Vildmarksvägen: de Wildernisroute

gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door gsm »

Wij gaan met de pas gebouwde bus een trip maken naar het noorden en daar de Vildmarksvägen doen
We vertrekken vanuit ons vakantiehuis in Storfors en denken er over om de 26 de Inlandsvägen te nemen die later op gaat in de E45 tot aan Östersund waar de 500km Vildmarksvägen begint
Wie heeft er suggesties wat we zeker moeten gaan zien ?
Waar zijn camper plekken beschikbaar op de Vildmarksvägen ?
Welke route is aan te bevelen voor de terug reis ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Aloys »

De Wildernisroute begint toch in Strömsund?

Voor de wildernisroute zelf, met camperplaatsen:
https://www.campersite.nl/bestemmingen/ ... rnisroute/

En een goede camping, aan de wildernisroute op 5km van Vilhelmina:
https://www.campersite.nl/bestemmingen/ ... kolgarden/

Wij waren daar vorige winter nog, een mooi plekje aan het water... :mrgreen:

Afbeelding

Bron: http://www.aloys.nl/2016-winter-in-scan ... vie-week-3
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door gsm »

@Aloys, je heb gelijk ik moet nog één grotere plaats verder de E45 volgen en bedankt voor de link naar campingplaatsen, ik ga dat verder uitpluizen
In principe maakt de Vildmarksvägen een rondje en komen we dus weer terug bij Strömsund en vandaar zakken we weer naar beneden maar willen dan niet de zelfde weg nemen.
Heb jij een alternatieve route vanaf Strömsund naar beneden ? Ik moet dus weer terug naar Storfors wat 700km beneden Strömsund ligt.
Ik kan bv naar Sundsvall langs de kust gaan en daar naar beneden rijden tot Gälve en dan richting Storfors maar is dat een interessante weg of is er een weg langs de Noorse grens leuker/mooier ?

@Julian, bedankt. De link van Wildernessroad had ik al maar die van wikipedia nog niet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Amstel
Berichten: 481
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 18:42

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Amstel »

gsm schreef:Ik kan bv naar Sundsvall langs de kust gaan en daar naar beneden rijden tot Gävle en dan richting Storfors maar is dat een interessante weg?
Goede keuze! Die weg rijden we zelf dit jaar, terug naar 't zuiden.
Ja ik woon al 45 jaar in Zweden maar heb de "Vildmarksvägen" en "Höga Kusten" nog niet gedaan. Gaat dit jaar gebeuren!
Höga Kusten is mooier dan de Vildmarksvägen zeggen de Zweden i.i.g.

Overigens weet ik dat een aantal Camperforum-leden ook lid van het Zweedse Camperforum zijn,
http://www.husbilsklubben.se en hebben daarmede toegang tot 2200 Camperplaatsen in geheel Zweden.
CamperContact heeft er 680. Natuurlijk kan je in Zweden meestal ook goed vrij staan maar dat wist je al. :wink:
Groet, Julian
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door gsm »

Dat klopt Amstel dat zeggen onze vrienden ook en daarom denken we er aan om de Hoge Kusten terug te nemen
Ik heb de site bekeken maar het Zweeds breekt mij nog steeds op :-B ook na 11 jaar in Zweden
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Aloys »

Nou heb ik redelijk wat ervaring met het trekken door Zweden in alle richtingen, dus ik neem aan dat die 2200
camperplaatsen gewoon parkeerplaatsen zijn. Het aantal camperplaatsen mét voorzieningen, zoals we die in
Nederland kennen, kom je in Zweden relatief weinig tegen.
Bovendien, waar je in Zweden met de camper mag overnachten, daar mag je vaak ook met een caravan staan.
Dan kun je dus iedere camping ook wel een camperplaats gaan noemen! :D

In zuid-Zweden, tot en met de grote meren, zijn er misschien enkele honderden camperplaatsen. Vaak gelegen
bij jachthavens, die zo extra inkomsten genereren. Gemiddelde prijzen gaan al snel naar 150 Kronen of meer,
dus zeg maar tussen de € 10 en € 20.

Veel gedoogplekken zullen in de nabije toekomst wel worden "verboden te overnachten" nu de camper, vooral
onder Noren, steeds populairder wordt. Vrees ik... :-?

Voor Android zijn er ook nog enkele apps:
- Stellplatz Scandinavia
- Platsbasen.se - 2016
Ik heb er echter geen ervaring mee!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Mickel Moen »

Precies Aloys,

Ieder land heeft zo zijn toeristische historie en het ontstaan van voorzieningen. Duitsland heeft zijn camperplaats historie, Nederland heeft in verhouding weer zeer veel campings en in Zweden zijn er zeer veel parkeerplaatsen langs de routes, waar je gerust kunt overnachten.

Nu maken wij daar in Zweden overigens niet vaak gebruik van. Heeft ook met ons type camper en campergedrag te maken. Wij zetten graag de luifel en een of twee zijluifeltjes uit. Tafeltje en stoeltjes buiten en liefst op het gras.

Verder wordt ik erg onrustig van het zoeken van een camperplek. Vaak is het of te dicht bij de weg, of net niet ideaal genoeg. Je weet het wel. Zou er verderop een mooier plekje zijn?

Daarom zoeken we vooraf of onderweg een klein camping. Soms even controleren met googlemaps op de ligging, want liefst aan het water. adres in de TomTom en we komen er vanzelf.

Maar als we ergens een plek tegenkomen, waar we wel ideaal vrij kunnen staan, Laten we die kans niet liggen.

Zoals hier op de Stekenjokk, aan de Wildernisroute.

Afbeelding

Met 's avonds dit uitzicht:

Afbeelding

Onze overnachtingsplekken op deze reis vind je hier:

http://mickelmoencamperen2014.blogspot. ... s-lan.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door gsm »

Zweden is het paradijs voor vrij kamperen maar de bewoners worden steeds sceptischer omdat er na vertrek vaak rommel achter gelaten wordt en veel bos schade achter bijft.
Wij hebben in Zweden al 11 jaar een vakantiehuis http://www.furuliden.nl en hebben ook al veel getrokken met camper en vouwwagen maar in het begin was een vrij plekje meestal geen probleem maar nu hoor ik vaker nee mag niet. Conform het allemansrecht heb je toestemming van de grondeigenaar nodig.
Ook het allemansrecht komt steeds weer ter discussie om de zelfde reden en omdat de mensen zo vrij zijn dat ze gewoon langs je huis komen lopen.
Dan praten ze nog niet eens zo zeer over het leeg trekken van het bos door zwartwerkende Litouwers etc die bessen en cantharellen plukken voor de winst. 80kr/kg krijgen ze er voor en de werkgever verkoopt ze voor 200kr/kg
Maar goed wij gaan de Vildmarksvägen dit jaar rijden en nemen de Hoge Kusten terug en hopen mooie plekken te zien waar overnachten geen probleem is.
Iedereen bedankt en ik blijf jullie advies volgen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Mirte
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 14:51
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Mirte »

gsm schreef:Wie heeft er suggesties wat we zeker moeten gaan zien ?
Fatmomakke.
Er is een eenvoudige heel mooi gelegen overnachtingsmogelijkheid (die je natuurlijk gebruikt. Ze kunnen daar niet alleen van de wind leven).
Te koop: onze Ford Transit Nugget automaat met hefdak uit 1998
http://www.facebook.com/Ford-Transit-Nu ... nref=story
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door gsm »

:thumbup: we hebben het opgeschreven, bedankt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Pat&Yvo
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 21 apr 2010, 12:17
Locatie: België

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Pat&Yvo »

Hi

Wij hebben 2 jaar geleden de Wildernisroute gereden.
Dit vonden wij een mooie overnachtingsplek: http://www.gubbhogen.com/pagesenglish/campingeng.html

Helaas hadden wij de pech dat het verschrikkelijk slecht weer was (lees: non stop gietende regen) dus we hebben het gevoel dat we heel veel mooie plekjes nog niet gezien hebben.
Zullen we nog eens terug moeten gaan, wat dan ook weer niet echt een straf te noemen is ;-)!

Groetjes
Yvonne
Vroeger was ik een twijfelaar .... ik ben daar nu niet meer zo zeker van ....
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door gsm »

Dank je Yvonne ook deze neem ik mee en hopelijk is het beter weer als wij er zijn maar daar hebben we invloed op. :thumbup:
Net wat je schrijft weer terug gaan is geen straf :lol:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vildmarksvägen: de Wildernisroute



Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

Gubbhogen met mooi weer.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie