van dit jaar.

Vr Groet Rob
Weggaan is ook thuiskomen
rozo85
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 06 mar 2009, 19:00
Locatie: Leiderdorp

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door rozo85 »

Dit voorjaar hebben wij een reis in tegengestelde richting gemaakt. Het stuk tussen sinop en georgie is ons erg tegengevallen. Er is/wordt een grote viebaansweg aangelegd dit de dorpen en steden van de zee scheidt. Doodzonde.

Turkije is overigens een fantastisch land met zeer gastvrije mensen. Ons reisverslag is helaas nog niet klaar. Juist dat stuk zijn we nog niet aan toegekomen.

Groet Rolf Zoutendijk
Lonewolf
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Lonewolf »

Hartelijk dank voor de reacties.
Ik ben in 1999 al eens met de motor van Samsun naar Burgas (Bulgarije) gereden. De wegen langs de Turkse Zwarte Zeekust waren toen bedroevend slecht. Vandaar mijn vraag.

Burow: Ik wilde een ronde Zwarte Zee maken, maar vanuit de Ukraine naar Georgië moet je door een stuk Rusland. Dat is me te ingewikkeld (qua papierkraam, in- en uitreis opgeven etc,).
Een ferry is ook geen alternatief, want die kost 1500 dollar voor 2 personen + camper.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Vertrokken4 »

Over land kan je dat idee overigens uberhaupt uit je hoofd zetten, tussen Rusland en Georgie ligt Abchazie, voor niet ingezetenen een onneembare grens. Komend vanuit Rusland zul je in Abchazie worden toegelaten, komend vanuit Abchazie zal je de toegang tot Georgie worden onthouden.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Ercumet-Ozbek
Berichten: 1986
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 23:01
Locatie: Vlaardingen/Anamur(Tr.)

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Ercumet-Ozbek »

Beste Lonewolf;
We hebben verschillende malen deze route gereden en niks mis? Enkel vanaf Istanbul over Sile-Agva ezv. is geen weg of zeer slecht.Vanaf Karasu-Akcakoca-Zonguldak kan men ook rijden,maar deze wegen zijn ook niet zo best.Beste kan je in Amasra beginnen en Cide(An de haven slapen) Abana(kleene camping)Sinop (camping Marti) Samsun(CP hele goede bij Ataturk's boot Bandirma)-Terme-Unye(3 campings tegen over Chouffour) Ordu-Giresun(camping)Trabzon-Rize-Hopa ezv.Je kan hele reis langs water rijden,maar als je wil en snel wil rijden,dan kan je de snelweg nemen.Goede reis.Andere altenatief is route Izmit-Kastamonu-Sinop of Ankara-Samsun enzv. maar deze wegen zijn meeste snel wegen en je ziet weinig van de zwarte zee.
Boranka
Lonewolf
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Lonewolf »

Hartelijk Ercumet-Ozbek,

Het is genoteerd en ik ga er rekening mee houden bij de planning van de resi.
Gebruikersavatar
Ercumet-Ozbek
Berichten: 1986
Lid geworden op: di 07 feb 2006, 23:01
Locatie: Vlaardingen/Anamur(Tr.)

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Ercumet-Ozbek »

Hallo toekomstige Turkije reizigers;ik kreeg net een bericht van de Turkse Camperforum,dat in Safranbolu een mooie Karavan Park geopend is.Deze plaats is goede alternatief voor de zwarte zee reizigers.men kan via Istanbul-Bolu-Karabuk naar Safranbolu komen en reis kan verder richting Amasra ezv. Via http://www.safranbolukaravan.com kan men alles lezen(Nederlands),wel onder aan rechts Camper fotos even (tikken).Men heeft tegen over 'Kadioglu Hotel" 2 hectera grond plaats gemaakt,met WC+Duschen+Stroom ezv.Wat het kost weet ik nog niet.Safranbolu heeft zeer oude vakmanshuizen om te zien.Grtz.

Verder heeft men ook in Bursa/Konya/Samsun/Nallihan(Ankara vanaf 1/3/2014) Volledige CP's.Voor de bezoekers Efese en Bergamus aan de Eegeische Zee is ook een nieuwe CP geopend.K.37.76683 D.27.42740 hoop ik goede GPS nr.zijn
Laatst gewijzigd door Ercumet-Ozbek op za 11 jan 2014, 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Boranka
Lonewolf
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: Langs de Zwarte Zee



Bericht door Lonewolf »

Dank voor de tip. Staat ook genoteerd.
Plaats reactie