Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen

Plaats reactie
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door Gabriel »

Hallo beste mede-forummers,

helaas kunnen we niet ieder jaar naar ons favoriete vakantieland Canada maar om aan onze verslaving toch iets te kunnen doen denken we dat Noorwegen een goede 2e keuze is voor ons. Dit jaar dus voor het eerst met de camper naar het zuiden van Noorwegen (i.v.m. max. 3 weken verlof bij mijn werkgever). Helaas kunnen wij alleen tijdens het hoogseizoen (zoon van 12jr. en vrouw werkzaam in het onderwijs) en hopen we dat het in de periode van 30-07-2018 t/m 18-08-2018 niet al te druk is. Nu heb ik de volgende route uitgestippeld en zou het fijn vinden als de ervaringsdeskundigen nog hier tips en bezienswaardigheden aan willen toevoegen. Ik heb al gezocht via de zoekfunctie en ook al diverse tips gevonden maar doordat er zoveel tips zijn wordt het voor mij eigenlijk een beetje het "zie door de bomen het bos niet meer" verhaal. We hebben de ferry (09:00) heen vanuit Hirtshals naar Langesund op maandag 30-07-2019 en retour van Langesund (14:30) naar Hirtshals op 16-08-2018.

Hieronde de globale route:
Langesund -> Oslo -> Lillehammer -> Geilo -> Flamm -> Bergen -> Haugesund -> Stavanger -> Preikestolen -> Flekkefjord -> Kristiansand -> Langesund

Grofweg is deze route 1500km. zonder uitstapjes e.d. en hebben we niet de illusie alles te kunnen zien en willen we ook niet alleen maar rijden.

Ik hoor graag van jullie en alle informatie is voor ons welkom.

Groetjes,

Gabriel.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door dieseltje+ »

Als mede Canada liefhebber is Noorwegen een zeer goede 2de keus. En misschien na je vakantie wel de 1ste keus.
Vorig zomer voor de eerste keer naar Noorwegen geweest, verslavend.

De gekozen route is goed te doen in het tijdsbestek. Vermoed eigenlijk dat 1500km een beetje aan de krappe kant is maar je zal het wel hebben uitgezocht.
Denk er wel om dat gemiddeld 50km/u met een camper in Noorwegen een nette gemiddelde snelheid is. (binnendoor)
FF aan muggen spul denken. Word steevast genoemd. Wij hebben geen last gehad. Waarschijnlijk omdat we geluk hebben gehad met het weer. Alle dagen zon en 20graden+.
Miss nog wel een aantal tips maar noem dan misschien dingen waar jullie zelf al aan gedacht hebben en mis een beetje een vraag in je bericht.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door moosev »

Kjerag bolten ipv preikestolen. Minder druk maar je moet wel van wandelen houden en geen hoogtevrees hebben.
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door Zwerfleeuwen »

Noorwegen is eigenlijk overal erg mooi. Bezoek wat staafkerken, die zijn echt mooi. Neem aan dat je de Trollstigen en de Geiranger fjord iets te ver vind, maar ze zijn wel super mooi. Zelf vond ik Bergen en Stavanger niet heel bijzonder.

Van Leerdam naar Flam kun je natuurlijk met de lange tunnel van 24,5 km. Ook een belevenis die tunnel. Maar als je boven langs rijdt ga je over de sneeuwroute en krijgt je vlak voor Aerdal een prachtig uitzicht punt over het fjord. Aan de kant van Laerdal heb je natuurlijk de grootste staafkerk van Borgund.

Andere mooie staafkerk is die van Lom. Voorbij Lom is de weg 55 die echt prachtig is om te rijden.

Iets hoger heb je Briksdal bij de gletsjer maar dat vind je waarschijnlijk al teveel naar het noorden, daarboven dus Geiranger.

Ach en het is overal in Noorwegen gewoon mooi, dus lekker genieten maar.



Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
Satzat
Berichten: 1898
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 20:53
Locatie: Gemeente Loon op Zand
Contacteer:

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door Satzat »

Vorige zomervakantie ook in Noorwegen geweest. Hadden erg veel geluk met het weer.

In Sjoa langs de E6 (99km boven Lillehammer) voor het eerst in ons leven gaan raften. Spannend, maar erg leuk en achteraf niet willen missen.
In Geiranger rondvaart door het fjord gemaakt.
Treinrit van Flam naar het Myrdal en weer terug en ook de Preikestolen beklommen.
En nog veel meer...

Misschien kun je wat inspiratie halen uit het reisverslag op onze site: http://www.ziezoweb.nl/camper/index.php ... ebied-2017

Veel plezier met voorbereiden en straks een hele fijne vakantie in een geweldig mooi land.

Mario
Mario & Anita
Onze reisverslagen op: Maranita.nl

Wij waren met de camper in: België - Denemarken - Duitsland - Engeland - Frankrijk - Italië - Luxemburg - Marokko - Nederland - Noorwegen - Oostenrijk - Polen - Republiek San Marino - Schotland - Slowakije - Spanje - Tsjechië - Zweden

PA3BAI is definitief QRT
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door Reisbijbel »

Ik zie het wat te laat, maar wellicht wil iemand nog deze kant op. Flam is idd enorm mooi. Ook in de winter! Wij combineerden het met Bergen en Voss. https://www.reisbijbel.nl/noorwegen/rep ... avonturen/
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
Gebruikersavatar
Frans-K
Berichten: 634
Lid geworden op: zo 20 dec 2009, 14:37
Locatie: Veenendaal

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door Frans-K »

Hier ben ik het helemaal mee eens, zoals Dieseltje schreef
  • Denk er wel om dat gemiddeld 50km/u met een camper in Noorwegen een nette gemiddelde snelheid is.
De mooiste wegen zijn de niet doorgaande wegen. Kies dus niet de standaard route, maar juist die andere route. Zoals Zwerfleeuwen schreef
  • Van Leerdam naar Flam kun je natuurlijk met de lange tunnel van 24,5 km. Ook een belevenis die tunnel. Maar als je boven langs rijdt ga je over de sneeuwroute en krijgt je vlak voor Aerdal een prachtig uitzicht punt over het fjord.
Verder gebruik maken van pontjes, die hebben ze niet in Canada, maar zeer veel in Noorwegen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Eerste rondreis zuidelijk Noorwegen tips/aanvullingen



Bericht door Peter LMC »

Frans-K schreef:
do 01 nov 2018, 21:52
Verder gebruik maken van pontjes, die hebben ze niet in Canada.
Ja wel hoor. En ook hele grote. :-B
Plaats reactie