Rondreis van 28 dagen midden-Noorwegen: tips gezocht :)

Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Rondreis van 28 dagen midden-Noorwegen: tips gezocht :)



Bericht door Datenebusje »

Na een jaar van veel ziek-zwak en misselijk zijn, begin ik weer wat energie te krijgen. Dat betekend dat ik eindelijk weer tijd en zin heb om onze MK2 op te knappen. Als het een beetje mee zit, hopen we in mei voor een maand naar Noorwegen te gaan met het bakje. Ik wil daar een vriendin in Lom bezoeken, en vooral genieten van dit prachtige land.

Ik ben eerder naar Bodo en de Lofoten geweest (wauw). Maar in een maand met onze max 85-90 km per uur bejaardenbak is dat een beetje ver :)

Het idee is nu via Denemarken naar Kristiansand, via de natuurparken naar Odda. Vanaf Odda -via Bergen- naar Byggstad. En dan van Byggstad naar Lom. Misschien nog wel eerst naar Kristiansund of Alesund.

Hebben jullie tips voor leuke dorpjes of mooie routes of fijne camperplaatsen die ongeveer dit pad volgen? We hebben een LPG-tank. Is tanken in LPG te doen in Noorwegen?

Zodra we in Lom zijn, willen we een dag of vijf blijven. Maar daarna? We dachten missschien via Lillehammer, naar Oslo en dan vanaf Gotheburg met de boot naar Kiel. Maar we kunnen ook door Zweden terug rijden. Of weer langs de kust? Wat zouden jullie aanraden?
Linken naar je eigen topic is ook fijn, ik heb er al een paar gelezen :mrgreen: Zodoende blijven wij wat meer in het binnenland, niet te veel in de kuststreken en hebben we rond Odda al wat mooie routes genoteerd.
Laatst gewijzigd door Datenebusje op zo 30 dec 2018, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 08 sep 2014, 8:45
Locatie: Deventer

Re: Rondreis zuid-midden Noorwegen



Bericht door Titus »

Onderin het gebied dat google maps als 'odda' markeert ligt 'roldal'.
Daarvandaan loopt de 520 naar Sauda. Dat vonden wij de mooiste weg die we afgelopen zomer in Noorwegen hebben gereden.
Het is wel bochtig en soms lekker klimmen. Voor onze transporter T5 was dat geen probleem.
In Sauda stonden we aan de haven op de camperplaats. Mooi aan het water met goede voorzieningen van de jachthaven. Als je aankomt denk je wel even 'waar kom ik terecht' want het ligt achter een paar grote hallen. Maar het uitzicht maakte veel goed.
Dit albumpje geeft wat beeld van onze reis:
https://photos.app.goo.gl/GExyua0WqSznhZZt1
Impressie van ons Campertje "Wad Heerlijk": https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
FAIL: First Attempt In Learning.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom



Bericht door EasyBee »

Zorg er voor dat je camper ook perfect loopt op benzine, voor het geval dat je zonder LPG komt te zitten.
Voor LPG tanken met je camper is hier een lijst https://www.mylpg.eu/stations/norway/list en hier de kaart https://www.mylpg.eu/stations/norway#map .
In het zuiden valt het mee, maar afhankelijk van de inhoud van je LPG tank kan het oppassen oftewel op tijd je kans grijpen zijn. De volgende LPG pomp kan wel eens een behoorlijk eind verderop zijn.
Veel camperplaatsen en campings zijn uiteraard te vinden op o.a. https://www.campercontact.com/nl/noorwe ... map=1&rp=1 Ik heb hier de camperserviceplaatsen even weggefilterd, maar die kun je uiteraard net zo hard weer aanzetten.

Ik weet niet in hoeverre je van een glas wijn of zelfs sterkers houd, maar komend met de boot vanuit Denemarken loop je een grotere kans op controle dan op de heenweg via Zweden (EU-land) en dan een klein grensovergang (niet de snelweg vanaf Gotenburg) nemend. Dan neem je de terugweg van Kristiansand naar Hirtshals.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom



Bericht door Datenebusje »

Bedankt voor de tips! We zijn geen groot alcohol vebruikers, maar het is toch goed om rekening mee te houden :)

Die LPG-kaart is erg handig. Er is maar één stuk op de route dat lastig wordt, dus we hebben (onbewust) een aardige route uitgekozen!


@Titus: 'lekker klimmen' wordt nog wel een uitdaging met onze bakuit 1980 :mrgreen: Gelukkig heeft de motor wel redelijk wat vermogen, maar snel zullen we niet wezen! Ik heb de route bekeken, mooi! Alvast bedankt.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom



Bericht door jotr »

Wij hebben in 2014 een rondreis door Noorwegen gemaakt en vinden het misschien wel het mooiste land van Europa. Lom viel toen net niet in onze route maar wellicht haal je voor andere delen van je route nog inspiratie uit ons verslag. http://www.slakopreis.nl/search/label/Noorwegen
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom



Bericht door jansloos »

En een deel met de " Hurtigruten" ?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom)



Bericht door Datenebusje »

De reis naar Noorwegen is dan toch echt geboekt! Door omstandigheden helaas niet de geplande 4 weken. We gaan nu 18 dagen. We trekken er vier voor uit om heen en weer naar Hirshals te komen en zijn dan van 2 juni t/m 16 juni in Noorwegen zelf (we varen op Langesund). We willen in ieder geval Roldal, Odda en Lysefj bezoeken en willen onze route een beetje laten bepalen door de LPG-stations uit de link van Easybee. Is het een mooiere route om boven de Hardangervidda (via Geilo en omgeving) of eronder door (via Seljord naar Roldal)?

Hieronder een plaatje van google maps, zoals ik de route nu ongeveer voor me zie. De uitstapjes naar Vossevangen en Rodberg zijn o.a. de LPG-stops.
Afbeelding
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom)



Bericht door dieseltje+ »

Vorig jaar in grote lijnen dezelfde route gereden.
Was 1ste keer Noorwegen dus niet bijzonder veel ervaring.
Toen ook info gevraagd via dit forum, veel goede, mooie routes, linkjes, etc. gekregen.
Hardangervidda is prachtig, bovenlangs is ook mooi, maar dat is (bijna) het hele land.
En eigenlijk is dat het mooie, gewoon gaan en zien wat de route die dag word. Het land is toch niet helemaal te zien in 14 dagen, mooie reden om nog eens te gaan :D
Dit is hoe wij het gedaan hebben, niks gepland qua route en je valt van de ene verbazing in de andere.
Wij kiezen daar ook een beetje bewust voor, de trekpleisters slaan wij juist over, Preekstoel...niet geweest. Even boven Odda is een mooie waterval, druk. Rij je iets verder, stukje wandelen, een prachtige waterval, lekker rustig.
LPG is miss een dingetje om in jullie geval rekening mee te houden.
Als je van natuur, water, ruig, diversiteit houdt is Noorwegen the place to be. (onze ervaring)
Wij plannen ook zelden wat, enige planning is het land waar we naar toe willen.


Zoals gezegd, alles zien in 14 dagen is onmogelijk en het land bied zoveel moois :wink:
Het weer kan een factor zijn die mee speelt in de te rijden route.
Wij hebben voor Noorse begrippen mazzel gehad, 11 dagen, 20 graden plus en 3 spetters.
Er zijn ook hele andere ervaringen qua weer. :-B
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op ma 07 mei 2018, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom)



Bericht door macfocus »

Voor LPG gebruik ik altijd deze site.
http://www.gas-tankstellen.de/menu.php

Verschrikkelijke interface, maar wel goede info.
Geen ervaring met Noorwegen en LPG verder.

Veel plezier, Noorwegen is mooi!
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom)



Bericht door Datenebusje »

Zelf ken ik Noorwegen van drie trein(rond)reizen. Mijn vriend is er nog nooit geweest en erg nieuwsgierig. Ik ben in ieder geval al verliefd op het land! Dus het zal zeker niet onze laatste reis worden hierheen :mrgreen:

De route zullen we inderdaad niet te vast houden en ons ook laten leiden door het weer, de LPG-stations en dat wat we te horen krijgen van de locals. Jeg snakker litt norsk, så det kommer bra (ik spreek een beetje Noors, dus dat komt wel goed).

En bedankt voor de plezierwensen, dat kom zeker goed.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Camperaapje
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
Locatie: Achterhoek

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom)



Bericht door Camperaapje »

Datenebusje schreef:
ma 07 mei 2018, 12:02
De reis naar Noorwegen is dan toch echt geboekt! Door omstandigheden helaas niet de geplande 4 weken. We gaan nu 18 dagen. We trekken er vier voor uit om heen en weer naar Hirshals te komen en zijn dan van 2 juni t/m 16 juni in Noorwegen zelf (we varen op Langesund). We willen in ieder geval Roldal, Odda en Lysefj bezoeken en willen onze route een beetje laten bepalen door de LPG-stations uit de link van Easybee. Is het een mooiere route om boven de Hardangervidda (via Geilo en omgeving) of eronder door (via Seljord naar Roldal)?

Hieronder een plaatje van google maps, zoals ik de route nu ongeveer voor me zie. De uitstapjes naar Vossevangen en Rodberg zijn o.a. de LPG-stops.
Afbeelding
jaaaaa Lysebotn...de Fv500...hélemaal geweldig!!
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Kristiansand, Odda naar Lom)



Bericht door EasyBee »

Datenebusje schreef:
ma 07 mei 2018, 19:38
Zelf ken ik Noorwegen van drie trein(rond)reizen. Mijn vriend is er nog nooit geweest en erg nieuwsgierig. Ik ben in ieder geval al verliefd op het land! Dus het zal zeker niet onze laatste reis worden hierheen :mrgreen:

De route zullen we inderdaad niet te vast houden en ons ook laten leiden door het weer, de LPG-stations en dat wat we te horen krijgen van de locals. Jeg snakker litt norsk, så det kommer bra (ik spreek een beetje Noors, dus dat komt wel goed).

En bedankt voor de plezierwensen, dat kom zeker goed.
Wij zijn in die periode ook in Noorwegen. Noorwegen is groot, maar de wereld is ook weer heel klein.
Dus veel plezier toegewenst en wie weet.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Langesund, de Hardangervidda en Odda)



Bericht door Datenebusje »

De wereld is vol verrassingen, je weet maar nooit!

Binnenkort nog voor een laatste maal naar de garage. Hij blijft niet helemaal lekker draaien (stationair) op benzine. En met 3 delen van de route waar we het met onze LPG-tank niet redden, is dat wel belangrijk! We hebben er in ieder geval zin in. De voorpret is groot.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Rondreis zuid Noorwegen (via Langesund, de Hardangervidda en Odda)



Bericht door frank_h »

Ik zou je wel aanraden voor zo'n grote trip eerst nog een weekendje ofzo in de buurt te gaan testcamperen. Dan weet je of alles goed werkt en kun je nog zaken veranderen of repareren.
Plaats reactie