Recente ervaringen IJsland

Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door PaulBng »

En wanneer ze naar elkaar toe schuiven, krijg je een bergje.
Zoals de Hymalaya, de Alpen etc.


Paul
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door TestCase »

t'stokske schreef:Geachte mogelijke IJslandgangers,

"Niet bang zijn maar wel voorzichtig en je verstand gebruiken."
:G Eerst goed lezen natuurlijk. :-B

Met vriendelijke groet, t'stokske
t'stokske schreef:Geachte mogelijke IJslandgangers,

Wij zijn in 2016 met 2 Possl busjes naar IJsland geweest, gewone standaard Fiat busjes dus, niets 4 wiel aangedreven. Is ook helemaal niet nodig .
In 2018 zijn we naar Mongolië geweest. Niets aan de hand. Je moet die busjes beslist niet onderschatten. En je gaat zeker een keer vastrijden, maar dat doe je ook met een 4-4. Alleen zit je dan wel veel vaster. Om dit puntje op te lossen, is het misschien verstandig om met 2 busjes te reizen, zodat je elkaar kunt helpen wanneer je zo iets overkomt. Om je wat verder te helpen: kijk eens op Mahn.tv. Niet bang zijn maar wel voorzichtig en je verstand gebruiken.

En bekijk deze filmpjes eens en er gaat een wereld voor je open, https://www.youtube.com/watch?v=kxzOHEPKV8I

Met vriendelijke groet, t'stokske
Je bent beperkter met een 2 wiel aandrijving maar je kunt een prima vakantie hebben. Ik heb ook over de toegestane dirtroads gereden maar met veel regen is ook dit niet altijd verstandig.
Er zitten soms flink steile hellingen in en met voorwielaandrijving heb je soms weinig grip op die losse stenen. Men is gewaarschuwd. Een personenwagen duw je dan nog omhoog, maar een camper? Je niet aan de regels houden is in IJsland 'not done' om het eufemistisch te zeggen.
Toch gaan hoor!

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door kampo »

HansvanderVeeke schreef:
do 12 nov 2020, 22:39
...
Een retour voor een camper kost €2285. En daar komt je vliegticket en evt. hotelkosten nog bij.

Ter vergelijking, mijn retour kost ongeveer €2600 inclusief de stopover op de Faroer eilanden.
..

Al met al kies ik er toch voor om met de Hirtshals ferry te gaan. De reis is bij ons ook al onderdeel van de vakantie. En ik heb genoeg tijd voor de reis.
In hoofdseizoen kom je vanuit Hirtshals boven de 3000 € als je de 2 cabine overnachtingen en dure maaltijden meerekent. Buiten hoofdseizoen zijn de prijzen lager. Er zijn altijd plaatsen tekort. Je moet maanden op voorhand reserveren.

De vlucht vanuit NL in combinatie met roro Rotterdam naar Reykjavik (sinds 2017) bespaard je 6 reisdagen en als je met 2 nog gaat werken kan dat aardig tellen. Vliegen doe je rond de 400 €pp
De uitstap op faroer is gratis maar niet zo spectaculair. Dus die kan je ook overslaan .

Goed van je wat in te lezen en na te vragen !
Ook de routes kan je wat voorbereiden.
Groeten Kampo
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door durisotti »

TestCase schreef:
do 12 nov 2020, 20:01
Geweldig land! Steenslag beschadiging is echter onvermijdelijk, zelfs weg 1 heeft vaak niet geasfalteerde stukken bijv. door beschadigingen van de laatste winter en voor veel bezichtigingen moet je van weg 1 af over dirtroads.
IJslanders zijn buitenmensen dus campings zijn er zeker wel maar ze hebben ook bijna allemaal een 4x4 in het gezin en sommige mooie plekjes zijn dan onbereikbaar voor de tweewiel aangedreven voertuigen.
Ik ben sinds 2014 7 keer in IJsland geweest, en deze informatie klopte echt niet !
Heel veel wegen zijn verhard, de weg NO 1 is sinds een paar jaar volledig geasfalteerd.
Ik heb in 2016 deze weg gereden en toen was er van de 1322 ongeveer 20 km niet geasfalteerd !
4x4 zie je vooral op het platteland, heel veel IJslanders hebben een normale auto.
De niet verharde wegen zijn in de winter voor een groot deel afgesloten, of ze zijn zo slecht begaanbaar door een dik sneeuw pak dat je er met een normale 4x4 ook niet kunt rijden !
Ik heb 1 x een 4x4 gehuurd in mei en toen lagen alle wegen in het binnenland nog onder 2 meter sneeuw, dus ik had er niks aan.
De overige trips heb ik VW Polo's, Fiat Panda's en dat soort auto's gehad en daar kun je buiten de donkere winter periode ook op de gravel wegen prima mee uit de voeten !

Het probleem op de F wegen is niet dat je daar niet met een gewone auto kunt rijden, als de ondergrond hard is kan dat namelijk prima, ik ben met de Fiat Panda best wel ver het binnenland in geweest.
Niet te hard rijden en je verstand gebruiken.
Het probleem is dat deze wegen vaak geen bruggen hebben, en dan moet je dus door de rivier rijden, en daar heb je dus een speciale 4X4 voor nodig.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door durisotti »

TestCase schreef:
vr 13 nov 2020, 9:58
Wel leuk is dat IJslanders, gemengd, naakt douchen, vaak verplicht.
Waarom ook niet?
Ben in zowat ieder zwembad in IJsland geweest, en heb dit dus nog nooit meegemaakt !
Laatst gewijzigd door durisotti op vr 13 nov 2020, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door durisotti »

IJslandse camping card:

https://utilegukortid.is/?lang=en
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door durisotti »

Aloys schreef:
vr 13 nov 2020, 15:15
Een thermische centrale werkt op aardwarmte, in dit geval de hitte van vulkanische activiteit onder de grond.
IJsland ligt (geologisch gezien) op het breukvlak van de Euraziatische- en de Amerikaanse plaat.
Deze platen schuiven uit elkaar, waardoor het over het algemeen gaat om vrij rustige vulkanische activiteit.
Geen hele heftige vulkanen met bijbehorende aardschokken enz.

In Turkije bijvoorbeeld, schuiven twee platen (Europa en Afrika) langs elkaar. Dat leidt tot spanningen in de
aardkorst met bijbehorende (zware) aardbevingen.

Tot zover het aardrijkskundig nieuws. Nog een fijne dag, dag! :mrgreen:
IJsland staat bekend om zijn grote vulkaanuitbarstingen.

https://www.newscientist.nl/nieuws/vulk ... ordbreker/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Laki

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vulkaanui ... 6kull_2010

En aardschokken zijn er aan de orde van de dag.

Ze staan zelfs op de weer website..

https://en.vedur.is/earthquakes-and-vol ... peninsula/

https://en.vedur.is/earthquakes-and-vol ... arthquakes

https://icelandmonitor.mbl.is/news/news ... _17_years/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_IJsland_2008
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door Aloys »

IJsland heeft veel vulkanische activiteit, maar niet met de heftigheid van bijvoorbeeld vulkanen rondom de Grote Oceaan.
Meer uitleg op https://referentiemateriaalvo.noordhoff ... hs140.html

En uiteraard komen er wel aardschokken voor op IJsland, die heb je in Groningen ook.Maar de laatste grote is al weer 18 jaar geleden en toen kwamen er wat schapen om het leven, geen mensen. Nogal een verschil met de aardbevingen op andere plaatsen in de wereld.

Het principe is op IJsland totaal anders. En de vulkanen ook. Groot in oppervlakte en omdat er veel dunne magma/lava naar buiten stroomt met rook en aswolken. Niet groot qua uitbarsting, qua explosieve kracht.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door jansloos »

Het blijft fascinerende materie en een grote wens die eens van (niet te) dichtbij mee te maken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door TestCase »

durisotti schreef:
TestCase schreef:
do 12 nov 2020, 20:01
Geweldig land! Steenslag beschadiging is echter onvermijdelijk, zelfs weg 1 heeft vaak niet geasfalteerde stukken bijv. door beschadigingen van de laatste winter en voor veel bezichtigingen moet je van weg 1 af over dirtroads.
IJslanders zijn buitenmensen dus campings zijn er zeker wel maar ze hebben ook bijna allemaal een 4x4 in het gezin en sommige mooie plekjes zijn dan onbereikbaar voor de tweewiel aangedreven voertuigen.
Ik ben sinds 2014 7 keer in IJsland geweest, en deze informatie klopte echt niet !
Heel veel wegen zijn verhard, de weg NO 1 is sinds een paar jaar volledig geasfalteerd.
Ik heb in 2016 deze weg gereden en toen was er van de 1322 ongeveer 20 km niet geasfalteerd !
4x4 zie je vooral op het platteland, heel veel IJslanders hebben een normale auto.
De niet verharde wegen zijn in de winter voor een groot deel afgesloten, of ze zijn zo slecht begaanbaar door een dik sneeuw pak dat je er met een normale 4x4 ook niet kunt rijden !
Ik heb 1 x een 4x4 gehuurd in mei en toen lagen alle wegen in het binnenland nog onder 2 meter sneeuw, dus ik had er niks aan.
De overige trips heb ik VW Polo's, Fiat Panda's en dat soort auto's gehad en daar kun je buiten de donkere winter periode ook op de gravel wegen prima mee uit de voeten !

Het probleem op de F wegen is niet dat je daar niet met een gewone auto kunt rijden, als de ondergrond hard is kan dat namelijk prima, ik ben met de Fiat Panda best wel ver het binnenland in geweest.
Niet te hard rijden en je verstand gebruiken.
Het probleem is dat deze wegen vaak geen bruggen hebben, en dan moet je dus door de rivier rijden, en daar heb je dus een speciale 4X4 voor nodig.
Tja, goed lezen blijft moeilijk. Ik zeg niet dat het onmogelijk is en dat alle wegen van de rondweg af dirtroads zijn. Trouwens stukken zat op die dirtroads waar het prima gaat met bijv. een Panda, maar met een flink langere, zwaardere camper blijft het oppassen en inderdaad je verstand gebruiken. En met een huurwagen mag je die dirtroads vaak niet op, waarom niet?Helaas merk je vaak onderweg pas dat het niet zo'n goede keuze was omdat velen die weg echt nog niet kennen.
Van rondweg 1 spoelen in/na de winter regelmatig flinke stukken weg vooral in het zuiden. Soms jaren niets en dan ineens is het raak.
Sommige mensen zoeken graag de randjes op en als het goed gaat zeggen ze 'kan makkelijk'. Ik probeer iets genuanceerder te zijn, vooral omdat sommigen niet graag over dirtroads rijden, dat is hun keuze.
Het blijft een mooi land om te bereizen!
Nou moet ik ook toegeven dat ik er 1 keer geweest ben na 2014, daarvoor vaker.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
HansvanderVeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door HansvanderVeeke »

Beste mensen,

Bedankt voor het delen van alle ervaringen tot nu. Laat er geen ruzie ontstaan door meningsverschillen. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en waarheid. Respecteer elkaar.

Wij gaan sowieso en ik vind het leuk de ervaringen en meningen van anderen te horen. En die heb ik hier al veel kunnen lezen. Het wordt in elk geval een spannende tocht. We kijken er naar uit.

Mochten er nog meer tips en ervaringen zijn, dan zijn die welkom.
Wat ik me wel nog afvraag; stel dat je een weg inrijdt die halverwege toch een uitdaging blijkt te zijn. Kun je dan nog (gemakkelijk) omdraaien of môet je dan kilometers in de achteruit?

Hans en Saskia
rseys
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:01

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door rseys »

Hoi,
Passeer en return plaatsen zijn er genoeg.
TIP, Als een F-route inrijdt, vraag altijd eerst aan plaatselijke bewoners of tegenliggers hoe de toestand onderweg is. Ook de rangers zijn zeer behulpzaam!!
Laatst gewijzigd door Aloys op za 14 nov 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door kampo »

Inderdaad ook met een 4x2 kan je bepaalde delen buiten de ringweg van IJsland verkennen.
Net daarom moet je je route plannen zoals ik al schreef.
Maar ga niet te ver en hou je aan de reglementering.
Dat is niet anders met 4x4 behalve dat je een stuk verder kan gaan. Altijd best met meerdere voertuigen want de afstanden zijn lang en je kan er urenlang alleen rijden.
Groeten Kampo
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door durisotti »

HansvanderVeeke schreef:
za 14 nov 2020, 17:24

Mochten er nog meer tips en ervaringen zijn, dan zijn die welkom.
Wat ik me wel nog afvraag; stel dat je een weg inrijdt die halverwege toch een uitdaging blijkt te zijn. Kun je dan nog (gemakkelijk) omdraaien of môet je dan kilometers in de achteruit?

Hans en Saskia
Er is een verschil tussen de F wegen en wegen met een nummer.
Op de gewone gravel wegen kun je bij normale weersomstandigheden met een gewone auto uit de voeten, deze weggen hebben bruggen en hebben geen steile hellingen.
De F wegen zijn vaak veel slechter, vooral verder het binnenland in, en ze hebben geen bruggen.
Als het weer omslaat, dan kan een klein stroompje opeens in een rivier veranderen, en dan kun je dus niet terug.

Vaak is het eerste stuk van een F weg tot aan de laatste boerderij nog wel te rijden, omdat daar nog vrachtwagens moeten kunnen komen.

Deze website is erg handig, je kunt zien dat er genoeg wegen zijn die geen F weg zijn.

http://www.road.is/travel-info/road-con ... tions-map/
Plaats reactie