Boodschappen doen

Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: Boodschappen doen



Bericht door FrS »

en de lidl is er niet meer in Noorwegen, eigen volk eerst.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Boodschappen doen



Bericht door Aloys »

Groot gelijk! Anders eten we straks in heel Europa dezelfde (Duitse) eenheidsworst... :wink:
Ik erger me al wild aan al die oprukkende Lidl's en Aldi's in Frankrijk. Geef mij maar een grote E.Leclerc, bijvoorbeeld. Heerlijke Franse spulletjes! :D
De concurrentie door Lidl en Aldi zal op den duur ten koste gaan van het gigantische assortiment van die (fantastische) Franse supermarkten...

Noorwegen dan.
In de wat meer toeristische plaatsen in Noorwegen zijn we wel eens bij een bakker geweest. Gebruik Google Maps, zoom in op het gebied waar je bent en typ dan in: bakeri. Dan zie je de bakkers op de kaart!
Winkels met verse vis kwamen we ook wel tegen, daar kochten we de heerlijkste moten verse en/of gerookte zalm. Voor een redelijke prijs. Misschien dat mijn echtgenote daar een neus voor heeft? Dan roept ze opeens: "hé, daar, die winkel, daar wil ik even heen..." :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Beroepsreiziger

Re: Boodschappen doen



Bericht door Beroepsreiziger »

FrS schreef:
ma 25 okt 2021, 17:54
en de lidl is er niet meer in Noorwegen, eigen volk eerst.
Al lang niet meer.

En dat heeft niks met eigen volk eerst te maken.
Het is de Lidl niet verboden om zaken te doen.

Maar als ze niks kunnen verdienen, dan vertrekken ze.

In het algemeen. Bij een Lidl of Aldi boodschappen gaan doen, en aan de andere kant eisen dat 'ons' salaris omhoog moeten.
Of. Op internet kopen, en klagen dat de winkelstraten leeg lopen.

In de Kalverstraat ga je nooit geen Lidl vinden......

Ica is ook al jaren weg uit Noorwegen.

Het is Coop en Rema1000 die de markt beheren. En het word steeds meer eenheidsworst........

En het is in NL niet anders. Kijk maar wat er nog overblijft.
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Boodschappen doen



Bericht door roma »

Aloys schreef:
ma 25 okt 2021, 18:39
….. Geef mij maar een grote E.Leclerc, bijvoorbeeld……
Je vergeet dat in vele Franse dorpen en steden de locale middenstand, de kleine zelfstandige winkeltjes dus, door de grote supers als Leclerc volledig om zeep is geholpen. Leegstand alom. Geen slagers meer, geen wijnzaken, geen groenteboer, geen viswinkel, geen kleine tankstations, etc etc. Alles kapot gemaakt door de grote supers, overal de ziel weg uit de oorspronkelijke levendige dorpscentra.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Boodschappen doen



Bericht door Aloys »

Dat is waar, die trend zie ik als camperaar ook al heel lang. Vrij staan in Duitsland, 's ochtends verse broodjes halen bij de bakker, die zijn er steeds minder. En zo zullen de rijk gesorteerde Franse supermarkten het wel gaan afleggen tegen de oprukkende eenheidsworst van Aldi's en Lidls. De onvermijdelijke "vooruitgang". :(
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Boodschappen doen



Bericht door AadenAnke »

Ja we klagen wat af al die winkeltjes verdwijnen en we kunnen alleen nog maar naar de Aldi en Lidl maar iedereen dus ook wij tanken bij de grote supers lekker goedkoop scheelt soms wel 15 cent op de liter. Bij de Aldi en Lidl kunnen we de camper zo goed kwijt en ga maar door. Het zelfde als dat hier is en nog gebeurt. De kleine winkelier kan er geen droog brood meer in verdienen want zijn klanten gaan naar de grote supers de slager de ijzerwinkel de stoffenzaak het bakkertje allemaal zijn ze de klos het winkeltje was wel gezellig maar duur en voor dat je al je boodschappen had gedaan was je de hele zaterdag bezig. Nu krijgen de grote jongens het moeilijker want we bestellen de boodschappen via internet dat leuke Italiaanse restaurantje gaat ten onder aan de pizza bezorger de dorpsgarage heeft de pomp al gesloten en en de garage zelf zal ook niet lang meer duren de grote blijven over.
Wij als consumenten zijn zelf de oorzaak van het verdwijnen we willen meer keus voor minder geld en sneller klaar zijn

Gr Aad
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Boodschappen doen



Bericht door Mickel Moen »

roma schreef:
do 28 okt 2021, 5:47
Aloys schreef:
ma 25 okt 2021, 18:39
….. Geef mij maar een grote E.Leclerc, bijvoorbeeld……
Je vergeet dat in vele Franse dorpen en steden de locale middenstand, de kleine zelfstandige winkeltjes dus, door de grote supers als Leclerc volledig om zeep is geholpen. Leegstand alom. Geen slagers meer, geen wijnzaken, geen groenteboer, geen viswinkel, geen kleine tankstations, etc etc. Alles kapot gemaakt door de grote supers, overal de ziel weg uit de oorspronkelijke levendige dorpscentra.
In Nederland hetzelfde hoor. Het dorp waar ik opgegroeid ben, had toentertijd 9 winkels. Nu is er nog maar één.
De conclusie dat het kapot gemaakt is, door de grote supers vind ik tekort door de bocht. Makkelijk om een abstract groot bedrijf de schuld te geven. Het is de consument, ja dat zijn jij en ik, die bepalen waar we kopen. Toen in een naburig dorp de plaatselijke kruidenier ging uitbreiden en zich aansloot bij een grotere formule, gingen velen een paar kilometers verder. Vergroting van de mobiliteit is ook een factor. Mijn schoonvader had een klein installatiebedrijf in een ander dorp. Mensen kochten de televisies die hij in de etalage had en hij bracht deze keurig bij de mensen en sloot ze aan met testbeeld en al. Op een zeker moment werd hij er mee geconfronteerd, dat de klanten zelf in de auto stapten en in de grote stad er een gingen halen. Wel kwamen ze terug als er iets kapot was. Want ja hij was dichtbij. Ook na sluitingstijd nog even achterom.

Zo doen we er allemaal aan mee. Beklagen over kleine winkeltjes die verdwijnen is valse nostalgie.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Boodschappen doen



Bericht door Zadowolony »

Hier in de Betuwe is ca 5 jaar geleden een prachtig winkelcentrum geopend, tegen alle stromingen in, en het loopt als een tierelier. Hadden eerst niks en overwogen te gaan verhuizen, inmiddels alles bij de hand. Een Goed plan, gevarieerd aanbod en alle omliggende dorpen gaan er winkelen.
En ja, we halen witgoed e.d. Nu gewoon in het dorp en niet meer via internet. Winkelier is zo slim ondanks net boven die prijs te gaan zitten van internet wel een dijk van een service te verlenen.
Nu krijgen we zelfs een echte sporthal.
Dus hier wordt nog opgebouwd!
En dat terwijl we maar 27.000 inwoners in de gemeente hebben.

Mooi wonen hier zonder alle stadse problemen en toch centraal in Nederland (met ca een uur-anderhalf zitten we in alle hoeken van Nederland )
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Boodschappen doen



Bericht door AadenAnke »

Ja 27.000 inwoners hier in de waard hebben we dorpen waar er nog geen 200 wonen :shh: ook in de Duitse en Franse dorpen met weinig inwoners verdwijnen de winkeltjes in de dorpen die een regio functie hebben komen dan weer de Aldi Lidl E.Leclerc en de super marche. De tijd van de kleine dorpswinkel is geweest. Ik hab de laatste jaren bij ons op de bus een collega die was daarvoor een zelfstandige groenteboer in het regiodorp kwam eerst als parttimer in de ochtend wat rijden stond zijn vrouw in de winkel toen hem gevraagd werd om fulltimer te worden heeft hij dat gelijk gedaan en de winkel gesloten. Hij vertelde mij ik heb nu meer te besteden met mijn loon dan dat we zijn 2e 6 dagen per week in het winkeltje 10 tot 12 werkte. Dat geld ongetwijfeld voor de meeste winkeltjes uitbaters. Het zal ongetwijfeld heel leuk zijn om dat werk te doen maar geld verzoet de arbeid en weinig geld is best lastig

Gr Aad
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Boodschappen doen



Bericht door Zadowolony »

Die 27.000 zijn verdeeld over 16 dorpen . Het is de hele gemeente, een uitgestrekt landelijk gebied.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Boodschappen doen



Bericht door Bob Diesel »

Woon sinds 1 jaar nu ook op een ,,dorp,,
Met een kleine groente/kaas winkel waarde streekproducten als appels en peren goedkoper zijn
dan bij de 2 km verder gelegen Jumbo, Echter de bananen en de kaas zijn 2 x zo duur, dus kopen we niet.

Verder is er bakkertje ,wat aangeleverd word ,alleen s,ochtends open is
en het brood, broodjes en gebak en choco bonbons, 2 x zo duur is als bij de Jumbo
Welke ook brood vd warme bakker verkoopt naast het fabrieks brood
en die Jumbo is veel duurder met brood en vleeswaren als de Lidl

Dus 1 x per week naar de Lidl,in Roermond voor de grote bak boodschappen
tussendoor naar de Jumbo ,voor wat de Lidl niet heeft, en alleen voor appeltje,s naar de groente boer

Verder is er een postagentschap , met een hoop HG producten, en ander spullen welke je weinig nodig hebt
en bij de Gamma ook weer veel goedkoper zijn

Ik zou heus wel vaker iets willen kopen bij deze dorps winkels
echter het aanbod is te weinig en te duur
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op do 28 okt 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Boodschappen doen



Bericht door Meine »

In het kleine Eifeldorp waar ik woon is het allemaal erg dubbel. De plaatselijke middenstand is vrijwel verdwenen. Maar op het industrieterreintje zijn een Lidl, Aldi, Edeka en Rewe. Het dorp heeft een regiofunctie.

Opvallend is dat juist de vakantievierende Nederlanders zich nadrukkelijk beperken tot de Lidl. Camperaars zowel als de tijdelijke bewoners van het Landalpark. Zij zijn duidelijk erg gecharmeerd van de Duitse eenheidsworst. Zelfs ondanks dat het assortiment van de Lidl hier nog een stuk beroerder is als in Nederland. Behalve als het om worsten gaat, daar hebben ze hier in D vele soorten van.

Aan hen zijn de veel beter gesorteerde lokale franchisezaken als Edeka en Rewe dus duidelijk niet besteed.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Boodschappen doen



Bericht door gjvonk »

Ik varieer zoveel mogelijk, maar eerlijk is eerlijk: in Spanje en Portugal ben ik maar wat blij met de vers afgebakken broodjes van de Lidl. De croissants voor 's morgens bij de koffie en een stokbrood voor de lunch vinden we lekkerder als het werk van de Spaanse of Portugese bakker...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Boodschappen doen



Bericht door Marco Polo »

Meine schreef:
do 28 okt 2021, 11:26
In het kleine Eifeldorp waar ik woon is het allemaal erg dubbel. De plaatselijke middenstand is vrijwel verdwenen. Maar op het industrieterreintje zijn een Lidl, Aldi, Edeka en Rewe. Het dorp heeft een regiofunctie.

Opvallend is dat juist de vakantievierende Nederlanders zich nadrukkelijk beperken tot de Lidl. Camperaars zowel als de tijdelijke bewoners van het Landalpark. Zij zijn duidelijk erg gecharmeerd van de Duitse eenheidsworst. Zelfs ondanks dat het assortiment van de Lidl hier nog een stuk beroerder is als in Nederland. Behalve als het om worsten gaat, daar hebben ze hier in D vele soorten van.

Aan hen zijn de veel beter gesorteerde lokale franchisezaken als Edeka en Rewe dus duidelijk niet besteed.
Drie maal raden waar je de Duitsers zelf vind in het buitenland :wink:
Aldi en Lidl :mrgreen:
Plaats reactie