Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?

Plaats reactie
camperjeanpaul
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 jan 2020, 12:11

Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door camperjeanpaul »

Hallo, We plannen in juni een trip met MH naar omgeving Lofoton/Vesteralen, maar daarvoor moet je uiteraard eerst een fiks stuk noorderlijk rijden. Ik heb, vanaf omgeving Karlstad (200 km N van Goteborg) twee trajecten grosse modo in het hoofd.

Ofwel vanaf Karlstad de E45 volgen via Mora en Ostersund. Vanaf Ostersund ofwel de E45 verder volgen via Stromsund en Arvidsjaur, waar het dan naar Lulea (aan Botnische Golf) gaat en verder naar Rovaniemi.
Het alternatief vanaf Ostersund is weg 87 richting Solleftea en Kramfors, om in de omgeving van Sundsvall op de E4 aan te sluiten en die te volgen tot aan de Finse grens. Deze twee trajecten gaan dus duidelijk door het Zweedse binnenland. Ik vraag we wel af, gezien dit traject toch snel zowat duizend kilometer lang is, of deze wegen vlot te rijden zijn, of of ze eerder zogenoemde tweederangsbanen zijn, waarop je nauwelijks vordert.

Het tweede traject is vanaf Karlstad wel de E45 volgen tot Mora, maar dan ofwel via Falun en de E16 ofwel nog even de E45 volgen en via de 310 langs Ljusdal en Hudiksvall, zodat we vanaf een veel zuidelijker punt aansluiten op de E4 langs de Botnische golf, om die te volgen tot aan de Finse grens. Wanneer ik op wegenkaarten de E4 als een echte hoofdbaan zie aangegeven, is dit dan zo ook, is dat een echte autosnelweg of moet ik me daar zoiets niet bij voorstellen ?

Mijn belangrijkste vraag is of ik een belangrijk verschil qua tijd dien te plannen voor de twee hoofdtrajecten. Ik hoop dit stuk in zowat drie dagen te kunnen afleggen. Hebben er mensen ervaring met deze trajecten ? Heel graag info dan. Ook toch toffe dingen te zien onderweg verneem ik graag.
De hoofddoelen van de trip zijn wel zowel het dorp van de Kerstman Rovaniemi als de Lofoten en Vesteralen. Indien er tips zijn voor de terugtocht (via Zweden) dan graag.
Groetjes van Jean-Paul
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens hoe best ?



Bericht door Janpinz »

De wegen zijn prima.
Alsook de maximumsnelheid, de controles, de boetes en last, not least:! De rendieren en de elanden!!
Scandinavië in twee dagen doe je met een vliegtuig.
Scandinavië met een camper doe je op je gemak.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens hoe best ?



Bericht door Jan en Simonne »

Van Karlstad naar Rovaniemi via Mora, Arvidsjaur en Lulea is naar mijn idee niet in drie dagen te doen, hoewel er beslist mensen zullen zijn, die zeggen, dat dat makkelijk kan. :roll:
Het mag dan wel snelweg heten, de gemiddelde snelheid ligt beslist niet hoog, het zijn tweebaanswegen, die ook nog door dorpjes en ander bewoond gebied gaan, waar erg gelet wordt op de maximum snelheid.
Bovendien lijkt het mij gewoon jammer, om zulke mooie gebieden voorbij te jakkeren.
Wij doen die route vaak, maar we nemen er rustig de tijd voor.
Via Falun en Ljusdal neemt nog meer tijd dan via Mora.
Zoals hierboven ook gezegd, Zweden doe je op je gemak...
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door Aloys »

Op de grootse delen van de brede, 2-baans E45 mag je 90-110 km/uur. Door Noorwegen haal je dat bij lange na niet.
De E6 door Noorwegen is een sterk slingerende 2-baans weg. De E4 langs de Oostzeekust vind ik een saaie route, maar
wel snel: grote delen zijn 3-baans zodat je makkelijk vrachtauto's kunt inhalen.

Op mijn pagina reizen staan verslagen van vakanties van 4 en 6 weken in die richting: https://www.aloys.nl/reizen
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door Dick-B »

De kerstman in Rovaniemi is leuk maar weet niet of de locatie al weer open is,
Er was een grote verbouwing aan de gang en de toegangsweg was afgesloten,
Maar bij de VVV,s weten ze dat wel,
Gr.Dick.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door Aloys »

Iets om van te voren uit te zoeken! Anders is het een hele omweg voor niets...
Misschien via https://www.visitrovaniemi.fi/
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door Peter LMC »

Er wordt inderdaad veel bijgebouwd op dit moment daar.
Maar gesloten is het zeker niet.
Ben er in het najaar even gestopt (kwam over deze route terug van Kirkenes) en wat rondgelopen.
Maar er is daar zoveel parkeer ruimte dat je altijd wel ergens je camper kwijt kunt.
En anders aan de overzijde bij de pompstations parkeren en de straat over steken.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door Jan en Simonne »

Wij zijn inderdaad bij de tankstations aan de overkant nog verder richting bos gereden.
Er zijn daar 2 of 3 huskyfarms en we vonden het constante gehuil van die honden 's nachts iets te veel van het goede... :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
camperjeanpaul
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 jan 2020, 12:11

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door camperjeanpaul »

Hallo Campervrienden,
Heeft er iemand ervaring met het volgende: voor onze trip door Zweden en Noorwegen zullen we een huurmotorhome gebruiken. Omdat ik niet weet van welke GPS die zal voorzien zijn heb ik een 8-inch tablet aangeschaft om deze als GPS te gebruiken. Ik heb daarmee ondertussen in Belgie reeds een beetje ervaring. Ik gebruik dan normaal Google-Maps en soms Waze, maar natuurlijk moet je voor beiden internet hebben (4G). Zijn er mensen die betrekkelijk recent een reis maakten via Zweden tot zowat ter hoogte van Rovaniemi en de Lofoten en ook op deze manier hebben gewerkt en daarmee hopelijk goede ervaring hebben qua internetdekking ? Of helaas toch niet ? Is het echt nodig of nuttig kaarten te downloaden voor streken waar geen 4G is ?

Andere vraag: de gehuurde MH is voorzien van TV, ik denk ook satellietantenne. Hopelijk is er van de huurfirma bijvoorbeeld een TV-Vlaanderen-abonnement. Van mijn schoonbroer, die in zo'n zaken thuis is, vernam ik je vanaf zowat de hoogte van halfweg Zweden nog maar nauwelijks iets van TV-Vl moet verwachten. Ervaringen ? Of is er een zinnigere manier om TV te kijken ?

Groetjes van Jean-Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door marjasjaak »

Wij gebruiken ook onze tablet voor de navigatie. Je kan van tevoren in Google maps de gebieden downloaden, dan heb je geen 4G nodig (je hebt dan geen filemeldingen e.d.) Wij gebruiken Sygic, ook offline en dat werkt prima.
camperjeanpaul
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 jan 2020, 12:11

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door camperjeanpaul »

Inderdaad, maar hebben jullie betrekkelijk recent, dit wil zeggen zowat het laatste jaar, ervaren dat je meestal 4G kan gebruiken, dat er dus zogenoemd dekking is wat dat betreft ?
Dat was eigenlijk mijn belangrijkste vraag.
Hartelijk dank bij voorbaat voor wie hierop mogelijks duidelijk kan antwoorden.
Jean-Paul
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door Janpinz »

Filemeldingen...in Lappland :shock:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door marjasjaak »

Op deze site zie je een 4g dekkingskaart van Scandinavië. Wij hebben nog geen ervaring in de afgelegen gebieden, gaan wij deze zomer ontdekken.
Wat wij doen, thuis (via wifi) google maps offline kaarten op de tablet zetten. Dat zijn best wel grote bestanden. Het voordeel is dat er minder data onderweg via 4g hoeft te worden binnengehaald. De kaartgegevens zitten al in je tablet.
In dichter bevolkte gebieden zal de dekking beter zijn, dan ergens waar alleen Rendieren rondhuppelen.
Er zijn ook gratis navigatie apps zoals Here maps.
Zie link voor een 4g dekkingskaart.
https://www.tutela.com/comparing-mobile ... s/coverage
camperjeanpaul
Berichten: 4
Lid geworden op: do 23 jan 2020, 12:11

Re: Zweden van Karlstad tot Finse grens: hoe best?



Bericht door camperjeanpaul »

Zeker al bedankt voor je uitvoerige en duidelijke reaktie.
Ook de link naar de dekkingskaarten voor internet is zeer nuttig.
Ik ga dan even bekijken hoe downloaden van kaarten gaat, gezien ik daar nog nul ervaring mee heb.

Ook een aangenaan verblijf deze zomer in Scandinavië gewenst.

Jean-Paul
Plaats reactie