Camperleek: Zweden eind oktober/begin november

Plaats reactie
ElPolloDiablo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41

Camperleek: Zweden eind oktober/begin november



Bericht door ElPolloDiablo »

Zomaar een hersenspinsel: wij willen een VW California T6 huren, voorzien van een normale kachel en geen standkachel, naar Zweeds Lapland in deze perioed. Volgens de verhuurder is een "normale" kachel beter dan een standkachel, omdat deze niet telkens aanslaat en geen dieselgeur verspreidt. Ik heb nog helemaal geen idee welke soorten verwarmingen er zijn, en wat het beste is.

Maar nu het volgende: hoe goed is Lapland te doen in deze periode? Verschilt natuurlijk paar jaar, dus geen garanties, maar om een beetje een beeld te krijgen. Zijn er bijv. campings open? En hoe vul je evt je gasflessen daar? Er zitten allseason banden onder de camper, dus dat moet goed zitten, al had ik liever winterbanden gezien. Maar in Zweden zijn winterbanden pas verplicht vanaf 1 december. Dankjewel!
ElPolloDiablo
Berichten: 11
Lid geworden op: di 15 jan 2019, 8:41

Re: Camperleek: Zweden eind oktober/begin november



Bericht door ElPolloDiablo »

Ik twijfel nu of leuker is om bijv. in februari te gaan. Na wat uitzoekwerk lijkt het erop dat de kans op sneeuw in oktober/november beperkt is. Daarnaast zijn er nog geen sneeuwscooter/husky activiteiten. Reden dat ik oktober in gedachte had, dat de kans op het noorderlicht er dan is, en dat de dagen nog redelijk lang zijn.

Maar wellicht is februari een betere optie, omdat er dan volop sneeuw ligt en er volop activiteiten zijn? Daarnaast zijn de dagen dan ook weer wat langer natuurlijk én de kans op noorderlicht te zien is er nog steeds. Alleen dan zijn de wegen dan niet lastiger te berijden door de sneeuwval? Vragen, vragen... x:DD
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Camperleek: Zweden eind oktober/begin november



Bericht door Suntracker »

Naar Lappland in februari en dan zonder echte winterbanden lijkt me niet zo'n goed idee. Er kan veel sneeuw liggen en vaak ook nog een laag ijs op de wegen. Ze rijden bij ons in het noorden allemaal op dubbdäck = "spijkerbanden". Die kun je waarschijnlijk wel ergens huren en laten monteren. Je eigen wielen bewaren ze dan wel voor je. Op dit moment (half januari) vriest het er 20 tot 25 graden.
Ik vind het een werkelijk stoer plan. Er is in die periode vrijwel niet een camping open. Die zal je dus goed moeten zoeken. Vrij staan is geen probleem, maar waar, met wellicht een meter sneeuw? Je moet ook goed oppassen dat je niet met sneeuw ingepakt wordt, als ze langskomen met grote schuivers.
Neem dus een paar laarzen en een grote schep mee!
In februari is in Jokkmokk een heel grote Samen-markt. Dat kan best interessant zijn om een te gaan kijken! Ze doen dat al iets van 400 jaar ofzo.
Ik woon in het zuiden van Zweden en heb dus geen ervaring met hoe het in de winter in het noorden is. Wat we af en toe op de TV zien is best heftig!
Succes!
André
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Camperleek: Zweden eind oktober/begin november



Bericht door Suntracker »

Gisteren nacht, 17 januari, was de laagste temperatuur in Noord Zweden -35° Gemiddelde temp. was daar gisteren -25°
Mijn dochter woont dichtbij de poolcirkel, dus houden we e.e.a. een beetje in de gaten.
Geen lekker kampeer-weertje dus...
Genoeg sneeuw om op stap te gaan met een sneeuwscooter, dat dan weer wel.
Link: https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sve ... ,time=prel
Plaats reactie