Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)

Plaats reactie
annemarie2u
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 14:17

Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)



Bericht door annemarie2u »

Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie om advies willen vragen voor onze voorgenomen reis zomer 2020.
We zijn een gezin met 3 jongens van 5, 8 en 10 jaar die gewend zijn ieder jaar een (verre) rondreis te maken, normaal met een huurauto op locatie.

Voor Noorwegen lijkt het ons heel gaaf eens een camper uit te proberen (hoewel auto met vakantiehuisjes ook nog steeds een optie is). Maar zowel Noorwegen als de camper zijn nieuw voor ons. Wel al diverse fora en websites bezocht voor informatie.

1. Zou je ons een camperreis aanraden of auto+huisjes reis?
2. Waar moet ik zeker aan denken bij een reis met de camper? Ik lees bijv. ook tips van huren in Duitsland dat dat goedkoper is als in NL? Tips/websites hiervoor?
3. Wat voor soort camper zouden jullie ons aanraden om te huren? (ik zie bijv alkoof / integraal?) Lees dingen over max 3500kg en bij voorkeur <6m lang ivm prijs pontjes (maar kan dat wel met een groot gezin als dat van ons...)

Andere tips waar ik zo even niet aan denk?

Qua route zitten we overigens te denken aan deze route, die spreekt ons erg aan. (gedurende 3 weken)
https://www.camptoo.nl/blog/blog/2019/0 ... voor-kids/

Tips voor leuke campings voor kids zijn natuurlijk ook van harte welkom :-B

Alvast enorm bedankt voor het meedenken,
veel groetjes
Anne-Marie
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)



Bericht door Leftie »

Waar je ( met een B rijbewijs) in de eerste plaats aan moet denken is, hoeveel gewicht je denkt mee te nemen . Dat is dus het hele gezin plus bepakking. Water, boodschappen en wat dan ook.
Tel dit op bij het actuele (weegschaalgewicht) van de camper in kwestie.
Het is belangrijk om dan totaal beslist onder 3500 kg te blijven. We hebben dit seizoen van een weging langs de E6 bij Steinkjer gehoord en ik heb van iemand die gewogen is, meegekregen, dat ze niet makkelijk zijn bij overgewicht.
Wellicht is dit met 5 personen al over de top en kom je al snel in de afdeling hytter huren. Ook een prima manier om Noorwegen te ontdekken, maar dat betekent bespreken en dat hoeft in No. nooit met een camper.
De route is een prachtige.
Succes met verdere voorbereiding.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)



Bericht door macfocus »

Noorwegen is sowieso leuk en verschrikkelijk mooi.
Huisjes zijn leuk, maar een camper is zoveel leuker. De vrijheid is zoveel groter.

Gewicht gaat mogelijk inderdaad een probleem zijn.
Dus zoek er specifiek op waarbij je dan inderdaad moet uitgaan van wat de camper werkelijk weegt, niet wat op papier staat.
Mensen, kleding en eten kan je zelf al uitrekenen.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)



Bericht door taxus »

Noorwegen met camper is leuk, dat zullen wij niet ontkennen.

Maar een 5-koppig gezin in een kleine camper? Bedenk dat de weersomstandigheden (ook in de zomer) in het noorden niet altijd ideaal zijn. Ergo... je zult vaak met z'n allen IN de camper moeten vertoeven. In een korter dan 6m camper of buscamper kun je niet met 5 personen slapen. Even een bijzettentje plaatsen op een camperplaats is niet zo makkelijk en wordt niet gewaardeerd.

Kwestie van gewicht is al besproken.

Probeer het van te voren uit door een keertje een camper te huren, ga er in slecht weer een weekendje mee op pad...

Met een camper door Noorwegen reizen ZONDER gedegen camper-rij-ervaring? Het moet met een gezin wel veilig kunnen! De wegen zijn vaak smal met hoogteverschillen, in het hoogseizoen heb je veel mede-camperaars en is het druk op de weg. Wij hebben gemerkt dat er veel fout gaat met het besturen van voertuigen die een chauffeur hebben die zijn voertuig niet kent. Huurcampers zijn meestal wel te herkennen. Wij hebben ze met hun onzeker rijgedrag (soms levensgevaarlijke) fouten zien maken. Bereid je dus goed voor!

Met een gezin in de tent of enkele tentjes is ook leuk (wij hebben dat jarenlang gedaan). Je hebt dan als gezin meer 'leefruimte'. Misschien kun je een grotere personenauto huren voor alle spullen, als je eigen vervoermiddel te beperkt is, of een busje met dubbele cabine. Dan kun je dat gebruiken als 'schuilplaats' bij slechte weersomstandigheden of je wijkt uit naar de beroemde hutjes (stuga) van Scandinavië.

We wensen je veel plezier met de voorbereiding van jullie reis.
annemarie2u
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 14:17

Re: Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)



Bericht door annemarie2u »

Wat een fijne reacties van jullie allemaal, heel erg bedankt.
Jullie stippen voor mij inderdaad precies de punten aan waar ik zelf ook erg over twijfel. Naast het feit dat we geen ervaring hebben met het wel-en-wee van hoe ga je om met een camper. (met water/electra/andere praktische zaken die ik nog niet heb bedacht... het camper voor beginners gebeuren).

Ik laat het nog eens even goed bezinken en neem jullie waardevolle advies daar graag in mee dankjewel.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer naar Noorwegen (met camper?)



Bericht door macfocus »

Maak je over de praktische zaken niet druk, dat komt vanzelf. En als je je daar druk over maakt dan ga je nooit camperen.
En voor het rijden, je moet er eerst heeen met dat ding, dus als je normaal kunt autorijden en een beetje inzicht hebt komt dat echt wel goed.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie