Noord Noorwegen

Plaats reactie
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Noord Noorwegen



Bericht door Borinoco »

Vorig jaar voor het eerst 2 maanden in het zuiden van Noorwegen rond gereisd wat ons heel goed bevallen is.
Wat een ongelofelijk prachtig land! We zijn er verliefd op geworden en wilden daarom ook weer dit jaar er heen.
Nu wij dit jaar voor het Europees kampioenschap coursing met onze windhonden in Estland moeten zijn gaan we daar eerst aan deelnemen.
Vervolgens gaan we met de boot van Tallinn naar Helsinki om vervolgens een bezoek aan de kerstman te brengen ( gelezen in het blog van de zwerfleeuwen)
Daarna door naar boven naar Grense Jacobselve ( van Aloys) en vanaf daar begint onze vakantie om op ons gemak het noorden van Noorwegen te ontdekken. Uiteraard gaan we ook naar de Noordkaap, Vesteralen en de Lofoten en al het andere moois wat ik her en der heb gelezen.
Nu is mijn vraag, wat zijn de nacht temp. in het noorden van Noorwegen in July en Augustus. Overdag heb ik gelezen zo rond de 15 graden? Klopt dat een beetje.... Hoe waren de temp. vorig jaar in die tijd?
Ik heb al heerlijk zitten genieten van de reisverslagen van Aloys en de zwerfleeuwen en ''t bussie. Daar al veel tips en mooie plekjes op onze kaart aangebracht.
Als iemand nog tips heeft....altijd welkom.
Hopelijk zien we walvissen en andere soorten en de vele prachtige vogels en hebben we hopelijk meer verschillende vissen op ons bordje liggen dan alleen de makreel van vorig jaar.....hihihihih ( die ook heerlijk smaakte hoor!).
Kortom we gaan een 9 landen route maken dit jaar en we hebben er weer ontzettend veel zin in. Als het zomerweertje ons net zo verwend als vorig jaar dan boffen we weer :D
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Noord Noorwegen



Bericht door seth_space »

Juli op lofoten en westeralen is vreselijk druk met campers. Temp was in juli dag rond prima. Vergeet niet dat de zon ook snachts schijnt. 24uur per dag daar.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Satzat »

In de zomer van 2015 waren we boven de Poolcirkel in Noorwegen. We bezochten onder andere de Lofoten en reden de prachtige kustweg Rv17 vanaf Bodø naar het zuiden. We zijn niet hoger geweest dan de Lofoten. In die periode wisselend regen en mooi weer gehad en temperaturen bij beter weer zo tussen de 15 en 20 graden. 's Nachts de kachel niet aan hoeven zetten. In Bodø tijdens het wachten op de veerboot in stralend zonnig weer zelfs bijna 25 graden.
Vooral de Rv17 zuidwaarts met zes veerovertochten is prachtig.

Een reisverslag staat op onze website. Veel plezier met de voorbereidingen en straks met deze mooie lange reis en natuurlijk succes met de wedstrijd!

Groeten, Mario
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Aloys »

In mijn verslag heb je waarschijnlijk al gelezen dat het in 2012 licht stormachtig was aan de noordelijke kusten,
met maxima van rond de 10°C. In juli/augustus dus. Na een week verlangden we écht naar het zuiden! :D

Afgelopen zomer waren we op Senja, het grote eiland ten noorden van de Lofoten en Vesteralen. Daarvan is ook
een verslag: https://www.aloys.nl/2018-zomervakantie ... tie-week-5
We gingen via Tromso, in week 5, daar begint dat gedeelte.

Overigens, ik heb daar geschreven onder deze foto:
"Kabeljouw bakken in de "buitenkeuken". Wel met een vest aan, het is circa 12 graden."
(We hebben overigens NIET de herinnering dat het daar koud was, wel dat het 's avonds binnen warmer was! :D )

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Hoofdnoorman »

Was het zo koud daar, Aloys, dat die baard van jou helemaal wit is?
In jouw avatar is die veel donkerder. :-B

Waar ik woonde, Gjøvik, kwam de temperatuur in de zomermaanden maar zelden onder de 18°. Heel wat meer tropennachten daar meegemaakt dan ooit in Nederland. We woonden op een hoogte van ongeveer 350 meter schat ik.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Aloys »

Gjøvik, dat is 1500km ten zuiden van Tromsø! Daar zal het vast warmer zijn. Toen we aan de Noordelijke IJszee (de naam
alleen al...) rondreden was het in Stockholm ook 20-25 graden. Dát deed ons juist naar het zuiden verlangen! :D

En eh... mijn avatar (uit 2007!) wordt al wat ouder, maar ik vind het plaatje wel mooi! :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Janpinz »

Wij gaan er iig nooit meer naartoe!
Zweden meestal veel mooier weer, en vooral vriendelijker mensen.
Nog nooit zoveel horken bij elkaar gezien als in N Noorwegen....
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Pienmajer »

2018 was voor wat het weer betreft geen representatief jaar in Noord Noorwegen.Dit hebben we ook van de Noren zelf gehoord. Wij reden met 30 graden de poolcircel over en hebben in juli en augustus niet 1 keer de verwarming aan gehad. Dit komt ook door het feit dat het niet donker wordt, dus als de zon schijnt, schijnt hij ook 's nachts. In Alta, circa 200 km onder Nordkap was het nog 22 graden max. Groet, Pat
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Aloys »

Mijn 12 graden is gemeten op 14 augustus 2018 op Senja, ten noorden van de Lofoten,
aan het eind van de middag. Ik kan er niet meer van maken. En het lijkt me aardig
"normaal" weer voor noord-Noowegen...

De buitengewoon hoge temperaturen waren -in ieder geval in dié week- al voorbij!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Re: Noord Noorwegen



Bericht door taxus »

Wij hebben ooit met 8 graden, mist na 23.00 uur en veel wind op het noordkaapplateau gestaan. Diezelfde reis 18 graden in Finland boven de poolcirkel en 25 aan de Botnische golf. Er kan dus veel temperatuurverschil zijn. Dat betekent volle kledingkasten: van winterjassen tot zwempakken. Het beste is dan je garderobe zo samenstellen dat je 'laagjes' kunt maken. Overigens gaan we dit jaar weer...
Borinoco
Berichten: 435
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 15:56
Locatie: Noord-Brabant

Re: Noord Noorwegen



Bericht door Borinoco »

Dat het weer vorig jaar extreem verkeerd beeld heeft gegeven dat hebben wij ook van vele Noren gehoord.
Des al niet te min vonden wij het niet heel erg en hebben er super van genoten.
Gelukkig was het vergeleken met de hittegolf in Nederland daar toch koeler.... :)
Iedereen bedankt tot zo ver voor jullie meningen.
En de kleding kast zal inderdaad een mixje worden :D
Maar we hebben er vreselijk veel zin in.....ongeacht het weer...Het mooiste is dat het alleen maar warmer gaat worden in plaats van andersom.....( van Noord naar Zuid).
@Satzat Mooi verslag ook met prachtige foto's.
Plaats reactie