vraag fjordenroute half september

Plaats reactie
fpcamper
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 9:46

vraag fjordenroute half september



Bericht door fpcamper »

Op 13 september vertrekken wij voor twee weken met de camper naar Noorwegen, reisdoel ; de fjorden.
We komen aan in Göteborg en willen dan in een dag of 2 / 3 richting Molde rijden. Wat is de mooiste / beste route, via de E6 of Rv3?

Globale planning is trollstigen, Atlantic road, Geiranger, Jostedalsbreen, Sognefjord, Flam, Handangerfjord, Hallingskarvet National Park en dan terug naar Göteborg.
Iemand nog tips / opmerkingen over deze route?

We weten dat de kans op slecht weer / veel regen aanzienlijk is. Mocht het te erg worden kunnen we altijd de plannen wijzigen, wat is een goede optie dan, naar het Zuiden rijden?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet of het 2 weken uit en thuis is en waar je vanuit Nederland vertrekt.
Dag 1 naar Göteborg en dag 14 van Göteborg naar huis? Dat zijn 2 drukke volle dagen. Nog 12 over.
Optimistisch is je programma wel, gezien je in Noorwegen al gauw met een maximum van 50 km per uur moet rekenen als haalbaar gemiddelde.
Zeker als je met veerboten en wachttijden te maken krijgt. Daarbij kan het weer je parten spelen. Wij hebben ook wel eens een dikke 300 km moeten omrijden vanwege zware regenval en wegversperringen doordat wegen onbegaanbaar waren geworden.
Dat betekent alle dagen rijden en amper rust als je de hele lijst wilt afwerken.
Toch nog eens nadenken over je ambitieuze plannen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op wo 04 aug 2021, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door Jan en Simonne »

Neem de kustweg als je naar het noorden rijdt, en de route meer landinwaarts naar het zuiden terug.
Als je naar het zuiden rijdt via de kustweg heb je elke dag last van de zon, die in de zee schittert en dat rijdt erg vermoeiend.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door seth_space »

Ik vermoed zo dat haven van aankomst en vertrek gotenburg is als ik dat goed lees
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
fpcamper
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 9:46

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door fpcamper »

EasyBee schreef:
wo 04 aug 2021, 11:53
Ik weet niet of het 2 weken uit en thuis is en waar je vanuit Nederland vertrekt.
Dag 1 naar Göteborg en dag 14 van Göteborg naar huis? Dat zijn 2 drukke volle dagen. Nog 12 over.
Optimistisch is je programma wel, gezien je in Noorwegen al gauw met een maximum van 50 km per uur moet rekenen als haalbaar gemiddelde.
Zeker als je met veerboten en wachttijden te maken krijgt. Daarbij kan het weer je parten spelen. Wij hebben ook wel eens een dikke 300 km moeten omrijden vanwege zware regenval en wegversperringen doordat wegen onbegaanbaar waren geworden.
Dat betekent alle dagen rijden en amper rust als je de hele lijst wilt afwerken.
Toch nog eens nadenken over je ambitieuze plannen.
Vanuit huis is niet meegerekend. 14 dagen na aankomst hebben we de overtocht terug.
Het is inderdaad ambitieus. Alleen lijkt me alles zo mooi dat ik het lastig vind te bepalen wat wel te doen en wat over te slaan..
Lange tijd rijden vinden we geen probleem maar gewoon een dag rust en genieten van de omgeving is natuurlijk ook wel de bedoeling!
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door Aloys »

Via de E6 en de E136 (vanaf Oslo naar het noorden best een mooie route, weinig 4-baans, met leuke plaatsjes onderweg) naar de Atlantic Road, ruim 800km.

Vanaf de Atlantic Road (boven Molde) kun je rustig aan, op je gemak naar beneden zakken, tot aan het Hardangerfjord.
Van daaruit kun je dan terug richting Oslo over de E134 (ook een mooie "provinciale weg").
Door de tunnel ten zuiden van Oslo (Storsand-Drobak) kom je dan weer op de 4-baans E6 naar Goteborg.

Lijkt me wel te doen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
ooitmisschien
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door ooitmisschien »

Midden september: hoe laat staat de zon op, en hoe laat gaat ze onder, in de regio?
fpcamper
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 9:46

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door fpcamper »

Ik weet het alleen van Zweden vorig jaar en dat was rond half acht op en rond half 8 onder. Neem aan dat het in Noorwegen ook zoiets zal zijn
Laatst gewijzigd door Aloys op vr 06 aug 2021, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door seth_space »

Kijk eens hier. Kies gewenste maand.
https://www.sunrise-and-sunset.com/nl/s ... gen/bergen
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
fpcamper
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 sep 2020, 9:46

Re: vraag fjordenroute half september



Bericht door fpcamper »

Dat is super ( zat ik niet slecht met mijn schatting van half 8)
Plaats reactie