Recente ervaringen IJsland

jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door jansloos »

IJsland is eigenlijk een grote vulcaan.

Waar we in NL praten over warmte terugwinnen, weten ze daar niet waar ze het moeten laten.
De energiecentrale werkt op de hete stoom uit de grond.
Ook kweken ze tomaten met aardwarmte.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door bertt »

Ja, stom van me. Ze hebben warm water zat op IJsland bedenk ik na je opmerking :oops:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
HansvanderVeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door HansvanderVeeke »

JohnCurly schreef:
do 12 nov 2020, 19:36
Maar met een gewone camper, zou ik de kosten, tijd en moeite er niet voor nemen. Maar dat is persoonlijk🙄.
Wat versta je onder een 'gewone camper' en wat voor andere campers zijn er dan nog meer?
En waarom zou je er de tijd en moeite niet voor nemen?

Ik heb een Peugeot Boxer bus, geïsoleerd en met standkachel. Is die er niet geschikt voor?
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door jansloos »

Wij kunnen IJsland van harte aanbevelen.
Ruig lava landschap.

Ik had ooit het idee de kerst daar door te brengen. (vliegen)

Was een wonderlijk avontuur. Al was het alleen maar dat er niks open (te eten) is met kerst. Alles dicht.
Zelfs de chinees
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
HansvanderVeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 02 okt 2020, 15:50

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door HansvanderVeeke »

kampo schreef:
do 12 nov 2020, 19:26
Met de MS Mykenes vanuit Rotterdam zonder passagiers en ook van smyrill lines.
Google er maar op los.
Ga je zelf met het vliegtuig en spaar je geld en veel tijd.
Dank je voor de tip. Ik heb inderdaad gegoogled en deze site gevonden: https://www.smyrilline.nl/ijsland/trans ... voertuigen
Ik zet de informatie hier even erbij. Misschien heeft iemand anders er nog wat aan.

Een retour voor een camper kost €2285. En daar komt je vliegticket en evt. hotelkosten nog bij.

Ter vergelijking, mijn retour kost ongeveer €2600 inclusief de stopover op de Faroer eilanden.

Het verschepen gaat met de volgende regels:

HEENREIS
Aleveren in Rotterdam: uiterlijk vrijdag voor 15:00 uur CET
Ophalen in Thorlakshöfn: vrijdag van 17:00 CET tot 19:00 uur. Wij adviseren u om uw voertuig op maandag op te halen. Het kan namelijk voorkomen dat uw voertuig nog niet is vrijgegeven door de douaneautoriteiten.   
Wij verzoeken u vriendelijk om voor aankomst in Thorlakshöfn contact op te nemen met telefoonnummer  +354 470 2807, dan hoort u of uw voertuig is vrijgegeven door de douaneautoriteiten.

TERUGREIS
Afleveren in Thorlakshöfn: uiterlijk vrijdag om 12:00 CET
Ophalen in Rotterdam: op woensdag tussen 07:00 en 15:00 uur of later gedurende de week, maar uitsluitend van maandag tot vrijdag tussen 07:00 en 15:00 uur.
Smyril Line zorgt voor de douaneformaliteiten van uw voertuig.
Uw voertuig staat aan boord van ons schip niet in een container. Wij varen met een zgn. roll on roll off schip, waardoor uw voertuig aan en van boord wordt gereden. Het verschepen gebeurt op eigen risico. Uw voertuig is niet verzekerd en wij raden u aan contact op te nemen met uw verzekeringsagent om uw camper voor het verschepen te verzekeren.


Al met al kies ik er toch voor om met de Hirtshals ferry te gaan. De reis is bij ons ook al onderdeel van de vakantie. En ik heb genoeg tijd voor de reis.
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door JohnCurly »

Wat versta je onder een 'gewone camper' en wat voor andere campers zijn er dan nog meer?
En waarom zou je er de tijd en moeite niet voor nemen?

Ik heb een Peugeot Boxer bus, geïsoleerd en met standkachel. Is die er niet geschikt voor?
[/quote]

Als ik daar met wat ik er nu van weet, heen zou gaan met een camper, dan meer in de richting van een expeditie-type, met minimaal 4 aangedreven wielen. Zodat je overal kan en mag komen.
Een buscamper kan denk ik meer hebben dan de 4 ton plastic van ons.
Maar als je het binnenland niet in kan, hoeft het voor mij niet.
Als je dat wilt, zijn er nog wel mogelijkheden om wat te huren, of aan een inland-toer deel te nemen.
Al bij al is op eigen wielen ijsland doen best een dure reis.
Qua temperaturen zal jou bus prima voldoen. En voor de voor jou begaanbare weg(en) ook.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8601
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door seth_space »

Kijk eens hier naar prijspeil van huur campers ( geschikte) in Ijsland.
https://www.lavacarrental.is/our-cars/campers
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door TestCase »

Blue Lagoon is een tourist trap, vind ik. Er zijn onderweg leukere kleine, soms 'wilde', plekjes te vinden. Maar goed je weet het pas wanneer je het hebt meegemaakt.
Wel leuk is dat IJslanders, gemengd, naakt douchen, vaak verplicht.
Waarom ook niet?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door Kroppie »

verplicht douchen ?, of verplicht naakt douchen?, beide geen probleem mee, als je s,winters maar niet verplicht buiten moet douchen :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door JohnCurly »

Naakt douchen is in mijn ogen normaal :cheers:
t'stokske
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 11:21

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door t'stokske »

Geachte mogelijke IJslandgangers,

Wij zijn in 2016 met 2 Possl busjes naar IJsland geweest, gewone standaard Fiat busjes dus, niets 4 wiel aangedreven. Is ook helemaal niet nodig .
In 2018 zijn we naar Mongolië geweest. Niets aan de hand. Je moet die busjes beslist niet onderschatten. En je gaat zeker een keer vastrijden, maar dat doe je ook met een 4-4. Alleen zit je dan wel veel vaster. Om dit puntje op te lossen, is het misschien verstandig om met 2 busjes te reizen, zodat je elkaar kunt helpen wanneer je zo iets overkomt. Om je wat verder te helpen: kijk eens op Mahn.tv. Niet bang zijn maar wel voorzichtig en je verstand gebruiken.

En bekijk deze filmpjes eens en er gaat een wereld voor je open, https://www.youtube.com/watch?v=kxzOHEPKV8I

Met vriendelijke groet, t'stokske
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door JohnCurly »

Dus gewoon doorgereden, waar een verbod staat, en al die rivieren door?
Wow!
t'stokske
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 nov 2010, 11:21

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door t'stokske »

Geachte mogelijke IJslandgangers,

"Niet bang zijn maar wel voorzichtig en je verstand gebruiken."
:G Eerst goed lezen natuurlijk. :-B

Met vriendelijke groet, t'stokske
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Recente ervaringen IJsland



Bericht door Aloys »

Een thermische centrale werkt op aardwarmte, in dit geval de hitte van vulkanische activiteit onder de grond.
IJsland ligt (geologisch gezien) op het breukvlak van de Euraziatische- en de Amerikaanse plaat.
Deze platen schuiven uit elkaar, waardoor het over het algemeen gaat om vrij rustige vulkanische activiteit.
Geen hele heftige vulkanen met bijbehorende aardschokken enz.

In Turkije bijvoorbeeld, schuiven twee platen (Europa en Afrika) langs elkaar. Dat leidt tot spanningen in de
aardkorst met bijbehorende (zware) aardbevingen.

Tot zover het aardrijkskundig nieuws. Nog een fijne dag, dag! :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie