Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door kampo »

Toegegeven, studs uitdraaien heb ik zelf nooit gedaan.
Na een 500km zal dit nog wel mogelijk zijn en inderdaad na een heel seizoen kan ik me inbeelden dat het onbegonnen werk is.
De lengte van de studs moet altijd aangepast zijn aan het type band.
Groeten Kampo
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Suntracker »

Belangrijk!

Naar aanleiding van de vragen en discussies in dit deel, ben ik gisteren op stap gegaan om meer informatie in te winnen m.b.t. het rijden op Zweedse wegen in winterse omstandigheden en met name de voorschriften - winterbanden.
Deze informatie staat beschreven in een o.a. Duitstalige folder en komt van het hoofdkantoor van de Zweedse "Transportstyrelsen" in Växjö. Dit is een grote overheidsinstantie, die alles regelen en voorschrijven i.v.m. wegverkeer, maar ook vliegtuigen, schepen en treinen.
Uit deze info blijkt, dat hetgeen ik eerder geschreven heb over de voorgeschreven profieldiepte niet helemaal klopt.

Men noemt een camper hier in Zweden een personenauto klasse II.
Er staat omschreven, dat de banden op de aangedreven assen van het type winterband dienen te zijn en een minimum profieldiepte dienen te hebben van 5 mm voor campers boven 3,5 ton en minimum 3 mm onder de 3,5 ton.
Verder staat er dat bij voertuigen met voorwielaandrijving de banden op de achteras (sen) van een gelijkwaardig type winterband dienen te zijn.
Vooral dit laatste is belangrijk voor veel bezitters van kampeerauto's, die vaak voorwielaandrijving hebben. De minimum profieldiepte geldt ook hier!

Behalve de winterse omstandigheden dient men ook in de gaten te houden, dat tegenwoordig op parkeerplaatsen regelmatig borden geplaatst zijn met de mededeling, dat personenauto's van de klasse I mogen parkeren, maar dat het niet is toegestaan om een personenauto klasse II te parkeren. Dit verbod geldt dan dus voor campers!
Tegenwoordig zijn ze in Zweden behoorlijk scheutig met het uitdelen van bekeuringen. Houdt dit dus even in de gaten!!

De inhoud van de folder kan ik niet plaatsen, doordat het bestand te groot is. Deze files zal ik per mail naar Aloys zenden met het verzoek om het toch te plaatsen.

André
Laatst gewijzigd door Suntracker op do 14 dec 2017, 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Bedoel je deze Andre.
Zoals in deze link :?:
https://www.transportstyrelsen.se/en/ro ... ter-tyres/
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Suntracker »

Hier staat e.e.a. ook in, maar is voor niet iedereen duidelijk leesbaar.
André
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Aloys »

Suntracker schreef:De inhoud van de folder kan ik niet plaatsen, doordat het bestand te groot is. Deze files zal ik per mail naar Aloys zenden met het verzoek om het toch te plaatsen.
Bij deze, en bij wijze van hoge uitzondering!
Het forum is té groot geworden om maar te zeggen: "als het me niet lukt stuur ik het naar Aloys, met het verzoek ..." :D
Ik verklein en plaats avatars op verzoek, laat nieuwe leden toe, verstrek nieuwe wachtwoorden en ik vind vergeten inlognamen
terug. En ik ben ook nog moderator. Maar daar moet het wel bij blijven! :wink:
Winterreifen-1.jpg
Winterreifen-1.jpg (77.16 KiB) 2396 keer bekeken
Winterreifen-2.jpg
Winterreifen-2.jpg (159.4 KiB) 2396 keer bekeken
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Suntracker »

Na enig zoekwerk heb ik twee recente links gevonden met alle toegestane winterbanden in Zweden (publicatie nov./dec. 2017).
De eerste lijst gaat over voertuigen met een maximum totaal gewicht tot 3500 kg, de tweede over voertuigen boven de 3500 kg.
E.e.a. in aanvulling op de eerder, met hulp van Aloys, gepubliceerde folder van Transportstyrelsen, waarvoor dank!

http://www.stro.se/wp-content/uploads/2 ... verige.pdf

http://www.stro.se/wp-content/uploads/2 ... Sweden.pdf
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Peter LMC »

Interessant.
Ik zie dat de door mijn gebruikte All Season banden in deze lijst staan en dus toegelaten zijn. :thumbup:
Weer een zorg minder. :-B
JeroenVerheyen
Berichten: 26
Lid geworden op: di 20 dec 2016, 0:17
Locatie: Pittem

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door JeroenVerheyen »

Even een update hoe onze reis naar zweedslapland is verlopen, de aanloop ernaartoe was een ramp, maar de uiteindelijke reis was nog erger.
Ik verklaar me nader:
- omdat we deze reis wilden maken met onze oude Ford transit 2.5td rimor opbouw wilden we deze toch zo goed als mogelijk in orde hebben. Groot onderhoud, distributieriem, trillingsrubber van de krukas, goeie winterbanden, nieuwe goeie Bosch batterij, ... 2weken voor vertrek is hij eindelijk klaar, we willen vertrekken en kunnen nog enkel 50km/u rijden. Na vele zoekuren blijkt dat de elektrische Dieselpomp kapot is, het grootste probleem was dat deze blijkbaar zo slecht waren en nergens meer te verkrijgen zijn, zowel nieuw als revisie als occasie, niet te vinden. Enkel een ombouwkit naar een mechanische pomp bleek mogelijk, enkel het totale kostenplaatje +/-5000€ was er voor ons heel ver over. Onze reis komt dichter maar nog geen mobilhome. Iedereen raad aan de oude van de hand te doen en een andere oplossing te zoeken. 1huren is veel te duur. 1000€/week voor 4 weken +diesel+...

Uiteindelijk beslist eens zot te doen en geen oude mobilhome meer te kopen en ons budget op te trekken en ons oog valt op een FIAT Ducato rollerteam 7AE van 10/2009 met 55.000km 2300 multijet 130.
Onze spaarcenten gaan erin en beslissen deze te kopen.De zaterdag 2 dagen voor vertrek kunnen we hem ophalen bij de mobilhome dealer.

De Maandag vertrekken we uiteindelijk naar Zweeds Lapland. Het verbruik dat vertelt werd 10 a 11l/100km komt zelfs niet in de buurt. We zitten aan 15l en we mogen dan de 90km/u niet overschreiden.
Elke dag dalen de temperaturen en komen meer en meer problemen boven. Radio werkt niet meer, waterpomp van de leefruimte werkt niet meer, venster gebroken,...
Toen we aankwamen in kurkkio en snachts in ons bedje lagen dit bij -7°c horen we plots luide knallen. Onrustig blijven we in ons bedje liggen maar smorgens gaan we met een klein hartje kijken hoe of wat.
Blijkt dat de opbouwstukken in plastiek (alkoof en zijrokken) allemaal gesprongen zijn door de koude. Onmiddellijk contacteren we de garage en na heel wat overleg besluiten we geen risico op extra schade te nemen en terug naar België te reizen, vrienden die achter zouden komen moeten nu een hotel zoeken, activiteiten moeten we annuleren,...
Op de terug weg breken de zijrokken af, verliezen we stukken,... Enkel de stress en boosheid groeit
De laatste nacht werkt de verwarming zelfs niet meer. (Bij elk probleem laten we dit de dealer weten)
Eenmaal thuis 6000km meer op de teller, 1500€ aan diesel armer, en 18 dagen vroeger thuis dan gepland beslissen we deze na het legen terug te brengen naar de verdeler. Daar werd al duidelijk dat ze ons niet geloven en alles op onze nek schuiven. Nogthans duidelijk dat enkel de plastiek rondomrond stuk is en nergens anders nergens geen schreef, deuk, krak of iets anders te vinden is, en zelfs is de plastiek gebroken op de meest ondenkbare plaatsen.
Ondertussen staat de camper reeds 10dagen in de garage en blijkt dat er 15.000€ carrosserie schade aan is, en de garage vindt dat ze niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de schade door extreme (-7°c) reisomstandigheden...
Om voorlopig geen extra ramen in te gooien noem ik nog geen namen en wachten we een laatste samenkomst af. Alleen valt me op dat er een offerte is opgemaakt en stukken die niet stuk zijn worden vervangen. Een voorruit bij hen 1000€ kost en bij een speciaalzaak 395€ incl btw en geplaatst.
Dus voor ons was deze reis geen aangename ervaring.

Al moet ik wel zeggen dat de winterbanden die we hier hadden gekocht echt heel goed waren.
Continental vancontact winterbanden 215/70r15c 110/112 echt top banden, zowel op sneeuw als op ijs. Goeie wegligging, relatief korte remweg, enkel bij losse sneeuw +15cm had je geen grip meer en waren kettingen nodig.

Voor de geïnteresseerden het wordt vervolgt wat er ons nog te wachten staat
*Leef je leven zoals jij wil, niet hoe anderen willen dat jij leeft...
*wil je iets over mij weten? Vraag het mij ipv anderen...
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Datenebusje »

Dat klinkt inderdaad rampzalig. Houden jullie er ook nog een paar mooie momenten aan over, of was het enkel deze zwarte wolk?
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door gjvonk »

Erg vervelend en naar, deze rampreis. Het commentaar van de verkoper roept bij mij wel associaties op met het hele Fyra debacle: 'waarom bent u er ook mee gaan rijden in de kou?'
Dank voor jullie openheid waar ik een impliciete waarschuwing uit haal om een eerste reis met een andere / nieuwe camper korter en dicht bij huis te plannen zodat kinderziektes en verborgen gebreken een minder grote impact hebben...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door pwhooftman »

Ai, dat zal de Epic brandstofpomp geweest zijn die in de Frod Transit de geest gaf. Inderdaad nauwelijks of niet meer te vinden als ruilstuk. Ombouwen naar een Bosch mechanische pomp wordt veel gedaan, maar vraagt wel naast de pomp ook andere bevestigingsbeugels en pijpwerk naar de verstuivers. Dat kan met gebruikte spullen maar dan moet je wel de tijd hebben om die te vinden en te monteren.

Trouwens, in NL en omstreken is het nog veel kouder geweest dan -7......, het lijkt er op dat de plastic delen niet goed bevestigd zijn geweest en de temperatuurverschillen niet konden opvangen. Is de camper wellicht een keer voor schade oid hersteld en zijn er montagefouten gemaakt?
Jelle
Berichten: 592
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 16:30
Locatie: Weer terug in stad Groningen, hopelijk binnen kort naar het buitenland, als alles mee zit.

Re: Winter roadtrip naar Zweeds Lapland (Samiland)



Bericht door Jelle »

rseys schreef:
zo 10 dec 2017, 10:23
Hoi Scandinavia Winter,

Ik zelf ga deze winter ook terug naar Noorwegen/Zweden, vertrek vanaf 19 december tot en met .....eind maart.

Rij met de camper Independent 4x4, en dit jaar gaat ook de motor mee :-)

Als banden gebruik ik Coopertires Discoverer M+S Winter, deze banden zijn ook in Nederland verkrijgbaar onder EAN# 029142342045, deze banden zijn voorzien voor gebruik van spikes; Ook de motorfietsbanden heb ik voorzien van spikes. :-)

De gebruikte spikes zijn van BEST-GRIP te koop bij Felleskjopet Agri winkels in Noorwegen, echter ook verkrijgbaar in Nederland BEST-GRIP dealers.

Verder tips, voorzie een afdekking ('snachts) van de ventilatie openingen in de motorkap en lucht in laat van de motor, want stuifsneeuw kruipt overal in !!


Mvg
RSEYS
Hoi beste RSEYS,
We hebben kort geleden contact gehad, en ben benieuwd naar je reis verhaal en foto's, kan je dat als nog ergens plaatsen, inclusief de voorbereidingen ervan.
Mvg, Jelle.
Ps, mocht ik iets kunnen verbeteren, schrijf mij gerust een PBtje,
de MOD's hebben het al druk genoeg, en willen ook genieten van het forum.
Ik wens verder iedereen veel genoegen op het fijne forum.
Plaats reactie