Vissen in de Barentszzee

Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Vissen in de Barentszzee



Bericht door Suntracker »

Als de grenzen de komende zomer weer open zijn denken we met de camper weer naar het noorden van Noorwegen te gaan. Hengels gaan ook mee om te proberen een visje te vangen. Misschien een bootje huren voor een paar dagen. In Mehamn is een haventje en verhuur van visbootjes met 115 pk motor.
Zijn er camperaars die wellicht ook willen gaan vissen op kabeljauw en heilbot in de Barentszzee?
Ik hoor graag van vis - geïnteresseerden wat voor plannen ze hebben voor de komende zomer in noord - Noorwegen.
André
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door Dick-B »

Als de grenzen weer open gaan,
Gaan we ook weer vissen,en vooral op makreel,
Die gaan we dan roken op ons rookoventje,
De vis plek is in een fjord jn de buurt van Kilbogham,
Ook wel eens gevist in de Barentzzee maar daar vang je meest al Kabeljauw,
en het weer daar kan snel om slaan van +20 tot +5,
maar dat moet je er maar voor over hebben,
gr,Dick.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door bupozaanstad »

Met een bootje de Barentszzee op, als zelfs een complete trawler daar naar de bodem gaat dan zou ik daar niet met een bootje te water gaan.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door macfocus »

Stop eens met dat zwartkijken Henk. Op het IJsselmeer zinken ook boten....
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door Pilha »

Zoiets.
kabeljauw.jpg
kabeljauw.jpg (272.31 KiB) 5048 keer bekeken
kabejauw-vissers.jpg
kabejauw-vissers.jpg (315.1 KiB) 5048 keer bekeken
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door Aloys »

Heilbot? Vang je dan kleintjes? Ik kende een beroepsvisser op heilbot, met een zware speedboot en veel hengels.
Die ving ze van 1,5 tot wel 2,5 meter, dacht ik. In een fjord, op een diepte van circa 1km.
En als hij een vrouwtje ving, vol met eitjes, dan belde hij een rijksinstantie die de eitjes kwamen ophalen, moeder vis werd daarna weer vrijgelaten. Dan hoefde hij een maand niet te vissen zei hij, zo hoog was die vergoeding.

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door bupozaanstad »

macfocus schreef:
ma 28 dec 2020, 18:40
Stop eens met dat zwartkijken Henk. Op het IJsselmeer zinken ook boten....
Is geen zwart kijken maar om het IJsselmeer met de Barentszzee te vergelijken is net appels en peren vergelijken ;-)
Ga eens met een beetje wind de Noordzee op met een "bootje" en vergelijk dat eens met de Barentszzee.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door bupozaanstad »

Heilbot is een heerlijke vis om te roken.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door Aloys »

Dat bootje is er wel eentje met 115 Pk. Zo klein zal ie dus niet zijn... En je hebt daar ook mooie dagen met weinig wind.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
JohnCurly
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 15:22

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door JohnCurly »

Ja ongeveer 5/jaar :cheers:
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door Suntracker »

Bedankt voor alle reacties!
In Noorwegen zijn uiteraard ook wettelijke voorschriften m.b.t. de maat van de gevangen vis en wanneer men die dient terug te zetten. Onder de 80 cm moet je de heilbot terugzetten en boven de 200 cm ook. Er wordt door de Noorse autoriteiten geadviseerd om alles (heilbot) boven de 120 cm terug te zetten. Het vissen met een hengeltje gebeurt op een diepte tussen de ca. 40 meter en ca. 150 meter. Een goed idee is om ook eens te proberen makreel te gaan vissen! Bedankt voor de tip Dick-B!
Wat het weer aangaat is dit in Noorwegen inderdaad anders dan in Spanje. Het is maar wat je prettig vindt. Gelukkig kan een ieder dat het best voor zich zelf beslissen. Ik ben echter van mening, dat slecht weer niet bestaat, maar wel slecht aangepaste kleding.
Of het gevaarlijk is om het water op te gaan kan ik gelukkig redelijk goed inschatten. Gedurende enige tijd heb ik in de jaren '70 als officier bij de Kon. Marine gewerkt en later heb ik een aantal jaren bij een grote rederij over de gehele wereld gevaren. In die tijd toch wat dingetjes geleerd en gezien. Daarna ca. 25 jaar als loods heel veel schepen gevaren en ook chef geweest in dat bedrijf. Het water blijft gewoon "trekken", ook privé. Het inschatten van wind en zeegang is voor mij bijna een tweede natuur geworden.
De reden, dat ik de vraag gesteld heb op een camper-forum en niet op een vis-forum is, dat we het gedurende lange tijd reizen met de camper proberen te combineren met andere hobby's.
Bovendien kan het leuk zijn om gelijkgestemde mensen te ontmoeten op andere plaatsen dan in Nederland.
André
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door jepebe »

Ik kan je van geen enkel advies voorzien, heb twee babyhengeltjes om af en toe met de kids te vissen.

Wel een leuk apart onderwerp, dus tezijndertijd in betere tijden zou ik een verslagje met foto’s kunnen waarderen!
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door AadenAnke »

bupozaanstad schreef:
ma 28 dec 2020, 22:11
macfocus schreef:
ma 28 dec 2020, 18:40
Stop eens met dat zwartkijken Henk. Op het IJsselmeer zinken ook boten....
Is geen zwart kijken maar om het IJsselmeer met de Barentszzee te vergelijken is net appels en peren vergelijken ;-)
Ga eens met een beetje wind de Noordzee op met een "bootje" en vergelijk dat eens met de Barentszzee.
Neem van mij aan dat het op het IJsselmeer ook echt kan spoken hoor. Ben er ooit een keer verrast door een stormpje :sick: maar ooit vertelde mij een oud zeezeiler. De bemanning bepaald hoe zeewaardig het schip echt is. Ik ben niet zo heel erg zeewaardig zeg maar

Gr. Aad
Suntracker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 29 jun 2016, 11:47
Locatie: Småland, Zweden

Re: Vissen in de Barentszzee



Bericht door Suntracker »

Ik ben niet zo goed in "leuke verslagjes plaatsen" maar als ik in het najaar wat foto's heb ga ik m'n best doen.

Vroeger zeiden we, in m'n werk, als het echt stormde "De stront waait van de dijken". Dan waaide het dus echt heel hard.
Toen ik nog bij de marine voer, op betrekkelijk kleine scheepjes, hadden we het midden in de winter, tussen Schotland en Noorwegen, ook niet zo heel breed. We maakten daar bijna "vlieguren". Het IJsselmeer was vroeger berucht en gevaarlijk. Zeker als je er altijd op uit moest "om je centen te verdienen". Maar dat heeft allemaal niets te maken met "voor de hobby een beetje te gaan vissen".

André
Plaats reactie