Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)

Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Jan en Simonne »

Waar was toch ook weer die garage in het zuiden van Zweden, waar je je banden kunt laten omwisselen voor spijkerbanden?
Waar ze je eigen banden opslaan, zodat je weer terug kunt ruilen als je naar huis gaat?
Dat leek me zo handig, dan hoef je geen extra banden of velgen mee te nemen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Aloys »

Wij waren maart/april in Zweden, we hebben geen enkele auto gezien met spijkerbanden.
Waarschijnlijk waren we al te laat in het voorjaar?

De vraag is ook welke extra kosten je allemaal moet maken voor als je eens één keer in de
winter naar Scandinavië wilt. Ik bedoel maar, je gaat er niet heen emigreren...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door de hoekies »

spijkerbanden.jpg
spijkerbanden.jpg (289.4 KiB) 1911 keer bekeken
Wat doe je met zo`n banden ala er geen sneeuw ligt op bepaalde stukken .
Je kunt ook daar stukken meemaken die redelijk schoon zijn
in Lapland hadden wij 1 mtr sneeuw langs de weg en de weg was schoon zoals hieronder
wildernisroute.jpg
wildernisroute.jpg (219.27 KiB) 1911 keer bekeken
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Dick-B schreef:Zou inplaats van lpg propaan tanken,
ruiten vloeistof,koelwater motor kun je ook nog aandenken,
We hebben -10 meegemaakt en een harde wind en dat was al afzien
laatstaan -25c, je moet wel heelgoed isoleren wil je het een beetje aangenaam houden,
Succes,
gr.Dick.

Dank u wel,

Ja alle vloeistoffen kijken we voor tot -45°c te vervangen. Momenteel zijn we ook bezig extra raamisolatiematten te maken, tapijt te leggen, aangenamer aan de voeten en tegelijk ook extra isolerend
Mvg
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Suntracker »

Jan, ik heb een berichtje naar je gestuurd.
Ik hoor wel wat je wilt.
André
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

jansloos schreef:Bij onze trip met de Rijnlandse skivereniging, naar Fins Lapland een aantal jaar geleden, viel het daar op dat geparkeerde autos met een kabel aan een stopcontact verbonden zaten.
Zo hielden ze het motorblok warm. Of vorstvrij.
Bij -35 wil de olie nogal wat taai worden.

Steek hier je licht eens op:

https://webforum.zwedenweb.com/viewtopi ... =14754#top
Dank je wel voor de tip en link.
Het probleem is natuurlijk dat we graag 'wildkamperen' en dat stopcontacten daar niet makkelijk te vinden zijn.

Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Jan en Simonne
Berichten: 18590
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Jan en Simonne »

Suntracker schreef:Jan, ik heb een berichtje naar je gestuurd.
Ik hoor wel wat je wilt.
André
Dankjewel.
Gelezen en beantwoord. :D
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Peter LMC schreef:Ben er zelf een 5 keer midden in de winter geweest.
Telkens ook in Kiruna. Ijspaleis bezorgt en met de sneeuwscooter er op uit. Prachtig.
Gas tanken kan alleen maar, het dichtste bij, in Narvik (noorwegen) en in de buurt van Lulea.
Lpg is daar 100% propaan gas. Zorg dat je voldoende gas bij hebt.
Zelf heb ik dan mijn gastank vol en 2 gasflessen van 11 kg.
Het gas verbruik is hoog bij strenge kou.
In zuid Zweden is op meer plaatsen LPG te krijgen.
Zoek even op internet naar een LPG lijst.
Zorg dat je een fohne bij hebt want je sloten en knoppen van deuren etc vriezen vast.
Zorg dat je deze ook kunt gebruiken als je geen 230 volt in de buurt hebt.
Maak een afdichting aan de voorzijde van je camper zodat er geen rijwind aan de voorkant in de motorruimte komt.
De warmteopbrengst/afgifte van je motor heb je heel hard nodig om je voorruit ijsvrij te houden bij die lage buitentemperatuur.
Je hebt moeite om je motor op temperatuur te krijgen/houden.
Zorg voor een blokverwarmer!!! Op 230volt of diesel. Hij start echt niet bij -20.
Zelf geprobeerd met mijn sprinter. Toen maar de blokverwarmer aangezet.
Zorg dat de blokverwarmer ook werkt als je geen 230 volt tot je beschikking hebt. Aggregaatje (230volt) of eentje op diesel.
Die stroompalen zijn leuk maar deze staan meestal op slot en kun je huren of zijn eigendom van iemand.
Wij gebruikte deze onderstaande camping in Jokkmokk als thuis basis.
http://www.skabram.se/nl/start/

Zorg voor een hele soepele verlengsnoer. Een gewoon snoer wordt helemaal hard in de kou en moet je eerst weer
op kamertemp brengen om op te rollen anders breekt deze meteen.
Speciale motorolie had ik niet gedaan. De 10 w 40 die er normaal opzit voldeed prima.
Ruitensproeiertank vullen met ruitensproeierconcentraat. Deze gaat tot -35 dacht ik. Staat op de fles.
Hier op dit moment verkrijgbaar bij de Lidl voor iets van €6 voor 5 ltr.
Antivries voor de motor tot zeker -35 gr C er op doen.
Ik had ook een emmertje met strooizout bij. Voor als je met je warme banden wat wegzakt als je stilstaat.
Beetje zout voor de banden en even wachten en dan rijdt je zo weg.
Is dikwijls maar voor de eerste meter. Ik had ook nog mijn pioniersschopje mee genomen. Je weet nooit waar het goed voor is.
Als je over de E45 (inlandsvägen) omhoog rijdt dan zal je merken dat er diverse WC gebouwen op de parkeerplaats open zijn voor gebruik. Schoon en verwarmt.
Laat je grijswatertank open staan en zet er een bakje onder als opvangteiltje.
Wil je water tanken dan kan dit bij bijna ieder pompstation. Hier staat op het terrein een klein verwarmt hokje met schoonwaterkraan etc.
Er wordt daar dag en nacht de weg schoon gemaakt en ook de parkeerplaatsen. De sneeuwkettingen heb ik niet nodig gehad.
De diesel aldaar is beschermd tot -60 graden en een brandstofverwarmer zal je niet nodig hebben.
Tot zo ver even.
Er zal me nog wel meer te binnen schieten.
Beste Peter

Bedankt voor deze waardevolle tips, met afdichten van de voorkant bedoel je dan, frontgrill van de camper dichtmaken? Wat bedoel je met een blokverwarmer?
Voor de banden heb ik jutezakken mee. Zodra we ergens aankomen de wagen parkeren op de jutezakken zo is er minder kans op vastvriezen en hebben ze meer grip bij vertrekken.

Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Aloys schreef:
Peter LMC schreef:Wij gebruikte deze onderstaande camping in Jokkmokk als thuis basis.
http://www.skabram.se/nl/start/
Leuke camping! Volgens mij stonden wij daar op zaterdag 19 maart / zondag 20 maart, vorig jaar.

Onze foto van de camping.

Dank u voor de tip, omdat we al vaker Lapland hebben bezocht in de zomer hebben we mensen leren kennen is kurkkio (Pajala) en daar mogen we naartoe als we problemen hebben of om even alles terug in orde te maken indien nodig. Maar ik noteer zeker alle tips en adressen van campings, men weet immers nooit.

Nogmaals bedankt!
Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Peter LMC schreef:Jammer dat je net te laat bent voor de Jokkmokk Winter Market.
http://www.jokkmokkguiderna.com/en/jokk ... termarknad

Bekend plekje Aloys.
We hebben al een paar maal op exact dezelfde plek gestaan.
Dit ivm met het satelliet ontvangst tussen de bomen.
Hele fijne eenvoudige camping. En goed verwarmd in de winter.
En gezellig buurten met Hans de eigenaar.

LPG tanken in Narvik
https://www.google.nl/maps/place/LPG+Na ... 2186?hl=nl

En voor boven in Zweden is het in Piteä.
https://www.google.nl/maps/place/Oktanv ... 0648?hl=nl
Idd jammer, ziet er leuk en gezellig uit.
Bedankt voor de tips voor het tanken :-)

Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Jervig schreef:Allereerst zou je net als ik het volgende kunnen doen: viewtopic.php?f=53&t=8456262

Verder valt het me op dat veel mensen het simpele gebruik van winterbanden verdedigen, zelfs een aantal mensen dat in Zweden woont. Het aantal wegen in Zweden waar het verboden is om met spijkers te rijden beperkt zich tot een handvol en zijn te vinden in het centrum van bv Stockholm. Niemand houdt zich eraan overigens. Het is een maatregel om geluidsoverlast en fijnstof tegen te gaan in winkelstraten waar veel voetgangers zijn. Van beschadiging van het asfalt is helemaal geen sprake, zou dat zo zijn dan zou heel Zweden een gatenkaas zijn.

Door de wisselvallige winters van de laatste jaren is juist het gebruik van spijkerbanden weer zeer actueel. Door opdooien en opnieuw bevriezen veranderen veel wegen in complete ijsbanen, daar kan je met winterbanden rijden maar opschieten doet het zeker niet. In een laagje (verse) sneeuw doet een winterband het prima maar op ijs??

Al het beroepsvervoer in Zweden rijdt met spijkerbanden, waarom zou dat nou zijn??

JP
Beste naamgenoot.

Ik heb met plezier je topic van vorig jaar bekeken. Kwil je bedanken voor de extra kopzorgen ;-) ik ben van t principe, goed voorbereid is half gewonnen. Ik weet wel dat je niet naar het noorden moet gaan om geen avontuur te willen aangaan. Ongelukjes zitten soms in kleine hoekjes. Ik denk er Mss wel aan om een set velgen met spijkerbanden mee te nemen om als het nodig is op de trekas te kunnen monteren. Maar aan de andere kant, tja is dit geen onnodige kost? Goeie winterbanden en sneeuwkettingen zijn volgens mij toch het belangrijkste? Niet?

Alvast bedankt voor de tips, ik denk er zeker eens over na en probeer me er wat extra over te informeren.

Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Jan en Simonne schreef:Waar was toch ook weer die garage in het zuiden van Zweden, waar je je banden kunt laten omwisselen voor spijkerbanden?
Waar ze je eigen banden opslaan, zodat je weer terug kunt ruilen als je naar huis gaat?
Dat leek me zo handig, dan hoef je geen extra banden of velgen mee te nemen.

Hallo, dit lijkt me misschien nog 1 van de beste opties. Voor de 3 sneeuwlagen in België is het wat nutteloos om spijkerbanden te kopen om Mss 1malig zo'n winterreis te maken. Als je ter plaatse spijkerbanden kunt huren zou dit wel een goeie optie kunnen zijn. Ten eerste zie je met eigen ogen hoe de straten erbij liggen, extra gewicht uitgespaard,...

Bedankt voor de tip
Mvg Jeroen
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Vertrokken4 »

Kettingen zijn ondingen om om te leggen bij temperaturen van minus 20 of nog minder. Ze komen uit je warme auto, je legt ze op de grond en zitten gelijk vast gevroren, geen Scandinaviër rijdt op kettingen, behalve een Deen wellicht. Bovendien moeten ze er af op stukken weg waar geen sneeuw of ijs ligt, er daar mee blijven rijden is in Zweden verboden.

De regels voor spijkerbanden:

Spijkerbanden
•Toegestaan in winterperiode - Het gebruik van spijkerbanden is toegestaan van 1 oktober t/m 15 april. Als de weersomstandigheden en de toestand van de weg dat vereisen, mogen spijkerbanden ook buiten deze periode worden gebruikt. Dit is vaak het geval in het noordelijk deel van het land.
•Als spijkerbanden worden gebruikt, is het verplicht om deze op alle wielen van het voertuig te monteren.
•Als een voertuig met spijkerbanden een aanhanger trekt, is het alleen verplicht om ook de wielen van de aanhanger te voorzien van spijkerbanden als de weg is bedekt met sneeuw of ijs.
•Er gelden enige lokale regels voor het gebruik van spijkerbanden. Zo mag in de volgende straten niet worden gereden met spijkerbanden: de Hornsgatan in Stockholm, de Friggagatan en Odinsgatan in Gotenburg en de Kungsgatan en delen van de Vaksalagatan in Uppsala. Voertuigen met spijkerbanden mogen deze straten alleen kruisen op daartoe aangewezen kruispunten.
•Een verbod om met spijkerbanden te rijden wordt aangegeven door een rond geel bord met een rode rand en een rode diagonale balk en daaronder in zwart de afbeelding van een deel van een spijkerband.

Staan meteen die paar straten (welgeteld 5 in het hele land) genoemd waar je er niet mee mag rijden.

JP
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Beste Peter

Bedankt voor deze waardevolle tips, met afdichten van de voorkant bedoel je dan, frontgrill van de camper dichtmaken? Wat bedoel je met een blokverwarmer?

Mvg Jeroen
Inderdaad dat bedoel ik Jeroen. Een plaatje of zo wat je in of achter de grill plaatst zodat er geen rijwind door gaat met een temperatuur van ver onder nul.
Dan komt je motor beter op temperatuur en die warmte kun je beter gebruiken voor je verwarming.
Een blokverwarmer is wel handig bij strenge kou.
Zie ook dit topic.
viewtopic.php?f=3&t=8462125&p=1678297&h ... r#p1678297
Ja het kan ook zijn dat het bv maar net onder het vriespunt is maar de volgende dag kan het weer goed streng vriezen.
Niets zo veranderlijk als het weer. Ook daarboven. Bij open weer heb je strenge koude en veel kans op het Noorderlicht.
Prachtig om naar te kijken.
Plaats reactie