IJsland in oktober

Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 302
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

IJsland in oktober



Bericht door jpdejong »

Hoi.

Wij willen naar ijsland in oktober. Omdat dan de oversteek nog enig sinds meevalt en omdat ik het noorderlicht wil zien lijkt het me een mooie gelegenheid. Wie is er in die tijd geweest en kan me wat info/raad geven. Ook bijv. wat voor weer we kunnen verwachten

- ik heb een lpg fles, maar dat is niet te krijgen volgens mij. Dan 2 duitse flessen meenemen, maar zijn die daar te vullen of 1 lpg of een duitse fles en dan daar een ruilfles met een adapter gebruiken? Ik verwacht toch wel meer dan 2 flessen nodig te hebben.

- Zijn winterbanden dan verplicht? Het weer kan zeer veanderlijk zij. Heb al gelezen dat sneeuwstormen voor kunnen komen. Maar is de ring weg 1 dan berijdbaar met een buscamper op MS banden of heb je in die tijd echt winterbanden nodig/verplicht.

- Op de app van nkc heb ik een aantal campings gevonden die open zijn. Maar zij de voorzieningen dan ook open. Water vullen/water leggen en toilet. Las ergens dat de chemie niet overal kan legen. Wij hebben sog en gebruiken geen chemie.

-We houden van wandelen en natuur dus dat is geen probleem daar. Nemen wat dvd's mee om de lange avonden en natte dagen te overbruggen. Volgens mij is de astra 3 daar niet te ontvangen met de oyster 85, maar met Joyne wel. Wie heeft er na de zomer er ervaring mee?

Zullen nog wel meer vragen komen.

Groeten jan-peter
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Ijsland in oktober



Bericht door Iveco4x4 »

Als je het noorderlicht wilt zien kan je beter naar Noorwegen afreizen.
Het Hele eiland IJsland ligt onder de poolcirkel en Noorwegen 1/3 er boven (ongeveer)
Dus véél meer kans op het door jullie gewenste noorderlicht.
Het is goedkoper om naar Noorwegen te gaan, je kunt er wandelen, enz.
En je hebt toch nog bijna 3/4 jaar de tijd om het allemaal (zelf) op je gemak uit te zoeken. :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Ijsland in oktober



Bericht door Vertrokken4 »

Wij waren 3x in IJsland. In mijn beleving ben je je eigen teleurstelling aan het creëren als je omwille van de prijs in oktober gaat. Ga of in de winter omwille van de winter en alle aspecten die daar bij horen of ga in de zomer met een begaanbaar binnenland, open musea en campings. Wie wat waar ook vermeldt, buiten het zomerseizoen is 95% van alles gesloten. Musea, wegen buiten de ring, campings, forget it! Wellicht in de hoofdstad en daaromheen vanwege het vliegtoerisme maar verder?? No way!!
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Ijsland in oktober



Bericht door fstuif »

Wanneer je ook gaat, je hebt gas nodig. De IJslandse flessen koop je bij de benzinepomp. De grote zijn de A1 pompen. Geen adapter nodig, zo aansluiten. Terug naar de boot fles weer inleveren en klaar. Lege flessen onderweg ruilen is geen probleem.
Je wilt in oktober omdat de boot dan betaalbaar is? Ik betaal liever iets meer en ervaar dan een mooie reis. Jij gaat inderdaad veel geld uitgeven om een teleurstelling te ondergaan. Niet doen.

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 302
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: Ijsland in oktober



Bericht door jpdejong »

Hoi.

De gas flessen zijn dat ongeveer qua grote en breedte de stalen flessen die wij ook hebben? Ik krijg er naast de lpg fles er nog 1 duitse/nl 11liter fles erin met wat moeite. Als het een kunstof is die wat dikker/breeder is, dan moet ik de lpg er tijdlijk eruithalen.

Het is niet zozeer dat ik goed koop naar ijsland wil. Maar als de mogelijkheid is om in ook het noorderlicht te zien en je kan het combineren.

Ik neem aan dat de normale winkel/supermarkt, benzinestation gewoon open zijn. Museum enzo bezoeken wij wenig. Belangrijk is dat we gas, diesel en eten kunnen kopen. We het water kunnen legen/vullen en wc kunnen legen. Als ik zo lees bij de reactie bij nkc app zijn er door het land diverse campings wel open. De binnenlanden kunnen we in de zomer ook niet echt bezoeken met de camper wat ik zo lees.

Wij zijn geen wintersporters, maar wandelen door een laagje sneeuw is geen probleem.

Groeten jan-peter
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: IJsland in oktober



Bericht door fstuif »

De gasflessen zijn inderdaad van hetzelfde formaat als de onze. Als je op campings staat kun je ook overwegen om een elektrisch verwarmingselement mee te nemen. Op alle campings is er stroom.
Aangezien de ringweg niet helemaal geasfalteerd is moet je er rekening mee houden dat de weg in het noorden is afgesloten. Je kunt dan niet helemaal rond.

Fred
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: IJsland in oktober



Bericht door Vertrokken4 »

De ringweg is welhelemaal geasfalteerd. Gasflessen inderdaad gewoon bij afkomen boot kopen en bij vertrek weer een fles inleveren, geen probleem. Ik vrees voor je dat de NKC app hier onbetrouwbare info geeft en dat de campings niet toegankelijk zullen zijn. Veel slaap gelegenheden, (huisjes, kleine hotelletjes) hebben in de zomer een terreintje dat als "camping" dient. Zo'n hotelletje zal misschien het hele jaar open zijn maar dat campingdeel zeker niet. Wellicht kan je soms op een parkeerdeel staan maar stel je er niks van voor.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: IJsland in oktober



Bericht door Navigator »

Ik ben er in oktober geweest:
- sneeuw, wegen minder goed te berijden
- Later lichter dan bij ons. Zon gaat in oktober zo'n beetje dezelfde tijd onder (hooguit uurtje eerder)
- sommige dagen ijzig stormachtig onvriendelijk weer waarbij je weinig uit kunt richten
- deel van de campings gesloten
- veel mensen leven 'binnen'; er is weinig te beleven
- ga voor het noorderlicht naar Noorwegen of Finland
Forum verlaten.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: IJsland in oktober



Bericht door Vertrokken4 »

En als je voor het Noorderlicht gaat, installeer dan een app op je telefoon. Er zijn er wereldwijd maar ook lokale voor Finland, Ijsland Noorwegen etc. Het geeft redelijk betrouwbare voorspellingen over waar en wanneer het Noorderlicht te zien is. Is ook nodig want met het blote oog is het slecht waarneembaar tenzij het heel sterk is. Ook al zie je het met het blote oog vaak niet of nauwelijks, gebruik je kijker of maak je een foto dan zie je alles groen.

JP
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: IJsland in oktober



Bericht door Jan en Simonne »

Naast die apps (wij hebben er verschillende), hebben we ook ingeschreven op de nieuwsbrief van http://spaceweather.com/
Die geeft aan, wanneer er een zonne eruptie gaat plaatsvinden, waardoor je dus meer tijd hebt, om een goed uitzichtpunt te vinden.
Want de aurora's komen een dag later dan de zonne-erupties.

Is dat zo Jeroen? Dat je met een gewone verrekijker wel het groen ziet?
Ik schoot eigenlijk maar op goed geluk mijn foto's, want ik zag niet veel.
Ik heb gewoon geluk gehad, want de foto's zijn spectaculair.
Voor ons dan hé?
Maar het zou handig zijn, als we op één of andere manier toch die aurora konden zien.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: IJsland in oktober



Bericht door Vertrokken4 »

Wellicht ook niet onbelangrijk, je vaart ongeveer haaks op de grote stromingen, de boot waarmee buiten het seizoen wordt gevaren is veel kleiner en heeft geen stabilisatoren. De nieuwste boot (Norrona 3, van begin jaren 00) Wordt rond 15 september (einde seizoen) uit de vaart genomen voor onderhoud, bovendien is voor de Smyril line het veel voordeliger om met de oude boot te blijven varen, minder personeel, veel minder brandstof kosten. O die Norrona 2 liggen de kotszakken letterlijk overal voor je klaar.
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: IJsland in oktober



Bericht door Vertrokken4 »

Jan en Simonne schreef:Naast die apps (wij hebben er verschillende), hebben we ook ingeschreven op de nieuwsbrief van http://spaceweather.com/
Die geeft aan, wanneer er een zonne eruptie gaat plaatsvinden, waardoor je dus meer tijd hebt, om een goed uitzichtpunt te vinden.
Want de aurora's komen een dag later dan de zonne-erupties.

Is dat zo Jeroen? Dat je met een gewone verrekijker wel het groen ziet?
Ik schoot eigenlijk maar op goed geluk mijn foto's, want ik zag niet veel.
Ik heb gewoon geluk gehad, want de foto's zijn spectaculair.
Voor ons dan hé?
Maar het zou handig zijn, als we op één of andere manier toch die aurora konden zien.
Volgens mij gaat het erom dat door een prisma de kleuren "gebroken" worden, dus met een kijker zou dat moeten kunnen, eerlijk gezegd niet geprobeerd maar ga er gewoon van uit. Iemand die het zeker weet, of zeker van niet?

JP
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: IJsland in oktober



Bericht door roma »

Wat fototips voor het noorderlicht: https://www.ikreis.net/p-499/tips-noord ... tograferen
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: IJsland in oktober



Bericht door Jan en Simonne »

Als we weer in die buurt zijn, ga ik het zeker proberen, met de verrekijker.
Dank voor de tip!

En voor degenen, die niet zo'n mooie, uitgebreide camera hebben: ik heb een gewone "point and shoot".
Maar die heb ik op een zakje rijst gezet voor de stabiliteit en de sluitertijd op 1 minuut gezet.
Toch leuke foto's gemaakt ermee.
Maar zelfs op de foto zag ik het noorderlicht pas, toen ik met een fotobewerking programma in de weer ging.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie