Terug uit Noorwegen: tips en conclusies

Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door taxus »

Wij zijn net terug van 6 weken Scandinavië (voornamelijk Noorwegen, Finland niet bezocht). Overtocht Hirtshals-Bergen, naar de Noordkaap, Versteralen-Lofoten, en terug langs de kust, via Oslo, Zweden en Denemarken weer naar huis. Heerlijke tijd gehad. Enkele conclusies ...

Noorwegen is qua natuurschoon het meest verrassend ...
De Noorse Turistvegen (te vinden op de site Visit Norway) zijn stuk voor stuk aanraders ...
De E6 wordt momenteel flink op de schop genomen, er zijn veel onderbrekingen met stoplichten of konvooi rijden, zelfs lange omleidingen ...
Als je een beetje zoekt vindt je ook goedkopere brandstofpompen ...
Eten en drinken is duurder dan NL en daar waren we op voorbereid, maar ook in Noorwegen zijn goedkopere supers te vinden ... Het groente-aanbod is eenzijdig. Uit eten is er duur en de menukaarten blinken niet uit in fantasie ... In Noorwegen heeft men de suikertax ingesteld. Koek en snoep is amper te vinden. Zweden maakt dit goed door een overdaad hieraan ...
Noren zijn stugger, Zweden uitbundiger ...
Als je op het Noordkaapplatteau de zon zijn boog wil zien maken ... raadpleeg van te voren de plaatselijke weerberichten ... En bedenk: om 2400 uur staat hij NIET op het laagste punt boven zee want ook hier geldt de zomertijd! Pas om 0100 uur! ...

25 jaar geleden ...
- vond je overal in winkels en kleine stalletjes klaargemaakte broodjes vis/garnalen/haring etc. Maar in de Scandinavische landen overheerst nu ook het fastfood; burgers/hotdogs/pizza. Jammer ...
- was de Noordkaap een magische plek waar waxinelichtjes de rotswanden van een restaurant verlichten, waar backpackers op trappen lagen te slapen of goede gesprekken voerden. Nu wordt het plateau geëxploiteerd door Scandic en ligt de focus op winst maken...
- was de Samen-cultuur nog overal te vinden ... die is nagenoeg verdwenen, slechts te zien in toeristen-tenten en musea ...
- slaat de klimaatverandering er ongenadig toe: gletsjers zijn beduidend kleiner, bossen aangetast, vogel- en vispopulaties gekrompen ...
We weten het ... het is de evolutie van onze wereld, maar wel jammer...

De autopass-tag in combo met de Ferjekort werkt prima en is beduidend goedkoper. Met de Autopasstag kun je ook gebruik maken van het Brobizz systeem, ze zijn compatible!
De spelregels voor de ferjekort zijn sinds januari 2019 wel veranderd :idea: je moet het ding vooraf aanschaffen. Ons heeft het enkele weken gekost voordat we alles in huis hadden.
Belangrijk! Bij het invullen van je telefoonnummer... vermeld je internationale nummer (0031) ervoor!!! Je krijgt nml een toegangscode terug via SMS. (Vergeet je dat, kun je die code niet ontvangen en dan moet je gaan bellen met een infonummer waar men voornamelijk Noors praat en slechts een half woordje Engels kent).

Het Ferjekort-deel is prepaid. Van de Autopass krijg je een rekening achteraf, maar alles is wel in te zien met inloggen op je account. Als we wifi hadden hebben we regelmatig gekeken of e.e.a. klopte en dat deed het. De meeste tol hebben we betaald rond Trondheim.
De Atlanterhavstunnel valt buiten dit systeem en ook de privé tolwegen (zoals Peer Gyntweg) zitten er uiteraard niet in.
Wij dachten aan het prepaid bedrag niet genoeg te hebben, maar hebben nog de helft over. Meer dan 10 veerboten gehad.

Voordeel van dit systeem... je kunt overal gewoon doorrijden. Je kenteken en soort vervoermiddel staan in je account, inclusief de technische specs ervan. Dus geen discussie over de lengte met tolcollecters ed. (Da's lastig al je een beetje wil liegen natuurlijk, maar daar zijn wij niet van :wink:) Onze 6 meter buscamper werd keurig en zonder gedoe geaccepteerd.

Nadeel: We hebben gemerkt dat bijna nergens aangegeven staat wat de kosten van overtochten zijn. Digitaal is dat wel bekend, maar als je voor een haven staat weet je niet hoeveel je moet betalen voor een overtocht. Áls er al tarievenlijstjes en timetables hangen, zijn ze oud, vergeeld of nat...
De toltarieven staan op borden langs de weg. Maar dan moet je een rekenmachientje bij je hebben om de stukken tolwegen bij elkaar op te tellen. Vooral rond Trondheim hadden we geen idee of we op tolwegen reden of niet. Je rijd immers niet door poortjes of langs flitsende lichten.
En als je het een nadeel mag noemen ... Het geeft vrijheid en je let minder op je uitgaven. Je mijdt geen tolwegen en veerpontjes meer. Je kunt overal komen, moet soms wachten omdat de boot net weg is en de volgende pas over een paar uur komt... maar ach... het is vakantie :D

Ook prijzen van musea en bezienswaardigheden worden vaak pas duidelijk als je aan een kassa staat.
De kunstmusea van Oslo worden volgend jaar ondergebracht in 1 gloednieuw gebouw. Sommigen zijn daarom gesloten of hebben aangepaste exposities (zoals het Munch-museum) vanwege herinrichting en verhuizing...

Overnachten.
Wij hebben altijd een overnachtingsplekje gevonden op CP's of campings. Als we een bordje met 'camping verboden' zagen, stond dat er o.i. terecht. Omdat het niet nodig bleek, hebben we zo min mogelijk gebruik gemaakt van 'vrije' plekken om te overnachten. Wel hebben we ze opgezocht voor pauzes, wandelingen en picknicks.
Noorse Campings liggen vaak aan doorgaande wegen, wat voor verkeerslawaai kan zorgen (E6). Hoe noordelijker je komt, hoe kleiner ze zijn. Ze hebben de meest noodzakelijke sanitaire voorzieningen, maar de meeste zijn niet 'luxe'. Soms tref je oude gebouwen aan, maar ze zijn schoon. We zijn geen extreme zaken tegengekomen. Wel is er weinig aandacht voor kinderen. In Zweden is dat wat beter voorzien.
'Service' voor campers gaat in Noorwegen makkelijker dan in Zweden.

We hebben vast nog wel wat meer punten, maar dan wordt deze post wel erg lang... Voor ons is het noorden echt een toppertje :P Iedereen die nog gaat.... Veel vakantieplezier. :thumbup:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Terug uit Noorwegen, tips en conclusies.



Bericht door Marco Polo »

Snelweg tol word volgens mij aangegeven met borden en een lamp die een groene plus laat zien als hij de Tag herkent.
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Terug uit Noorwegen, tips en conclusies.



Bericht door Ponytail52 »

Mooi verhaal, Taxus. :thumbup:

Zeer informatief en Google gaat weer aan het werk!
Scandinavië staat op de bucketlist.

Enne... dit soort berichten kunnen mij niet lang genoeg zijn. Laat maar horen wat je nog meer aan info hebt! :D
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
TonenJolanda
Berichten: 145
Lid geworden op: wo 21 jun 2017, 9:00
Locatie: Rijswijk (ZH)

Re: Terug uit Noorwegen, tips en conclusies.



Bericht door TonenJolanda »

Bedankt voor het delen, we vertrekken vrijdag voor een maand die kant op.
Groet, Ton
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Terug uit Noorwegen, tips en conclusies.



Bericht door hurktoilet »

Ook al staat Noorwegen voor ons allen nog maar op de wenslijst en nog lang niet in de planning, ooit gaat het gebeuren. Ben dus blij met dit beetje nuttige voorpret. Sluit me geheel aan bij ponytail: verhaal kan me niet lang genoeg zijn :cheers:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Terug uit Noorwegen, tips en conclusies.



Bericht door Aardy »

In 2010 hebben wij in Noorwegen rondgereden met de caravan.
Bij alle jubel was ik heel enthousiast over de leefkeukens, waar kooktoestellen waren om je potje te koken en tafels om aan te zitten.
Gezellig :thumbup: ook al waren we meestal de enigen die er gebruik van maakten.

Zijn die keukens er nu niet meer?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door EasyBee »

Wij waren er vorig jaar en die keukens zijn er nog steeds op campings. Het is volgens mij zelfs een verplichting om te hebben op een camping. Soms Spartaanse eenvoud en soms val je stijl achterover van de modelkeuken die niet zou misstaan bij een keukenleverancier. Maar vlak ook de Zweden en de Denen niet uit. Die kunnen dat ook. Toppunt was op een camping in Denemarken bij Roskilde.
De keuken met 2 van zulke eilanden
P1020111.JPG
P1020111.JPG (108.11 KiB) 2784 keer bekeken
en het deel waar je kon gaan zitten eten
P1020110.JPG
P1020110.JPG (114.08 KiB) 2772 keer bekeken
Buiten waren nog grote BBQ's ter beschikking.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door Janpinz »

Over de tol..wij hebben de BroBizz aan boord, men zegt, verplicht als je meer dan 3500 kg bent.
Camper is max 3999 kg, dus...maar het kenteken wordt hierbij dus ook geregistreerd , met gevolg, dat veel tolpoorten én de obe, én de plaat registreren! Én berekenen!! :bang:
Toen de eerste afschrijvingen zichtbaar werden, zag ik dus veel dubbele betalingen :x
Kan je in gevecht met BroBizz...laat ik zeggen...dat wens je niemand toe!
Heb de obe van de ruit gehaald en in een blikken trommel gestoken, toen leek het probleem verholpen..
Nu nog Mn geld terug krijgen :bang:
Mss kan ik dat Visa laten opknappen?
Over overnachten.. twee betaalde plekken gedaan in vier wkn, om de was te kunnen doen. Geen moment een probleem geweest om een plek te vinden...wél is een vlákke plek vaak wat lastig :crazy:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door Marco Polo »

Met Autopass was de tol afgelopen jaar geen probleem.
Voor Oslo bij EPC de kentekenpapieren geregistreerd voor de gedifferentieerde tol.
Maar uiteindelijk zijn we niet in Oslo zelf geweest.
Afschrijvingen waren geen probleem; geen dubbelingen.
Zelfs het aanpassen van de laatste nota ging goed.
Normaal storten ze de borg van je Tag terug op de rekening waar je de factuur van betaald.
Maar bij navraag wilden ze dit ook wel in mindering brengen op de al verstuurde factuur.
Communicatie op zich wat moeizaam maar we zijn overal verder prima met de wegbeheerder uitgekomen.
Meeste tol betaalden we in het zuiden van Noorwegen en volgens mij was het in totaal niet meer dan 56€.


Gerucht gaat dat ook EPC kijkt naar het gewicht van de wagen op het moment dat ze je een rekening sturen.
(Als je geen autotag hebt wordt je kenteken met camera’s geregistreerd en via EPC, een vertegenwoordiger van de wegbeheerders in Engeland, gefactureerd).
Zou je dus in feite als buitenlander met een klasse M1 voertuig zwaarder dan 3,5ton geen tag nodig hebben om als lichte wagen aangeslagen te worden!?
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Terug uit Noorwegen, tips en conclusies.



Bericht door taxus »

Marco Polo schreef:
di 30 jul 2019, 13:16
Snelweg tol word volgens mij aangegeven met borden en een lamp die een groene plus laat zien als hij de Tag herkent.
Sinds begin van dit jaar dus niet meer ... wordt vermeld op de site van Autopass.
Als je een flits ziet ... is het voor snelheid :-?
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door taxus »

Wat ons wél opviel, nu jullie het over gewicht hebben....

Langs de doorgaande wegen staan héél veel weegbruggen met kleine kantoortjes, en daar wordt druk gebruik van gemaakt. Wij zijn er niet achter gekomen waarom er zoveel wordt gewogen daar. Waarschijnlijk zijn er ergens restricties qua gewicht in Noorwegen. Er stonden vrachtauto's maar ook personenwagens, campers en caravans op.
Onze buscamper komt (mét passagiers en bagage) niet boven het maximum uit, dus we zijn daar niet zo mee bezig.

Over de hoogte.... We hebben grote, hoge campers gezien, die meer leken op vrachtwagens. Maar er zijn tunnels waar die 4.10 m echt niet door kan... Ook op sommige veerpontjes was dat een probleem.

Ik kan me voorstellen dat kentekens én een hoger gewicht conflict kunnen geven met de autopass. Da's lastig. Maar er wordt duidelijk aangegeven in de info van Autopass dat >3500 kg valt in een hoger toltarief. Zo ook de lengte. > dan 6 meter is onverbiddelijk het dubbele aan tol/veerboottarief.
Wij wisten dit al vóórdat we onze camper hebben gekocht, vandaar onze keus voor eentje die precies aan die 599m komt... 8-)
De site van Brobizz ken ik niet.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door Marco Polo »

Waarom kan je je voorstellen dat kentekens en gewicht een probleem kunnen geven!?
Als je een contract afsluit met een lokale wegbeheerder in N dan staan je kenteken en al je gegevens daar geregistreerd.
Ook staat daar dan geregistreerd - als je het goed gedaan hebt - dat je een “light vehicle” bent ondanks dat je zwaarder bent dan 3,5ton en kom je dus in aanmerking voor personenwagen tol.

Blijkbaar gaan de camera gegevens eerst langs de administratie van de lokale wegbeheerders en alles wat niet geregistreerd staat gaat naar EPC.
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door taxus »

Marco, is de camper ooit opgewaardeerd in gewicht? Of geen 'standaard'. Het kenteken wordt dan niet aangepast maar in het systeem van autopass geef je wél een hoger gewicht aan. Dat strookt ws niet met elkaar. De lage klasse tot 6 m is altijd minder dan 3500 kg in het autopass systeem. Misschien is het daarom fout gegaan. Het verklaart het verschil tussen de tol met gewoon kentekenherkenning en de tag op de ruit. De tag correspondeert met het account waarin je het gewicht hebt vermeld. Het kenteken is daar ws niet aan gekoppeld. Bij conflict daartussen zullen beide systemen registreren. En krijg je dubbele aanslagen.
Even logisch gedacht dan...
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Terug uit Noorwegen: tips en conclusies



Bericht door Marco Polo »

Zit nog even op de factuur van Autopass te kijken en bij elke passage staat zowel het tagnummer (brikke) als het betreffende kenteken vermeld.
Die zijn in principe ook aan elkaar gekoppeld.
In het account zou je de tag ook over kunnen zetten op een ander kenteken. De eigenschappen van de voertuigen zullen dan ongetwijfeld overeen moeten komen.
Klasse van het voertuig - licht, zwaar maar klasse M1 of zwaar - geef je eenmalig op bij het afsluiten van een overeenkomst. Die kan je niet meer veranderen.
(Bij ons vond ik dat ook een beetje verwarrend omdat er uiteindelijk op de info over het voertuig “light vehicle” stond. Dacht in eerste instantie dat ik een verkeerde keuze had gemaakt maar bij navraag was dit geen probleem).

Zou dus in principe niet fout kunnen gaan.

Maar goed, dit terzijde. ;-)
Plaats reactie